hallo,

ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ergens stond dat de maximale draadafstand van apperaat naar ingang seriele poort maar iets van 5 meter is? is dat echt zo? want bij parrellelpoort is het iets van 200 meter :/ of was het net andersom? ik weet het niet meer...
en wat nou als ik die grens van 5 meter overschrijd, wat gebeurt er dan?
alvast bedankt

Roel

volgens mij was het 30 meter ????????????????????????

Het was in ieder geval andersom.

Bij paralel krijg je problemen met het 'ongelijk' lopen van de signalen in de verschillende aders, serieel heeft daar geen last van.

Wat precies de limit is van een seriele verbinding weet ik niet, maar het is ook afhankelijk van de snelheid (baudrate). Ik heb wel connecties over tientallen meters zien werken.

Parallel-port mag niet langer dan 1,5 meter, in verband met capacatieve overspraak door naastliggende kabeladers (binnen de bundel dan). Dat wil zeggen dat een adertje invloed heeft op een ander ader(s). Want je hebt de situatie
geleider-isolatie-geleider en gedraagt dus als een condensator en bij hoge snelheden vormt zo een condensator als kortsluiting en dus met alle gevolgen van dien.

Bij seriële port is dat niet het geval want de data gaat serieel over een ader. Wel kan het zo zijn dat als de ader te lang is dat de kabel als een spoel gaat gedragen en krijg je geen nette blokspanning aan de ontvangerszijde. Wat de max. lengte is bij zo een seriele verbinding is weer afhankelijk van de type kabel, snelheid data overdracht, bandbreedte enz.

Maar meestal heb je standaardlengtes enz. dus zoek het maar even op bij google!

Max lengte van een seriele kabel hangt van veel factoren af., bv
- baudrate
- eigenschappen van de kabel
- eigenschappen van de driver en receiver
- verschil in baudrate tussen zender en ontvanger (onnaukeurigheid)
- toegestane bit-error rate

Ik heb ooit 1200 baud gedaan over een paar honderd meter, heeft jarenlang prima gewerkt.

okay, thnxx voor jullie racties
ik wil me seriele poort gebruiken om met wat knopjes winamp te besturen, de kabel lengte moet (van PC naar mijn kamer) is ongeveer 10 meter, maar ik denk dat dat wel gaat lukken

eigenlijk wil ik dit dus ook met mijn parelle poort doen, dus ook kabel 10 meter (voor grafisch display) maar dat feest gaat dus niet door? :(

De data naar een grafisch display wordt relatief langzaam verstuurd. Ik denk dat 10 meter geen probleem oplevert.