Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Hallo,

hoever ben je ondertussen?
Ik heb de discussie even gelezen, en vind het een heel goed idee.
Zelf heb ik ook al diverse Atmel processors geprogrammeerd en
mijn XTS Sparta Ion was na een week al niet meer onder garantie.
Als ik kan bijdragen doe ik dat graag.
Reverse engineeren vanuit de firmware die de fietshandel erin
schiet lijkt mij het makkelijkst.
Van daaruit verbeteren is prima te doen, gewoon in assembler.
Ik wil b.v. een "geheime" toets code om mijn fiets in standje 4
te krijgen.
Nu gaat ie maar tot 3 (Power), 4 staat dan voor "Unlimited".
Dan wordt ik tenminste niet meer ingehaald door snorscooters.
Sparta had die begrenzing er zelf ook uitgehaald voor die wedstrijd
(fiets/auto) in Utrecht in 2009 door politici.

Groet,
MHK

Heb zelf een fietsenzaak en heb ook de interface & software. Wil graag een bijdrage leveren aan een project om accu's nieuw leven in te blazen. Aangezien de cellen in serie staan is het relatief simpel om een cel, indien deze stuk is, te vervangen maar het blijkt dat, indien de print spanningsloos is geweest, niet meer werkt.

Dit hebben meerdere accurevisie bedrijven reeds meegemaakt. Ik heb hier ook veel goede accu's. Het mooie zou zijn als de processor op de print uitgelezen kan worden en na revisie weer geprogrammeerd kan worden want zoals lijkt wist de eprom zichzelf.

Een gebruikte fiets voorzien van een nieuwe accu word meestal niet gedaan omdat dit bijna niet terug te verdienen is. Een verder prima fiets die nog jaren mee kan word nu gesloopt!

Ik wil de interface en software echter niet misbruiken anders dan sparta (lees EBSC) aangegeven hebben.

Ben benieuwd hoe dit zich hier verder gaat ontwikkelen.

Op 8 december 2009 23:23:35 schreef ReneV:
Even een broodje aap verhaal uit de wereld helpen: er zit GEEN timer in de accu die er na x keer of een bepaalde tijd mee ophoud.

Nog een broodje aap: op deze manier verdient de fabrikant niet zijn geld; integendeel. Het kost juist erg veel geld om ze onder garantie of coulance te vervangen.

Het is inderdaad de elektronica en die is helaas niet meer te fixen. Het lijkt een groot probleem, maar op de schaal van de aantallen die in omloop zijn valt het reuze mee. Soms kan je gewoon pech hebben. Sparta geeft 2 jaar garantie en dat is best veel voor een accu! Een nieuw, recent, pakket gegarandeerd veel langer meegaan.

Stop met zoeken naar een interface (zoals de dealer die heeft). Als je die al krijgt, dan heb je nog niet de benodigde software. De software die nodig is, krijg je alleen als dealer en er zit een authenticatie aan vast via de server van Sparta. Kansloos dus.

Begint er sterk op te lijken dat u mogelijk voor de firma werkt en bang bent dat het men wel lukt om de software + electronica te reverse engineeren. Het is in het verleden vaker voorgekomen dat fabrikanten soft- of hardware matige oplossingen verzinnen om een product minder lang mee te laten gaan. Dit is geen beschuldiging maar wil hier alleen mee zeggen dat onderzoek geen kwaad kan.

Feit blijft dat bij een apparaat van deze prijsklasse een garantie van 2 jaar helemaal niet vreemd is. Sterker nog dit is wettelijk vast gelegd. En let op, 400 euro vind ik geen pech hebben, dat is gewoon asociaal veel geld voor een dergelijke accu die niet stuk is maar alleen zijn electronica mist.

Zelf vind ik het ook redelijk bizar dat de accu "aangemeld" moet worden en niet plug&play is. Ook dit stinkt naar de misdaad en zou betekenen dat je altijd naar een Sparta dealer moet wat je op extra kosten gaat jagen. Immers, een auto-accu sluit je ook gewoon aan, net als bij 99% van andere rijtuigen met een accu.

Ik blijf dit topic even volgen. Mede omdat ik twee weken geleden ook een goede Ion accu heb gekregen die het gewoon nog prima doet maar toch vervangen is. Lijkt me leuk om een oplossing te kunnen bieden voor die mensen die nu voor 400 euro het schip in gaan omdat een designer ergens zijn werk niet goed heeft gedaan. Reverse engineeren van het bordje en disassembelen van de code kan misschien al een hoop duidelijk maken. Ook is het misschien een idee om meerdere accu's te verzamelen om te kijken of er mogelijk een gezamelijk probleem is (spanningsregelaar die het begeven heeft of vocht oid.)

Dominic

Het probleem licht momenteel stil,
mede omdat ik zelf geen Sparta ion heb, en er dus niet aan kan knutselen.

Het volgende probleem word dan, als er een aanpassing is gedaan en je dit wil testen, de accu eerst weer aangemeld moet worden, hoe we dit gaan omzeilen zal ik nog eens een nachtje over moeten slapen :)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Nog even wat info van mijn kant, misschien helpt het de nieuwe aansturing te maken voor de motor.

De accu praat via een 1 wire systeem met zowel de motor als het display. Hoogst waarschijnlijk zit de hele snelheid regeling in de accu en niet in de motor of display. De gebruikte aandrijf hubmotor is van het merk toprun type weet ik zo 123 niet meer. De fabrikant in China is volgens mij 1 malig opgezet en niet makkelijk meer te traceren. Er zijn nog wel motoren te krijgen maar die hebben geen interne controller in de motor. Hierdoor is de aansturing een stuk moeilijker omdat het protocol wat er gepraat wordt tussen accu - display - motor mij iig niet bekent is.
De motor - accu - display praten over de zelfde data kabel. Dus alle info gaat naar alle apparaten. Ik heb van de motor nog geen datasheet kunnen vinden.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze info.

Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
maartenbakker

Golden Member

Het hele verhaal op een consumentenforum gooien en oproepen tot het boycotten van zo'n prutsfabrikant als Sparta is misschien nog wel de allerbeste oplossing. Ongeloofelijk!

@hieronder: reverse-engineeren is eigenlijk al bijna zo goed als boycotten, dus behalve stennis schoppen op consumentenniveau moet ook dat natuurlijk gestimuleerd worden! Dubieuze uitspraken van een mogelijk belanghebbende doen daar niets aan af en bij inktcartridges gebeurt het ook gewoon (is wel een iets grotere markt). Overigens goede kans dat wat ze bij Sparta doen gewoon strijdig is met Europese regelgeving. Misschien de opvolger van Neelie Kroes even tippen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 16 mei 2010 21:43:26 schreef Dominic:
Begint er sterk op te lijken dat u mogelijk voor de firma werkt en bang bent dat het men wel lukt om de software + electronica te reverse engineeren.

Joh, hoe bedenk je het. :-)

Ook mij is het Sparta ION accu probleem overkomen.
Wil graag ook een alternatieve besturings elektronica inbouwen.

Ik ga geen risico lopen door een nieuw pack te kopen, het blijke tijdbommen te zijn !

In mijn 2 accupacks (van 9 Ah en 10 Ah) zitten per pack 20 stuks industriële NiMh cellen van 1,2 Volt 9000mAh (D cel) van GP.
In het andere pack 10.000 mAh D cellen ook van GP. Alle cellen waren bij meten en belasten 100% in orde.
De 2 fietsenmakers (beide Sparta dealers) die ik om advies heb gevraagd kenden het probleem en hadden beide kapotte packs liggen. Vaak stuk net na de garantie periode.
Diverse trucjes met resetten enzo werkten niet !

Ik vermoed dat het "oplaat" ic te heet wordt. Advies is ook om de fiets altijd aan de lader te houden en niet teveel leeg te rijden of een aantal keren kort op te laden tot vol na het (te)leeg rijden.

Ik blijf graag op de hoogte van een nieuwe besturing of 24Volt motorregeling.!

Beste medebloggers,

Ik zit in het fietsenvak, en erger mij mateloos aan het feit dat ION accus kapot zouden zijn, maar dat dit dus niet werkelijk zo is.
Indertdaad is enkel iets in de printplaat kapot, maar deze zijn niet los te verkrijgen bij Accel/Sparta/EBSC of aftermarket.
Ik denk dat er best een markt voor is, voor iemand die deze print kan namaken, gezien het feit dat de complete accu dient te worden vervangen a ca 400 euro.
Aan een ieder die er intresse in heeft dit te proberen stel ik een goede accu en mijn dealer interface , en software programma ter beschikking om dit voor elkaar te krijgen,
Tevens ben ik geintreseerd in software aanpassingen die de begrenzing van 25 Km/h van de ION fietsen af kan halen.
Ook hiervoor heb ik een motor en accu beschikbaar.
Volgens een leaflet van 3T ( ontwikkelaar van Sparta Ion tech.)
zit de begrenzer in de motor software?
(Google op 3T Sparta Ion).

Wie neemt de uitdaging aan ??

ik weet niet of die computersoftware geschreven is op het DotNetFrameWork maar dan is die software vrij makkelijk te reverse engineeren door middel van DisAssembler(zit in de Visual Studio suite) je krijgt dan een assembly van het programa en dat is nog best redelijk begrijpbaar.

Heeft iemand al een printplaat van dat ding in zijn handen gehad.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

waarschuwing aan alle fietsen-dealers:

Waarschijnlijk is uw software die u van Sparta gekregen heeft voorzien van een serienummer. Ik weet niet hoe deze werkt en hoever dit gaat. Waarschijnlijk is het gewoon een licentie om de software te gebruiken, gekoppeld aan dit nummer.

Het zou kunnen zijn dat dit nummer ook bij het aansluiten van de accu wordt uitegewisseld. Ik bedoel dat de accu wellicht ook 'onthoud' bij welke dealer hij voor het laatst is uitgelezen:

Op 27 september 2009 16:41:31 schreef testhetmaar: Hiervoor zou je weer naar de fietsenmaker moeten om de accu weer aan te melden bij het display. Wanneer je dat doet kan je de nieuwe accu niet meer gebruiken, tot weer alles door de fietsenmaker is omgezet.

Het lijkt mij dat dus gevaarlijk voor u als u in staat bent om delen van het programma te ontrafelen en on line te zetten, dat Sparta aan deze bestanden kunt zien dat u dit hebt gedaan. met alle gevolgen van dien.

Ik wil u zeker niet ontmoedigen! mochten er dealers zijn die dit op zich willen nemen, bestaan er mogelijkheden om dit te voorkomen. een voorbeeld is bijvoorbeeld het vergelijken en samenvoegen van meerdere bestanden. serienummer e.d. zullen dan verschillen opleveren, en door deze te elimineren blijft uw anonimiteit gewaarborgd.

Op 9 december 2009 22:12:23 schreef ReneV:

Succes met het ontwikkelen van een printplaat, maar heb je wel aan de software gedacht? Zonder de juiste SW gaat die fiets echt niet rijden. In de software zit meerdere manjaren ontwikkeling.....

Ik weet niet wat ik hier van moet vinden. Bluft hij of kan iemand bevestigen dat hij internet in zijn werkplaats moest hebben van sparta? eenmalig? of moet iedere accu online gecheckt worden?

[Bericht gewijzigd door Progger op donderdag 10 juni 2010 22:37:29 (16%)

GMT+1

Het lijkt mij dat dus gevaarlijk voor u als u in staat bent om delen van het programma te ontrafelen en on line te zetten, dat Sparta aan deze bestanden kunt zien dat u dit hebt gedaan. met alle gevolgen van dien.

Reverse engineering, in goed Nederlands decompilatie, is volgens artikel 6 van de Software-richtlijn een handeling die geen inbreuk op het auteursrecht oplevert.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31991L0250…

Mijn aanpak zou zich focussen op de motor, hoe stuur je die aan. Vervolgens een andere controller en alle SPARTA meuk er tussen uit.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 10 juni 2010 22:05:02 schreef TTX7:

Wie neemt de uitdaging aan ??

Hoe kan ik je bereiken?

Op 10 juni 2010 22:10:56 schreef timmie:
ik weet niet of die computersoftware geschreven is op het DotNetFrameWork maar dan is die software vrij makkelijk te reverse engineeren door middel van DisAssembler(zit in de Visual Studio suite) je krijgt dan een assembly van het programa en dat is nog best redelijk begrijpbaar.

Heeft iemand al een printplaat van dat ding in zijn handen gehad.

Ikke, ik heb geen verstand van DotNetFrame, maar er zit gewoon een Atmega32 op de print..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Die ATmega is een mooi klusje voor iemand op een uni die 'm kan decappen en uitlezen, netzo als de ov-chip kaart...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

die ov chipkaart konden ze uitlezen omdat de encryptie bestond uit een aantal losse logische gates. daarmee konden ze hem reverse engineeren.

in dit geval zijn we geinteresseerd in de software, ik weet niet of die uit te lezen is, kun je de bits in een flashgeheugen onder een microscoop zien? lijkt me van niet.

ik denk dat je de software uit een atmel wel kan uitlezen, bij PIC bestaat er code protection dacht ik. weet iemand of dit bij atmel ook zo is?

het gaat mij er niet zozeer om dat er een rechtzaak tegen CO komt (lijkt me onwaarschijnlijk) maar ik denk dat het reeel is dat als er firmware boven komt drijven waar Sparta uit kan zien wie TTX7 is, dat hij zn dealerschap kwijtraakt..

GMT+1

Atmel heeft ook code protectie, geen issue hoor:

Below we provide typical examples for common parts that we can provide a data recovery service for ....these are the most common parts, we can work on many more parts the list is too long to print in full!

Atmel 89cxxxx & 89cxx
Atmel avr 90sxxxx, attiny, etc
Atmel 90usb
Atmel 91sam

http://www.crownhillmobile.com/uProcessor_Data_recovery.htm

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik vind het wel een beetje "verdacht" dat ze alleen de wat oudere atmels vermelden en geen enkele nieuwe.

Dat kan twee redenen hebben: Enerzijds zou het kunnen dat ze de website sinds jaaaaren niet meer hebben bijgewerkt. Anderzijds, zou het kunnen dat de nieuwe gewoon goed beveiligd zijn.

Voorbeeldje. Als je een seagate harddisk via een ATA password beveiligd, is ie niet te beroerd om als je over de seriele poort van die harddisk de juiste kreten uit, om de sector waar het password in plaintext staat te dumpen.... Als je een IBM/hitachi met een ATA password beveiligd kan niemand er meer bij...... Gewoon de beveiliging goed geimplementeerd.

Datzelfde zou het geval kunnen zijn bij die chips. Mogelijk was er een truuk in de oude waardoor je de "uitleesbeveiliging" weer uit kunt zetten, die in de nieuwe niet meer werkt.

Ze wekken natuurlijk met de plaatjes van "naakte" chips de indruk dat ze chips open kunnen maken en dan iets speciaals kunnen. Ik betwijfel of ze dan die ene fuse kunnen vinden en die dan herprogrammeren zonder de boel onherstelbaar te beschadigen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

technojunk, ik bel of mail je, ik kan je ontmoeten, een brief schrijven, zeg maar hoe je het wilt hebben
helaas kan ik hier niet mijn tel.nr. gaan vermelden om begrijpelijke redenen.
Als je het vetrouwd, laat dan hier een bericht achter
Groet TTX7

TTX7,

Ik zou me wel eens met zo'n "defecte accu" bezig willen houden, m'n email staat in m'n profiel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

RvL en Technojunk

Ik heb geprobeerd jullie te mailen maar dit schijnt niet te lukken
Krijg de volgende foutmelding:

"Kan het bericht niet verzenden omdat één van de geadresseerden door de server is geweigerd. Het geweigerde e-mailadres is xxxxxxxxxxxxxxx Onderwerp 'TTX7', Account: 'Planet prive', Server: 'mail.planet.nl', Protocol: SMTP, Reactie van server: '550 5.7.1 Unable to relay for ("email adressen"), Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Serverfout: 550, Foutnummer: 0x800CCC79

Help!

slim van je om de adressen niet te vermelden, maar kun je zeggen bij welke het misgaat? ik denk TJ, omdat het tegenwoordig live mail is?

maar goed, als je zegt dat je TJ en RvL hebt gemaild, weten we welke adressen het waren, dus hoef je ze niet te verbergen.

wellicht kun je even een Gmail aanmaken, planet mail bevat tenslotte je naam en achternaam?

GMT+1

Is een G-mail adres vermelden wel veilig genoeg ?

Gmail zet je IP adres niet in de mail headers, maar google zelf heeft het natuurlijk wel. Het zal wel niet zover komen dat google dat moet geven, maar je kunt voor de zekerheid http://www.torproject.org/ gebruiken. Hiermee kun je anoniem op het internet, dan een gmail account aanmaken, het versturen, en die account nooit meer gebruiken.

Indien meer paranoia kun je ook nog even met de computer op een publieke locatie met internet gaan zitten, bibliotheek bijvoorbeeld.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als ik dit zo lees lijkt het wel alsof het over een Xbox gaat..
1 dingetje aanpassen en je kunt niet meer Live :O
Ik ben niet zo van het computergebeuren maar verders wel erg handig met elektra..
Verder heb ik vroeger een Sinclair gehad waar nog steeds computers en upgradekits voor te koop zijn.. Hierbij is de standaard 12 volt en de upgrade 24 volt.. Misschien is dit een idee om op een ion te bouwen? Ik denk dat ze zelfs wat schema's en sourcecodes willen sturen voor die Sinclair computer.
Zo is het misschien mogelijk een aangepaste computer (op basis van de sinclair) op de markt te brengen die werkt met de ion..

Dit topic is gesloten