Op 13 juli 2009 13:38:56 schreef T-baev:
@FET: http://www.circuitsonline.net/forum/view/70399/
Dank, leuk verhaal. Ik had er inderdaad straal overheen gezien.
Ik wist wel dat de e-b overgang zenert (wat overigens niet goed is voor de tor; hij doet het daarna wel bijna gewoon, maar is heel ruiserig geworden). Maar niet dat je dit ermee kon doen!
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
volgens mij is die schakeling gebaseerd op de werking van de diac, daar hebben ze weliswaar een pnp overgang ipv npn maar ik denk dat dit hetzelfde blijft.
Als je een spanning aanbrengt over de diac dan wordt een van de juncties gesperd maar als de spanning nog hoger wordt dan zal door de stijgende veldsterkte op een bepaald ogenblik een lawine-effect optreden in de sperrende junctie. Hierdoor wordt de diode geleidend.
als we deze theorie overzetten op de schakeling en de transistor bekijken als diac dan zal in die schakeling die daar staat de condensator opladen volgens de gekende rc tijd en zal door de stijgende spanning van de condensator op een bepaald moment door ditzelfde lawine-effect de transistor "doorslaan" en zal de led branden, de stroom door de led zorgt er dan terug voor dat de condensator ontlaadt en bijgevolg herhaalt het systeem zich
Op 13 juli 2009 12:08:19 schreef SparkyGSX:
Nee, dat gaat dus niet. Op minder dan 10V werkt het ding niet.
omdat de spanning hoog genoeg moet zijn om een lawine-effect te krijgen
Overigens durfde ook niemand te zeggen of het ding voor lange tijd heel zou blijven.
de transistor is hier helemaal niet voor ontworpen en zal niet lang meegaan
Ik geloof dat de consensus ongeveer was dat de basis-emitter overgang in avalanche breakdown gaat, en dat doet hij pas bij een Ube van meer dan zo'n 7V.
kan dit niet zijn omdat de transistor verkeerd om staat?
dit is wat ik ervan denk, verbeter maar waar nodig 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De klassieke schakeling (led in serie zetten met 1 van de 1k weerstanden):
(Om een nette 50% duty-cycle te krijgen, best bij allebei de 1k weerstanden een led plaatsen)
[Bericht gewijzigd door Arco op (23%)]
bedakt allemaal voor de inzet alleen dat is niet precies wat ik bedoel, ik bedoel zon fake alarm lichtje dat in keer een de minuur zeg maar flitst, dus alsof er een alarm aanstaat ik geloof in show your projects 9 staat er ook een maar ik zou nou weten hoe je dat maakt
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/812330#812330
Dit?
Dat kan met bijna alle schakelingen in dit topic, je moet gewoon wat waarden aanpassen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toch wel knap dat er 30 posts voor nodig zijn om een duidelijke vraag te krijgen... 
In bovenstaande schakeling gewoon R1/R2 en C1/C2 wijzigen tot het resultaat goed is...
(1 minuut haal je er niet mee; dat is ook zinloos; ik heb dat nog nooit bij een alarm gezien...)