Zojuist een topic gelezen http://www.circuitsonline.net/forum/view/76625.
Hier wordt een versterker gebrugd om er 1500 Watt uit te persen, of in te pompen.
Het rekensommetje aldaar maakt met 12V 125A, wat mij visioenen geeft van een lastrafo, een kachel, of vreemdsoortige kofferbakverlichting.
Nu heb ik wel eens op zo'n versterker met doorkijkglas gekeken, en zie daar "normale" componenten en spoortjes te zitten.
De gedachte dat daar 125A doorheen moet....
Dus is de vraag; hoe krijgt men dat voor elkaar?
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Als je doelt op de spoortjes op de print, dan kan het beste zijn dan hogestroom sporen op de onderkant/ bovenkant liggen of dat ze van een kopevlak op een binnenlaag gebruikmaken.
keuninkske
!overload! to much information in this signature!
nu ken ik niet zoveel van versterkers maar ik kan me best voorstellen dat de print slechts een "stuurkring" is en dat de vermogenscomponenten dan rechtstreeks aan de aansluitpunten gemonteerd zitten.
dit wordt ook toegepast bij motorcontrollers voor heftrucks die nog veeeel hogere stromen als deze moeten verwerken.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Dat een autoversterker 1500W levert is gewoon lulkoek. Ten eerste is dat volgens mij dodelijk in een auto, ten tweede kan je accu dat niet continu leveren en ten derde kan de versterker dat nooit van zijn leven continu leveren. Ook wel leuk om naar de zekering in je versterker te kijken, meestal zijn die 4A ofzo:) 4*12=48W max
Meestal zijn autoversterkers 10-12W per kanaal maximaal. 1500W wil meestal zeggen dat de fabrikant er voor 1mS oid. 1500W uit heeft kunnen trekken, waarschijnlijk is het daarna ontploft. Leuk voor hem, maar jij als gebruiker hebt er niets aan.
benleentje
Golden Member
@muddy Wat een enorme berg lulkoek.
Er zijn auto versterker die prima 1500W kunnen leveren. Mijn eigen versterker levert 750W continu in bridge mode en is ook op 100A afgezekerd. Er zitten dan ook 12 mosfets in de voeding en 16 zware eindtorren. De versterker meet 46cm bij 35cm en is dus niet iets wat je even makkelijk ergens wegstopt.
Waarom zou dat dodelijk zijn.
Een accu kan de prima leveren alleen voor maar een korte tijd dat is een probleem voor de gebruiker en niet voor de fabrikant van de versterker.
Mijn versterker kan dat prima continu leveren. Een speaker vinden die dat aan kan bleek moeilijker en heb er dan ook enkele spoelen verbrand.
Een zekering van 4A kom je niet tegen in een versterker zelf een autoradio heeft al meer dan 4A als zekering
Op 30 augustus 2009 14:58:30 schreef benleentje:
Een zekering van 4A kom je niet tegen in een versterker zelf een autoradio heeft al meer dan 4A als zekering
Kijk maar eens naar de gemiddelde Kijkshop versterker...
Om aan zo'n hoog vermogen te komen moet je een hogere spanning hebben dan 12V.
Als eerst wordt in je versterker de spanning dus opgekrikt naar laten we zeggen 2x75V.
Nu verbruik je bij 1500W nog maar 10A en kun je dus met zoals jij het noemt "Normale" componenten versterken.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik heb een relatief kleine autoversterker van 4x 60 W (ja, continu). Als ik die open maakt, dan zie ik over de print dikke massief koperen rails lopen van de spanningsingang naar alle torren voor de DC-DC converter. Bij mij lopen ze bovenlangs, maar voor andere ontwerpen zullen ze wel onderlangs lopen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
@muddy: het zijn geen fabeltjes, die vermogens worden echt gehanteerd.
De truuc is invertortechnologie; het vermogen dat op de versterkeroutput moet leverbaar zijn komt van ergens, de accu dus. In dit geval zal er dus minimaal 125A getrokken moeten worden op 12V, gerekend met een rendement van 100% om er te komen.
De binnenkomende spanning wordt gechopt met een resem MOSFETs op een ferriettrafo, op een frequentie die boven het audiogebied ligt. De secundaire spanning is opgekrikt door de wikkelverhouding en wordt gelijkgericht en verder verwerkt. Het is altijd een type Boostconvertor. En door de hoge(re) spanning die naar de versterker gaat, liggen daar de stromen een factor lager.
Om op de TS even in te pikken, het is voor een groot deel zoals een klein lasinvertortje, en de vermogens liggen gelijkaardig, voor de kleine draagbare dingetjes.
We werken soms aan invertoren die lasstromen hanteren van 500A bij 40V, en dat vermogen wordt ook door vermogenelectronica gehanteerd.(IGBT of MOSFETtechnologie) Een ander amerikaans merk gaat zelfs met hun invertoren tot 1000A. De koppeling van de trappen wordt dan ook robuuster naarmate de stromen toenemen, koper latten, dikke draadspoelen enzo
Bij die 150A lasinvertortjes duwen ze dat over de printsporen, in die zijn nooit fijn hoor, ze hebben wel een degelijke breedte maar toch eigenlijk verbazend beperkt als je de stroom bekijkt. Zoals gezegd zitten er soms nog sporen in tussenlagen van een multilayerprint, maar toch eerder aan de buitenkant daar je daar betere afkoeling bereikt.
In zo'n autoversterkervoedingen is dat ook zo, en draadbruggen zijn soms verborgen als 0Ω weerstanden met een stuk of 15 parallel of een flinke draadbrug waar ze dan nog meteen een stroommeettrafotje oversteken voor beveiligingsmeting.
Wat de accu betreft: die worden bij serieuze installaties geparalleld, soms met grote aantallen, nog eens gebufferd met 1Felco's (die in mijn ogen niet zoveel nut hebben als je geen goede ESR hebt).
Voor zo'n zeer zware accu's moet je maar eens googelen op de BATcap extreme en BATcap 8400 van firma Extatic.
Hier en hier foto's
- - big bang - -
2N3055 (whats in a name...) geeft me een antwoord wat logisch klinkt, de spanning opkloten om de stroom te beperken.
Maar dan nog, stel; 10Ampère, nog leuk om mee te lassen.
Ik blijf het nog een wonder vinden.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Oke, misschien zit ik er wat naast.
Mijn punt is vooral dat er ook een boel versterkers zijn die het opgegeven vermogen bij lange na niet halen.
Bovendien: ik denk niet dat 1500W in een ruimte van een paar m^3 erg gezond is, ik noem het een wonder als je oren het daar langer dan een minuut uithouden. In ons cafe van schat ik 130m^3 hangt 600W, nu daar word je ook niet blij van als dat vol open staat.
In een auto lijkt me (heb zelf nog geen auto dus kan geen metingen doen) 50W voldoende.
@ Beleentje: het klinkt inderdaad alsof je versterker in ieder geval meer vermogen heeft dan 40W, maar van 1500W zou ik blijven dromen.
@Fuzzbass: dat klinkt nog aannemelijk.
benleentje
Golden Member
JE kan lassen met een ouderwetse trafo of met zo een kleine en lichte converter. Met de converter las mooier en makkelijker. Toch moet dit dan op een spanning van ca 30 - 40V 160A maken met enkel wat elektronica.
De technologie is er en dus kan een 1500W versterker ook op 12V opereren. Of het verstandig is om jezelf aan zo een vermogen blood te stellen is een andere discussie. Dat je er geen normale accu voor kan gebruiken is ook vervelend maar het kan.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 30 augustus 2009 21:57:58 schreef muddy:
...Mijn punt is vooral dat er ook een boel versterkers zijn die het opgegeven vermogen bij lange na niet halen.
Daar geef ik je 100% gelijk in. Bij autoversterkers wordt er regelmatig gelogen maar dat heb je ook bij je versterker en speakers in de huiskamer of neem nu de "surround" setjes voor op een PC.
Er is een verschil tussen oprechte merken en niet oprechte merken, oprechte verkopers en niet oprechte verkopers.
De grondtoon is dat het niet in elke situatie zo is, en ook nog verschil in hoe je die audiowatts defineert: RMS, piek, piek to piek enz. Marketingjongens weten wel hoe ze dat het beste doen. Er zijn er die het op hun eigen, geheimzinnige manier definieren: 150W uit een PCsetje, een versterkerkastje niet groter dan een pak melk: juist, 150W piek to piek gemeten, als de netspanning 10% over haar waarde zit, gekoeld in vloeibare stikstof, als de maan op haar hoogste stand staat en als jou vrouw Chanel nr 7 opheeft. Pure qwatsh.
Maar soit, er zijn ook autoversterkers die hun specs probleemloos halen: steek die op een dummyload, laat ze presteren en meet. Ook de grote vermogens en ook de bruggevallen. Bovendien gaan ze nu ook naar "low ohm stable" gevallen, die je kan belasten tot 1 Ω of zelfs 0.5Ω, dat je op die manier je vermogen verkrijgt.
Bovendien: ik denk niet dat 1500W in een ruimte van een paar m^3 erg gezond is, ik noem het een wonder als je oren het daar langer dan een minuut uithouden. In ons cafe van schat ik 130m^3 hangt 600W, nu daar word je ook niet blij van als dat vol open staat.
Gezond voor het gehoor is het allerminst. Wat ook het rendement van de speakers is, iedereen die al eens een demo meegemaakt heeft in een boomvan weet dat het heel excessief is. Ik denk dat het bij de echte die-hards ook niet meer enkel over audio gaat, maar meer over de kick van de power achter je rug, en de trofee die je er kan mee bereiken.
- - big bang - -
benleentje
Golden Member
Gaan ze ook niet puur voor de decibellen en daarna door naar de frikandellen. In de wedstrijden wordt gestreden in verschillende klassen waarvan er ook gaan om de meeste Db's.
Fuzzbass
Om nog maar te zwijgen over de opschepfactor. Kijk mij eens een zware stereo hebben!!
Maar stel dat het spul dan toch aan z'n specificaties komt, dan blaas je met 1500 Watt bij elke auto de ruiten eruit. In dB drag wagens worden ook steevast de ruitrubbers vervangen door iets bestendigers.
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Weet je wat het mooie is aan die mensen met die "zware stereo"? Die genieten er toch niet van want tussen de 3kHz en de 12kHz zijn ze het gehoor een heel eind kwijt.
Ik ben nog steeds blij met mijn oordoppies van €120,- (na 5 jaar gebruik in de pro licht/geluid totaal geen gehoorbeschadiging volgens de oorarts die gemeten heeft laatst).
Veel figuren met dikke stereo's snappen ook totaal niet dat je met alleen vermogen dus echt geen herrie maakt. Neem een serieus speakertje wat door de opbouw de mogelijkheid heeft om serieuze geluidsdruk te produceren (dB's dus) en je hebt nauwelijks Watt's nodig.
Mzzls
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klein detail , is dat geen versterker dat vermogen continu kan leveren , en de 1500 w alleen bij langere bassen voorkomt . en dan moet je om de 125 amp te halen al 50mm2 draad hebben , zonder al 10,8 volt over te houden . en dan zie je zo'n bak en dan zit de massadraad op het niet schoongemaakte geverfde chassis van de kofferbak . en mensen denken dan dat is goed met die dikke massa draad van de accu , hmmm nee dus want die gaat naar de startmotor en het motorblok hangt in rubbers en de chassiskabel is veel dunner , en dus meer verlies . dan is de kabeldikte naar de speaker nog een belangrijk punt , en is vaak ook te dun .
dan nog een ding een versterker van bijv marquant is supertech , en 1500rms is eigenlijk dan pmpo vermogen ,en zal je alleen halen als hij sluiting trekt bij die 125 amp.en als je dan over de 24 jaar oud komt is de volgende auto met een gewone autoradio erin want dan weet je de gevolgen van doof zijn al door eigen ervaring .
ik ben van de patat generatie en nu komt de ipod generatie .
en vet is er zo vanaf ,doof is moeilijker vanaf te komen .........
big bang
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
heb zelf ooit overwogen een versterkertje in de auto te steken (beschaafde 4*50W+1*100W voor een klein sub-speakertje)... maar als je de mensen die autoradio's produceren moet geloven leveren die dingen 4*52W
zal wel, alleen zat aan mijn versterkertje(orig. BMW) een kabel en zekering die minstens 2* zo dik was en stroom kon hebben...
En meer dan 50W heb je echt niet nodig in je auto, zet het maar eens vol open... doe je best al oordopjes in!
Fuzzbass
Voor een beetje diepe bas heb toch echt heel wat meer nodig dan de beste autoradio's kunnen leveren. Beneden de 100 Hz zit je al snel aan 25-50 watt om het "lekker hard" te krijgen. Niet oorverdovend, maar gewoon goed hard.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 30 augustus 2009 23:05:36 schreef big bang:
Doof of slechthorend is erg, tinnitus naar het schijnt de hel.- - big bang - -
Ach, tinnitus valt ook wel mee te leven in sommige gevallen. Ik heb het een jaar of 15 geleden opgelopen door mijn walkman. Er zit 24/7 een harde piep van +/- 15kHz in mijn hoofd. Lastig met gesprekken voeren in luide omgeving en soms irritant als het erg stil is. Meestal denk ik er niet eens aan.
Het vermogen zegt dus niet altijd alles. Het is een combinatie van afstand, duur, vermogen en bestendigheid. Maar bescherming is altijd aan te raden en nooit "voor mietjes".
Ik heb mijn 4x125W+1x250W RMS versterker destijds aangesloten, direct aan de accu, met 25mm2 kabels (ook de massa dus). Vlak bij de versterker ook nog eens een 5F condensator. Kabels zijn erg belangrijk, scheelt een hoop ruis en het geluid is veel beter als je het goed doet! 
De reden dat autoversterkers meer vermogen hebben is omdat de speakers veel stugger zijn, dus kleinere kasten nodig hebben en een lager rendement hebben. Nu vind ik 1500W RMS wel wat veel, met 250W RMS op een 87dB/W speaker achterin heb ik al pijn in mijn oren.
joopv
Golden Member
In de tijd dat ik zelf fanatiek met auto-auddio bezig was had ik een setje middelgrote 2- of 3weg huiskamerboxjes achterin de station-car liggen.
Die kocht ik meestal voor een appel en een ei in de kringloop.
Resultaat: uitstekend geluid, zeer hoog rendement en geen behoefte aan extra versterkers, en de omgeving had geen last van speakers die de deurruimte als klankkast gebruiken.