Gisteren zag het er nog beter uit, toen was het enkel wat storing. Daarnet toen ik mijn versterker aanzette, vloog er onmiddellijk en TDA7293 door.

http://smoerijf.be/upload/tda7293_kapot_biYKS_T550.jpg
TDA7293 in 2 stukken.

Het heeft weken goed gewerkt.
http://smoerijf.be/upload/tda_closeup_iIt65_T550.jpg
Het geheel lag wel open en bloot op mijn werktafel: Totale opstelling, Schema

[History]
Gisteren heb ik 1nF C's over de gelijkrichtdiodes gesoldeerd zoals in het topic hierboven werd aangeraden. (Kon weinig kwaad IMO) Ik heb gisteren niet meer kunnen testen omdat mijn boksen waren uitgeleend. Nu heb ik ze terug, dus aangepast mengpaneel testen.
[/history]

Ik heb als volgt aangesloten:
- Laptop
- 5m mini-jack verlengkabel
- 1,5m mini-jack -> RCA -> Mengpnaal IN
- Mengpnaal Master Out -> 1,5m RCA -> mini-jack
- L, R en GND van de mini-jack afgetapt naar de versterker printjes.

Toen ik de schakelaar aan zette, vloog dat stuk TDA onmiddellijk weg (leek echt als een klein vuur- (/oplichtende) balletje. Ik heb schakelaar onmiddellijk terug afgezet. Zekeringen (2 x 6,3A Traag) zijn nog intact. Na de vaststelling heb ik de TDA van zijn koelplaat gehaald (was volledig koud) en dacht %@#!!?*.

Koeling is voldoende, voedingsspanning is +/- 33V (van 24V AC) 6800u/80V buffer elco's + 2 x 1000uF naast de TDA. Op het moment van gebeuren draaide de fan niet. Als deze wel draait blijft de koelplaat op full power gewoon koel/koud.

Wat ik denkt dat er gebeurt is: Ergens een slecht contact waardoor die ene TDA een veel te hoge ingangsignaal krijgt en ??? .... Gaan ze daar van kapot? Het is nog eens voorgevallen dat 1 kanaal niet werkte lag ook aan de bekabeling. Er was toen gewoon geen signaal.

Wat kan er voor zorgen dat een TDA7293/weet-ik-veel-welke-amp onmiddellijk na power-up erdoor vliegt? Uitgang was niet kortgesloten en er was geen ingangssignaal. Enkel verbonden via het mengpaneel aan de laptop.

Ik heb de andere amp, die nog heel lijkt, via de labvoeding getest. Deze geeft bij +/- 12V een DC offset van meer dan -2V!! Ingang is kortgesloten met massa. (gemeten met voltmeter op DC stand) Als de voedingspanning verhoog tot 14V komt er ook veel ruis uit. Ik heb z'n klein woofertje aangehangen. Die lijkt me ook kapot...

Als ik nu wist wat er juist was gebeurt kon ik er nog een beetje mee leven. Maar voorlopig is m'n humeur voor vandaag wel verpest.

Geen dikke sluiting gemaakt door soldeersel, en geen te hoge spanning (hoe dan ook ontstaan)????

Ik heb zitten solderen in het mengpaneel, niet aan de versterker. Als er toch een sluiting was, heb ik de voeding van mengpaneel gesloopt. Maar toch niet de versterker?

In het schema dat je gebruikt is de bootstrap elco niet juist aangesloten. Je gebruikt nu twee elco's C9 en C10 in serie. Het is echter de bedoeling dat je 1 elco gebruikt tussen pin 6 en pin 12 van de TDA7293 (plus aan pin 6), of tussen pin 6 en pin 14 (plus aan pin 6). De eerste optie is specifiek voor bedoeld voor de TDA7293. De tweede optie is compatible met de TDA7294.

Ik kan niet met zekerheid zeggen of deze fout ook het opblazen van het IC heeft veroorzaakt.

Uiteindelijk toch koeling?

Op 5 september 2009 11:58:30 schreef smoerijf:

Koeling is voldoende, voedingsspanning is +/- 33V (van 24V AC) 6800u/80V buffer elco's + 2 x 1000uF naast de TDA. Op het moment van gebeuren draaide de fan niet. Als deze wel draait blijft de koelplaat op full power gewoon koel/koud.

En zonder fan, heb je wel goede warmteoverdracht tussen IC en koelprofiel gehad? Sil-pads moet je heel straks klemmen.

Koelplaat was niets warm nadat het gebeurt was. Door het slechte contact in de signaallijn (??) kreeg het IC een dissipatie-piek (?) die het niet kon verwerken? Want het stuk vloog er onmiddellijk af na ik de schakelaar aan zette. Niets kreeg de kans om op te warmen.

Het geheel draaide zo al weken, behuizing moest nog komen... In die tijd heb ik verschillende stress-testen gedaan. Volume open gooien, even de boel goed laten gaan. Schakelaar af, en voelen hoe warm het is. Koelplaat ging niet ver boven de kamertemp uit (ik zit in de kelder, dus die zal +/- 20° zijn). En zo warm was de TDA ook niet, dus hij kon z'n warmte wel kwijt. De schroef waarmee het vast zat was ook goed aangedraaid. Er was geen pasta gebruikt (IS toch niet nodig bij van die sil-pads?) De gebruikte koelplaat is 2K/W. En daar stond dan nog een fan naast. (maar die draaide inderdaad niet op het moment dat het gebeurde)

Op 5 september 2009 12:54:00 schreef CornelisJ:
In het schema dat je gebruikt is de bootstrap elco niet juist aangesloten. Je gebruikt nu twee elco's C9 en C10 in serie. Het is echter de bedoeling dat je 1 elco gebruikt tussen pin 6 en pin 12 van de TDA7293 (plus aan pin 6), of tussen pin 6 en pin 14 (plus aan pin 6). De eerste optie is specifiek voor bedoeld voor de TDA7293. De tweede optie is compatible met de TDA7294.

Ik kan niet met zekerheid zeggen of deze fout ook het opblazen van het IC heeft veroorzaakt.

2 keer 47u in serie geeft 22u/120V. Omdat ik maar 63V elco's had heb ik er 2 in serie gezet. 33 + 33 = 66. Ik heb er eigenlijk geen idee van of die volledige spanning ook over die elco's komt. Mijn elco's staan de TDA7294-compatieble manier. Dat maakte de routing veel gemakkelijker. De datasheet laat de keuze aan de ontwerper hoe je ze schakelt.

[Bericht gewijzigd door smoerijf op (27%)]

Ik begon net te denken:
Al de weerstanden (op die 2 watter 3R9 na) zijn 0805, ik heb nu niet uitgerekend of een van die weerstanden meer vermogen moet verwerken dan een 0805 kan hebben. Nu ik daar aan denk: R4 zou dat wel eens niet zo leuk kunnen vinden. In het schema staat dat Z1 27V is maar eigenlijk zit er een 13V zener in. Zodat ik dat kon testen met een 16V labvoeding.
33V - 13V = 20V
Pr = 20²/470 = 0,841W ! Beetje veel voor 0805.
Als ik die weerstand op de print bekijk, die ziet er echt niet goed uit. Zelfs half los gesoldeerd
http://smoerijf.be/upload/tda_0805_ja9Fm.jpg
Ik denk niet dat ik nog moet zeggen welk R4 is* ... De weerstand meet nu 490R ipv 470R, dit zijn allemaal kwaliteits 1% weerstanden. Er zit ook nog andere 470R op die print (uit zelfde reeks) die nog wel exact 470R meet. Die R heeft al afgezien dat lijkt me wel duidelijk. Ook op de print waar niet-ontplofte TDA op zit ziet R4 er niet gezond meer uit.

* = (Indien wel: die weerstand rechts onder de text '33')

De weerstand zorgde ervoor dat mute/standby netjes werd geregeld. Maar kan deze de oorzaak zijn? De amp was koud, ook de weerstand was dus koud, toen het gebeurde. Is het niet logischer dat deze er na lang bedrijf mee kapt? Storing op het ingangssignaal (Dit nog steeds maar een veronderstelling van mij) + slechte mute/standby afhandeling door deze rotte weerstand de oorzaak voor het compleet falen van de TDA7293?

Zie ik sluiting tussen 2 baantjes, of hoort dit zo?

Licht eraan waar, er kunnen wel eens 2 GND naast elkaar liggen. Maar de amp heeft gewerkt. En ik heb er niets aan gedaan.

Ik blijf denken dat er iets zwaar verkeerd was met het ingangssignaal dat is aangekomen bij de amp.

Ik heb even niets van mij laten omdat ik aan het wachten was op nieuwe TDA's. Ik ben ze vandaag bij de locale elektroboer gaan halen (moesten eerst bestelt worden)

De kapot gevlogen TDA heb ik eruit gesoldeerd, en nu zit er een nieuwe in. Ook die 470R weerstand heb ik vervangen door een nieuw exemplaar.
http://smoerijf.be/upload/tda_repared_z6lBC_T550.jpg

Bij de nieuwe: 0,0V DC op de uitgang, signalsource is dat MP3 spelertje (van den aldi) en alles lijkt goed. Ik heb hem getest op +/- 16V (stroombegrenzing staat op 600mA).

Er was dus niets mis met de print, ik heb enkel de TDA vervangen en het werkt weer. Sebiet eens een test doen op +/-15V (van 12VAC) transfo. Dan kan de stroom begrenzing niet lastig doen als ik het harder zet.

======== Nog een ander vraagje:

Ik heb een ingangscondensator van 470nF staan. Schema (C6) Dempt dat de lage tonen hard? In veel ontwerpen zie je 1u staan, en bij subwoofer versterkers zie ik waarden tot 10u. Het is de bedoeling dat de versterker het hele audio spectrum doet, ook de lage tonen. (In men boxen zit een cross-over)
Is die 470n genoeg, of zou ik deze best verhogen?

Op 5 september 2009 20:00:53 schreef smoerijf:
Ik blijf denken dat er iets zwaar verkeerd was met het ingangssignaal dat is aangekomen bij de amp.

Dat lijkt me raar want zo'n klap krijg je alleen als de temperatuur heel hard oploopt bijv. door oscilleren.

Op 12 september 2009 14:02:03 schreef smoerijf:
Ik heb een ingangscondensator van 470nF staan. Schema (C6) Dempt dat de lage tonen hard? In veel ontwerpen zie je 1u staan, en bij subwoofer versterkers zie ik waarden tot 10u. Het is de bedoeling dat de versterker het hele audio spectrum doet, ook de lage tonen. (In men boxen zit een cross-over)
Is die 470n genoeg, of zou ik deze best verhogen?

C6 vormt met R3 een high-pass, reken de kantelfrequentie van dit RC-lid en je kan bepalen of C6 wat groter moet worden. Maar in de terugkoppeling zit een low-pass met R1 en C5. En die bepaalt ook vanaf welke frequentie de versterker versterkt.

Ik heb altijd andersom gedacht. Nooit echt bij nagedacht waar de high/low pass zat.

Wat de oorzaak is weet ik dus niet, maar het heeft wel beide TDA's met zich mee genomen. De ene is uiteengevlogen en de andere is nog heel, maar deze zet een grote negatieve DC spanning op z'n uitgang, zelfs wanneer deze nog in mute is.

http://smoerijf.be/upload/tda_kapot_JFNzE_T550.jpg

Edit:
2e kanaal is nu ook in orde. Ik heb nu dus terug een stereo versterker. Ik heb nog geen van beide getest met een transfo+diodebrug+elco's. Enkel nog via de (veilige) labvoeding.

[Bericht gewijzigd door smoerijf op (18%)]

zeners van 21 volt vervangen door 13 is geen goed idee he jongen. en als die weerstand er uit fikt dan valt de interne controle electronica uit. gevolg : boem ...