Software Sparta Ion

Jochem

Golden Member

Volgens mij hebben meerdere mensen dat al gemeld in dit topic. Ik vind dat je zelf ook best wel even die 30 pagina's kunt doorbladeren hoor, dat is met een kwartiertje gedaan.

Off-topic: kom je uit Duitsland?

edit: na heel even bladeren heb ik dit gevonden:

Op 29 mei 2019 09:06:21 schreef SparkyGSX:
De print onder spanning moeten houden is een MYTHE. Als je de zekering uit zo'n pakket trekt is de print ook spanningsloos, en nadat je dat hebt gedaan moet je alleen het pakket volledige opladen om hem weer te laten werken (want hij is de state-of-charge kwijt).

Op 29 mei 2019 17:30:56 schreef SparkyGSX:
Bron: ik had ooit volledige toegang tot de schema's en code.

[Bericht gewijzigd door Jochem op 7 mei 2020 09:21:06 (58%)]

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 7 mei 2020 09:13:37 schreef Jochem:
Volgens mij hebben meerdere mensen dat al gemeld in dit topic. Ik vind dat je zelf ook best wel even die 30 pagina's kunt doorbladeren hoor, dat is met een kwartiertje gedaan.

Off-topic: kom je uit Duitsland?

edit: na heel even bladeren heb ik dit gevonden:
[...][...]

Sorry, en ja die 30 paginas die red ik nog, maar alles lezen wat over deze type fiets bij circuits online staat te lezen is wat voor een lange koude winteravond aan de open haard, als je snapt wat ik bedoel.

vragen mag toch? of beter niet? wil hier de boel niet op stelten zetten (schrijf ik dat goed?) .

En in Limburg is er iemand die deze accus reviseert. Dus ik vraag mij af of die de software heeft en hoe dat zit dat dat kan als het zo is.

En dan nog de vraag, heb nog schemata of dergelijke dingen over deze fietsen? Als niet, weet je iemand die mij hier aan kan helpen?
Je Bron heb ik gezien, kan het niet echt plaatsen.

En voor dat ik het vergeet, zeker weten bedankt voor de reactie!

Off-topic antwoord: hoe kom je erbij? En deze graag beantwoorden als kan.
Geboren in Heerlen, getogen in de Selfkant, en ja die was onder Nederlands beheer tot dat die aan de Duitsers terug ging.
Ik beschow me meer als een Centraaleuropeaan, en had graag een passport waar in staat "Citicen of Europe" zonder verder iets, maar ja, die vlieger zal voorlopig niet opgaan, als überhaupt.

gr

Ik heb een Spata ION met foutcode E0003.
Dus ben ik dit gaan onderzoeken en ik denk dat de batterij stuk is. :-(.
Maar hoe repareer je deze en dan kom je in de wondere wereld van het extra geld van je klanten krijgen. En de protectionisme van bedrijven, dat moest even gezegd worden.

Oke wat weet ik nu.
1) De spata fiets bestaat uit 3 microcontrollers

• A) Display (onbekend type ) maar zijn wel verschillende types Rond vierkant
  • B) Batterij met Atmel ATmega32.
  • C) Motor hub

2) De Elektronica is gemaakt door https://3t.nl/algemeen/sparta-ion/
3) Onderdelen kunnen niet uitgewisseld worden dat werkt niet omdat de onderdelen dan elkaar niet vertrouwen.
4) De Sparta dealer heeft software (http://www.ebsc.nl/ ) waarmee de Fiets kan worden gereset zodat de onderdelen elkaar weer vertrouwen, en nog meer functies.
5) De onderdelen ( display,motor hub en Batterij) communiceren met elkaar door middel van de BUS 9600,n,8,1 op deze https://github.com/InfantEudora/sparta_ion daar staat veel op over het protocol , lees ook https://infant.tweakblogs.net/blog/10947/alles-moet-rond-draaien
6) Er zijn verschillende versie van de hardware ( display , motor-hub, en batterij)

Wat zijn mijn opties.

En wat weet ik nu nog niet.
Q1) Is de motor aan te sturen via de BUS , en hoe dan.
Q2) Hoe werkt de bediening
Q3) Aansluit schema (s) voor de verschillende type fietsen

Je hebt nog een optie gemist, en dat is de print in de motor vervangen door die ontworpen door Infant. Dat heb je de print in het accupack niet meer nodig en kun je iedere willekeurig accu aansluiten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Of dat kan is afhankelijk van het type motor; die print van Infant (als je er al één kunt krijgen of maken), is alleen geschikt voor Toprun motoren; als je een HP/XHP motor hebt, heeft dat helemaal geen zin. (S)mile heeft nog niet vertelt wat voor fiets of motortype hij precies heeft.

Ik zou om te beginnen gaan bekijken of de accu nog wel bruikbaar is; die E003 kan betekenen dat de elektronica stuk is, maar het is ook mogelijk dat één of meerdere cellen stuk zijn, en in dat geval is het gewoon over met die accu.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
tuxie

Golden Member

Als een banaanaccu 003 aangeeft is dat doorgaans defecte cellen.
003 betekent ook einde accuprint.
Als dat vinkje eenmaal is gezet kan geen fietsenmaker er meer wat aan doen helaas.

er van uitgaant dat je de accu uit elkaar hebt gehaald.
Van accu met 003 is het raadzaam om de accu op de orginele!! manier op te laden.
pak dan 2 autolampen en zet ze in serie en sluit ze aan op de accu.
meet tijdens het ontladen constant!! de cel spanningen.
Er zal 1, 2, 3 cellen eerder leeg zijn als de rest.
soms zakt deze na een aantal mAh al in dus goed opletten als de cel leeg is en ompoold is het. gas vuur sis rook!!

als iemand een hexfile voor me heeft van de "Infant" print zou ik zeer gelukkig worden. Mij lukt het niet goed en ik tast nog in het duister wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik krijg een brandende led op de print en voor de rest niks ;(.
Geen display en motor of pc communicatie.

Van onderzoeken wordt men wijzer ;-)

Ik heb nog wel de complete zip file, waarmee ik toen wel goede resultaten heb gehad.

tuxie

Golden Member

@ BenI2C

Kunt U me die mailen naar het emailadres in mijn profiel.
als het goed is het zichtbaar.

Misschien is Nederland dan dit weekend een blije rakker op een ION rijker.

Alvast bedankt

Hoi Allemaal, ik heb een sparta ion e-speed waarbij het nu 2x is voorgekomen dat de accu tijdens het fietsen ineens leeg is. Nu heb ik nog geen foutcode en laad en fietst de fiets nog goed.

Nu had ik hier gelezen dat er dan waarschijnlijk een of meer slechte cellen in de accu zitten en dat deze te vervangen zijn als je de zekering er eerst uit haalt.

De accu is een sparta ion pmu3 dt 36v 14ah en kost nieuw 700 euro, mijn vraag is daarom klopt het dat ik de cellen nu nog kan vervangen en hier niet mee moet wachten voordat het bms de accu afkeurt omdat de soh niet meer goed is?

Ja, maar de PMU3 heeft custom prismatische lithium cellen, waarbij het monitoring systeem op elke cel zit. Ik denk dat je zo'n cel wel kunt vervangen met een exemplaar uit een andere PMU3, maar nieuw zul je ze niet vinden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
tuxie

Golden Member

@uphoff

En het is lithium ik zou daar toch een wat voorzichtiger mee omgaan.
misschien heeft de fietsenmaker of I.D nog een defecte accu liggen waar je wat mee kan.
Veiligheid voor alles.
het zou jammer zijn als je fiets e.d in vlammen opgaat.

oja en NIET solderen aan de accucellen !!!

Al je een foto van de cel hebt, kan ik eens kijken of er bij mij nog wat van rondslingeren in de "moet weg" bak.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de reacties. Ik heb ook nog een paar accu revisie bedrijven aangeschreven en die geven ook allemaal aan dat de accu niet te reviseren is en er geen nieuwe cellen voor beschikbaar is.

@rew bedankt voor het aanbod maar met alle informatie die ik nu gekregen heb laat ik de fietsenmaker er een nieuwe accu inzetten.

Vraag nu heb ik het volgende probleem met me achterwiel,
als ik trap en til de fiets op dan zie en voel ik dat de trap ondersteuning werkt en versneld het wiel .

Maar als ik nu ga fietsen merk ik helemaal geen ondersteuning !
Waar kan die aan liggen ?

Heb al gedaan , gekalibreerd met display de fietsen maker met de pc de wiel moeren staan goed op spanning accu is nieuw.
de pc geeft geen fouten aan.

@Uphoff: als de andere cellen niet stuk zijn, zijn ze wellicht nog bruikbaar voor hobbyisten; ik zou dus zeker de accu terug vragen.

hallo, lees al een tijdje deze topic ,,,,, heel simpel gezegd , ik bouw sparta ion om met andere controller ,,, met gebruik van hall sensor en pass sensor van het achterwiel . opladen accu via orginele printplaat in accu , werkt perfect , ondanks de meestal e003 error . lichtfunctie gebruik ik ook orginele. de bekabeling blijft gewoon zitten . . alles is zelf te programeren en in te stellen . doe dit al een tijdje en werkt gewoon goed .. e003 is meestal niet je accucellen kapot , de print die erin zit geeft meestal problemen . die gebruik ik alleen om nog met orginele sparta lader op te laden . tientallen fietsen al omgebouwd , hij loopt beter en sneller dan de orginele sparta . geen begrenzing meer [illigaal ] zelf in te stellen . ook handgasfunctie is mogelijk en rem handel functie zodat bij remmen de motor direct stopt met ondersteuning . en meeloopfunctie 6 km . instelbaar .

eigen ontwerp prinplaat , ik bouw alleen maar om .

goedkoper als een nieuwe accu en geen errors meer van sparta . doe dit hobbymatig omdat ik me ook al ergerde aan sparta , hele mooie fietsen maar techniek is waardeloos vind ik, dus zelf aan de slag gegaan . mijn oude pharos nooit geen problemen mee en de ion .,,,,, alle ion die ik heb gehad problemen mee . altijd error meldingen in display . nieuw aanmelden enz enz ... ion fiets zelf is niks mis mee . degelijke en goed gemaakte fiets wel eigenlijk .

nieuwe ontwikkeling voor nieuw model printplaat ben ik ook mee bezig , komt gewoon in je achterwiel ter vervanging van de sparta pcb ,s die erin zitten .past niet op elk type achterwiel tot nu toe .accu printplaat ben ik ook mee bezig voor dit systeem . , maarja alles hobbymatig . gerber bestand is aanwezig en de software ook . zelf aan te sluiten via usb op je pc of laptop .
van de 10 gekochte...kapotte.... bananen accus waren er 2 daadwerkelijk niet goed meer oftewel cellen echt op, de anderen omgebouwd/cellen vervangen en halen gewoon nog bijna 45 km acciradius gemiddeld . incl een paar cellen niet 100% meer , je kunt ondanks die cellen gewoon blijven fietsen . acciradius word natuurlijk minder , maarja hij blijf ondersteuenen ....dan maar iets minder km afstand en toch werken .

ter duidelijkheid, ik bouw alleen maar om ,ben geen verkoop winkel . alles hobbymatig . ik repareer/ herstel / vervang geen sparta techniek .

Hoi Moegibike,
Dat klinkt interessant, ik heb wel interesse in zo'n print.
Kan deze gekoppeld worden met de bestaande display's??

Is iemand al verder gekomen met het modden van de accuprint?
Lijkt me een erg leuke upgrade om er Li-ion cellen in te doen.
De oude print eruit en een standaard BMS bordje eventueel in combinatie met en een custom printje die de originele communicatie hersteld.

Is er al iemand die weet waar die E0003 storing op de print vandaan komt ?

Ik dacht een aantal pagina's terug te hebben gelezen dat de 003 veroorzaakt wordt door de onbalans in het pakket.

Vergeef me de juiste technische term.
Is er al iemand die de code uit de accu print heeft kunnen uitlezen? Disassemblen??

Er is niet één oorzaak van een E003 op de print, dat kan talloze verschillende oorzaken hebben, en bij de echt hele oude (12+ jaar of zo) was de print nog niet gecoat, en is het onderliggende probleem vaak dat de print vochtig is geworden.

Daarbij is een onbalans in het accupakket zeker één van de oorzaken, als dat te vaak voorkomt (meer dan X keer in Y keer laden), evenals een capaciteit die tot minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit is gezakt.

("To be clear, I am only converting, I am not a sales store. everything hobby. I do not repair / repair / replace sparta technology")

Moegibike tried to email you. I'm wondering did you receive it yet. I'm interested in finding out what you did with your sparta.

John

[Bericht gewijzigd door aquila787 op 2 augustus 2020 20:05:06 (33%)]

Wet Sock did you manage to contact Moegibike

Op 3 augustus 2020 18:00:03 schreef aquila787:
Wet Sock did you manage to contact Moegibike

No, I did'nt get in contact with moegibike. Was hoping he is replying in this tread.

I'm not sure which route to pursue.
There are some people who can adjust the firmware in the motor. Yet they keep their knowledge proprietary.

Maybe let someone disasamble the current firmware.
My ideal solution would be that the recelled pack can by programmed into the controller without replacing the prints.

I don't have access to someone with knowledge how to disassamble the firmware. The old dumps which where once posted in this topic are not available anymore.
Guesss one would need acces to a working bike. So a new dump can be created and the network could be sniffed.
My bike is still broken, so unsuitable.

Well either ways now I'm going to use one of those chinese controllers to power mine with a new display and if possible use the hall sensors in the motor. I might even put in some Li ion or lifepo4 cells in the battery instead of the nimh ones. Theres no point in trying to sort out a complicated system as is in the bike currently. Getting it running is more important.