Hallo,
Ik heb een transistor in een versterker type SC1400, deze wordt niet meer gemaakt.
Wel zijn er vervangers voor met bijna dezelfde waardes alleen verschillen de VCBO de Cob (pf) en de Ic (mA)waarde
De oude SC1400 geeft VCBO=100V Cob pF= 2.7 Ic(mA)=50
de vervanger Hitachi SC1775(A) geeft VCBO= 90 V of een uitvoering(A) met 120V Cob voor beide =1.6pf Ic =50 verdere waardes gelijk aan de SC1400
Daarnaast is er een Toschiba 2SC2240 met 120V en Cob 3.0pf Ic=100 verdere waardes gelijk aan de SC1400
Nu is de vraag, welke van de 3 kan ik het beste gebruiken
En maakt het veel verschil uit of ik 90 of 120V gebruik
Alvast bedankt
Hfe en Ft zijn belangrijkere eigenschappen dan Cob.
De nieuwe Hfe mag gelijk aan of groter dan de oude zijn, Ft moet ongeveer gelijk blijven.
Alle 3 transistors hebben als voorvoegsel een 2.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hai,
Dat klopt het is de 2SC1400, maar ik zoek een goede vervanger daar ze nergens meer te krijgen zijn.
Op een Japanse site heb ik wat gevonden waar dus in staat dat o.a. deze twee als vervanging kunnen worden gebruikt, maar ik zou het graag even willen checken bij jullie.
Gr,
Rob
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat voltage is het maximum voltage. STEL dat ie bij 95V gebruikt wordt, kan je wel die oude 100V SC1400 gebruiken, maar niet de vervanger die maar 90V aankan. Tja. De kans dat ie inderdaad zo dicht bij z'n limiet gebruikt wordt is klein.
Iedere verandering van de parameters kan bij een slecht ontwerp er toe lijden dat het niet meer werkt. Zoals Henry al zegt, zou een hogere Hfe zelden tot problemen mogen lijden. Toch kan je wat ontwerpen wat (bewust of onbewust) er op vertrouwt dat de Hfe niet te hoog is.
Proberen is het devies.
Ja het lijkt of de toshiba het beste is.
Maar kwa specificaties komt de Hitachi het dichtst bij, behalve de Ft deze is 200 MHz en van de 2SC1400 is dit 100 Mhz zou het hier op stuk lopen?
benleentje
Golden Member
De Ft kan ook te hoog zijn, stel je oude tor heeft een Ft van 3MHz, en de nieuwe is 200MHz... dat kan negatief werken op het impulsgedrag van de versterker.
Maar 200MHz ipv 100MHz zal niet veel uitmaken.
benleentje
Golden Member
Ik denk dat ik je vat henry. Zodat je de hoge harmonische niet mee versterk. De 3MHz kan dan zo gekozen zijn dat een harmonische van 6Mhz uitdempt ipv versterkt.