Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Dennis,

Je kan hiermee 2 kanten uit, vervang alle besturingsapparatuur door eigen, of hou de hardware en vervang de firmware.

Optie 1 is voor hobbyisten die daarvoor de kennis en materialen hebben. Optie 2 is voor iedereen met een Sparta Ion interessant, eenmalig een firmware wijziging en je bent van de snelheid beperking en de accu identificatie af.

Wat ook een groot probleem is, is het voortijdig defect gaan van de accu's. In praktijk blijk dat de cellen nog goed zijn maar de elektronica is defect. Aangezien een nieuwe accu 400 euro kost is repareren zeker lucratief. Hierop wil ik me gaan richten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

inderdaad, als je maar iets niet goed doet, is het afgelopen met de computer, stel tijdens het oploaden van nieuwe software versie onderbreek ik het oploaden door de interface los te koppelen van de fiets, (niet opzettelijk) dan kan het accu pack in de container
Niks meer mee te beginnen, toch te gek voor woorden.

leime

Golden Member

Zou het eraan kunnen liggen dat de atmega tijdens het aansluiten informatie krijgt van de interface en die informatie opslaat in een variabele? Zodra de spanning eraf gaat is dus die informatie weg en zal de code eerst weer "opgehaald" moeten worden.

Tis maar een ideetje, heb er zeker niet heel veel verstand van.

Op 11 juni 2010 01:07:58 schreef rew:
Ze wekken natuurlijk met de plaatjes van "naakte" chips de indruk dat ze chips open kunnen maken en dan iets speciaals kunnen. Ik betwijfel of ze dan die ene fuse kunnen vinden en die dan herprogrammeren zonder de boel onherstelbaar te beschadigen....

Dat kan weldegelijk. Hier is zelfs iemand die het doet met hobby middelen: http://www.bunniestudios.com/blog/?page_id=40

In dit documentje van 3T staat wat leuke aanknopingspunten.
http://www.3t.nl/leaf/Leaflet%20Sparta%20ION.pdf

- electronics integrated into the motor;
- serial communication network;
- advanced battery management system;
- advanced handlebar control-unit, with an LCD display;
- good theft protection; the electric systems stops working if the control unit is removed;
- long motor supported cycling range, due to increased efficiency;
- the motor automatically becomes a dynamo when the battery is empty, so that the lights always work, even when the battery is empty.

@TTX7:
Kun je het nog eens proberen? anders N.Kloppenburg at gmail.com

- the motor automatically becomes a dynamo when the battery is empty, so that the lights always work, even when the battery is empty.

Uhu, net of dat je grootste zorg is als je accu leeg is, op vakantie in Drenthe een keer over een mul zandweggetje naar de stad geweest, op de helft was ie leeg, nou wat was ik gelukkig dat mn licht het deed! (NOT, het leek net alsof de rem er op stond)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op vrijdag 11 juni 2010 19:14:08 (74%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Let wel , ik heb niks tegen Sprta, ze hebben een mooi product gemaakt echt waar, deze fietsen lopen super fijn, en meestal gaan ze ook niet kapot, maar ik ben een man van zelf repareren, en met al die electronica, software, kan ik niks.
Daarbij vindt ik het onbestaanbaar dat een complete unit vervangen moet worden terwijl er slechts een klein onderdeel defect is.
Zoals bij een Sturmey Archer versnellingsnaaf een palletje of zonnewieltje kapot is, dan vervang ik dat onderdeeltje a 1 euro
plus 25 euro arbeid, in plaats van een compleet nieuw binnenwerk a 70 euro plus 15 euro arbeid.
Het gaat me er niet om, om de Accel groep een hak te zetten, het gaat me erom dat ik als fietsen vakman gedwongen ben om "te dure" reparaties te moeten doen terwijl het me miz, veel goedkoper kan.
Ik neem zeker weten een groot risico om mijn interface en software beschikbaar te stellen aan iemand die er wat mee kan, namelijk een belangrijk deel van mijn omzet bestaat uit het verkopen van deze soort fietsen en dan vooral van bovengenoemd merk, en het verliezen van het dealerschap kan net zo makkelijk mijn falliet betekenen.
Wanneer het dus niet 100% zeker is dat een en ander geregeld kan worden buiten het weten van sprta om gaat het niet door.

Ben benieuwd

maartenbakker

Golden Member

Ik ben zelf niet in de gelegenheid een oplossing te bieden maar ik juich initiatieven als deze van harte toe! Uiteindelijk wordt iedereen tot en met Accel zelf er beter van (goede service stimuleert de verkopen, als fietsenmaker zal je dat als geen ander weten), en niet te vergeten vooral ook de eindgebruiker. Mijn zegen heb je.

P.S. Ik neem aan dat Accel er toch ook wel eens klachten van zijn dealers over ontvangt?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 12 juni 2010 17:55:25 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van mij zeker, diverse malen gevraagd om een vervangende print
Maar geen mogelijkheid (onwil??)

Hoe dan ook, een "illegale" oplossing zal nooit zo goed zijn als het origineel, temeer er bija wekelijks een nieuwere versie van rijders software beschikbaar is.

Maar daar gaat het niet om, als ik een product koop moet het mijn keus kunnen zijn om het zelf te kunnen repareren voor duidelijk minder geld als een öfficiele" reparatie, KwikFit is er groot mee geworden , niet dan?

De enige manier hoe sparta erachter kan komen dat iemand de software gebruikt is als deze via internet hun servers contacteert, wat vrij waarschijnlijk zo is. Dus als we hem enkel opstarten in een virtuele machine zonder toegang tot het wan netwerk is er geen probleem.

En of een third party oplossing niet beter kan zijn dan het origineel:
http://www.rockbox.org/
http://openwrt.org/
...

Het zou overigens eens nuttig zijn als u wireshark (http://www.wireshark.org/) zou draaien tijdens u het programma gebruikt. Dit slaagt alles op wat over uw internet lijn gaat, zodat het mogelijk is te zien of het programma zich meldt bij sparta. (Op dit moment liefst andere internergebruikende toepassingen afzetten, en zeker niks doen wat wachtwoorden oid doorgeeft, gezien die dan mogelijk ook in de log staan.)

@Niels: iki bedoelde de pc software backward's engineeren.

@TTX7: mocht je in de buurt van Oosterhout NB je bedrijf hebben wil je me dan eens mailen, dan kunnen we mssn kijken wat we kunnen met de software.

@Uranium: netwerk loskoppelen van je pc dan heeft hij ook geen internet verbinding. overgens als je een disassembly hebt van het programma en dat toevallig op DotNet is geschreven zie je ook gelijk of hij verbinding maakt met een server en zo ja wat hij verstuurd.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 12 juni 2010 21:48:53 schreef timmie:
@Uranium: netwerk loskoppelen van je pc dan heeft hij ook geen internet verbinding. overgens als je een disassembly hebt van het programma en dat toevallig op DotNet is geschreven zie je ook gelijk of hij verbinding maakt met een server en zo ja wat hij verstuurd.

Ja, maar iemand anders loopt hier een redelijk risico. Het moest maar eens iets in startup zetten wat volgende boot een homecall doet.

@uranium: ja daar zat ik dus ook al aan te denken en dat zou maar heel goed mogelijk zijn, ook om serververkeer neit te hoog op te drijven.

al dan niet te min dan moeten we dus kijken hoe of we een disassembly kunnen maken in een VPC eventueel eerst even sharken terwijl dat ding gewoon werkt.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Het meest interessante zou misschien nog de communicatie van de software naar het accupack sniffen als er een in gebruik genomen wordt. Misschien moet je maar een simpel activatiewachtwoord sturen.

dan is de vraag hoe ziet die interface eruit

par, seriele, usbpoort dat moet gewoon te sniffen zijn.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Of met wat geluk gewoon SPI programmeerprotocol voor AVR. Heeft iemand een goede foto van zo'n printplaat

ik bedoelde eigenlijk het ding dat tussen de pc en de accu zit die zal met de pc moeten kunnen communiceren.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Lucky Luke

Golden Member

Op 12 juni 2010 22:17:01 schreef Uranium:
Het meest interessante zou misschien nog de communicatie van de software naar het accupack sniffen als er een in gebruik genomen wordt. Misschien moet je maar een simpel activatiewachtwoord sturen.

En dat is te sniffen zonder dat de sparta software het merkt!
En te replayen tegen een 2e "defecte" accu.
(en te analyzeren of er iets van een accuserienummer oid in zit waardoor simpel replayen niet werkt. Ech moeilijke cryptografie zal er toch niet inzitten neem ik aan, het is geen draadloze autodeuropener...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als ik een fiets uitlees, terwijl ik online ben, dan meldt mijn programma zich bij sprta, en krijgt sprta automatisch een diagnose formulier van de fiets, maar ik kan dit ook ofline doen.
Evenenals nieuwe software oplaoden in de fiets, dus deze software staat op mijn computer, ik kan echter niet met zekerheid zeggen dat wanneer ik dit ofline doe, dit alsnog later wordt verstuurd, wanneer ik weer online ben, hoewel ik dat niet aannemelijk vindt.

Het meest interessante zou misschien nog de communicatie van de software naar het accupack sniffen als er een in gebruik genomen wordt. Misschien moet je maar een simpel activatiewachtwoord sturen.

Precies, dan heb je die hele PC + software ook niet meer nodig. Gewoon eens sniffen met een LA. Het is mi SPI of serieel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hier een paar plaatjes:
http://technojunk.nl/upload/photos/thumbs/transistor_01.jpg

Spot ik hier een ICSP header?

http://technojunk.nl/upload/photos/thumbs/back_01.jpg

In ieder geval een kapotte transistor:
http://technojunk.nl/upload/photos/thumbs/front_02.jpg

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Gewoon 6 pin ISP idd, die ATMEL zal wel tegen uitlezen beveiligd zijn.
Heb binnenkort ook zo'n batterij , 's kijken wat daar kapot is, die tor heeft een flinke stroom gehad in ieder geval.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het zou best wel eens kunnen zijn dat die relais de boosdoener zijn. Heb je ze al open gehad om te kijken hoe de spoel en contacten eraan toe zijn ? Want zo te zien stuurt dat geplofte torretje dat relais.

Ook alleraardigst dat er bij de torretjes BCE staat :P

Dominic

[Bericht gewijzigd door Dominic op maandag 14 juni 2010 20:44:18 (12%)

Op 14 juni 2010 20:41:04 schreef Dominic:
Het zou best wel eens kunnen zijn dat die relais de boosdoener zijn. Heb je ze al open gehad om te kijken hoe de spoel en contacten eraan toe zijn ? Want zo te zien stuurt dat geplofte torretje dat relais.

Ook alleraardigst dat er bij de torretjes BCE staat :P

Dominic

Ik zie zo geen diode over de spoel zitten, de tegen emk kan het torretje wel eens laten vliegen :)

1 ding is zeker, het relais word niet meer geschakeld omdat de transistor aan z'n einde is!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Dit topic is gesloten