Hallo allemaal,
Ik heb laatst een functiegenerator gekregen, en naar aanleiding van een topic hier op circuitsonline ben ik erachter gekomen dat deze van de Elektuur was (december 1977).
Het schijnt een leuk apparaat te zijn, maar deze doet het maar half. Tijdens het uitproberen met behulp van een ossciloscoop blijkt dat alleen de positieve flanken eruit komen.! De negatieve flanken zijn nergens te bekennen.
Weet iemand hier raadt mee? Of heeft iemand schema's van het ding? (Zonder schema's ben ik blind). Ik hoor het graag.
Mvg Stefan Hubens
joopv
Golden Member
Dat is raar. Dan zou de output na een paar milliseconden kilovolten positief moeten zijn? 
Het artikel kan ik je misschien doen toekomen als je het niet bij Elektuur zelf kunt krijgen.
Wat bedoel je met "De negatieve flanken zijn nergens te bekennen"?
Zie je wel een sinus, of ben de de onderste helft van de periode kwijt?
Het is een push-pull eintrap met BC140/BC160. Ik zou dan de BC160 verdenken. Kan ook de drie 1N4148's zijn.
Zie je mail box.
Ik zie idd de bovenste helft van een sinus/blok/zaagtand/etc. De onderste helft in schijnbaar met vakantie. Ik zal er dalijk even een fotootje van kieken.!
Gr. Stefan
Ik heb even alles gemeten in figuur van de hele schakeling:
Mij viel op dat:
* Op pin 2 van XR2206 2,6V stond (ipv 6V).
* Achter weerstand R1, staat een spanning van 1,7V ipv 6V.
Als laatste viel mij op dat P6 niet afgeregeld kan worden naar 2,8V. Laagste was 3,0V. Maar dat zal niet zo erg zijn.!
Ik denk dat er iets is met spanningsdeling R1, R2 en R3 of C12. Zou ik die allemaal vervangen of onderdelen eruit solderen en apart meten.?
Ik denk dat er flink wat dooie elko's in zitten.
Alle spanningen die je meet zijn nl. met een elko ontkoppeld naar de massa.
Denk het wel, meet overal de goede spanningen, behalve op die punten in mijn vorige reply. Deze zijn gelinkt. Dus als ik aan het begin van de schakeling een foute spanning meet, zal de rest ook niet kloppen 
Ik denk dat de elco's, op die ene na goed zijn.!
C5 en C12 vervangen. Neem C6 dan ook maar gelijk mee, al zal het lastig worden om een 1,5µF elko te vinden tegenwoordig. C6 is de ontkoppeling van de referentiespanning van de XR2206. 1µF mag ook.
Heb inmiddels R1, R2, R3 en C12 losgesoldeert en doorgemeten. R1 t/m R3 zijn ok, C12 was iets van 200nF op de multimeter.
C5, C12 en C6 moet ik dus vervangen. C5 en C12 zijn tantaal elco's. Wat is zo "speciaal" aan tantaalelco's? Kan ik deze vervangen door gewone Elco's?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het speciale aan tantaalelco's is dat ze na een aantal jaar van gebruik of stilstand nog wel eens lekstroom, ruis en kortsluiting geven. Ook hebben ze een erg lage ESR, waardoor het nodig kan zijn om ze te vervangen door bijvoorbeeld ceramische condensatoren of elco's met een ceramische of folie-c parallell.
Op 2 juli 2009 18:03:43 schreef maartenbakker:
Het speciale aan tantaalelco's is dat ze na een aantal jaar van gebruik of stilstand nog wel eens lekstroom, ruis en kortsluiting geven. Ook hebben ze een erg lage ESR, waardoor het nodig kan zijn om ze te vervangen door bijvoorbeeld ceramische condensatoren of elco's met een ceramische of folie-c parallell.
Dus kan ze vervangen door een normale Elco.??
Daar ben ik weer,
ik heb één elco vervangen en het IC XR-2206. Hierna de boel geijkt en het ding werkt weer als de sodemieter.
Bedankt allemaal.!
Mvg Stefan Hubens