Software Sparta Ion

Ja klopt lijkt wel of de computer van slag is
Weet niet of helpt de zekering er uit te halen ?

Al nu de fiets vanachter optil en trap een keer dan draai het wiel tot hij stopt , maar als er op zit blijft hij rijden , dus zou je zeggen dat de druk sensor wel zijn werking doet, maar niet zoals het hoort.

Ja klopt lijkt wel of de computer van slag is
Weet niet of helpt de zekering er uit te halen ?

Al nu de fiets vanachter optil en trap een keer dan draai het wiel tot hij stopt , maar als er op zit blijft hij rijden , dus zou je zeggen dat de druk sensor wel zijn werking doet, maar niet zoals het hoort.

De computer is niet zomaar "van slag", en ik denk niet dat het loshalen van de zekering iets zinnigs gaat doen. Het klinkt alsof je het achterwiel verkeerd gemonteerd hebt.

Mijn gok is dat je de no-turn washers verkeerd om gemonteerd hebt, dan klopt de hoek van de achteras niet, en daarmee werkt de sensor ook niet goed. Er staat L en R op die ringen, controleer dat eerst maar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

no-turn washers verkeerd om gemonteerd Ja daar heb je gelijk in heb er niet bij stil gestaan dank je zal morgen omwisselen :)

Jaaa daar lag het aan bedankt

Wat de beste afstelling is als je de sparta ion hebt dan links de moer op 50nm en rechts op 35 nm dan fiets hij heel erg lekker

Heb je een fiets ion met versnellingen dan is het net anders om
ben daar achter gekomen na veel uittesten de fietsenmaker weet dat volgens mij ook niet want hier voor af laten stellen en was niks

Op 8 juli 2019 22:33:22 schreef roborobbie:
Recent heb ik een sparta ion xts overgenomen van iemand die geen zin meer had ermee naar de fietsenmaker te gaan. De battery laadt tot 100% op, maar de trapondersteuning doet niets.

Omdat de fiets zo goedkoop was lijkt het me leuk om een aftermarket chinese controller erop te doen.

Er is alleen zoveel keus dat ik na 3 uur zoeken nog steed geen keuze heb kunnen maken.

Hij moet natuurlijk 24v 250 watt zijn, en voor brushless motors. Maar gebruik je nou de trapsensors etc nog, of kun je beter voor een gashendel gaan en al die brake, PAS, en Hall sensors vergeten?

Ik kwam deze tegen en leek me heel simpel. klik

Als ik alle sparta elektronica eruit heb gehaald, hoe laadt ik dan de battery op zonder te overladen?

Ben erachter gekomen dat de battery maar 22 volt aangeeft wanneer hij op 100% lading zit. is het veilig aan te nemen dat de battery kapot of op is?

Ja, vol zou hij ongeveer 28-29V moeten zijn, dus waarschijnlijk zijn er 5 cellen stuk. Wel raar dat hij 100% aangeeft, en de accu niet helemaal afgekeurd is, maar dat betekend wel dat je de elektronica nu nog kunt gebruiken in combinatie met andere cellen.

Als je de accu blijft gebruiken, dus het blijft proberen waarbij hij uitvalt door onderspanning of onbalans in het pakket, zal deze in de elektronica afgekeurd worden, en kun je die elektronica ook meteen weggooien, want die gaat dan ook nooit meer werken met nieuwe cellen. De fietenmaker kan daar dan ook niets meer aan veranderen.

Dus, als je nog iets wilt doen met nieuwe cellen (of andere, nog goede cellen uit andere accupakketten), zou ik direct de zekering eruit trekken, en de elektronica pas met de nieuwe cellen eraan weer inschakelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als je de banaanaccu open gemaakt heb om cellen te vervangen. Hoe kan je deze weer netjes dichtmaken? Zijn hier mooie methodes voor? Of is de enige oplossing tapen?

Alvast bedankt.

Krimpkous, daar deed ik het mee. Gaat perfekt.

Op 19 juli 2019 08:07:12 schreef BenI2C:
Krimpkous, daar deed ik het mee. Gaat perfekt.

Thanks. Waar koop je soldeer litze van 1mm2? Ik zie nergens mm2 staan, enkel breettematen, maar dan weer feen diktematen. Mischien dat jij goed litze weet? Linkje?

Alvast bedankt

Weet iemand hoeveel volt een accu hoort te zijn als hij geladen is, en moet je dan laden en daarna par uur niet meten (spanning zakt altijd na het laden) en hoeveel spanningsverschil mag er maximaal zitten tussen cell 1-10 en 11-20?

Alvast bedankt

Een volle accu die even van de lader af is zou ongeveer 29V moeten zijn. Ik weet niet hoe groot het verschil mag zijn volgens de software, maar als het meer is dan ongeveer 1V heb je waarschijnlijk een kapotte cel.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 20 juli 2019 22:27:25 (11%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo. Ik heb een sparta fiets met ion display en ion middenmotor. Weet iemand of van deze fiets de snelheidsbegrenzer is op te voeren. Hij gaat nu 26 km/h. T zou mooi zijn als hij ongeveer 35 haalt.

Hallo,

Ik heb hier thuis een Sparta Energie staan van een vriend deze heeft mij gevraagd of ik naar het achterwiel (Toprun:TPH-B(A)24R)wilde kijken want het wiel loopt of zit vast rolt niet meer in een vrijloop. En omdat ik al veel discussies hier gelezen heb is mijn vraag waar ik op moet letten als ik dat ding uit elkaar haal.
kan er iets afbreken,kapot gaan is hier misschien een handleiding van waar stap voor stap wordt uitgelegd wat te doen...

mijn dank is zeer groot.

Die motor heeft geen vrijloop, het is een direct-drive motor.

Je moet om te beginnen een goed passen bitje gebruiken, die boutjes zijn van peperkoek, en als je ze kapot draait, moet je ze gaan uitboren met alle ellende van dien. Geen lange schroevendraaiers ver naar binnen steken, dan beschadig je de wikkelingen. Verder is de kabel eigenlijk het enige dat je stuk kan maken bij het demonteren, of de elektronica als je hard aan die kabel gaat trekken.

Als hij mechanisch vast zit, is het zeer waarschijnlijk dat er vocht in de motor is gekomen, en één van de magneten een beschadiging had in de coating, waardoor die is gaan oxideren, waarbij hij 2-3x zo groot wordt als normaal.

99% zeker is deze motor niet te redden, tenzij je de buitenkant van een andere motor kunt gebruiken. Er zijn eigenlijk geen andere manieren waarop zo'n motor mechanisch helemaal vast kan zitten, aangezien er dus helemaal geen vrijloopkoppeling of tandwielen in zitten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo Sparky,
bedankt voor de snelle reactie ik heb van beide zijdes de deksel eraf en de printplaat onder tandwielzijde los gekoppeld moet er in het midden van deze motor nog iets los geschroefd worden of kan ik deze met een poelietrekker naar buiten trekken.En zo ja welke kant kan dit het beste gebeuren.

M.v.G

Nee, het deel met de spoelen (de stator) zou los moeten zijn van de rotor. Het losmaken van één van beide deksels zou genoeg zijn, dat maakt het terugzetten ook gemakkelijker, omdat het andere deksel het uiteinde van de as en de poelietrekker op hun plek kan houden.

Wees voorzichtig en denk goed na over hoe je te werk gaat, die magneten zijn waanzinnig sterk en een ongelukje is zo gebeurd.

Je zou nu moeten kunnen zien wat er aan de hand is, ik verwacht dus dat één van de magneten is veranderd in een dikke klont magnetisch poeder.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dankjewel nogmaals ik heb alles schoon gemaakt en met de dremel goed geschuurd, er waren inderdaad magneten waar de chroom laag van los liet maar goed zoals gezegd is van een vriend heb hem al geinformeert snel verkopen of inruilen nu werkt hij nog volgende week misschien niet meer.

Thanks was ook zeer leer vol, tot de volgende keer.

Met Vriendelijke Groet,

Will ( I_C_Notting )

Je zou ze een nieuwe coating van epoxy kunnen geven, als er nog genoeg van de magneten over is, dan blijft hij het misschien wel even doen. Bij de motoren die ik met een dergelijk symptoom heb gezien, was altijd minstens één magneet nagenoeg helemaal weggeroest.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het werk nog gewoon goed als die chroom laag er af is
ik lijm ze met seconde lijm vast en blijft gewoon goed vast zitten

De banaan accu lijm meestal dicht met een lijm pistool dat werkt best goed moet weer open maak je het wat warm .

Bij nader inzien denk ik trouwens dat het nikkel is in plaats van chroom, maar dat is verder niet heel relevant.

Zonder het nikkel doen die magneten hun werk nog wel, maar als driekwart van het materiaal geoxideerd is tot magnetisch poeder niet meer. Die laag nikkel zit er niet voor niets, die moet vocht en zuurstof weg houden van het magnetische materiaal. Als je de magneten niet een nieuwe beschermlaag geeft (van epoxy o.i.d.), gaan ze snel genoeg verder oxideren en heb je hetzelfde probleem terug.

Het lastige is dat het best moeilijk is om zo'n motor uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten zonder de magneten te beschadigen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik spuit de magneten met verf zodat er een laagje op zit en dat werkt best goed , ook al haal je de motor weer uit elkaar

Ik doe het zo zet het wiel recht neer de ene kant hou je de motor vast en duw langzaam de motor naar het wiel dan klapt deze er gelijk in , dan zet ik de schijf vast met de schroeven kruislings vast.

Dan de andere deksel die maak ik warm met een verf brander en duw de deksel over de lager , dan schroef ik hem half vast en warm nog 1 keer op dan draai ik de schroeven vast en hoor je een plop dan zit de motor op zijn plaats en draai deze weer spoel rond :)

Maar er zijn vast meer mogelijkheden

Op 2 augustus 2019 16:05:35 schreef vraag1:
Ik doe het zo zet het wiel recht neer de ene kant hou je de motor vast en duw langzaam de motor naar het wiel dan klapt deze er gelijk in

En 1000km later is dat lager "opeens" versleten... Zo'n hamerslag is echt funest, maar daar komt je later pas achter.

Ik heb altijd een grote poelietrekker gebruikt om ze te demonteren, en daarmee kun je de stator ook weer rustig terug op zijn plaats laten komen, door de poelietrekker achteruit te gebruiken. Alsnog krijg je erg gemakkelijk krassen op de magneten, omdat het laminaat van de stator vrij ruw is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nauw nee hoor heb er nu meer dan 3500 km mee gereden niks aan de hand . maar ieder zijn ding