je mooiste gratis aanwinst

Dit topic is gesloten

@ Technicum,

Ik heb dat ding ook gehad. 1x gebruikt en in de kliko gegooit. dikke rommel, puntje valt eraf als hij warm word, soldeerd voor geen meter, en nadat hij een dag op mijn werkbank stont is het hele stalen buisje incl warmteelement afgebroken..

wat mij betreft beslist geen aanrader.

fred101

Golden Member

Op 22 juni 2010 17:47:41 schreef Stefanh001:
Boh gek, ik loop hier te kwijlen als ik zie wat sommige mensen/instellingen weggooien.

Volges mij moeten er pakhuizen zijn met afgedankte scoops, voedingen, functiegeneratoren. Van bedrijven die failliet zijn gegaan of alles vernieuwd hebben. Ik heb het alleen nog niet gevonden.

Ligt er aan wat je zoekt en wat je eisen zijn. Ik heb een hele hoop van mijn apparatuur gehad. Maar bijna alles had TLC nodig of was gewoon defect. Als jij een compacte "modernere" scoop zoekt die goede specs heeft en perfect werkt zul je hem niet snel gratis vinden of je moet connecties bij een bedrijf hebben. De meeste scopen die ik heb wilde niemand hebben.

Een voorbeeld hoe het gaat:
De Philips PM3410 1GHz sampling scoop die ik pas kreeg heeft bv tig jaar in een schuur gestaan en de eigenaar wist dat je zo'n ding dan niet zo in het stopcontact kunt rammen. De nieuwe eigenaar moet dus ervaring hebben en de apparatuur om zo'n langslaper tot leven te wekken en niet om hem gelijk te vermoorden.

Verkopen wordt dus lastig en hij wil, als liefhebber, ook niet dat zo'n ding uit elkaar getrokken wordt voor onderdelen. De gemiddelde electronicus weet niet hoe byzonder een sampling scoop is omdat alle moderne digitale dingen die kreet ook gebruiken. Door toeval kom je met elkaar in contact en beland de scoop hier.

Dan kom je er achter via oude advertenties dat iemand een partij probes heeft gekocht waarbij probe onderdelen van zo'n ding zaten, ik zoek contact met de persoon en hij blijkt ook een complete scoop te hebben, ook een langslaper. Die scoop wordt me gegund omdat de eigenaar er vertrouwen in heeft (oa door mijn website) dat ik van die twee weer een goede werkende set kan maken.

Dat is me met veel werk ook gelukt. Maar hij heeft zoals veel verzamelaars meer spul wat in de weg staat dus ga je naar huis met ook nog twee, lang niet gebruikte Tek mainframes. Hij had er vorig jaar een te koop gezet voor een paar tientjes en bijna niemand reageerde of ze begonnen over de prijs te zeuren omdat hij hem niet zo aan wil zetten (hij had geen zin/tijd om hem te wekken) en ze hem niet geloven dat hij werkend is weggezet of de verkoper had er gewoon geen goed gevoel bij en kapte de boel zelf af.

Het gaat vaak niet om het geld bij verzamelaars, veel hebben ze zelf ook gehad of geruild, maar wel dat hij goed terecht komt bij iemand met de zelfde interesse en niet bij iemand die het ding opknapt en voor meer probeert te verpatsen. Ik heb ook het nodige staan, daarvan heb ik al het nodige weggegeven maar nog nooit wat verkocht. Nu heb ik bv een twee scopen over welke straks naar een bevriende verzamelaar gaan. Ik heb ook 3 tek buizenmainframes met plugins. Een slechte voor de speciale onderdelen en twee goede. Een van die goede hou ik, de ander zal wel een keer weggaan maar die dingen zijn zo groot dat de meeste mensen ze niet eens willen als ze er geld bij krijgen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

fred , die pm3410 was in 1968 ook een scope die behoorlijk aan de prijs was , gezien er niet veel modellen waren die 1 ghz aankonden .

heb zelf een hp digiscope gehad , een van de eerste met kleurenscherm en dat ding was uit 1988 , ik vond op het net de prijslijst van die apparaten en dat is behoorlijk .

ik heb hem wel weggedaan , daar ik hem niet kwijtkon en de planken konden het gewicht van 30kg niet aan alsook de 60cm diepte . en als je een analoge scope gewend bent is zo'n digiding met tig menu's een kriem als dit 2x per jaar nodig is .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voorlopig blijft mijn verzameling zoals het is (helaas). Ik ga binnenkort samenwonen, en blijft er de komende tijd niet veel over voor nieuwe dingen.

Maar zoals Fred zegt, ben ik ook aan mijn ossciloscoop gekomen. Die man is zelf hobbyist die het werk een beetje heeft neergelegd, en zei als ik em kon maken mocht ik em hebben. Het ding opengeschroefd, stofvrij gemaakt, nagekeken en dan de spanning erop. Hij werkte gewoon.

Maargoed, als mijn budget het weer een keer toelaat wil ik nog een functiegenerator en een dubbele labvoeding. (waarschijnlijk pas over 2/3 jaar als ik klaar ben met school).

let op met dat .... m'n pm2525 komt ook van een man die dat dacht en na 7 jaar had hij alles nog in dozen op zolder staan . maar hij had ipv 4 voeten in huis ook 8 voeten :) en dan heb je vrij weinig eigen tijd een aantal jaren .

Ik heb niet te klagen van mijn Philips PM3208.
Mijn oude school liet ze ongebruikt in een berghok staan nadat ze nieuwe digtale tektronixen hadden gekocht.

fred101

Golden Member

Een functiegenerator en voeding zijn toch vrij simpel zelf te maken ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik zou graag gratis dingen willen hebben... :p
kapotte elektronica dingen ofzo,, want de mensen gooien dat toch maar in de vuilbak..

een stom voorbeeld: een mens die niet zo heel veel weet van een multimeter gooit dat direct weg als die meter geen stroom meer kan meten ofzo en ze kopen een nieuwe... En dan is het gewoon de zekering die kapot is xD

Daarmee zou het leuk zijn als ik zo dingen krijg, waar iets simpel ana kapot is, herstellen en verkopen :p

fred101

Golden Member

Op 23 juni 2010 13:08:28 schreef turbello:
Daarmee zou het leuk zijn als ik zo dingen krijg, waar iets simpel ana kapot is, herstellen en verkopen :p

En dat is precies de reden waarom je waarschijnlijk niet snel iets zult krijgen ;-)

Op 23 juni 2010 12:42:40 schreef fred101:
Een functiegenerator en voeding zijn toch vrij simpel zelf te maken ?

Moet je ook de tijd en middelen voor hebben. Ik volg een voltijd opleiding Electronica, en ik werk. De middelen heb ik er ook (nog) niet voor. Ik heb wel een hoop BJT's, FETs, OPAMPS, uC's, Weerstanden, Condensatoren en noem maar op. Maar behalve een scoop heb ik een voedingsbron van 13,8V die ik een beetje kan bijregelen maar dan heb je het ook gehad.

Ik ben er op het moment beter mee geholpen als ik een kant en klaar ding op mijn bureau neer klap en het werkt. Zodat ik kan gaan experimenteren met verschillende onderdelen, en combinaties van onderdelen.

[Bericht gewijzigd door Stefanh001 op woensdag 23 juni 2010 13:33:58 (17%)

Daarmee zou het leuk zijn als ik zo dingen krijg, waar iets simpel ana kapot is, herstellen en verkopen

Ik geef je een dvd speler met rotte elco's. Jij koopt nieuwe elco's (10,-) en besteed er 2 avonden aan. Vervolgens zet je 'm te koop voor 25,- .

Niemand koopt 'm echter aangezien ze voor 30 een nieuwe met garantie hebben. Dat is de reden waarom er steeds minder reparateurs zijn, met de huidige nieuw prijzen loont repareren niet.

Inmiddels zelf 3 van dit soort torentjes thuis:

http://www.jvanschaikconsultancy.nl/tekoop/stereoset/akai_midiset.jpg

Allemaal van grofvuil, weinig aan stuk en je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik had er zo een, geweldig met die connectors. geen kabels, gewoon op elkaar zetten!

moet je er toevallig nog vanaf?:P

GMT+1

Niemand koopt 'm echter aangezien ze voor 30 een nieuwe met garantie hebben. Dat is de reden waarom er steeds minder reparateurs zijn, met de huidige nieuw prijzen loont repareren niet..

Daar had ik niet aan gedacht...

Maar wie weet kan je met verschillende componenten van verschillende kapotte toestellen iets nieuwe uitvinden.. hint hint :p
Kan dat eigenlijk? Iets nieuws uitvinden en daarvoor geld krijgen?

Want ik denk vanaf dat je een idee hebt.. De fabrieken dat gewoon in massaproduktie maken zodat jijzelf geen geld krijgt? Aleja, ik weet het niet ze goed..

Is nieuwe technologie uitvinden eigenlijk een job? Of kan iedereen iets uitvinden?

bvb hier een mooi idee: een laserscheermachine :p iets dat je huid bekijkt en kijkt of je een sterke of zachte huid enal hebt en je dan scheert :p gewoon door met de laser op de haartjes te schijnen gaat het weg.. :p

(ik zit vol ideeën :p) goede en slechte.

Oude apparatuur die voor gebruik niet meer zo gewild is, valt in twee categorieen uiteen. Export (vooral Japanse apparatur is in Afrika geliefd, met nadruk op namen die daar een lange geschiedenis hebben zoals Sony) en verzamelobjecten. Als dit toestel een bijzonder connectorsysteem heeft kan het wel in die laatste categorie vallen als je er een gek voor kan vinden. In beide gevallen zal de opbrengst in geld niet hoog zijn maar je maakt er tenminste nog mensen blij mee en je voorkomt dat werkende spullen op de stort belanden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oude apparatuur dat nog werkt, of nog opgeknapt kan worden, is nog wat voor de minima in ons land. Zij hebben vaak geen geld meer om nieuw spul te kopen, je kunt ze met ouder apparatuur ook nog blij maken.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Helemaal mee eens. Echter verschilt de haalbaarheid daarvan ook wel per stad, omdat de kringloopwinkels nogal verschillen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

der is og een reden dat mensen iets wegknikkeren : het is gewoon obsolete !
je gaat nu toch geen dvd speler meer reparerne met 10 euro onderdelen en die verknikkeren voor 20 euro.. als iedereen alleen blu-ray spelers koopt ...

Ditto met die stereo torens. casettebandjes, pickup.. der zit geneens een ipod of usb aansluiting op , laat staan een cd speler !

het mag dan nog perfect werken : men wil het niet meer.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

En ook al is het niet kapot, laatst heb ik een dvdspeler weggegeven omdat de beeldkwaliteit gewoon zwaar was achterhaald. Dat beestje stond er een jaar of 5 en was toen al 'goedkoop'. Hij voldeed toen prima maar nu kocht ik voor een 10tje een andere gebruikte met veel meer kwaliteit. Ik heb nog wel iemand blij kunnen maken met de oude maar anders was hij naar de recycle gegaan. Volgensmij daarover ook dit topic

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 22 juni 2010 23:23:59 schreef Jeroen06:
@ Technicum,

Ik heb dat ding ook gehad. 1x gebruikt en in de kliko gegooit. dikke rommel, puntje valt eraf als hij warm word, soldeerd voor geen meter, en nadat hij een dag op mijn werkbank stont is het hele stalen buisje incl warmteelement afgebroken..

wat mij betreft beslist geen aanrader.

Jammer, maar dan denk ik dat je een misser hebt gehad, want de mijne werkt prima, puntje blijft gewoon zitten, ook bij hoogste temperatuur. Of en hoe snel dat ding afbreekt heb ik nog niet meegemaakt ;)

Heb er overigens gisteren nog gebroken data-solderingen van m'n usb mee gefixt.

Ben echt bang dat jij een misser gehad hebt.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

zelf als...ik heb een paar maanden geleden mijn alCheapo soldeerboutje gesloopt met de-solderen. Blijkbaar kon het plastic er niet tegen dat ik het ding 450graden stookte en als priem gebruikte!
Gewoon nieuwe gaatjes geboord waar het plastic was afgebroken en schroefjes in gezet. Heb er nog altijd pezier van

veel apparaten raak je niet kwijt meer tenzij bekend merk of verzamelobject . ik probeer het ook 3x te verkopen en dan draai ik het uitelkaar voor de onderdelen . ik kreeg onlangs een casettedeck van akai van iemand die het ook wou wegdoen , en werkte ook niet . bleek de koppenmechanica vast te zitten van jaren stilstaan , even smeren en prima . het was een highend deck , laatste uit de goede serie van akai ( woog ook 10 kilo )en was nog 150 euro waard en dat is wel weer leuk dan .

m'n baas heeft geregeld dat ik de afval printen en electro kan ophalen bij een beveiligingsbedrijf . daar wordt mooi spul weggedaan en is vooral voor onderdelen af te solderen .

Zo kwam ik vorige week met een aantal moederborden met CPU en mem van p3-500's tot athlon 1200Mhz bij de kringloop in Hoogeveen.
Ook had ik er 2 CRT monitoren bij 15" en 17" beiden prima werkend.
Zeggen ze daar dood leuk: "Die monitoren willen we niet, die raken we niet kwijt!"
"Het is alles of niets..."
"Nou ok, doe dan maar..."

Achteraf had ik beter een of ander project kunnen zoeken waar ze nog nuttig zijn, maar ja... na het opruimen wil je er ook snel vanaf.

Dus zelfs de minima willen geen CRT meer ;)

heb je nog geluk gehad . een paar jaar geleden had pa 2 iiyama 21" crt's erop gezet van 5 jaar oud en werkten nog prima . brachten beiden nog een zak drop op ..... jaren eerder hadden we een 7 jaar oude 20 " nec crt erop staan die nog 600 gulden opbracht , je weet wel de tijd voor de tft's nog ...

Ik snap niet waar jullie al die meetapparatuur vandaan halen. Waar zoeken jullie? Ik zou namelijk mijn verzameling wel uit willen breiden.

Geen meetapparatuur.

Mijn vader heeft zijn gehele arbeidsleven bij Philips gewerkt en er waren tijden dat er geruimd werd.

Ik heb nu nog een stel VCR1500 videorecorders (1972) met analoog klokje, VR2020'ers en 2033 (video 2000), N4500 bandrecorder en nog wat meer van dat spul.

Een hele stapel maar ik kan er geen afstand van doen..

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Dit topic is gesloten