Hallo,
Ik wil graag een ECC83/ECC81/EF86 versterker maken die 1 keer versterkt, 1/2 ECC per kanaal
Alleen weet ik niet hoe ik meer vervorming kan toevoegen aan de buizen, het liefst regelbaar,
ik zat te denken aan het verlagen van da voedingsspaning, verhogen van de ingangsspaning ed.
Wat lijkt julllie het beste idee?
Als voeding wou ik iig een nixievoeding gebruiken.
Als je 1 x versterken wilt hoef je niets te doen alleen een draad tussen ingang en uitgang. Even serieus , je kunt terugkoppeling zo maken dat je de versterking naar beneden haalt.
Potmeterje in de kathodeleiding, zodat je de negatieve roosterspanning kan varieren.
Het echte buizengeluid zoals ik het ken heb ik tot nu toe alleen uit balans/pushpull versterkers gehoord (EL6415 onder andere)
Is het voor HiFi of gitaar?
Met één voorverstekerbuisje ga je voor hifi niet bepaald een andere klank krijgen denk ik. Voor gitaar kan je ze wel gebruiken om wat vervorming te krijgen, dan ga je best experimenteren met een lage voedingsspanning denk ik.
Het is voor HiFi, ik zal eens kijken of het lukt met het verlagen van de voedinsspanning, bedankt voor de reacties!
Anoniem
HiFi, is defkorting van High Fidelity, of getrouwe weergave,
dus net het tegenovergestelde van wat jij wil.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (50%)]
Inderdaad, en wat mij betreft ga je met één buisje dus noppes "buizengeluid" krijgen. Ik weet wel dat Luxman e.d. hier en daar wel eens een buisje in het circuit stoppen (dat staat zo mooi in het frontpaneel) maar als je dus een versterker maakt die de muziek ietwat getrouw weergeeft maakt het weinig uit.
Trouwens, als je 1x gaat versterken, bufferen dus, blijft de vervorming toch erg beperkt door grote terugkoppeling. Als je een gemeenschappelijke anodeschakeling gebruikt ga je je lamp pas oversturen als je ingangssignaal groter is dan de voedinggspanning, en op dat moment krijg je dus een lelijk geclip - de vervorming heeft dan immers niets te maken met de niet-lineariteit van de buis. Als je een gemeenschappelijke kathodeschakeling neemt en je verzwakt het signaal achteraf, dan moet je al erg goed gaan mikken om exact op 1x te komen. Als je weerstandjes dan wat verlopen onder invloed vna de warmte klopt de vergelijking ook niet meer.
En ik gok maar, maar volgens mij wordt voor HiFi dat kleine verschil tussen een goeie solid state of een lampenversterker toch eerder gemaakt door de eindtrap en uitgangstrafo.
Probeer je voorversterker met FETs, die hebben grotendeels dezelfde karakteristiek als buizen zonder de hoge spanningen nodig te hebben.
Je kan desnoods een buisje monteren waarvan je enkel de gloeidraad aansluit. Zorg dat het duidelijk zichtbaar zit in je behuizing, en iedereen zal direct zeggen "oh ja, die mooie warme buizenklank..."
Wat SVS ziet, ik zag ooit een iphone dock met buizen, waar enkel de gloei van aangesloten was. De rest ging via een TDAxxxx.