Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Hallo,

Ik heb hier een Sparta ion accu staan voor reparatie oid.
het zit zo: Mijn opa's Sparta Ion accu is er na 2 jaar "spontaan" mee opgehouden, en heeft, om toch naar boodschappen e.d. te doen, een nieuw accu á €400.- aangeschaft.

Nu heb ik de oude accu gekregen om even te door te meten.
Na het openmaken blijkt dat de accu's 100% zijn!
Een uur aan een belasting van 8A gaat makkelijk.

Nu heeft mijn opa het continu over "software" updates.
Ik krijg het idee, dat de accu na een x aantal keer opladen zegt van, nu doe ik niks meer.

Intern zit een print, stampvol met een elektronica, en een Atmega32L
Heeft misschien iemand hier software voor liggen, om de AVR een nieuw programma in te kunnen blazen?

Andere suggesties?

Bedankt in ieder geval!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Als google gelijk heeft betreft het een NiMH accu van 9 of 10 Ah.
Er wordt ook meer gesproken over problemen, maar voor een andere toepassing zou ik niet proberen de fietelektronica te gebruiken.

Toch eens even zoeken..
Atmgea32 krijgt maar 0.5V..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Kan je aangeven wat hij niet meer doet.

- Werkt het display nog wel?
- Komt er een foutmelding op het display?
- Kan je het licht nog wel aan en uit zetten?

De accu's zijn zo gemaakt dat na een x aantal kilometer op een bepaalde hulp stand er een service beurt gedaan moet worden bij een fietsenmaker welke de fiets uit kan lezen. Mocht je te lang doorrijden met de service melding dan stop de controller de trap hulp.

Het is nu wel zo dat je de oude accu niet meer in de fiets kan gebruiken. Hiervoor zou je weer naar de fietsenmaker moeten om de accu weer aan te melden bij het display. Wanneer je dat doet kan je de nieuwe accu niet meer gebruiken, tot weer alles door de fietsenmaker is omgezet.

Toch eens even zoeken..
Atmgea32 krijgt maar 0.5V..

Er zit in de batterij nog een aftakking van 12 volt.
Ik weet nu even niet waar de controller zijn voedingsspanning vandaan zou halen. Maar die 12 volt aftakking zou een optie zijn.

[Bericht gewijzigd door testhetmaar op zondag 27 september 2009 16:44:41 (16%)

Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

Mijn opa kreeg een E014 foutmelding, dit betekend dat het computertje herkent word, toen is hij naar de fietsenmaker gegaan, nieuwe software er in, en kreeg een E002 foutmelding.
Toen is er naar de fabriek gebeld, en die zij dat er een nieuwe accu in moest.

Ik heb de fiets er niet bij gekregen, maar ik meet aan geen enkele kabel spanning. (kan dit kloppen?)
Ook opladen gaat niet.

Ik heb de accu open liggen, en rechtstreeks op de ATmega gemeten..

e/ Je hebt er blijkbaar verstand van :p kan ik dit zelf ook uitlezen?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 27 september 2009 17:07:45 schreef Technojunk:
Mijn opa kreeg een E014 foutmelding, dit betekend dat het computertje herkent word, toen is hij naar de fietsenmaker gegaan, nieuwe software er in, en kreeg een E002 foutmelding.
Toen is er naar de fabriek gebeld, en die zij dat er een nieuwe accu in moest.

Ik heb de fiets er niet bij gekregen, maar ik meet aan geen enkele kabel spanning. (kan dit kloppen?)
Ook opladen gaat niet.

Ik heb de accu open liggen, en rechtstreeks op de ATmega gemeten..

e/ Je hebt er blijkbaar verstand van :p kan ik dit zelf ook uitlezen?

Op de aansluiting (3 polig) van het bediening display hoort een spanning te staan van 5 en 10 volt. De verlichting is normaal gesproken uit (zwarte 2 adrige kabel). En ook de oplaad kabel is spanning loos. Dit geld ook voor de motor kabel. Als je op de motor kabel een spanning op zet dan kan je de accu opladen zonder display. Er komt pas spanning op de motor kabel wanneer je het display op de accu aansluit.

Je kan het uitlezen als je de juiste software hebt + interface.

Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

Ik volg dit topic even met interesse,

Een collega van me heeft ook flink bonje met Sparta.

Schijnt vaker/regelmatig voor te komen dat de zeer dure accu's vervangen worden, terwijl blijkt dat de accu op zich niets mankeerd.

De electronica is of defect, of heeft inderdaad misschien wel een of andere timer aan boord, die na een xx aantal laad-cycli er mee ophoud.

Ferry.....

Ferry.......

Het hele sparta systeem is zo nederlands als het maar kan. Het is ontworpen/gemaakt door het bedrijf T3 3T.

(dat beveiligings bedrijf heeft er niks mee te maken.)

Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

Op 28 september 2009 16:58:15 schreef testhetmaar:
[...]

Op de aansluiting (3 polig) van het bediening display hoort een spanning te staan van 5 en 10 volt. De verlichting is normaal gesproken uit (zwarte 2 adrige kabel). En ook de oplaad kabel is spanning loos. Dit geld ook voor de motor kabel. Als je op de motor kabel een spanning op zet dan kan je de accu opladen zonder display. Er komt pas spanning op de motor kabel wanneer je het display op de accu aansluit.

Je kan het uitlezen als je de juiste software hebt + interface.

Die spanning staat er niet op..
Kun jij me helpen aan de juiste software + interface?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 28 september 2009 18:06:00 schreef Technojunk:
[...]

Die spanning staat er niet op..
Kun jij me helpen aan de juiste software + interface?

Controleer eens of de 2 relais die er op zitten niet blijven plakken. Deze schakelen tussen de oplaad/uit/in bedrijf stand.

Software/interface heb ik niet (ben ook op zoek)

Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

1 gaat er aan, de ander doet niks.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Hai, net een nieuwe accu moeten laten plaatsen in een sparta ion. de oude mee teruggevraagd: zelfde als op forum: accu's zijn prima, controler heeft oxidatiesporen, relais doen niets. fietshandel kon zijn pc niet laten comm met de controler. Had beter ontwerp geweest als de controler een los vervangbare unit was geweest in kunsthars die niet kan oxideren. Doen motorfietsen al 10-tallen jaren. Nu een bak met geld kwijt. En het gevoel blijft: zou ik de controler kunnen 'fixen'? Desnoods een ne555 pulsbreedte sturing direct naar de motor?

Helaas, zo verdient de fabrikant zijn geld..
Je zou best met een 555 een aansturing kunnen maken, maar dan werkt je hele interface natuurlijk niet meer.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

@TJ, wat gebeurt er wanneer je zelf 5 volt op de controller zet? Dat het relais blijft plakken kan natuurlijk komen doordat de controller niet aanslaat omdat zijn wake-up niet meer werkt oid.
Wanneer je de controller aan de constante spanning hangt of dmv een knopje zou het mogelijk weer wat kunnen?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Heb de accu's in een andere elektrische fiets geplaatst.
(Halfords fiets, niks geen ingewikkelde elektronica, gewoon aan en uit)

Maar de controller kreeg wel 5V, had dit nog even nagemeten..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Even een broodje aap verhaal uit de wereld helpen: er zit GEEN timer in de accu die er na x keer of een bepaalde tijd mee ophoud.

Nog een broodje aap: op deze manier verdient de fabrikant niet zijn geld; integendeel. Het kost juist erg veel geld om ze onder garantie of coulance te vervangen.

Het is inderdaad de elektronica en die is helaas niet meer te fixen. Het lijkt een groot probleem, maar op de schaal van de aantallen die in omloop zijn valt het reuze mee. Soms kan je gewoon pech hebben. Sparta geeft 2 jaar garantie en dat is best veel voor een accu! Een nieuw, recent, pakket gegarandeerd veel langer meegaan.

Stop met zoeken naar een interface (zoals de dealer die heeft). Als je die al krijgt, dan heb je nog niet de benodigde software. De software die nodig is, krijg je alleen als dealer en er zit een authenticatie aan vast via de server van Sparta. Kansloos dus.

En wat moet ik nou met deze toevoeging?
Erg leuk, maar als Sparta een fatsoenlijk bedrijf was, waren ze met tegemoet gekomen.
Het enige wat ik te horen krijg is dat ik maar extra garantie had moeten nemen.

En waarom kan ik geen vervangende print bestellen? als Sparta een beetje bedrijf is hadden ze mij (tegen betaling) een nieuwe print op gestuurd.

Ben ondertussen zelf bezig het hele board opnieuw te ontwikkelen.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 8 december 2009 23:23:35 schreef ReneV:
en er zit een authenticatie aan vast via de server van Sparta. Kansloos dus.

Hangt er vanaf hoe goed ze dat hebben geimplementeerd.

@TJ: dus Sparta moet jouw, als particulier, maar alle onderdelen gaan leveren die jij nodig denkt te hebben? Bij hoeveel bedrijven werkt dat zo (met consumenten apparatuur)? En als die nieuwe print, die je er zelf in bakt, niet werkt, wil je zeker ook nog aanspraak maken op de garantie?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Ik kan voor de gemiddelde wasmachine elke bout bestellen, ook voor de auto krijg ik onderdelen.

Hoe vreemd is het dan die van een fiets te kunnen bestellen ?

Garantie is een ander verhaal ... als je de zooi al maar eens kunt krijgen.

Sparky:
Ja, waarom niet?
Ook al is het alleen aan de dealer..
Garantie is al lang verlopen..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

@ Technojunk:

Je zult zelf wel gezien hebben hoe het batterijpakket is opgebouwd. Je snapt dan ook wel dat Sparta natuurlijk geen losse printplaten kan leveren. De constructie van het batterijpakket is zodanig dat deze waterdicht is. Bovendien is de PCB niet zomaar te verwisselen (soldeerverbindingen). Helaas is dit de praktijk bij heel erg veel consumenten producten. Zo heb ik onlangs mijn vaatwasser gerepareerd door een slechte verbinding opnieuw te solderen. Een monteur zou zekere de hele module hebben vervangen.

@sine
Je zegt dat je voor een auto alle onderdelen los kunt krijgen, dat is voor de Ion ook zo, alleen is jusit het batterijpakket een duur compleet onderdeel. Van de boordcompu van je auto koop je toch ook geen losse printplaat.

Succes met het ontwikkelen van een printplaat, maar heb je wel aan de software gedacht? Zonder de juiste SW gaat die fiets echt niet rijden. In de software zit meerdere manjaren ontwikkeling.....

Jammer dat je ontevreden bent over Sparta, want die Ion is toch echt een hele mooie fiets

Ik snap wel waarom Sparta geen losse printen levert, dan maken ze minder winst..
Ik kan ook genoeg manieren bedenken om de accupack (spat)waterdicht te maken, ook zodanig dat hij nog uit elkaar kan (zit trouwens ook nog in een waterdicht frame, dus dat is het punt niet)

Ik ben het met u eens dat de Sparta ion een zeer mooie (maar zeer dure) fiets is.

Helaas moet tegenwoordig alles zo goedkoop mogelijk, ten koste van de kwaliteit. En zo veel mogelijk winst behaald worden..

De nieuwe controller kijkt gewoon naar de hall-sensoren..
Hmm idee voor een open-source project?

E:
Hier wou ik het eigenlijk bij laten, het gaat nu nergens meer over :)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

@Technojunk

Je hebt gelijk, we raken off-topic.

Er zit voor vele manjaren ontwikkeling door professionals in de Ion. Ik vind het daarom erg leuk om te zien hoe iemand daar op een verfrissende manier naar kijkt.

Succes met je project. Als je iets werkends hebt, ben ik erg benieuwd naar de resultaten.

Op 9 december 2009 22:23:29 schreef Technojunk:

De nieuwe controller kijkt gewoon naar de hall-sensoren..
Hmm idee voor een open-source project?

Ja leuk,
Het mooiste is natuurlijk als je die ATmega opnieuw kunt flashen, en dan wel zo dat je nooit meer onnodig je geld bij de fietsenmaker hoeft te brengen :)
Ik meen dat Atmel application notes heeft om brushless dc motors te sturen, compleet met software.
Met een beetje mazzel hoef je dat alleen maar wat te tweaken en een stukje erbij schrijven om de trapsensor uit te lezen.
Voor een PIC18F2431 heb ik wel wat liggen, en microchip heeft daar ook AN's en software voor beschikbaar.
Dat dingetje wat op het stuur zit zou ik wegmikken, dat stond bij mij gelijk op de hoogste stand, anders is die fiets niet vooruit te branden.
:)

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op donderdag 10 december 2009 08:43:16 (24%)

Dit topic is gesloten