Gewoon Klaas
Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
Hallo, ik heb bijna een maand geleden een wisp 648 gekocht en ik ben zeer tevreden met de wisp (ik heb hem gebruikt voor de picbasic cursus)
maar sinds vandaag doet hj het niet meer (eerst deed hij het wel goed)
ik heb al naar verschillende dingen geken namelijk naar:
de te programmern chip niuet verkeerd om of verkeerd aangeslotem.
gekeen of bumblebee hem wel identificeeerd (geprobeerd met aangeloten te programmerenchip en geprobeerd zonder(heeft niets opgeleverd))
gekeken of er ook componenten buitengewoon heet worden of er vreemd uitzagen
hier bij kwam ik er achter dat al na enkele seconden de 7805 ic erg heet werd.
heeft iemand een mogelijke oorzaak of oplossing van dit probleem?
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Voed je je PIC schakeling ook vanuit de Wisp648?
Zo ja, zit er geen sluiting in je schakeling?
Zo nee, bekijk je solderingen op de Wisp nog eens goed, geen sluiting tussen soldeereilandjes?
Gewoon Klaas
Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
bedankt voor de reactie
ik zie zo geen sluiting tussen de eilandjes
en ik heb de wisp geprobeerd te identificeren in bumblebee zonder aangesloten schakeling dus het kan niet aan de door mij gemaakte schakeling liggen volgensmij.
nogmaals eerst werkte hij wel.
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Gaat je ledje wel knipperen? En wordt je 7805 ook erg warm zonder aangesloten schakeling?
Heb je de wisp als zelfbouw kit of kant en klaar gekocht?
Gewoon Klaas
bedankt voor de reactie
nee mijn ledje gaat niet knipperen maar dat heeft hij ook nog nooit gedaan (alleen als ik op die chip op de wisp de schroevendraaier tussen 2 poorten hield (weet zo niet meer welke 2)
en de 7805 word ook heet zonder aangesloten schakeling.
ik heb hem als zelfbouw gekocht maar toen ik hem net inelkaar had heb ik er ik denk wel 80-90 keer een pic mee geprogrammeerd.
en ik durf eigenlijk ook geen dingen door te meten want ik ben bang dat ik dan dingen verniel (weet ik veel wat mischien gaat de 7805 wel roken of vonken)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
Op 27 juli 2009 10:59:37 schreef Robotter:
alleen als ik op die chip op de wisp de schroevendraaier tussen 2 poorten hield
Heel bevordelijk.
en de 7805 word ook heet zonder aangesloten schakeling.
Kortsluiting.
BTW: Topickick was veel te vroeg.
Gewoon Klaas
sorry voor de (onbedoelde) topickick maar zou er dan ook nog meer kapot kunnenzijn? en hoe kan ik dat oplossen of moet ik een nieuwe wisp kopen?
edit: hoe kan ik kortsluiting opsporen behalve alle koperbanen controleren want daar kan ik niet echt iets verkeerds vinden overigens nadat ik die schroevendraaier tussen die poorten had gehouden werkte hij nog wel
had ik perongeluk gedaan nadat ik mijn wisp net inelkaar had gezet en hij niet werkte oplossing: chip verder in zijn voetje drukken. (was nu niet het probleem)
[Bericht gewijzigd door Gewoon Klaas op (32%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Nieuwe wisp kopen? Rijk en dom (en/of haast) ofzo?
Haal de PIC van de wisp zelf eens uit z'n voetje en meet de voedingsspanning na (op het voetje, pin 5 (-) en de daartegenoverliggende). Als je dan 5V hebt en met PIC erin niet, dan zit ofwel de PIC verkeerdom, ofwel is 'ie stuk (of beiden).
Gewoon Klaas
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Gewoon Klaas
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Misschien een elco die doorgeslagen is?
Anyway, er zit dus meer iets niet goed (als je LED "normaal" nog nooit aan is geweest).
Een nieuwe Wisp kopen is onzin, zoveel kan er niet aan stuk gaan.
Mocht je er niet uit kunnen komen, stuur de Wisp648 dan naar mij toe, ik repareer hem gratis.
Je moet alleen de verzend en retourkosten betalen.
Als je hier gebruik van wilt maken, even een mailtje naar me sturen via www.picbasic.nl
Je hebt hem dan binnen een paar dagen weer terug in huis.
Gewoon Klaas
RoelA
Elco los solderen en dan de weerstand meten. Deze zou vrij laag moeten beginnen en daarna oplopen.
Wat ook vaak helpt is even goede scherpe foto's maken van je wisp. Zowel boven en onderkant.
Op 28 juli 2009 10:52:23 schreef Robotter:
kan ik ook meten of een elco doorgeslagen is?
In dat geval zit de elco verkeerom op de print.
Gewoon Klaas
maar dan zou de wisp dus altijd defect geweest zijn maar ik heb hem eerder wel gebruikt
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
Nee, verkeerd gepolariseerde elco's gaan pas na een tijd lekken.
En je kan zelf kijken of je het verkeerd gedaan hebt, de bouwbeschrijving is overduidelijk.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
Gewoon Klaas
dus als de elco's er allemaal goed op zitten kunnen ze niet doorgeslagen zijn?
zat er dan een handleiding bij? ik heb het aan de hand van info de print inelkaar gezet. en mijn elco's wijzen allemaal met de witte streep in de richting van het ledje zeg maar is dit goed?
[Bericht gewijzigd door Gewoon Klaas op (56%)]
RoelA
Wouter heeft redelijk veel werk gestoken in een mooie handleiding die hier op de site van Voti is te vinden. Staat ook de bouwbeschrijving in.
Grote kans dat je iets goed hebt opgeblazen, zeker omdat je moet je schroevendraaier kortsluiting moest veroorzaken voordat hij werkte..
Gewoon Klaas
maar hoe ontdek ik wat dat is? en hij werkte wel voordat ik kortsluiting maakte alleen het ledje begon toen te knipperen en anders is het ledje altijd uit
sjors007
...
ik had dat probleem ook! ik had een aparte voeding voor mijn wisp, daarbij werd mijn 7805 ook warm en begon rare geluiden te maken. nu voedt ik mijn wisp via mijn programmeer bordje en heb geen last meer;)
Op 28 juli 2009 16:00:18 schreef Robotter:
maar hoe ontdek ik wat dat is?
Wat is 'dat'?
en hij werkte wel voordat ik kortsluiting maakte alleen het ledje begon toen te knipperen en anders is het ledje altijd uit
Wat allemaal niet normaal is.
reddevil
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Ik denk dat het tijd is om een paar foto's te posten van je wisp. We gaan je dan zeker kunnen verder helpen.
Gewoon Klaas
met dat bedoel ik het component wat opgeblazen waarschijnlijk opgeblazen is.
Ik zal vanavond of morgen ochtend foto's plaatsen (kan nu helaas niet want de batterij is leeg
edit: zin compleet gemaakt
Op 28 juli 2009 18:46:41 schreef Robotter:
met dat bedoel ik het component wat opgeblazen.
Probeer eens volledige zinnen te posten, tot nu toe is dit topic een groot vraagteken.