ik heb een autoversterker monobloc van 1500 watt en een woofer die ik graag binnenhuis zou willen gebruiken, kan iemand mij een beetje uitleg verschaffen welke voeding ik hiervoor moet gebruiken? grtz

lijkt me 12V aangezien je auto ook maar een boordspanning van 12V heeft.

Moet wel een stevig voedinkje zijn dan. 1500W bij 12V is toch een slordige 125A (of ik heb met mijn gare kop echt een rekenfoutje gemaakt). Dit lijkt me sterkt dus ik zou de specs er maar eens op naslaan.

Mzzls

Heel simpel een voeding die bij 12V 125A normaal vind. Voedingen parrallel schakelen is geen optie omdat je stroom van de ene voeding en de andere zeer moeilijk kan balanceren. Dit zodat beide voedingen gelijkmatig belast worden. En bij 3 en 4 voedingen wordt dat nog moeilijker.

2de optie is een eenvoudige voeding van 13,8V 20A en een 12V accu. Als de accu opgeladen is kan je afhankelijk van de grote van de accu een flinke tijd muziek luisteren.

Toch is het bijna altijd eenvoudig om naar een geschikte 230V versterker te kijken. Ook kan je als je de versterker openmaken en de 12V voeding loskoppelen en daar je eigen spanning direct op de eindtrappen zetten.

Dit lijkt me sterkt dus ik zou de specs er maar eens op naslaan.

Is niet abnormaal er zijn er nog wel die meer stroom verbruiken.

Even een kleine inschatting: ik denk dat je die 1500 Watts niet allemaal gebruikt. Misschien 1% daarvan, dus misschien red je het ook met een kleinere voeding.

Dat er genoeg zijn die meer verbruiken weet ik wel (werk al een aantal jaren in de pro audio). Ik vind het altijd zo mooi dat er nog steeds mensen zijn die zich een 1500W versterker voor de auto laten aansmeren en dan denken dat ze echt jé van hét in huis hebben gehaald terwijl ik in 7 van de 10 gevallen met mijn 100W setje beter en mooier geluid krijg wat minimaal net zo hard gaat.

Buiten het feit dat 1500W niet fatsoenlijk uit een auto accu te halen is natuurlijk.

Gewoon een net versterkerje kopen voor 230V met een normaal wattage en je hebt veel mooier geluid (auto versterkers klinken toch vaak niet want in de auto heb je al veel achtergrond geluid, dus dat beetje zooi wat die versterker dan ook maakt boeit niet)

Mzzls

Je kan ook proberen de voeding die van de 12V een positieve en negatieve spanning maakt te overbruggen.
Zo kan je bijv een spanning van + en - 30V aanleggen, en is de stroom ook een stuk lager.

Zeg eens, welk merk/type versterker is dit precies?

versterker is van het merk climax type bullet 1500 tweekanaals 750 maar overbrugd voor 1 woofer deze heeft steeds in m'n vorige wagen gestoken en speelde beestig goed, nooit het onderste uit de kan gehaald,... nu een andere wagen gekocht en daar zit ruim voldoende muziek in vind het alleen stom deze woofer en versterker zo maar te laten liggen of voor belachelijk weinig geld van de hand te doen, vandaar dat thuisgebruik in mij opkwam. Nu is het zo ik wil niet te veel werk of kosten aan een voeding besteden, en heb totaal geen ervaring inzake electronica.

Op 30 augustus 2009 07:18:45 schreef davy1981:
Nu is het zo ik wil niet te veel werk of kosten aan een voeding besteden, en heb totaal geen ervaring inzake electronica.

Dan toch laten liggen of verkopen.