Ik heb een philips pm2480 programmeerbare DC volt en stroom standaard gekregen. Grappig ding met mooie nixies. Nu zet me dat aan het denken. Een multimeter moet af en toe gekalibreerd worden, dat doe je bv met die Philips maar die zal ook gekalibreerd moeten worden. Maar met wat ? Ik weet dat er instituten zijn waar bv de Watt "bewaard" wordt, liever gezegd "bewaakt" denk ik. Er zijn van die volt-normalen, zo'n glazen buisje maar ik neem aan dat dat ook niet eeuwig kloppend blijft.

Oja, ik ben niet van plan om dat ding weer te gaan calibreren hoor, ik heb als testje een fluke en HP eraan gehangen en de afwijking is minimaal (de hp 0,03% de fluke heeft niet genoeg cijfers achter de komma) dus voor mij precies genoeg om bv een oude buisvoltmeter of nixie-tafelmultimeter af te regelen. Ik was gewoon benieuwd wat en waar de "moeder" volt wordt bewaard en hoe ze dat doen.

Wilde gok: De elektronvolt verandert nooit. De lading van een elektron verandert nooit.

bij de wiki over elektronvolts lees ik dit:

Thus it is 1 volt (1 joule divided by 1 coulomb) multiplied by the electron charge (1.60217653(14)×10−19 coulomb). One electron volt is equal to 1.60217653(14)×10−19 joules.[3]

Ik denk dat de definitie daar samen mee zal hangen. Kilo is ook niet meer gedefinieerd aan de standaardkilo is dat franse instituut. Maar is gedefinieerd als het gewicht van exact (random number, random atoom) 20 miljard calcium atomen.
De meter is definieerd als zoveel seconden * maal de lichtsnelheid in vacuum etc.

Echter: Ampere is lading per seconde.... per tijdseenheid. Tijd is relatief dus stroom ook? :P

Standaard calibraties gebeuren met heel stabiele 10 volt zener's. En die worden elke x tijd weer gecontroleerd ten opzichte van elkaar en tenopzichte van een standaard hoger in de ladder.
Wil je super nauwkeurig dan ga je naar de Josephson junctie. Daarmee kun je binair vast gedefinieerde spanningen genereren. Meer info daarover moet je maar zelf opzoeken, dat kan ik me niet meer zo goed herinneren. Werkt iig met een RF veld in de gigahertzen ;) (en vloeibare helium)

@neen: Kilo is toch nog wel dé kilo, ze zijn enkel hard op zoek naar een goede vervanger (precies 20 miljard atomen zijn niet te tellen).
Verder refereren ze de standaarden aan de lichtsnelheid (in vacuum), die is tenslotte vast gedefinieerd, niet meer en niet minder getallen.

[Bericht gewijzigd door pe5ocb op (23%)]

En de tijd zelf wordt gemeten met een aantal trillingen van een atoom (ik denk een cesium atoom), met een atoomklok. Alle officiële atoomklokken ter wereld worden met elkaar vergeleken om de universele wereldtijd aan te geven.
Nu is men bezig aan het zoeken voor een ander alternatief voor de atoomklokken, namelijk een stuk of twintig of meer heel regelmatig pulserende pulsars (dode sterren).

in verband met standaard cellen stond er iets in elektor niet zo lang geleden. Als ik tijd heb zal ik het eens gaan opzoeken.

In het bizare topic liet sine zo'n voltnormaal zien, heeft idd ook in de electuur gestaan. Wel raar, lijkt een soort batterij maar één die niet leegloopt. Hij geeft spanning maar als je een meter aansluit gaat er toch wat stroom lopen, dan zou hij iedere meting toch wat leger moeten worden.

Ik heb er het originele manual bij en dat is wel grappig, het apparaat was tot zijn pensioen bij philips (eindhoven service centre) zelf in gebruik. De map bevat zo'n beetje alle documentatie tot handgeschreven toevoegingen met aanbevelingen over wat er in het manual of apparaat moet veranderen maar ook geschreven service notes (gedateerd 1976) met tips/aanvullingen voor een servicemonteur die zo'n ding moest repareren. En ook een manual van het precies zelfde ding maar dan van een Japanse firma (Takeda riken TR-6120). Dus de philips is een omgelabelde Jap of philips liet ze ook onder licentie produceren in Japan. De notities vergelijken soms de twee. Opmerkingen als onderdeel xxxx moet uit de lijst, in het manual van de takeda staat het wel goed.

Calibreren gebeurd hier zo te zien heel apart. Eerst moeten de voltages op 0V worden gesteld (dan moet je natuurlijk wel eemn multimeter hebben met heel veel nullen achter de komma), dan wordt de stroom op nul gesteld door een 100Kohm 5% koolweerstand ergens van binnen aan te brengen ipv een connector. Daarna een short en daarbij moet hij minder dan 15uV verschil aangeven op een DMM. Het gaat dus alleen om het verschil niet om de absolute waarden. Daarna is het een hoop gedraai aan potmetertjes zodat hij in alle bereiken het zelfde aangeeft en lineair is, alles moet bij zoveel graden en luchtvochtigheid enz. Er zijn tijdresticties over hoelang je de kap er af mag voor hij weer moet stabiliseren en hoelang hij dan dicht moet blijven enz. Waren ze denk ik wel even zoet mee, moest iedere drie maanden.

Dat hebben ze dan best knap bedacht, er is dus geen externe kalibrator nodig.

Een toepasselijkere topic titel zou ik trouwens vinden: Calibratie, waar eindigt het.

Je kan zo precies gaan als je zelf wil, en de calibratie standaarden zullen daar steeds weer verbeterd voor moeten worden.

Op 23 augustus 2009 10:29:41 schreef Neen:
Kilo is ook niet meer gedefinieerd aan de standaardkilo is dat franse instituut. Maar is gedefinieerd als het gewicht van exact (random number, random atoom) 20 miljard calcium atomen.
De meter is definieerd als zoveel seconden * maal de lichtsnelheid in vacuum etc.

Referentie ?
Want volgens mij is het volgens het S.I. nog steeds dat blok in Parijs, er zijn wel voorstellen gedaan, maar de definitie is nog niet aangepast omdat die alternatieven niet dezelfde nauwkeurigheid haalden.

Misschien wel een leuk weetje..wist je dat de waterpassen van rijkswaterstaat gekalibreerd worden? ;(

http://nl.wikipedia.org/wiki/SI-basiseenheid

Aan het vervanging van de platina kg door iets anders wordt al een tijd aan gewerkt.
De Ampere is de SI-eenheid en niet de Volt.

De definitie van de ampere lijkt me moeilijk in de praktijk te brengen:

De eenheid van elektrische stroom is die constante stroom die, indien gehandhaafd in twee rechte parallelle geleiders van oneindige lengte en verwaarloosbare doorsnede, op 1 meter afstand van elkaar in vacuüm, een kracht tussen deze twee geleiders veroorzaakt gelijk aan 2×10 -7 newton per meter lengte (9th CGPM (1948) Resolution 7, CR 70).

Oneindige lengte en verwaarloze doorsnede. Maar de volt is dus geen "standaard" ?

De Volt is een afgeleide eenheid:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volt_%28eenheid%29

De volt is gedefinieerd als het potentiaalverschil over een geleider als een stroom van 1 ampère daarin een vermogen van 1 watt in warmte omzet. De eenheid is ook gelijk aan een joule per coulomb.

Op 23 augustus 2009 12:24:03 schreef pe5ocb:
Misschien wel een leuk weetje..wist je dat de waterpassen van rijkswaterstaat gekalibreerd worden? ;(

Dat is maar normaal, onderhoud en controle moet sowieso gebeuren.
Ik doe op mijn werk ook calibratie, waaronder bijvoorbeeld een hoop fluke multimeters. Die dingen verlopen nooit, maar door de calibratie krijgen ze een verse batterij, worden ze eens schoongemaakt, worden de meetsnoeren eens bekeken, ... en een enkele keer gaat er eentje uit (niet omdat hij defect is, maar omdat ie zoveel gevallen is dat de behuizing kapot is). Dat onderhoud en controle is ook erg belangerijk, het is niet moeilijk om situaties voor te stellen waar slecht onderhouden meettoestellen een groter probleem zijn dan het niet gecalibreerd zijn van dat toestel.

En hoe het zit met het calibreren van calibrator-toestellen, dat is allemaal in wetten en afspraken gegoten, en het komt neer op een pyramide. Hoe hoger bij de top (dat is de exacte waarde, bijvoorbeeld met zo'n standaardcel), hoe nauwkeuriger het meettoestel is. Zit je op een bepaalde positie, dan mag je met een meettoestel van een stap hoger gaan calibreren, bijvoorbeeld een voltmeter op 2 cijfers na de komma mag je refereren aan een meettoestel dat op 3 cijfers na de komma gecalibreerd is (want je kan nauwkeuriger controleren dan de uitlezing op het DUT).

Op 23 augustus 2009 20:08:09 schreef Videomodulator:
[...]Dat is maar normaal, onderhoud en controle moet sowieso gebeuren.

Maar dat is iets anders dan je waterpassen laten kalibreren bij een instituut als het NMi, aangezien dat in Nederland het hoogste treedje is, en dus een aardig dure grap.

Ik wil niet te veel muggeziften, maar soms worden een aantal termen op een hoop gegooid (ben zelf ook wel eens schuldig aan). Dit artikel over KALIBREREN, JUSTEREN(afstellen) EN IJKEN legt de verschillen uit.

Dit houdt in dat officiele calibratie rapporten slechts de afwijking t.o.v. de standaard vastleggen. Ze blijven dan van de afregelpunten af. Dit om afwijking over tijd in de gaten te kunnen houden en dus vertrouwen te krijgen in het gedrag van je instrument.

Zou je een instrument ieder jaar hem laten afregelen zodat hij weer "precies" is zonder meetrapport van de afwijking, dan leer je nog niets. Misschien is het in dat jaar wel 20% verlopen. Hoeveel vertrouwen heb je dan na x maanden?

Dat las ik ook in een HP publicatie over powermeters. De fabrieks ijkmiddelen werden steeds gecalibreerd om het verloop te bepalen. Aan de hand van dat verloop werd per ijkmiddel bepaald wanneer het weer een stap hoger moest om opnieuw afgeregeld te worden. Ik dacht dat ze dan steeds bij die calibratie afregelde maar afregelen, ijken en calibreren is dus niet het zelfde. Zal vanavond die link eens lezen.

Op 23 augustus 2009 12:43:06 schreef fred101:
De definitie van de ampere lijkt me moeilijk in de praktijk te brengen:
[...]
Oneindige lengte en verwaarloze doorsnede.

Dat hindert niet. Als er eerst maar eens een definitie is.
Tenslotte is de definitie van een lichtjaar: de afstand die het licht in een jaar aflegt. Dat kun je toch ook niet in de praktijk meten? Maar het is goed om te weten.

Grappig trouwens, dat ze vroeger steeds probeerden de lichtsnelheid te meten. Dat hoeft nu nooit meer: die is EXACT 299792458 meter per seconde. Nee, niets achter de komma. Hoe we dat nu opeens zo zeker weten? Omdat we dat zo gedefinieerd hebben.

Het probleem is nu wel verschoven: nu moeten we proberen erachter te komen wat een meter is. Dat doe je met precies dezelfde soort metingen... :)

Toch al een hele verbetering met een voet en een duim zoals die oorspronkelijk er waren. Zou wat zijn met electronica, dat soort antieke maar op de praktijk gebaseerde standaards. Ipv spanning in volt hadden we dan de "vonk in mm" wat wel een meetbare volt zou opleveren trouwens ;-)

http://www.sizes.com/units/index.htm

Wat obscure meeteenheden. Je geloofd nooit hoeveel en hoe vreemd.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]

Wat dacht je van condensatorcapaciteit in cm2.

Edit: Foutje.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

Je bedoelt zoals in het Jongens Radioboek? Dat zijn geen cm2, maar gewoon cm. Hele ouderwetse Gauss-eenheden, waarin 1 cm de capaciteit is tussen een bol met een straal van 1 cm en het oneindige.

Ja, die. Je wilt niet weten wat dan de parasitaire zelfinductie is van het aansluitdraadje - vooral die naar het oneindige.

Grappig genoeg wordt de waarde van de cm praktisch ALTIJD fout opgegeven. Die ouwe radiojongens denken dat ze het zo goed weten, maar een capaciteit van 1 cm is géén 0,9 pF. Eén cm komt overeen met 1,11 pF.
Het is juist de pF die maar 0,9 cm is.

En voor de volhouders: een zelfinductie van 1 cm bestaat ook. Ik weet hoeveel dat was.. wie ook?

Fred, voor je de zegeningen van de Volt (en Ampere enzo) gaat prediken, moet je eens Googelen op de verschillende soorten die er daarvan bestaan en/of bestaan hebben. Brrrrrrr!

Op 24 augustus 2009 14:04:45 schreef fred101:
Toch al een hele verbetering met een voet en een duim zoals die oorspronkelijk er waren. Zou wat zijn met electronica, dat soort antieke maar op de praktijk gebaseerde standaards. Ipv spanning in volt hadden we dan de "vonk in mm" wat wel een meetbare volt zou opleveren trouwens ;-)

http://www.sizes.com/units/index.htm

Wat obscure meeteenheden. Je geloofd nooit hoeveel en hoe vreemd.

Ik vraag me (offtopic) af of er niet een klein foutje in de duim zit. De Russische djoejm (leenwoord uit het Nederlands) is gewoon 1 inch, de Nederlandse duim zou 1 cm zijn, maar moet bij mijn weten toch echt 1 inch zijn.

Er zijn helaas veel meet eenheden waarvan de origine nogal obscuur zou zijn. Bijvoorbeeld de Fahrenheit schaal. Fahrenheit nam de laagste temperatuur 's-winters als 0 graden, en zijn eigen gemiddelde lichaamstemperatuur als 100 graden.
Helaas kwamen er uiteraard later nog koudere winters, en had Fahrenheit zelf een chronische ontsteking, waardoor zijn temperatuur te hoog was, en de lichaamstemperatuur later werd bijgesteld naar 98.6F...
Zelfde met de Yard. deze zou door Henry I van Engeland zijn bedacht door zijn arm uit te strekken, en de afstand te meten tussen de punt van zijn neus en het eind van zijn duim...

(Zou daar soms "iets uit je duim zuigen" ook vandaan komen? :) )

Je ziet dat heel veel ongeveer gelijkwaardige eenheiden erg dicht bij elkaar in de buurt zitten. De 1cm van de nederlandse duim wijkt verdacht veel af van de andere duimachtigen die allemaal rond 2 a 3cm zitten. Vandaar ook mijn opmerking.