je mooiste gratis aanwinst

Dit topic is gesloten

Mijn nieuwste aanwinst is al weer wat jaartjes oud (1977), maar staat pas sinds kort bij mij op de werkbank.
Het is een universeel voeding die mijn vader als afstudeer project ( noemden ze dat toen ook al zo? ) heeft gemaakt.
Er zit een volledige documentatie bij ( verslag dat hij erover heeft gemaakt ), en hiervan zal ik binnenkort het e.e.a. gaan inscannen.
Maar eerst de foto'tjes:

http://img685.imageshack.us/img685/3208/voorkantu.th.jpg

http://img6.imageshack.us/img6/9376/achterkanth.th.jpg

http://img51.imageshack.us/img51/4476/binnenkantl.th.jpg

http://img685.imageshack.us/img685/2636/onderkant.th.jpg
(foto's zijn niet de beste, zal proberen binnenkort een paar betere te maken.)

Het zijn 2 voedingen in één behuizing, namelijk een 0-50V 2A hoofdvoeding en een bijvoeding ( volgens mij 0-10V 2A ), deze bijvoeding heeft 2 uitgangen, maar hoe het precies zit weet ik nog niet.

Heb hem uitgeprobeerd, en hij lijkt mij goed te werken. Ik ga hem binnenkort nog wel schoonmaken. En wat ik er verder nog aan moet/kan vervangen wou ik aan jullie vragen. ( of kan ik beter een eigen topic openen? )

Mooie aanwinst! Afstuderen zal toen niet zo geheten hebben, afstuderen deed je toen alleen aan de universiteit en ik neem niet aan dat je op de TU een voeding moest maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 december 2009 19:26:02 schreef Nick M:
Ik heb een keer een UPS van het merk APC gevonden, zekering vervangen en werkt nog steeds !

APC (American Power Conversion) zijn kwalitatief heel goede dingen.
Heb nog nooit last gezien met hun electronica, het enige waar ze na jaren op falen zijn de opgebruikte accu's. Ze zijn volledig geseald en als ze het niet meer trekken zwellen ze op. Je kan ze naar 't schijnt apart krijgen om de UPS weer gebruiksklaar te maken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Sine

Moderator

Ik heb er regelmatig gezien de sneuvelen, waaronder een 5kVA model, en buiten garantie wordt er niet gerepareerd.

Accu's kun je inderdaad beter zelf doen, de accupacks van APC zijn een factor vier duurder dan de losse accutjes.

fred101

Golden Member

Ik heb zo'n APC op het werk. 3 jaar geleden de accu's dood, niet gezwollen en nu een van de twee opgezwollen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Heb hier nog een aantal staan van MGE (is nu door APC opgeslokt :-( ) en doet alleen nog maar in héé'le grote UPS-sen. Service was stukken vriendelijker dan bij APC en de accu's (Panasonic) waren goedkoper dan wanneer je ze bij de grote "C" bestelde.
Accu's van HQ (BACO) zijn bagger.
Ze staan nu een tijdje buiten gebruik, maar ik heb heel wat stroomstoringen hier overbrugd!! Na een onweer begon ik echter problemen te krijgen met starten na een stroomstoring en heb ze toem maar buiten gebruik gesteld. Misschien zijn de accu's tóch op, ondanks dat er in één UPS net nieuwe zaten ??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

ik heb al 20 apc's gehad van 300va tot 3000va ( allen gratis ) en een ge van 10kva
en de apctjes zijn verreweg het beste , de accu's heb ik nooit vervangen door nieuwe originele maar hing er veel zwaardere accu's aan uit elek rolstoelen en brandalarm , kwam er iets nieuws dan schoof de oude opzij . apc is sinusgolf uit en kan ook aangezet worden zonder netspanning . de accu's zijn van csb en hebben als enigste 6,3mm faston erop normaal is dit 4,8mm faston dus zijn apart geproduceerd . zo'n ding gaat het langste mee met de accu's als er maar de helft aan belasting opzit en hij niet in een warm serverrack staat maar koel . ook worden de accu's vaak op 13,8v gehouden waar de accu's niet oud van worden en in de ict komt er dan vaak een nieuwe ups . en dat noemen ze handelseconomie . ook start zo'n ding op van de accu's en zonder accu's of echt rotte doet hij niks .
er zitten enorme elco's van lage capaciteit in die na een half jaar toch nog reactie geven met indrukken van knoppen . en audio erop is geen probleem en geen zoemen oid .

en het opzwellen is bij een max belasting ook begrijpelijk daar er dan 30 amp loopt en dit trekt de loodplaten krom ineens . ik heb 3kva modellen getest van 5 jaar oud met een 2kw kachel en nog werken ook 7 minuten lang .

ook kan een goede ups overbelasting aan van 100% ( op netstroom )wat klopt , want als ik eerst de laserprinter aan zette dan gaf hij een melding op powerchute van overbelasting en verder geen krimp .

hoewel ik de draden van de accu's slecht vind lopen langs ijzeren strippen zonder sok erover en met de gedachte dat ze uit de usa komen ( bootbranden ) is het verder een degelijk gebouwd ding .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

tidak , als je er c merk accu's inhebt zijn ze al na 6 maanden weg ook gelaccu's die een 3/4 jaar hebben stilgestaan zijn zo weg .
daarom is het het best om bij een groothandel te kopen anders is het niks als winkeldochters . panasonic is goed en yuasa maar wel de variant met blauwe tekst de gewone met rode tekst zijn frut ,sonnenschein , exide is goed en idd hq is gewoon zooi .

en wat doen bedrijven dan , die zetten uit veiligheidsoverweging elk 1,5 jaar nieuwe erin en kopen dan rode yuasa , fout fout fout . koop panasonic en doe ze na 2,5 jaar vervangen dan heb je alsnog bespaard .

Ik heb hier toch echt een APC'tje dat alleen start als er een goeie accu aanhangt. Was gratis.
Mijn grootste MGE, heeft een tweede accubak erbij (optie), zodat er in totaal 9 7Ah accu's in kunnen. Start als een zon, maar ik heb geen zin om er voor 270 Euro accu's in te investeren, voor een enkel werkstation.
Ik vind m'n modem, routers, telefooncentrale en fax-schakelaar belangrijker. Eigenlijk zou je tegenwoordig voor iedere telefoon een UPS'je nodig hebben, maar ik heb gelukkig nog een T65, die automatisch bij stroomuitval vóór de centrale wordt geschakeld. Kan ik toch lekker nog bellen.
Voor verlichting en een beetje verwarming kan ik op m'n Petromax lamp verrouwen. Ooit kwamen de buren vragen waarom ik als enige in de straat wèl stroom had: Het was de Petromax >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

had ik onlangs ook , ganse wijk geen stroom en ik zat lekker film te kijken en te internetten . en de buren geeneens een zaklamp . als de mijne leeg is dan kan ik hem opladen op het 12v systeem .
( voor als er een 747 op de collseweg in de 380kv komt te hangen dan is een 3 dagen zonder niks ).

kijk eens of er geen andere accu's in de xtra bak passen die goedkoop zijn van mp ofzo ( in vught zit iemand met nieuwe gelaccu's die ervan af wil ) zolang je de nominale werkspanning maar haalt .

Sine

Moderator

@Tidak Ada
Dan heb je de zelfde ups als mij denk ik, een pulsar EX10, een van de mooiste ups-en die ik ben tegen gekomen, true-online, mooiere sinus dan het lichtnet en als topper ... GEEN lompe trafo !

Maar helaas ... APC heeft ze opgeslokt, en naar mijn mening had MGE echt een mooier product.

Klopt Sine! Ik ben het volledig met je eens!. Heb ik overigens ook ergens bijna gratis opgehaald.
Verder nog een ES 8+, een Pulsar EL4 (zat de telefoontoestand op) en dan die APS SmartUPS 600. Allemaal gratis tot bijna gratis.
Die ES 8+ en de EL4 hebben dus kuren sinds een onweer.
De EX10 heb ik nog niet opgestart om toch wat stroom te besparen. We hebben namelijk een nogal hoge rekening gehad afgelopen jaar en van een keertje stromuitval ga ik niet dood :-)
He ooit ook een Grote ouwe MGE UPS. toen ik bij ze kwam in Waddinxveen voor nieuwe accu's, kreeg de tecnicus een dromerige blik in de ogen en vertelde dat dát nu nog een echt goeie UPS was, die ook nog eens gewoon gerepareerd kon worden; hij was gewoon jalours !!

Die Petromax gaat (om misverstanden te voorkomen) gewoon op petroleum, maar geeft een geweldige plas mooi licht (250 candela), doet het al 35 jaar zonder geweldige storingen :P
Elektriciteit maakt afhankeliljk endaat houd ik niet van. Ik baal ervan dat een camera al niet eens meer zonder kan!

Hugo Welther

Moderator

@Twente, mooi die Amroh trafo's.
De koelplaat is ook een bekende. Deze was in de jaren 70 en 80 te koop bij o.a. Radio Twente in Den Haag voor een gering bedrag.
Volgens mij hebben ze deze nog in de etalage staan.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

heb er nog in de opslag slingeren van die amroh trafo's .er zijn zat verzamelaars van dat spul nog . heb er nog andere dingen van oa knoppen en rare zekeringhouders . blijkt uit de 50's te zijn heb ik gehoord .

die grote upssen trekken vlot 60watt continue weg door de grote trafo die erin zit , heb ooit een apc 3kva omgebouwd met inschakelvertraging , dan kon hij elke avond uit ( 0 knop lang vasthouden ) er zaten ook 2x 15volt trafo's in 1500va , die heb ik nog liggen .

en de mge heeft ook victron overgenomen en die heb ik ook nog 1 van 1500va met ringkern trafo en dit zie je niet veel ook een oude uit 1998 .

Op 18 december 2009 22:58:13 schreef big bang:
[...]

APC (American Power Conversion) zijn kwalitatief heel goede dingen.
Heb nog nooit last gezien met hun electronica, het enige waar ze na jaren op falen zijn de opgebruikte accu's. Ze zijn volledig geseald en als ze het niet meer trekken zwellen ze op. Je kan ze naar 't schijnt apart krijgen om de UPS weer gebruiksklaar te maken.

- - big bang - -

Waarna je de popnagels moet uitboren om ze eruit te kunnen trekken :/

Turbokeu

Golden Member

@pe5ocb: De accu's zijn geseald, niet de UPS...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

http://www.techshout.com/images/apc-smart-ups-march08.jpg?
Daar staan de accu's tussen de 2 zijkanten, welke om gewicht te besparen leeg in het midden zijn. Dus voorkant een spijl en achterkant. Accu's zetten uit, tussen de metalenzijkanten en je krijgt de accu er dus niet meer uit.

dit is mijn 1e gratis aanwinst mijn leeraar heeft 2 LCD's van 11" weggegeven :p

http://www.uploadarchief.net/files/download/11inch%20display.jpg

(ter vergelijking laptop van 17" sorry voor de slechte kwali genomen met gsm)

mvg Brecht

[Bericht gewijzigd door brecht92 op zaterdag 9 januari 2010 10:56:17 (20%)

Anoniem

en wanneer zien we een project waar die in zit :):):)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 9 januari 2010 17:34:44 (78%)

waneer ik de datasheet er van gevonden heb :s

als ik het gevonden heb zal het niet lang duren :p

mooi schermpje, maar ik hoop voor je dat de aansturing er bijin zit. anders kon je er nog wel eens een hele kluif aan krijgen om hem wat te laten doen!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Hier wat foto's van de APC 700 :D

http://album.partyflock.nl/74869177.jpg

http://album.partyflock.nl/74869279.jpg

http://album.partyflock.nl/74869202.jpg
(met duidelijk zichtbaar, de beruchte zekering :P )

Ik denk dat ik hem nu zo'n 1,5 jaar heb, en heb de batterijen doorgemeten en getest, ze zijn nog helemaal goed.
Ik gebruikt hem als nu als UPS op mijn kamer, maar ook als voedingsstabilisator op een aggregaat.

Ik heb hem al eens helemaal opengemaakt om te kijken wat erin zit en hoe het werkt, (zal een bekend fenomeen zijn onder de mensen hier ;) ) maar daar zit toch wel iets meer achter dan dat je zou denken. Is misschien ook wel leuk om eens wat foto's van te plaatsen, kijken of iemand anders er wel wijs uit kan worden haha er zit over de hele lengte een printplaat in aan beide kanten (gedeeltelijk smd) helemaal vol.

Verder ben ik het helemaal met Testman eens, ik heb al eens een andere gehad (gekocht van stagebedrijf voor 1 euro) maar ik ben over de APC echt heel erg te spreken, ik heb de foto's zojuist gemaakt en daarvoor heb ik de ups voor het laatst gebruikt met hemelvaart. sinds dien niet meer aangesloten gehad. de testknop en alle indicators zijn echt ideaal.

Lang niet slecht voor gratis toch ?

Alle componenten bevatten rook, als de rook eruit komt, werkt het componentje niet meer...

dat is een mooie ups , met ruimte voor de optionele utp uitlezing .
het zijn goede dingen en veelal is een accu vervangen al zat om er weer tegenaan te kunnen . bij icters is het zo als hij meer als 4 jaar oud komt er een nieuwe , en vaak is er zoveel bijgekomen dat hij toch te licht is voor de belasting .

de zekering is eruit gegaan bij een belasting van 10amp oid en is een echte eindbeveiliging daar hij een overbelasting van 70% gewoon weergeeft door piepen en het bovenste rechtse ledje en dan draait hij gewoon door . heb die automaten nog liggen uit de 3kva upssen die ik had en daar zit 20 amp in , helaas brengt zo'n ding niks op met rotte accu's of zonder en nieuwe zijn te duur als er 8 inmoeten .

heb nu mijn oude victron in gebruik die na 13 jaar nog prima werkt het is ook de enigste die ik heb met ringkerntrafo erin .

heb je hem al eens getest op backuptjd met 50% belasting ? anders kun je erachter komen dat hij alleen stroom vreet of niet .

Wauw ik heb nu ook wel wat gaafs gekregen zeg!

Een dikke digitale true RMS spanningsmeter!
Merk Rohde&Schwarz, het typenummer 342.1214.02 URE. Is er iemand die me aan een users manual van dit model of een vergelijkbaar model kan helpen?
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_Fotos-1359_2.jpghttp://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_Fotos-1360_2.jpg

En daarnaast een profi 50v 10A voeding.
Deze heeft nog niet direct een toepassing, maar weigeren kon ik hem echt niet!
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_Fotos-1361_1.jpg

Credits hiervoor naar Martin van de elektronica en printerinkt-winkel van Culemborg, voor wie ik regelmatig kabels soldeer of het een en ander repareer.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Dit topic is gesloten