Ik ben op zoek naar een H-Bridge IC dat courant verkrijgbaar is, deze moet echter een 3V motor sturen. De meeste die ik tegen kom beginnen echter rond 4.5V wat teveel is. Omdat ik amper praktische ervaring heb met deze controllers weet ik ook niet wat zo de allround IC's zijn. Kunnen jullie me wat helpen hiermee ?
Het IC moet in staat zijn om minstens 1A te leveren. Reverse feature is zeer handig. Brake hoeft niet.

De L298 bijvoorbeeld.

Ik denk dat je in de war bent met de stuursignalen. Die moeten meestal 5V zijn. Maar de spanning over de brug kan je ook gewoon 3V nemen. Volgens de datasheet van de L298 is de minimum spanning voor de ingang van de brug 2,5V.

Overigens moet je ook rekening houden met de de verliezen in de H/brug. Als je er 3V op zet wil dat nog niet zeggen dat er ook 3V op de motor komt. Dat kan best ook 2V zijn. Over de eventuele sense weerstand voor stroom meting verlies je ook een kleine spanning.

Ik denk aan de BD6211 van ROHM, heeft iemand ervaring met dit IC?

kijk bij de verschillende IC's even wat de Rdson of de Vsat is (afhankelijk van het type IC), en dus wat je als voeding zou moeten aanbieden om de gewenste uitgangsspanning te krijgen.

Overigens kun je een 3V motortje prima met 12V voeden zonder dat hij stuk gaat, als je een PWM regeling gebruikt waarbij de effectieve spanning niet boven de 3V komt.

Op 21 september 2009 00:56:26 schreef SparkyGSX:
Overigens kun je een 3V motortje prima met 12V voeden zonder dat hij stuk gaat, als je een PWM regeling gebruikt waarbij de effectieve spanning niet boven de 3V komt.

Echt efficient is dit toch niet ? Ik wil over het volledige PWM bereik een aansturing bekomen zodat ik het aanzetmoment beter kan controleren.

Kijk, 12V is een beetje extreem. Maar 5V is makkelijk. Dus in theorie mag je dan je PWM maar max op 60% zetten. In de praktijk kan je dan nog even de spanning meten, en eventueel tot 75% doorgaan.

De consdquentie is dat als je PWM regelaar maar een zeer beperkt aantal stapjes heeft je iets minder resolutie hebt. Maar een extreem hoge resolutie heb je toch niet zo veel aan.

Ik hoor je over "aanzetmoment". Dan denk ik aan "wanneer een modeltrein gaat rijden". Dan moet je je realiseren dat als je het een paar keer geprobeert hebt, en hij bij 25% gaat rijden, dat je niet moet denken dat ie iedere keer bij 24 nog stilstaat en bij 26 echt rijdt. Een keer kan er een hobbeltje in je baan zitten waar ie tegenop moet, en dat lukt dan echt niet bij 26, maar b.v. pas bij 30 of 35....

Op 21 september 2009 09:39:57 schreef rew:
Ik hoor je over "aanzetmoment". Dan denk ik aan "wanneer een modeltrein gaat rijden". Dan moet je je realiseren dat als je het een paar keer geprobeert hebt, en hij bij 25% gaat rijden, dat je niet moet denken dat ie iedere keer bij 24 nog stilstaat en bij 26 echt rijdt. Een keer kan er een hobbeltje in je baan zitten waar ie tegenop moet, en dat lukt dan echt niet bij 26, maar b.v. pas bij 30 of 35....

Dat licht ook aan het type motor wat je gebruikt, je kan van een drie VDC motor niet zoveel verwachten.

Heb hier motoren liggen die je niet tegen houd bij 25% pwm, direct op de as.

Maar ik denk ook dat je hem gerust met 5 A 6VDC kunt voeden, ze kunnen meer hebben dan je denkt.

Op 21 september 2009 08:59:26 schreef Skirmitt:
[...]
Echt efficient is dit toch niet ? Ik wil over het volledige PWM bereik een aansturing bekomen zodat ik het aanzetmoment beter kan controleren.

Dat gaat niet lukken met PWM, dat begint pas bij 20 als je uitgaat van acht bits ( 0 T/M 255 ).

Maar dat heb je ook als je hem met een spanning regeld, dan begint de motor ook niet te draaien als er 0.5 volt op staat ( belast bedoel ik dan ).

Ik denk wat REW zegt dat dat heel goed kan, gewoon de spanning iets verhogen kan echt geen kwaad.

Ik zet zelf op 24VDC motoren ook 30 tot 35VDC, doe dat al jaren en heb er geen problemen mee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]