Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten


Op 5 november 2020 20:32:39 schreef josthepirate:
Ik heb Frank/Jack even gesproken aan de telefoon. Hij doet (net als ikzelf wil doen) niets anders als de accu's openmaken, de cellen testen en de (meestal niet meer als 2) "dode"cellen vervangen door goede exemplaren uit andere accu's.
Het is dus een soort "recycling".
Niets mis mee, en z'n geld meer dan waard want je krijgt wel een accu die niet softwarematig op slot zit en waar je met een beetje mazzel nog jaren mee kan fietsen.
Ik heb bij mij de goede cellen met een cyclic-test van een professionele ni-cad lader getest en ze zijn allemaal nog >90%.

zeker niks mis mee... zo voorkom je ook een hoop afval zoals je op de foto's ziet.. anders zou dit allemaal weg en zouden er nieuwe batterijen onnodig geproduceerd moeten worden.

`Zoals gezegd. Ik ben gestopt met de Sparta Koga fietsen. dus voor de liefhebber: https://link.marktplaats.nl/m1626089348

Zolang de advertentie op marktplaats staat zijn de accu's nog te koop

[Bericht gewijzigd door Midas00 op 18 november 2020 07:33:32 (22%)]

Op 13 november 2020 08:46:37 schreef Midas00:
`Zoals gezegd. Ik ben gestopt met de Sparta Koga fietsen. dus voor de liefhebber: https://link.marktplaats.nl/m1626089348

Jack is geinteresseerd:
+31 6 83110386

Thnx. Ik geloof dat ik al via Marktplaats contact heb. Fijn als die accu's nog nuttig kunnen zijn.

Op 5 november 2020 20:32:39 schreef josthepirate:
Ik heb Frank/Jack even gesproken aan de telefoon. Hij doet (net als ikzelf wil doen) niets anders als de accu's openmaken, de cellen testen en de (meestal niet meer als 2) "dode"cellen vervangen door goede exemplaren uit andere accu's.
Het is dus een soort "recycling".
Niets mis mee, en z'n geld meer dan waard want je krijgt wel een accu die niet softwarematig op slot zit en waar je met een beetje mazzel nog jaren mee kan fietsen.
Ik heb bij mij de goede cellen met een cyclic-test van een professionele ni-cad lader getest en ze zijn allemaal nog >90%.

Ik heb geen goede ervaring met hem .

Ik had om een 11ah gevraagd en stuurt een 10 ah .

De kabel naar de motor was te kort dus ik overleg dat ik hem langer maak.

Ik rij op de fiets 2 km geeft hij een foutmelding e15 voltage te laag nu gaat hij mij dat in de schoenen schuiven .Want ik zou kortsluiting hebben gemaakt.

En meneer laat niks meer van zich horen !

Al zou ik hem uitlaten lezen zal de accu vol met fouten staan.

Bijna alles is te maken de vraag is tegen welke prijs

Op 13 november 2020 08:46:37 schreef Midas00:
`Zoals gezegd. Ik ben gestopt met de Sparta Koga fietsen. dus voor de liefhebber: https://link.marktplaats.nl/m1626089348

Zolang de advertentie op marktplaats staat zijn de accu's nog te koop

Jack/Frank zocht uiteindelijk kromme accu's en die van mij zijn recht met ruitvorm voor Koga tesla. Ik ben ze dus nog niet kwijt. Voor de leden van dit forum verlaag ik mijn prijs naar 50 euro voor 10 stuks. Je krijgt er ook nog twee opengewerkte bij voor de cellen. Dus 12 accu's voor 50 euro. Ik woon in Reeuwijk. Wie maakt me los?

Joh, gebruik gewoon de V&A-sectie in plaats van dit topic steeds te schoppen...

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 2 december 2020 12:45:47 schreef Midas00:
[...]

Jack/Frank zocht uiteindelijk kromme accu's en die van mij zijn recht met ruitvorm voor Koga tesla. Ik ben ze dus nog niet kwijt. Voor de leden van dit forum verlaag ik mijn prijs naar 50 euro voor 10 stuks. Je krijgt er ook nog twee opengewerkte bij voor de cellen. Dus 12 accu's voor 50 euro. Ik woon in Reeuwijk. Wie maakt me los?

Hallo Midas00,

Zijn ze er nog? kunnen we via whatsapp of telefoon wat afspreken?

ik hoor graag.

Wilfried

Op 27 september 2009 16:41:31 schreef testhetmaar:
Kan je aangeven wat hij niet meer doet.

- Werkt het display nog wel?
- Komt er een foutmelding op het display?
- Kan je het licht nog wel aan en uit zetten?

De accu's zijn zo gemaakt dat na een x aantal kilometer op een bepaalde hulp stand er een service beurt gedaan moet worden bij een fietsenmaker welke de fiets uit kan lezen. Mocht je te lang doorrijden met de service melding dan stop de controller de trap hulp.

Het is nu wel zo dat je de oude accu niet meer in de fiets kan gebruiken. Hiervoor zou je weer naar de fietsenmaker moeten om de accu weer aan te melden bij het display. Wanneer je dat doet kan je de nieuwe accu niet meer gebruiken, tot weer alles door de fietsenmaker is omgezet.

[...]

Er zit in de batterij nog een aftakking van 12 volt.
Ik weet nu even niet waar de controller zijn voedingsspanning vandaan zou halen. Maar die 12 volt aftakking zou een optie zijn.

Hallo Testhetmaar,

Ik lees in dit forum van jou e.a waardoor ik denk dat he verstand hebt van sparta en koga fietsen, batterijen en controllers en hoop dat je mij kunt helpen.

Ik zit te prutsen met een koga tesla S. Deze fiets had mijn dochter van mijn ouders gekregen om naar school te fietsen. Reed goed tot plots de zaak niet meer wou laden. De batterij uit elkaar gehaald en cel voor cel met een slimme nimh lader geladen en ontladen en vervolgens cyclussen laten laden (per 5) en alles is nu in balans en haal 9,5ah (gemeten met de lader/ontlader) uit de batterij dus alles lijkt goed te zijn.
De batterij met de orginele lader geladen (buiten het frame) en ook dat werkt.

De cellen zijn niet los geweest van de controller die in de batterij zit en vervolgens de batterij weer in elkaar en in het frame gezet maar nu komt er een e0005 ofwel een algemene bedradingsfout. Alles weer uit elkaar stekkers nagelopen schoongemaakt en met contactspray weer in elkaar gezet. Geen verschil na een paar seconden komt e0005.
Scherm werkt en alleen lampje aanzetten werkt. Trapondersteuning niet omdat e0005 komt.
Ook als ik nu de batterj in het frame en met alles aangesloten probeer te laden begint de lader niet te laden.

Kun je mij hier verder mee helpen?
Ik had ook een plan om de cellen los te solderen van de controller en een kabel naar buiten het frame te leggen en een losse li-ion batterij te gaan gebruiken. Denk jij dat dit mogelijk is? Moet er door de fietsenmaker wat geprogrammeerd worden als de cellen van de controller los geweest zijn?

Graag hoor ik van je.

BVD

Wilfried

Net als jullie heb ik de vervelende accu ervaringen met helaas beide Sparta Ion fietsen van mijn kinderen en knutsel graag aan fietsen en ebikes. Nu ben ik op zoek naar een offline versie van de EBST / uitlees software. Kan iemand mij daaraan helpen?

Vraag nu heb ik hier een fiets met een E0018 storing,
heb de accu cellen gemeten en deze zijn nog goed
dus tussen 10 cellen naar massa en de andere kan 10 cellen puls waren gelijk van spanning .

En steek de zekering er in om te laden nu stop de lader bij 50% en gaat
egaliseer lading doen de lader schakelt nog een keer aan laad wat bij en stopt weer en gaat weer in egaliseer lading doen, nu ben ik 3 uur verder en blijft op die 50 % staan.

Moet ik de lader echt 24 uur er op hebben staan om tot 100% te komen of is de print defect . iemand ervaring ?

Advies is inderdaad 24uur laden.
Wat ik doe, als de foutmelding is gegeven, cell voor cell de spanning meten, dus niet eerst aan de lader en dan pas meten.

Oke zal proberen 24 uur anders vermoed ik dat de print zelf een storing geeft , onder het laden meet ik geen verschil in spanning
en als de lader er van af is meet ik ook geen verschil in spanning
vreemd

[Bericht gewijzigd door vraag1 op 22 maart 2021 09:05:51 (23%)]

Als de accu e0003 aan geeft en je plaats een goede accu pakket gaat de e0003 dan weg ?
Want las ergens dat dit mogelijk was maar betwijfel of zo is.

Op 21 maart 2021 22:37:54 schreef vraag1:
Vraag nu heb ik hier een fiets met een E0018 storing,
heb de accu cellen gemeten en deze zijn nog goed
dus tussen 10 cellen naar massa en de andere kan 10 cellen puls waren gelijk van spanning.

Heb je met een flinke belasting (min 10A) gemeten? Ze kunnen onbelast best in balans zijn, maar als één cel een hoge interne weerstand heeft zakt hij onder belasting direct weg.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit klopt maar de cellen zijn goed ook zwaar belast en met laden blijven ze ook gelijk en toch de e0018 melding

Ook na 24 uur laden volgens die geen waar de fiets van is

[Bericht gewijzigd door vraag1 op 22 maart 2021 18:16:11 (22%)]

Shiptronic

Golden Member

als je eenmaal een E0003 hebt is het een verloren zaak.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ben wel gaan meten op de print, nu meet ik ic A2 2 verschillende spanningen op pootje 3 en 5
deze staan in verbinding met de draad die tussen de 10 cellen zit.

Nu weet ik niet of de spanningen gelijk moeten zijn op pootjes 1,2 en 6,7 van ic A2 deze gaan naar de micro computer die ziet of de spanningen dan kloppen .

Het kan natuurlijk best dat een analoog poortje van de ATmega de geest heeft gegeven.

Ik heb ze zelf ook wel gerepareerd waar bijvoorbeeld de temperatuursensor niet goed werd uitgelezen.
of dat de accu altijd leeg bleef

Na omruilen ATmega alles weer oke.
tja het enigste wat vaak tegenzit is dan weer het ritje naar de fietsenmaker om alles weer te laten koppelen.

Als dat ritje langs de fietsenmaker nou niet nodig was dan had ik er veel meer plezier in.

bprosman

Golden Member

Na omruilen ATmega alles weer oke.

Hoe doe je dat met de firmware ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De firmware zit er al in.
Omruilen met een andere Atmega afkomstig van een ander printje. Bedoelde ik.
Wel opletten hierdoor kan je verlichting anders werken als verwacht.
Er zijn verschillende configuraties voor verschillende type fietsen. Gloei of led koplamp bijvoorbeeld

Mogelijk was dat niet helemaal duidelijk.
Geen nieuwe plaatsen want dat heeft geen zin. De firmware kan de fietsenmaker er ook niet voor je inzetten.

Ja klopt ik had er ook al aan gedacht heb nog een print met zo chip waar de print slecht van is.

Er zijn 2 modellen een kleine en een iets grotere chip
oude model accu rode sticker en geel hebben de kleine chip

Soms is de door verbinding tussen A2 ic en de chip er niet meer.

Zo heb je van die wazige storingen die je wel kan op lossen,
maar is zoeken.

Aanmelden dat hoef meestal niet je heb alleen een ander km stand

Kan je de chip ook een reset geven met die header die op de print zit ?

E0018 code blijft ook nar 24 uur laden
de cellen zijn gewoon goed , waar kan dit u toch aan liggen
microchip of de print iemand ervaring hiermee ?

[Bericht gewijzigd door vraag1 op 28 maart 2021 15:02:23 (20%)]

Is er iemand die goede ervaringen heeft met de banaan accu 11Ah ?

Heb het idee dat deze model veel storing code e0003 hebben zou het niet door de kit kunnen komen die de smd onderdelen oplost van de print ?

Dit topic is gesloten