regelversterker/volumeregeling/koptelefoon amp op 2 AA batts

ik zat even te kijken op de site bij de schakelingen voor verschillende manieren om mijn volume van mijn koptelefoon te regelen.

Wat mij opviel was dat alles op 9V of 12V werkte. Maar ik was benieuwd of er ook een mogelijkheid is om dit op een veel lagere spanning te gebruiken. En/of hier misschien een schakeling voor is.

Ik ben voor 101% noob op analoog niveau.

Waarom ik zo iets dergelijks zoek? Ik heb sindskort een mooie (zeer goede) koptelefoon, maar hier zit geen ingebouwde volume regeling op. Wat opzich geen ramp is, maar 't is toch vervelend dat als je in de bus zit, met je laptop als mp3 speler (luxe probleem?) dat je dan telkens je laptop moet pakken om het volume te regelen.

Het betreft volgende koptelefoon:
http://www.sennheiserusa.com/media/productDownloads/productSheets/HD59…

(de HD 595, specs staan onderin)

Nu weet ik niet of er iets van een redelijke goede kwaliteit gemaakt kan worden in een zo'n klein mogelijk formaat welke OF werkt op 2penlites of op de USB voeding van mijn laptop.

liefst stand alone, dat als ik hem op een MP3 speler aan sluit ik hem ook kan gebruiken?

Ohw, en wat me dan wel leuk lijkt om er bij te doen :P is een VU meter in mini formaat :-) om het geheel mooi af te maken :P

Volgensmij zal een simpele potmeter wel volstaan.

't gaat mij er vooral om dat de kwaliteit zoveel mogelijk bewaard blijft, zoals ik al zei, ik weet niet ERG veel van analoog af, maar een *simpele potmeter* zal toch wel storen op de een of andere manier?

Ik had zo'n ding iig wel in mijn vorige koptelefoon zelf zitten. Dat was idd volgens mij gewoon een potmeter, maar die deed het niet meer >_> (gaf veel ruis e.d.) vandaar dat ik maar een nieuwe gekocht had :P

[edit]
Daarbij komt ook, het lijkt me leuk om er iets mee te knutselen :-)

Uitgerekend met alleen de potmeter heb je de beste garantie dat de kwaliteit niet verandert.
Dus als je genoeg volume over hebt, kun je makkelijk een potmeter gebruiken. Geen vervorming ook, mooi toch? :)
Het moet wel een stereo potmeter zijn, met een niet te grote weerstandswaarde. Maar zo nauw komt dat nu ook weer niet.

Een logaritmische potmeter van 1k, in serie gezet als serieweerstand, zal het goed doen. Gebruik van iedere helft (L en R) de middenpoot en één van de buitenste poten. Regelt het niet lekker, dan moet je de andere buitenpoot hebben. De resterende poot van iedere helft van de potmeter gebruik je niet.

e: Als het (ook) om het knutselen te doen is, kijk dan onder "Schakelingen" en dan "Audio". Daar staan kleine versterkers en een LED VU-meter die je vast wel kunt maken. Voor stereo alles dubbel.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (14%)]

Ja, die had ik dus al gezien, maar die waren allemaal (op vu meter na) 9V en hoger :P.

Wat die VU-meter betreft, komen die 3915-iens ook in SMD formaat? of anders een andere chip, zelfde functionaliteit maar dan in SMD?

De TEA2025 is ook een leuke chip, hoog vermogen, laag voltage.

Het probleem is dat je hoofdtelefoon ook al een hoge weerstand heeft.
Bij een lage voedingsspanning als 3V krijg je dan maar weinig vermogen, ook uit deze chip.
In de specs staat: bij 32Ω levert hij 0,02W. Dat is 0,8Vrms of bijna 2,5Vpp, dat is ook normaal voor 3V voeding.
Die spanning zul je bij 50Ω ook krijgen (maar iets minder stroom natuurlijk).

Met 3V voeding zul je dus nooit zoveel vermogen krijgen als wat er nu al uit de laptop komt.

Bij 6V levert dit IC al vrij wat meer, ruim de dubbele spanning, dus 1,6Vrms ofwel 0,13 Watt in 32Ω; dat is ongeveer 0,08W in 50Ω.
Misschien kun je iets met de 5V van de USB connector, maar pas goed op wat je doet. Het is wel je moederbord.