Hallo

Ik ben in bezit van enkele van deze audiotransformatoren:
http://www.sowter.co.uk/specs/4079.htm

Nu is mijn vraag, hoe deze correct te gebruiken en aan te sluiten. Als ik hier met een XLR plug aankom, hang ik pin 1 aan 'green', pin 2 aan 'red' en pin 3 aan 'blue' (even ervan uitgaand dat dat klopt, zo niet hoor ik het graag, ik zit hier om te leren!)
Nu ga ik vervolgens pin 2 en 3 van mijn volgende XLR pluggen aan 'pink' en 'orange' of 'grey' en 'white'. Wat doe ik nu met pin 1 van deze pluggen? Verbind ik die ook met 'green' ofwel, lus ik de REF/GND van het systeem gewoon door?

Ik begrijp uit de 'application' beschrijving dat dit ding slechts geschikt is om microfoonsignalen te splitten. Ik kan deze transformator dan niet gebruiken om een ongebalanceerd line-signaal om te zetten naar een gebalanceerd line/mic signaal?

Waarom kan dit wel/niet?

Vriendelijk bedankt voor de moeite alvast. Een prettige avond, Madthijs.

Een XLR gebruik je normaal met X stevig aan de metalen kast van het audioapparaat, en het signaal geisoleerd daarvan over pinnen 2&3. Alleen het signaal gaat naar de transformator, tenzij je creatief bezig bent of fantoom toepast.

Met dit max. level zal ook line wel gaan, hoewel niet ruim. Sy naar asy kan er uiteraard ook mee, let wel op dat ook de verwachte impedanties en signaallevels kunnen verschillen. Heel weinig secundaire load kan problemen als een minder vlak spectrum geven.

Doe voorzichtig, audiotransformatoren zijn kostbaar en in elektrisch opzicht vrij kwetsbaar (ohmmeters, andere DC)

De middenaftakking 'green' in de transformator dient dan dus 'nergens' voor?

Mocht ik hier line signalen over willen sturen zou ik beter met een 'padding/attenuation' circuitje het line signaal kunnen dempen?

Als mic-splitter voor een dynamische microfoon zou dit dus rechttoe rechtaan aangesloten kunnen worden? En condensators? die hebben vaak phantoom nodig. Hoe speel ik dat klaar? http://sound.westhost.com/project96.htm
Kan ik het circuit in figuur 2 symmetrisch opbouwen? of vergis ik me dan?

Je vragen zijn voor mij niet helemaal duidelijk dus naar eer en geweten een antwoord.

Als je condensatormic's wilt gaan voeden met behulp van je Sowtertrafo's dan is dit zeer simpel.
Een metaalfimweerstand van (ongeveer) 3k3 aan de middenaansluiting (green) hangen. De andere zijde gaat naar de +48Vfantoom. Dat is alles. Eventueel van schakelaar voorzien.
Een andere methode is twee weerstanden van elk 6k8, metaaalfilm, aan de beide signaalzijden , blue, red, te bevestigen. De andere zijde van de weerstanden verbind je met elkaar door en dit gaat naar de 48V fantoomvoeding.

De trafo is goed te gebruiken voor line-uitgangen zolang deze de +17 db niet overschrijden. Professionele lijnuitgangen kunnen bij volledige uitsturing nivo's van 24 tot zo'n ruime 30db bedragen. Consumenten lijnuitgangen komen niet vaak boven de +10db uit.
Bij een te hoge insturing kan de trafo gaan verzadigen/vervormen.
Bij een te geringe belasting aan de secundaire zijde ( zie ook Aart) kun je een hoogopslingering krijgen die tot in het ultrasone gebied doorloopt. Een instelweerstand(25K) en een condensator(220pf) in serie, over de secundaire zijde voorkomen dit. Afregelen mbv 1khz blokgolf.

Ton

Aart en Ton, Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben komende week op vakantie, daarna ga ik hier verder mee experimenteren!

super.
vr gr Matthijs