Trafo's hergebruiken is verstandig. Zolang je ze niet mishandelt, gaan ze tientallen jaren mee - en langer ook. Goed voor je geldbeugel en (via-via) voor het klimaat.

Een trafo gebruiken die veel te zwaar is voor de belasting, is minder verstandig. Maar gelukkig heeft één of andere slimmerik (denk dat het John Shortcircuit was) daar een wondermiddel voor bedacht: de glaszekering. Die voorzie je toch steeds aan de primaire zijde van elk trafo-gevoed apparaat, niet? Kies dan een verstandige waarde, zodat de elektronica aan de secundaire zijde slecht kortstondig een te grote stroom moet weerstaan bij kortsluiting.

ja maar wat als je geen specs hebt.
De spanning kan je wel meten maar het vormogen is wat lastiger.
Ik had het geluk dat het 2identieke trafo's zijn en dat op 1 er een stickertje plakt van 60VA.
De aansluitingen zijn ook niet altijd vanzelf sprekend.

Je kiest de waarde van je glaszekering toch in verhouding met de maximum belastingsstroom? Wat maakt het dan uit, als de trafo 2 x of 10x zoveel stroom kan leveren?

staat de midden aftakking van de loper niet verkeerd volgens schema midden gaat toch normaal naar adj en niet naar grond of ben ik verkeerd of heeft dat geen belang , ik doe het toch anders met LM317 en die werken nog altijd.

Als je de potmeter aansluit zoals hij getekend staat --van bovenaf gezien de pinnen naar rechts wijzend-- dan is het idd. fout. Je moet de knop dan helemaal rechtsom draaien om de spanning tot 0V te brengen.
Zelf hou ik daar helemaal geen rekening mee in m'n schema's. Veel te vermoeiend... :-)

draadjes aan de pots en het is altijd juist xD

Op 13 juli 2009 19:47:55 schreef free_electron:
@pros. ok die 10ugf aand e output is voldoende. het probleem is met wat je er aan hangt. daar staat meestal ook nog een flink jongen , en het is de reverse ontlading van die dingen die voor miserie zorgt.
in echte circuits kom je dat niet tegen , maar labovoedingen moeten daar tegen kunnen.

Dikke diode over de lm317 ( als het kan een schottky , en ene van meer dan 1 ampere.. mbrf340 bijvoorbeeld )
en ene antiparallel over de uitgang ( tegen kloeffers die de boel ompolen )

Ik zit momenteel zonder schottky's ...
tenzij ik enorme overkill doe:
sbl3040opt (max 30A, continu... :+)
feb16bt (geen specs gevonden, is in een TO220 behuizing en tegen een koelplaatje gevezen

ik heb wel van die 'fast rectifiers' gevonden volgens de datasheet, oa:
EGP30A: GLASS PASSIVATED FAST EFFICIENT RECTIFIER
3.0 Amperes, Uf= 0.95-1.25V
BYM26C: SUPER FAST RECTIFIER
2.3A, Vf = 2.65V
volgens de datasheet zijn het zo van die buisachtige dingen, maar dat 'buisje' is bij mij een bolletje dat grijs/zwart is

Persoonlijk zou ik voor de eerste gaan(de egp), hierop heb ik nog enkele varianten denk ik dus dat wordt gewoon zoeken naar de laagste Uf, of toch maar een schottkey halen?

Free bedoelde de Schottky omdat deze snel zijn en al bij een lagere drempel geleiden. Een niet Schottky, eentje die snel is kan ook, maar Schottky heeft de voorkeur.

Verder voor de maximale stroom door de diode: voor een kickback diode geldt steeds: de stroom die door een inductieve last loopt, en afgeschakeld wordt, zal dan in eerste instantie door de kickback diode vloeien en even groot zijn. Levert je voeding max. 1A aan een inductieve last, en schakel je die af, dan zal er een inductiepiek ontstaan, spanning omgekeerd aan voorheen, waarbij de stroom nu door de diode loopt die omgekeerd over de uitgang staat, ook 1A.
Maar best heb je wat reserve.

- - big bang - -

wat betekent normaal 60VA is dat in wat of is 60Amp of 6Amp
of wilt dat zeggen 60Volt/Amp wat is het nu.
En kan men in plaats van een transfo van 60VA een nemen van 100 of 300VA ik heb altijd gedacht hoe hoger het vermogen is dat dit nooit geen kwaad is , en kan dat geen kwaad voor een LM317 omdat die maar 1.5Amp kan gebruiken.
Gr

In principe kun je altijd een zwaardere transformator nemen, maar het is wel verstandig om de zekering te kiezen aan de hand van de verwachtte stroom door de schakeling, en niet op wat de transformator aan kan (mits de transformator groter is dan nodig, natuurlijk).

Ga er voorlopig maar van uit van VA (volt-ampere) gelijk is aan watts, dat is niet waar vanwege de faseverschuiving, omdat een transformator een inductief component is, maar dat is in veel gevallen niet echt belangrijk. Een transformator van 60VA bij 12VAC kan dus 5A leveren (allemaal RMS).

Nog een tip: wikipedia weet best veel, vooral de Engelstalige.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (13%)]