je mooiste gratis aanwinst

Dit topic is gesloten

mijn pa had er ook gewerkt , zij het 35 jaar geleden maar we hadden er nog spul zat van . indertijd als je bijv een koelkast nodig had voor weinig ( dus altijd ) dan vroegen ze in het magazijn "waar staat hij tegen de aanrecht " en dan reed er per ongeluk een heftruck tegenaan en presto keuze d , en dat was dan nog 1/10 van de werkelijke prijs . zo hadden we een dimbare inbouw tlm bak in de keuken die met buizen 2,50 gulden kostte indertijd met een deuk erin natuurlijk .dimbaar heb ik nooit meer gezien bij tlm daarna .

ook de werkbankzooi was bij philips over te kopen voor 1 gulden per kilo , en indertijd was alles met messing schroefjes gemaakt dus we hadden een enorme bak schroeven in mijn jeugd thuis waar 80% messing van was .

het enigste wat we nog hebben uit die tijd zijn 2 oude tlbakken op zolder . en de bekende bedrijfs buizenversterker waar al jaren naar gezocht wordt , maar nooit gevonden is .

ik heb zelf oude meetapparaten van philips en bijna allen hebben wel een philips labo achtergrond , 1 heb ik zelfs gekocht op een philips gebouw waar de verkoper nog steeds werkte .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heel herkenbaar :)
Er waren van die personeelswinkels waar je geheel nieuw en beschadigd tegen mooie prijzen kon kopen. De bakken met boutjes, moertjes, en noem maar op herinner ik mij ook van thuis. Evenals als werkplaatsspul zoals weller stations (kosten een paar gulden), enorme klossen soldeertin, punten en andere meetapparatuur. Helaas is dat inmiddels allemaal verdwenen...

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
guidob

Overleden

nee hoor, niet verdwenen (no further comment)

Stuk of 9 printen zoals aan de linkerkant van de foto. met koelblok.
7 grote relay's herkomst onbekend (Philips?)
en wat antieke gaatjesprint, en print met alleen koperen pads,
gaten zijn zelf te boren.
http://www.uploadarchief.net/files/download/p10106110.jpg

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Ook wat nostalgie is leuk om te krijgen.

Links een voltmeter uit een school.
Midden een acculader.
Rechts een schuifpotmeter.

http://www.uploadarchief.net/files/download/afb0100_1.jpg

Jeej! Eindelijk kan ik ook eens een gratis aanwinst posten.
Heb gisteren een weller 9200UC gekregen.
Er kleeft nog een etiketje op met de prijs in BF, dus is al wel redelijk oud maar ben er toch héél blij mee.
Is een goede aanvulling bij mijn aoyue 936 als reserve bout.
En natuurlijk voor het groffere werk.

Moet hem subiet nog even testen.
Op de achterkant van de doos had ik dit gevonden:
"Exttra stiften voor solderen,snijden,afvlakken en lassen van kunstoffen zijn verkrijgbaar."
Heb al even op google gezocht maar vind niet veel over punten.
Heb nu ook op de grote C gekken maar vond hier ook niets.

Dus maken ze deze soldeerrevolers nog? Zo ja, waar kan ik de punten kopen?

Alvast bedankt!

Ik hoop dat ik niet off-topic ga, maar vond het niet de moeite om een nieuw topic te openen als dit topic er was.

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hartelijke bedankt!
Hier ben ik wat mee.

een soldeerpistool .... dat is bij electronica de sloophamer . overigens kun je beter geen stiften zelf maken van 6mm2 ofzo want het is een kortgesloten trafo en dat kan net te veel zijn aan belasting , en let op de ed . verder een leuk ding voor het lompe werk , tunerchassis losstoken ed .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben er toch heel erg blij mee.
Als het verwarmingselement van mij aoyue los komt ofzo heb ik iets om het te herstellen.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb soldeerpistolen altijd ellende gevonden qua gebruiksgemak dus zal er nooit een kopen, maar een zware bout (100W of iets dergelijks) is absoluut nuttig soms. Niet alleen om je iou te herstellen, maar ook gewoon om bijvoorbeeld een soldering aan een chassis te doen. Voor waterleidingen en echte noodgevallen is er ook nog de gasbrander, met beter gebruiksgemak dan een soldeerpistool :P

@testman hieronder: Inductief verhitten (neem aan dat je dat bedoelt), dat lijkt me ook mooi (eleganter dan een soldeerpistool in elk geval) maar naar mijn idee niet zo universeel bruikbaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 27 juni 2010 14:06:22 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb ook nooit zo'n ding gehad en vroeger deed ik bij gebrek aan een brander voor zwaardere dingen solderen boven het gasfornuis , bijv waterleidingkoppelingen dat ging best .

en er is ook een systeem te maken met een ringkern .....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Wel eens met een gassoldeerbout gewerkt? (Zo'n blok koper (50 -500 gram) aan een steeltje met een vijlen hadvat er aan).
Eerst heet stoken op het gasfornuis en dan klodderen maar.....

@elektrofreaks:

Mooie telefoonrelais!
Meestal Siemens, maar staat er heen Philips logo op die paarse?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

@elektro_freakz: Als die relais inderdaad van Philips zouden zijn, kan je dan eens een scherpe foto van de opdruk plaatsen? Philips is altijd erg scheutig met (gecodeerde) informatie dus er is gegarandeerd wel wat uit te halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een paar mooie boxen op de kop kunnen tikken :) Akai torens, met mooie drieweg filter en lekker grote woofer!

Alleen jammer dat ze 8 Ohm zijn, ik heb 4 Ohm nodig voor mijn kratradio. En ook zijn de ophangringen beschadigd/stuk!
Weet iemand een adres/website waar ik deze ophangringen kan bestellen zodat er weer mooi geluid uit komt?

Op 24 juni 2010 11:18:08 schreef electro_freakz:
7 grote relay's herkomst onbekend (Philips?)
[afbeelding]

Ik herken dit type relay's van oude PTT/telefoon centralens. Ze hebben maar een zeer kleine stroom nodig om te schakelen en kunnen daarom direct op een analoge telefoon lijn (om er bijvoorbeeld een extra bel me te schakelen)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

@ maarten , een flinke ringkern met een 12mm koperbuis in u vorm gebogen erdoorheen en aan de einden een dikke 10mm2 stift en je hebt een flink soldeerpistool met vaste opstelling , naar gelang de kern van de trafo en de geleidende buis kun je hier dakgoot mee solderen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
maartenbakker

Golden Member

Helaas geen datumcodes of fabrieksaanduiding zichtbaar (kunnen aan de andere kant staan als ze erop staan). Zal wel Philips Telecommunicatie Industrie zijn (tegenwoordig NEC-Philips) in Hilversum, of in een andere Philipsfabriek in opdracht van PTI gemaakt.

De bovenste 3 regels geven de wikkelgegevens van de spoelen (kennelijk meerdere spoelen per relais), de onderste regel is het typenummer waarvan het deel achter de / een specifieke uitvoering aangeeft (wikkelgegevens of aantal contacten verschilt bijvoorbeeld).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

niet helemaal gratis, maar voor één euro kon ik deze niet laten liggen:
Een echte 4kanaals Monacor LO-3004 N (Lichtorgel).

Van binnen ziet het er prachtig uit, en ik kan zeker genieten van deze ontwerpjes :D
Ik denk dat ik deze gewoon in een hoekje zet en niet de onderdelen eraf haal, is bijna zonde.
Misschien dat ik het schema achterhaal en opload voor op deze website, ziet er erg simpel uit namelijk.

http://image.codstats.nl/images/59829841365604754085_thumb.jpg

http://image.codstats.nl/images/58491972166892820504_thumb.jpg

http://image.codstats.nl/images/64812672411964240867_thumb.jpg

[Bericht gewijzigd door Sibylle op maandag 28 juni 2010 09:47:16 (36%)

ik ken die relais ook wel , zaten in philips schakelkasten om 1 telefoonlijn met 2 toestellen te schakelen en zodra de 1e de hoorn afnam viel toestel 2 af . dat was in de praktijk een vervelend iets en ik heb er ook meerdere doorgekoppeld zodat de lijn overgenomen kon worden bij een ander toestel . overigens was er wel een merkbare aansluitfactor daar 3 toestellen en 1 relais de lijn overbelastten . met 5 toestellen zonder relais ging het prima .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

vandaag op m'n exwerk 20 nieuwe spantangknoppen gescoord en wat kabels en 5 x 10,8v 2ah nieuwe liion accu's .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag een goed werkende Denon PMA-925r!
http://hifi-leipzig.de/ebaybilder/5550.jpg

Nu eindelijk ook een fatsoenlijk geluid op mijn werkkamer :D

dat is een goede amp met flink vermogen , heeft/had de jouwe ook het 100k weerstand voedingsprobleem wat deze serie heeft? . heb er onlangs een gehad die dat ook had .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten