Op 22 juni 2010 17:47:41 schreef Stefanh001:
Boh gek, ik loop hier te kwijlen als ik zie wat sommige mensen/instellingen weggooien.
Volges mij moeten er pakhuizen zijn met afgedankte scoops, voedingen, functiegeneratoren. Van bedrijven die failliet zijn gegaan of alles vernieuwd hebben. Ik heb het alleen nog niet gevonden.
Ligt er aan wat je zoekt en wat je eisen zijn. Ik heb een hele hoop van mijn apparatuur gehad. Maar bijna alles had TLC nodig of was gewoon defect. Als jij een compacte "modernere" scoop zoekt die goede specs heeft en perfect werkt zul je hem niet snel gratis vinden of je moet connecties bij een bedrijf hebben. De meeste scopen die ik heb wilde niemand hebben.
Een voorbeeld hoe het gaat:
De Philips PM3410 1GHz sampling scoop die ik pas kreeg heeft bv tig jaar in een schuur gestaan en de eigenaar wist dat je zo'n ding dan niet zo in het stopcontact kunt rammen. De nieuwe eigenaar moet dus ervaring hebben en de apparatuur om zo'n langslaper tot leven te wekken en niet om hem gelijk te vermoorden.
Verkopen wordt dus lastig en hij wil, als liefhebber, ook niet dat zo'n ding uit elkaar getrokken wordt voor onderdelen. De gemiddelde electronicus weet niet hoe byzonder een sampling scoop is omdat alle moderne digitale dingen die kreet ook gebruiken. Door toeval kom je met elkaar in contact en beland de scoop hier.
Dan kom je er achter via oude advertenties dat iemand een partij probes heeft gekocht waarbij probe onderdelen van zo'n ding zaten, ik zoek contact met de persoon en hij blijkt ook een complete scoop te hebben, ook een langslaper. Die scoop wordt me gegund omdat de eigenaar er vertrouwen in heeft (oa door mijn website) dat ik van die twee weer een goede werkende set kan maken.
Dat is me met veel werk ook gelukt. Maar hij heeft zoals veel verzamelaars meer spul wat in de weg staat dus ga je naar huis met ook nog twee, lang niet gebruikte Tek mainframes. Hij had er vorig jaar een te koop gezet voor een paar tientjes en bijna niemand reageerde of ze begonnen over de prijs te zeuren omdat hij hem niet zo aan wil zetten (hij had geen zin/tijd om hem te wekken) en ze hem niet geloven dat hij werkend is weggezet of de verkoper had er gewoon geen goed gevoel bij en kapte de boel zelf af.
Het gaat vaak niet om het geld bij verzamelaars, veel hebben ze zelf ook gehad of geruild, maar wel dat hij goed terecht komt bij iemand met de zelfde interesse en niet bij iemand die het ding opknapt en voor meer probeert te verpatsen. Ik heb ook het nodige staan, daarvan heb ik al het nodige weggegeven maar nog nooit wat verkocht. Nu heb ik bv een twee scopen over welke straks naar een bevriende verzamelaar gaan. Ik heb ook 3 tek buizenmainframes met plugins. Een slechte voor de speciale onderdelen en twee goede. Een van die goede hou ik, de ander zal wel een keer weggaan maar die dingen zijn zo groot dat de meeste mensen ze niet eens willen als ze er geld bij krijgen.