Oude Onkyo integra klapt er uit bij harde hoge tonen

Nu eens een audio vraag van mij. Ik ben een 101% leek op het gebied van audio. Ik ben alleen goed in het horen of muziek mooi klinkt de ja of de nee, maar daar houd het op ;-)

Nu ben ik al > 10jaar in het bezit van een hele mooie ONKYO Integra A8190 Integrated Stereo Amplifier. Deze heb ik gekregen via via, voor noppes (1kanaal was stuk, bleek een 50 gulden reparatie te zijn, dus ik blij)

Nu heb ik ook al sinds 2jaar twee hele mooie boxen (JBL E80). Voorheen had ik zelfbouw speakers. (Denk aan: on professioneel,niet nagedachte kasten met een zooi c merk speakers/filters).

Destijds had ik er wel eens last van, dat als ik hem een beetje open gooi (de schaal gaat van 0 - 40, op 14 kan je niemand meer horen, ook al staat hij naast je (met huidige boxen) op 16 wordt het toch wel pijnlijk na een tijdje (geluid blijft wel zuiver en zeer helder, geen vervormingen)).

Maar, nu heb ik soms, bij sommige muziek stukken, dat ik een *plop* hoor en dan *knalt* de Servo Operation lampje er uit en het geluid is weg. Na een paar seconden reset hij zichzelf oid en voila er is weer geluid.

Sinds ik dat een paar keer mee heb gemaakt let ik wel even 2x op voordat ik een muziek stuk hard aan zet.

Echter, vroeger met die zelfmaak boxen gebeurde het véél vaker dan nu.

Daarom ben ik vooral benieuwd, kan dat komen doordat deze boxen van een dermate betere kwaliteit zijn of beter afgesteld oid dat ze minder belastend zijn voor de versterker? Of is de versterker gewoon brak?

Daarbij vraag ik mij af, zoals ik al aangaf gaat de schaal van 0 - 40 en op 14 kunnen ze 2huizen verderop gewoon (binnenshuis) lekker meegenieten van het geluid. Hoort dit? Ik bedoel, dat zou betekenen dat hij nog veel harder kan (Durf ik niet, want ik wil niet de kans hebben om mijn mooie JBL-boxen op te blazen >_<)

Overigens, ja :( Ik ben wel zo'n type die muziek luisterd (MP3's) via zijn computer, dus de geluidskwaliteit is niet echt optimaal zeg maar ;-) (tegenwoordig, als de muziek in FLAC *beschikbaar* is, *gebruik* ik dat overigens, wereld van verschil)

Maar, nu heb ik soms, bij sommige muziek stukken, dat ik een *plop* hoor en dan *knalt* de Servo Operation lampje er uit en het geluid is weg. Na een paar seconden reset hij zichzelf oid en voila er is weer geluid.

Gezien de leeftijd van deze versterker zouden er best wat componenten in waarde verlopen kunnen zijn.

vooral condensatoren, met name in de voeding

Op 18 juli 2009 13:40:25 schreef Mxtheo:
Niet bij een Onkyo :)

Op 18 juli 2009 13:43:26 schreef Henry S.:
Ook bij een Onkyo.

Lig nu stilletjes bij te komen van het lachen....hihi.

Nja, zou best kunnen hoor, maar ik moet er dus wel bij zeggen dat sinds ik deze nieuwe boxen heb het nog maar 2x is voorgekomen.

Maar, het feit dat hij al bijna oorverdovend geluid er uit krijgt op 16/40 zegt dat iets over de boxen (Dat ze te ligt zijn?)

Let ook wel dat deze versterker dateert uit 1987-1989 (productietijd)

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (12%)]

Hoeveel herrie er bij een bepaalde stand van de volumeknop onvervormd uitkomt, hangt af van het ingangssignaal.
Als het ingangssignaal van mijn philipsversterker exact klopt, levert ie vol open 115w. Maar als het ingangssignaal te sterk is, dan wordt die 115w al eerder bereikt en zal ie als de knop vol open staat het niet meer trekken.

Ik denk dat je ingangssignaal te groot is als ie op een kwart van de schaal het al niet meer trekt, of je speakers hebben een te lage impedantie.

't zijn 8ohms speakers. Versterker is rated voor 4-8ohm. (Afhankelijk van A/B/A+B uitgangen).

Ik zeg niet dat hij het niet meer trekt, het is eerder dat ik hem niet hoger durf te zetten: vanwegen mijn oren, vanwege de buren en vanwege de speakers zelf :-)

Als ze 2 huizen verderop mee kunnen genieten van het geluid noem ik dat hard.

Ik weet niet of je gedeeltekijk doof bent maar dat is niet normaal.

Maar speakers van 8 ohm zou je moeten kunnen belasten tot hoorbare versterker vervorming aan toe zonder dat de versterker er zomaar mee ophoud.

Of ben je erg lang bezig zodat het gewoon tr warm word?

Hangt er toch ook van af, wat je er aan de ingang instopt ?

Als je de uitgang van je PC gebruikt, en in je volumesettings het hoofdvolume en wave volume volle meuk hebt staan, kan het ingangssignaal misschien wel iets te hoog zijn.

Vroeger, toen we met pickupjes werkten, was dit een heel zwak ingangssignaal, vergeleken met wat we nu allemaal hebben.

Misschien zou je eens moeten proberen je ingangssignaal wat te verminderen ? Kan goed zijn dat de versterker zich in deze trap al eens 'verslikt'.

Te proberen waard toch ?

Ik heb altijd geleerd, (tenminste, vriend van me zit in de theater techniek en ik heb hem vroeger op de middelbare school vaak geassisteerd bij voorstellingen) dat je alle voorversterker dingen zoveel mogelijk voluit moet zetten (zo hoog dat er net geen vervorming plaats vind) en pas in de eind trap zoveel mogelijk echt probeert te versterken. Dit om er voor te zorgen dat je eind trap geen ruis gaat versterken (wat je krijgt als je je ingang gaat regelen).

Enfin, zal vanavond wel even gaan klooien met de output van m'n PC.

Wat doofheid betreft, mijn gehoord is nog 100% goed. Ik luister ook nooit langer dan kort naar hard en aan harde koptelefoons (grotere boosdoener) doe ik al helemaal niet aan. (ik hoor sowieso alles van 20hz - 20khz nog zonder moeite).

Overigens is iets al vrij snel hard in een 5x3 ruimte met 2x: http://www.jbl.com/home/products/product_detail.aspx?prod=E80

[edit]
Dit is trouwens de enige informatie die ik beschikbaar heb voor de versterker: http://www.nodevice.com/images/sm/big/2008_08_12_06_12_15/18536_2.jpg Lastig leesbaar.
(Ik heb er geen manual van, dit is voor het eerst dat ik deze informatie zelf zie :P)
(Ik kan er overigens niets mee, maar misschien jullie wel)

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (15%)]

is het deze?
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/26062/ONKYO_A8190.html
onder dat klein tabelletje staat de link voor de volledige manual te downloaden;)

Is de service manual, niet de normale manual. ;-) Maar ook deze had ik nog niet gevonden! Bedankt (niet dat ik er erg veel wijs uit wordt ofzo :P) Maar nu weet ik tenminste wel z'n ratings.

Op 19 juli 2009 08:13:14 schreef steve c:
Vroeger, toen we met pickupjes werkten, was dit een heel zwak ingangssignaal, vergeleken met wat we nu allemaal hebben.

Vergeet niet de RIAA voorversterker...

Op 20 juli 2009 14:02:48 schreef Daan Timmer:
Is de service manual, niet de normale manual. ;-)

Bewaar maar goed, zo te lezen toch een keer nodig, dat uitvallen is niet normaal.

Vergeet niet de RIAA voorversterker...

Neenee, Henry, ben ik niet vergeten.

Maar ik bedoelde dus als je bijvoorbeeld een MP3 speler via zijn phone uitgang aan de versterker koppelt, of een ander hedendaags apparaat er wellicht meer millivolts geleverd worden aan de LINE-IN van de versterker dan bijvoorbeeld een ouderwetse Pickup of bandopnemer.

De RIAA correctie krikte dit in geval van de pickup wel wat op natuurlijk, daar heb je groot gelijk.

Ik weet niet of het nu best is een zo hoog mogelijk ingangssignaal te sturen en de versterker wat minder hoog te zetten, of net omgekeerd ?

Lijkt 's interessant om over na te denken...

Bewaar maar goed, zo te lezen toch een keer nodig, dat uitvallen is niet normaal.

Gezien de leeftijd zou ik preventief alle elco's vervangen voordat ie definitief uitvalt en dan kost het meer...

Waar iedereen wel keurig op tijd z'n olie laat verversen van z'n auto, schijnt dergelijk onderhoud bij audio apparatuur not done te zijn ...

Roland, bedoel je dan echt 'alle' elco's ?

of zijn er gewoon een aantal verdachten die je preventief zou vervangen ?

In ieder geval de voedings elco's, maar meestal doe ik gewoon alles. Uiteraard wel merk elco's gebruiken en geen chinese brol, meestal ben je voor 40 a 50 euro wel klaar.

Gezien de kwaliteit en wijze van opbouw zijn dergelijke versterkers dat geld wel waard. Op dit forum zijn genoeg voorbeelden te vinden van defecte apparatuur waar na soms dagen zoeken het probleem terug te herleiden was aan defecte elco's.

ja, juist.

heb hier ook nog ergens zo'n topic geopend vorig jaar, ivm met mijn Philips MFB 762 voorversterker. Groot verschil tussen L en R kanaal qua toonkleur en inderdaad bleek ook een rotte elco te zijn.

JUIST oude ONKYO versterkers hadden last van elco,s in de voeding welke defect gingen.
Zo had je die ene met losse voorversterker en met die 2 grote VU meters op de eindbak.
Pracht apparaat maar de elco,s gingen toch echt stuk.
Uislaan van de versterker kan per type speaker verschillend zijn.
Het gaat om de weerstand Z de impedantie welke absoluut niet constant is bij de verschillende frequenties en volumes.
Zelf heb ik de synthese 1, een lastige speaker en die heb ik op 2 keer een tan 80 staan, laat ik deze te lang op zeer luid spelen dan volgt een meltdown

meltdown is?

Iig, ik had even getest met volume van PC te verminderen, het enige wat ik dan krijg is ruis :p
Crappy on-board geluidskaart :-( Moet toch ooit eens een goede HiFi geluidskaart kopen (geen crappy x.1 where x > 5 geluidskaart)
Heb wel een mooie gezien (gewoon 2.0) maja, dat kost dan weer ala 200euri ex btw >_> Maar, dan komt er uiteraard wel beter geluid uit.

Maar goed, zoals ik al had gezegd, is het in de afgelope 2jaar of zo nog maar 2x voor gekomen, waarbij bij die andere speakers het wel wat vaker voorkwam.

Als ik hem zou moeten gaan reparen oid zou ik het toch liever uit besteden (desnoods aan hier iemand op het forum).

Overigens, dat Servo lampje, is de indicatie of de eindversterker wel/niet *aangesloten* is. Welke een beveiliging vormt voor, overbelasting? of andere problemen? (ik snap het blokschema rondom de eindtrap niet helemaal namelijk) (zie pdf ergens paar posts terug)
Het relay dat er in staat snap ik wel uiteraard, en dat relay is(was) ook goed te horen. Sowieso als ik de AMP aan zet, duurt het een paar seconden voordat de eindtrap pas aan gaat en dan hoor je duidelijk *klik*, hey geluid :p

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (11%)]

De ingangs elco's van de eindtrappen vervangen. ( ik meen 10uF ) dan is je probleem over...

De ingangen van de eindtrappen worden aangestuurd/gevoed met het signaal met kleine elcootjes. Als je dat kan uitmeten dan zal je zien dat de elcootjes verlopen zijn.

Om te testen: maak de boel met een fohn maar eens goed warm. ( met name de ingangs-elcootjes van de eindtrap.... is lastig uit te leggen...)

Dan zal je zien dat het probleem verdwijnt ( de elcootjes nemen door de warmte weer in capaciteit toe)

Deze vervangen dus.....

Ik heb wat oude foto's gevonden waarop mijn vorige speakers staan.

Oude boxen, onderste is een *echt merk* bovenste is zelfmaak. Heb van die onderste de tweeters opgeblazen >_>
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscn0766.jpg

Alleen de subwoofer + mijn huidige boxen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscn2961.jpg

Al deze zelfmaak dingen heb ik overigens niet meer hoor.

Jep, dat was een grootte subwoofer, heb 1x 2glazen moeten vergoeden bij de buren >_< (Waren uit de kastjes getrilt >_<)