Heb je een printnummer? Dat zoekt wat makkelijker in de oude uitgaves.
Met alleen die naam, die mij wel bekend in de oren klinkt, kan ik niets vinden.

ik ken de kraakdoos wel ... maar dan met een prehistorische opamp :

http://www.eam.se/kraakdoos/

http://www.logosfoundation.org/kursus/2005.html

[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]

Ik heb nog wel een paar van die 709'tjes liggen hoor! Je kunt hem overigens prima vervangen door de 741. Offsettregeling hoef je dan niet te gebruiken.
[Edit]
Oeps, Het blijkt alleen met een originele 709 te kunnen. De frekwentiecompensatieingang is essentiëel...
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (29%)]

Halfgeleidergids 1977, pagina 54

@Hunter: Heb jij die toevallig voor mij, kopietje wellicht?
@anderen: die originele van Michael Waisvisz heb ik laatst weer gebouwd (ik heb zomaar nog 4 stuks 709 liggen), maar dat is niet wat ik zoek (lang zo mal niet als die van Elektuur)

Toch altijd fijn om te merken dat op het forum een gigantiese berg kennis en geheugen zit.
Binnen no-time antwoorden die er allemaal toe deden. Intussen heb ik van joopv en Hugo W een schema ontvangen, waarvoor natuurlijk grootveeldank.

Op basis van de print had ik het schema goed ge-reengineered (zo moeilijk was dat ook niet met 15 onderdelen). Echter, domdomdomdomdom, ik had de gemeenschappelijke aansluiting van de 4 tiptoetsen niet gecontroleerd.....
Nog wat solderingkjes verbeterd en, voila, de teringherrie is er weer!

Op 31 juli 2009 13:50:24 schreef hadv:
Intussen heb ik van joopv en Hugo W een schema ontvangen, waarvoor natuurlijk grootveeldank.

Graag gedaan. Ben benieuwd hoe dat nou eigenlijk klinkt.

Ik stel wel voor dat als iemand geholpen wordt via email, dat even vermeld wordt in het topic. Dat scheelt onnodig werk.

@joopv: de dag na mijn post had ik in mijn email twee schema's, waaronder dus die van jou. In mijn antwoord op 31-7 reageer ik daar ook op. Ik ben je even kwijt, wat bedoel je met vermelden in het topic?
Zodra hij klaar is (ligt nu helemaal weer uit elkaar vanwege het inbouwen in een behuizing) zal ik eens kijken of ik een mp3'tje kan plaatsen in het upload archief.

Wat joop bedoeld si dat als ik jouw een mailtje stuur met het schema ik dat even in het topic meld zodat anderen hun archief niet gaan omploegen terwijl dat dus niet meer nodig is.

Is dit schema een soort theremin?

Het heeft in de verre verte wel wat van een theremin in die zin dat je de tonen beinvloedt door de weerstand over de touch sensors te veranderen. Het ding is zo gevoelig dat zelfs je adem het geluid beinvloedt.
Qua gegenereerd geluid lijkt het er echter helemaal niet op omdat het twee elkaar beinvloedende oscillatoren zijn, het generereert op- en neergaande loopjes/trapjes.
De naam kraakdoos is een behoorlijke indicatie.

Zou iemand mij AUB ook dat schema kunnen mailen? :9

Zie je meeldoos.

Done voor THH

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (35%)]

Ik heb ook interesse in het schema, leuk voor naast mijn theremin experiment.

@ Hugo: Bedankt!
@ The Headhunter: Zie je meeldoos

Edit: OK, Hugo was me voor

[Bericht gewijzigd door Flagada op (22%)]

Op 3 augustus 2009 21:30:44 schreef The Headhunter:
Ik heb ook interesse in het schema, leuk voor naast mijn theremin experiment.

Dan wil ik dat schema van jou natuurlijk weer hebben!

Ha, een Silicon Chips ontwerp!
Heb je ook info over die vier spoelen?

Ja ik heb deze zelf proefondervindelijk uitgeplozen door een aantal te bestellen en gewoon te proberen.
De 3 oscillatoren met een ander type fet had ik mooi aan de gang.
Ik zal morgen wel ff de waardes/types posten.

http://www.thereminworld.com/silicon_chip_theremin_modifications.html
Hier staan een aantal modificaties en een layout van het apparaat

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op (24%)]

Okay beste CO'ers, even een vraag om jullie inzicht.
Op het plaatje zie je aan de linkerkant het laatste stuk van de oscillator (4011), het signaal komt van pin 10. In het midden en rechts staan twee verschillende eindtrapjes.
Die meest rechtse heb ik afgeleid van een Elex schema, maar hij klinkt mij niet hard genoeg. De middelste, en dit is echt weird, werkt in mijn bestaande kraakdoos, en is behoorlijk hard. Maar als ik hem opnieuw opbouw (eerst op breadboard) doettie geen moer.
http://www.uploadarchief.net/files/download/kraak.png
Helphelphelp, want ik snap het niet.
Nu is mijn kennis op audiogebied, zeker waar het dit soort zaken betreft matig tot euhhh..slecht. Als ik er een scope op zet komt er ook haast nix door op de basis van die 2N2904.

Mijn vraag nr 1 is dus: klopt het dat die middelste niets zal doen? Of zie ik iets heel erg over het hoofd (transistoren heb ik doorgemeten, doen het goed).
En vraag nr 2: hoe kan ik meer vermogen uit een 9V batterij halen. Ik heb al een TDA7052 geprobeerd, maar die is net zo zacht als die Elex-schakeling.

mijn dank is alvast weer groot ;-)

Op 31 juli 2009 00:19:01 schreef Tidak Ada:
Ik heb nog wel een paar van die 709'tjes liggen hoor! Je kunt hem overigens prima vervangen door de 741. Offsettregeling hoef je dan niet te gebruiken.

709's hebben frequentiecompensatie, het effect zal anders zijn denk ik.

Op 4 augustus 2009 00:08:34 schreef hadv:
Ha, een Silicon Chips ontwerp!
Heb je ook info over die vier spoelen?

Standaard 455kHz spoeltjes.
Wit: LPC4201A
Zwart: LPC4202A

Deze worden niet meer gemaakt, Kent heeft vervangers, en anders is een sloopradio een gewillig slachtoffer. De genoemde typenummers zijn van Toko, maar de kleuren zijn ook door de bokkiewokkiefabrikanten overgenomen.

In die linker trap wordt de 2N2904 afgeknepen door de BC557. Als de spanning links van de 12k niet dicht genoeg tegen de 9V aan komt, zal die altijd vrijwel open blijven staan. Vandaar ook 'Als ik er een scope op zet komt er ook haast nix door op de basis van die 2N2904.' (Zonder die scope trouwens ook ;) )

Is die BC557 echt een 557, of stiekem een 557C? Dan is het namelijk wat lastiger om hem dicht te krijgen.

Mogelijke oplossingen:
-12k verhogen
-(zener-)diode in serie met 12k zetten.
-tor met lagere hFE nemen
-4011 met hogere uitgangspanning nemen. (gebruik je op je breadboord een andere 4011 dan in je bestaande kraakdoos?)

Dank Geoeievraag.
Ik zal eens even gaan experimenteren met wat verschillende componenten.
In ieder geval is de 4011 het exemplaar dat in mijn bestaande kraakdoos zat. Daar zit nu een andere in die evenveel herrie, excuus muziek, produceert.
Heb net die van mijn vriendin meegenomen die ook van de serie is die ik zo'n 30 jaar geleden hebt gemaakt. Eens kijken hoe het daar zit.

Op 2 augustus 2009 22:40:32 schreef hadv:
Zodra hij klaar is zal ik eens kijken of ik een mp3'tje kan plaatsen in het upload archief.

Ik geloof dat je daar geen mp3's kan uploaden. Dat kan wel bv hier http://www.mediafire.com (wel even een accountje maken anders wordt het snel weer verwijderd). Ik ben wel benieuwd.

Ik ben inmiddels ook bezig met dit ding. Ik had bedacht om de aanraak kontakten van dit spul te maken. Is dat slim? Of gaat het koper oxyderen door het zweet van je vingers? Ik heb geen zin om blik te gebruiken want dat is moeilijk te bevestigen en daar zitten scherpe randjes aan.