Goedendag, ik zoek een schakeling of ic waarmee ik een line-out op een bepaalde max limit kan zetten.

Heb een vu hier met 220v lampen , maar moet bij elk nummer de potmeter verstellen om te voorkomen dat ze coninue voluit branden.

Als ik een maximum (liefst regelbaar) in kan stellen ,
scheelt dat een hoop gepiel :)

bedoeling
hard nummer (hardcore) max terug regelen tot ingestelde waarde

Zacht nummer (ballad) geen regeling. (dus gewoon max)

Waarschijnlijk is het voor een dergelijke toepassing eenvoudiger de referentiespanning van de VU mee te laten lopen met (een gedeelde-) 'slow' meting van het signaal.

Is je Vu meter wel logaritmisch?

Een hele simpele oplossing is een aantal anti-parallel geschakelde diodes (of leds) over het vu signaal, om soft-clipping te krijgen bij erg harde muziek...

Ik krijg eigenlijk de indruk dat de TS iets van een auto-gain wil hebben, in plaats van een clipper?

Wat je nodig hebt is een compressor met een instelbare compressieverhouding, attack en releasetijd. De instelbare releasetijd, de meest belangrijkste parameter in dit geval, moet aan de lange kant zijn (500-3000msec). De lange releasetijd zorgt ervoor dat het gemiddelde volume terugloopt maar de onderliggende veranderingen in het volume zichtbaar blijven.

Je zult moeten experimenteren met de instellingen temeer omdat hardrockmuziek in het algemeen veel minder dynamiek heeft dan een ballad.

Ton

[Bericht gewijzigd door betelgeuse op (16%)]

klinkt intressant heb ook nog zoiets nodig voor mijn lichtorgel afteregelen.

ik heb daar tegenwoordig zo`n focusrite compressor limiter voor. voor ca 200 euro ben je de man. voordeel is dan ook dat je bij hardcore extra bass versterking hebt terwijl je de compressor gebruikt. Een aanrader.
link: http://www.focusrite.com/support/files/compounder/52/Compounder.pdf

Edit, ik heb er wel effe tulp kabels aan gesoldeerd, hehe