Op 8 december 2009 23:23:35 schreef ReneV:
Even een broodje aap verhaal uit de wereld helpen: er zit GEEN timer in de accu die er na x keer of een bepaalde tijd mee ophoud.
Nog een broodje aap: op deze manier verdient de fabrikant niet zijn geld; integendeel. Het kost juist erg veel geld om ze onder garantie of coulance te vervangen.
Het is inderdaad de elektronica en die is helaas niet meer te fixen. Het lijkt een groot probleem, maar op de schaal van de aantallen die in omloop zijn valt het reuze mee. Soms kan je gewoon pech hebben. Sparta geeft 2 jaar garantie en dat is best veel voor een accu! Een nieuw, recent, pakket gegarandeerd veel langer meegaan.
Stop met zoeken naar een interface (zoals de dealer die heeft). Als je die al krijgt, dan heb je nog niet de benodigde software. De software die nodig is, krijg je alleen als dealer en er zit een authenticatie aan vast via de server van Sparta. Kansloos dus.
Begint er sterk op te lijken dat u mogelijk voor de firma werkt en bang bent dat het men wel lukt om de software + electronica te reverse engineeren. Het is in het verleden vaker voorgekomen dat fabrikanten soft- of hardware matige oplossingen verzinnen om een product minder lang mee te laten gaan. Dit is geen beschuldiging maar wil hier alleen mee zeggen dat onderzoek geen kwaad kan.
Feit blijft dat bij een apparaat van deze prijsklasse een garantie van 2 jaar helemaal niet vreemd is. Sterker nog dit is wettelijk vast gelegd. En let op, 400 euro vind ik geen pech hebben, dat is gewoon asociaal veel geld voor een dergelijke accu die niet stuk is maar alleen zijn electronica mist.
Zelf vind ik het ook redelijk bizar dat de accu "aangemeld" moet worden en niet plug&play is. Ook dit stinkt naar de misdaad en zou betekenen dat je altijd naar een Sparta dealer moet wat je op extra kosten gaat jagen. Immers, een auto-accu sluit je ook gewoon aan, net als bij 99% van andere rijtuigen met een accu.
Ik blijf dit topic even volgen. Mede omdat ik twee weken geleden ook een goede Ion accu heb gekregen die het gewoon nog prima doet maar toch vervangen is. Lijkt me leuk om een oplossing te kunnen bieden voor die mensen die nu voor 400 euro het schip in gaan omdat een designer ergens zijn werk niet goed heeft gedaan. Reverse engineeren van het bordje en disassembelen van de code kan misschien al een hoop duidelijk maken. Ook is het misschien een idee om meerdere accu's te verzamelen om te kijken of er mogelijk een gezamelijk probleem is (spanningsregelaar die het begeven heeft of vocht oid.)
Dominic