Software Sparta Ion

Die motor heeft geen vrijloop, het is een direct-drive motor.

Je moet om te beginnen een goed passen bitje gebruiken, die boutjes zijn van peperkoek, en als je ze kapot draait, moet je ze gaan uitboren met alle ellende van dien. Geen lange schroevendraaiers ver naar binnen steken, dan beschadig je de wikkelingen. Verder is de kabel eigenlijk het enige dat je stuk kan maken bij het demonteren, of de elektronica als je hard aan die kabel gaat trekken.

Als hij mechanisch vast zit, is het zeer waarschijnlijk dat er vocht in de motor is gekomen, en één van de magneten een beschadiging had in de coating, waardoor die is gaan oxideren, waarbij hij 2-3x zo groot wordt als normaal.

99% zeker is deze motor niet te redden, tenzij je de buitenkant van een andere motor kunt gebruiken. Er zijn eigenlijk geen andere manieren waarop zo'n motor mechanisch helemaal vast kan zitten, aangezien er dus helemaal geen vrijloopkoppeling of tandwielen in zitten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo Sparky,
bedankt voor de snelle reactie ik heb van beide zijdes de deksel eraf en de printplaat onder tandwielzijde los gekoppeld moet er in het midden van deze motor nog iets los geschroefd worden of kan ik deze met een poelietrekker naar buiten trekken.En zo ja welke kant kan dit het beste gebeuren.

M.v.G

Nee, het deel met de spoelen (de stator) zou los moeten zijn van de rotor. Het losmaken van één van beide deksels zou genoeg zijn, dat maakt het terugzetten ook gemakkelijker, omdat het andere deksel het uiteinde van de as en de poelietrekker op hun plek kan houden.

Wees voorzichtig en denk goed na over hoe je te werk gaat, die magneten zijn waanzinnig sterk en een ongelukje is zo gebeurd.

Je zou nu moeten kunnen zien wat er aan de hand is, ik verwacht dus dat één van de magneten is veranderd in een dikke klont magnetisch poeder.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dankjewel nogmaals ik heb alles schoon gemaakt en met de dremel goed geschuurd, er waren inderdaad magneten waar de chroom laag van los liet maar goed zoals gezegd is van een vriend heb hem al geinformeert snel verkopen of inruilen nu werkt hij nog volgende week misschien niet meer.

Thanks was ook zeer leer vol, tot de volgende keer.

Met Vriendelijke Groet,

Will ( I_C_Notting )

Je zou ze een nieuwe coating van epoxy kunnen geven, als er nog genoeg van de magneten over is, dan blijft hij het misschien wel even doen. Bij de motoren die ik met een dergelijk symptoom heb gezien, was altijd minstens één magneet nagenoeg helemaal weggeroest.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het werk nog gewoon goed als die chroom laag er af is
ik lijm ze met seconde lijm vast en blijft gewoon goed vast zitten

De banaan accu lijm meestal dicht met een lijm pistool dat werkt best goed moet weer open maak je het wat warm .

Bij nader inzien denk ik trouwens dat het nikkel is in plaats van chroom, maar dat is verder niet heel relevant.

Zonder het nikkel doen die magneten hun werk nog wel, maar als driekwart van het materiaal geoxideerd is tot magnetisch poeder niet meer. Die laag nikkel zit er niet voor niets, die moet vocht en zuurstof weg houden van het magnetische materiaal. Als je de magneten niet een nieuwe beschermlaag geeft (van epoxy o.i.d.), gaan ze snel genoeg verder oxideren en heb je hetzelfde probleem terug.

Het lastige is dat het best moeilijk is om zo'n motor uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten zonder de magneten te beschadigen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik spuit de magneten met verf zodat er een laagje op zit en dat werkt best goed , ook al haal je de motor weer uit elkaar

Ik doe het zo zet het wiel recht neer de ene kant hou je de motor vast en duw langzaam de motor naar het wiel dan klapt deze er gelijk in , dan zet ik de schijf vast met de schroeven kruislings vast.

Dan de andere deksel die maak ik warm met een verf brander en duw de deksel over de lager , dan schroef ik hem half vast en warm nog 1 keer op dan draai ik de schroeven vast en hoor je een plop dan zit de motor op zijn plaats en draai deze weer spoel rond :)

Maar er zijn vast meer mogelijkheden

Op 2 augustus 2019 16:05:35 schreef vraag1:
Ik doe het zo zet het wiel recht neer de ene kant hou je de motor vast en duw langzaam de motor naar het wiel dan klapt deze er gelijk in

En 1000km later is dat lager "opeens" versleten... Zo'n hamerslag is echt funest, maar daar komt je later pas achter.

Ik heb altijd een grote poelietrekker gebruikt om ze te demonteren, en daarmee kun je de stator ook weer rustig terug op zijn plaats laten komen, door de poelietrekker achteruit te gebruiken. Alsnog krijg je erg gemakkelijk krassen op de magneten, omdat het laminaat van de stator vrij ruw is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nauw nee hoor heb er nu meer dan 3500 km mee gereden niks aan de hand . maar ieder zijn ding

Goede dag,

Ik heb wat slechte cellen vervangen in mn banaan accu 11ah, batterytester resultaat is zeer mooi, enkel krijg ik de melding E001 in het display, en de accu is nog niet leeg.

Is dit te resetten door de callibratie uit te voeren met de verlichtingsknop, of hoe is dit anders opt te lossen?

Alvast bedankt.

De kalibratie met de lichtknop heeft daar mee te maken, dat voor alleen voor de trapkoppelsensor.

Omdat het BMS zonder spanning heeft gestaan, weet hij nu niet wat de state-of-charge is, en daarom moet je hem helemaal opladen, en dan nog een paar uur de tijd geven om te balanceren. Daarna zou de E001 melding moeten verdwijnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 augustus 2019 12:58:15 schreef SparkyGSX:
De kalibratie met de lichtknop heeft daar mee te maken, dat voor alleen voor de trapkoppelsensor.

Omdat het BMS zonder spanning heeft gestaan, weet hij nu niet wat de state-of-charge is, en daarom moet je hem helemaal opladen, en dan nog een paar uur de tijd geven om te balanceren. Daarna zou de E001 melding moeten verdwijnen.

Dus jij zeg eigenlijk, alles aansluiten, zekering voor 1 minuut trekken, dan 24 uur aan de lader hangen en callibratie uitvoeren en dan zal de melding weg moeten zijn. Hoeft dus geen software update te heb en als ik hem weer in de zelfde fiets terug plaats?

Hoe kan er eigenlijk bij sommige fietsen een E001 code optreden, is dat imdat de fiets niet vaak genoeg aan de lader wordt gehangen waardoor de bms niet weet wat helemaal vol is?

Alvast bedankt.

De foutmelding 001 is de batterij leeg melding.
Accu plaatsen en een stukje fietsen op eigen kracht. Da zal de accu status in display weer actief worden. Daarna aan de lader tot ievol is. Het zou dan goed moeten zijn. Overigens zit er in de banaanaccu geen bms.

Op 22 augustus 2019 14:06:36 schreef BenI2C:
De foutmelding 001 is de batterij leeg melding.
Accu plaatsen en een stukje fietsen op eigen kracht. Da zal de accu status in display weer actief worden. Daarna aan de lader tot ievol is. Het zou dan goed moeten zijn. Overigens zit er in de banaanaccu geen bms.

Banaan accu heeft een laadcircuit met beveiliging, dat is bms.

Maar bedoel dat bij 80% de accu ineens naar 0 gaat en E001 melding, dat was toen er slechte cellen in zaten, na vervangen van de slechte cellen is dat nog. Is dit te verhelpen door doed (minimaal 24 uur) aan de lader te hangen? Of helpt dat niet. Batterij moet natuurlijk pas bij 1% naar 0 gaan.

De zekering trekken hoeft niet (maar kan ook geen kwaad), en de kalibratie (verkeerde term, maar dat is wat Sparta gebruikt) heeft helemaal niets met het accupakket te maken, dat is alleen voor de trapsensor.

benI2C: Dat is zeker wel een BMS, alleen bij NiMH is het niet nodig om elke cel apart te meten of te ontladen om te balanceren. Alsnog houdt die print de accu in de gaten, hij houdt de SOC en SOH bij, een regelt het laadproces, dus dat mag echt wel de naam BMS hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 23 augustus 2019 23:35:14 schreef SparkyGSX:
De zekering trekken hoeft niet (maar kan ook geen kwaad), en de kalibratie (verkeerde term, maar dat is wat Sparta gebruikt) heeft helemaal niets met het accupakket te maken, dat is alleen voor de trapsensor.

benI2C: Dat is zeker wel een BMS, alleen bij NiMH is het niet nodig om elke cel apart te meten of te ontladen om te balanceren. Alsnog houdt die print de accu in de gaten, hij houdt de SOC en SOH bij, een regelt het laadproces, dus dat mag echt wel de naam BMS hebben.

Maar na revisie van accu dat display van 80 naar 0% gaat en E001 aangeeft is gewoon op te lossen door de accu minimaal 24 uur met display erop aan de lader te hangen?

Nee, dan is er minimaal 1 cel stuk. Als ik me goed herinner krijg je gewoonlijk, als het BMS spanningsloos is geweest, een E001 met een 0% SOC. Als je dan het pack volledig laat opladen, weet het BMS weer wat de SOC is, en zou alles weer moeten werken.

Van 80% naar 0% klinkt als een pack onbalans, dus dan wijkt de spanning van één helft van het pack teveel af van de andere helft, of de totale packspanning is onverwacht veel te laag. Dit zou kunnen gebeuren als de nieuwe cellen veel verder vol of leeg waren dan de oude, maar dat is sowieso onhandig om te doen. In dat geval zou ik het pack opladen met een labvoeding, met een lage stroom; 500mA is ongeveer C/20. Als je dat voor 20 uur doet, zouden alle cellen helemaal vol moeten zijn. Met een dergelijke kleine stroom zouden de cellen niet te heet moeten worden, maar alsnog zou ik ze in de gaten houden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 augustus 2019 01:09:26 schreef SparkyGSX:
Nee, dan is er minimaal 1 cel stuk. Als ik me goed herinner krijg je gewoonlijk, als het BMS spanningsloos is geweest, een E001 met een 0% SOC. Als je dan het pack volledig laat opladen, weet het BMS weer wat de SOC is, en zou alles weer moeten werken.

Van 80% naar 0% klinkt als een pack onbalans, dus dan wijkt de spanning van één helft van het pack teveel af van de andere helft, of de totale packspanning is onverwacht veel te laag. Dit zou kunnen gebeuren als de nieuwe cellen veel verder vol of leeg waren dan de oude, maar dat is sowieso onhandig om te doen. In dat geval zou ik het pack opladen met een labvoeding, met een lage stroom; 500mA is ongeveer C/20. Als je dat voor 20 uur doet, zouden alle cellen helemaal vol moeten zijn. Met een dergelijke kleine stroom zouden de cellen niet te heet moeten worden, maar alsnog zou ik ze in de gaten houden.

Dan zou toch alsnog de bms in werking moeten treden als de cellen echt vol zijn? Of bedoel je dan te laden direct paralel over de string?

@SparkyGSX

Weet jij of je makkelijk cellen kan vervangen van een C4 accu? Of moet je bij wel de bms onder spanning houden? Thanks voor je duidelijke info en hulp?

Ja direct laden buiten het BMS om, als het pack al dicht zit kan dan via de zekering.

Ik weet eigenlijk niets van de C4, maar de voorgangers daarvan bestonden uit simpele Chinese inkoopdelen, met een BMS dat weinig meer deed dan balanceren als de spanning over een cel te hoog werd. Ik zou verwachten dat je daarbij gewoon cellen kunt vervangen, maar ook daar zou ik er wel voor zorgen dat alle cellen ofwel leeg ofwel vol zijn als je ze verbindt, het balanceren werkt alleen goed bij kleine verschillen tussen de cellen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 augustus 2019 09:18:58 schreef SparkyGSX:
Ja direct laden buiten het BMS om, als het pack al dicht zit kan dan via de zekering.

Ik weet eigenlijk niets van de C4, maar de voorgangers daarvan bestonden uit simpele Chinese inkoopdelen, met een BMS dat weinig meer deed dan balanceren als de spanning over een cel te hoog werd. Ik zou verwachten dat je daarbij gewoon cellen kunt vervangen, maar ook daar zou ik er wel voor zorgen dat alle cellen ofwel leeg ofwel vol zijn als je ze verbindt, het balanceren werkt alleen goed bij kleine verschillen tussen de cellen.

Of eerst een slechte accu halen met werkende bms en dan testen of de bms werkend blijft. Veel accus hebben namelijk een buslijn naar de fiets, en kan je niet zomaar een willekeurige bms voor vervangen.

Als je E01 Melding heb, dus accu van 70% ineens naar 0% gaat, is dat omdat de cellen dan slecht zijn, of dat de bms niet meer weet wat nou vol en leeg is?

Zaten inderdaad een cell in die spontaan weg viel onder belasting. Deze vervangen. Pakket aan de Batterytester gehad, en pakket heeft nu weer een mooie kromming zonder spanningsvallen.

Echter de accu gaat nog steeds van ca 70% naar 0% hoe is dit te verhelpen dat hij weer mooi verloopt van 100% naar 0%

Moet de bms dit leren en zal dit steeds beter worden, of is dit enkel te verhelpen met software update, of is dit helemaal niet te verhelpen?

Actiradius van 100 naar 70 is overgens enorm toegenomen, maar dan van 70 dus bam naar 0 en E01

Hoop dat iemand hier een duidelijk antwoord en oplossing voor heeft. Alvast bedankt.

werkt die weerstand nog wel die tussen de 10 cellen zit ?

Vraag nu heb ik een accu en wil de cellen los halen zonder de krimpkous te beschadigen iemand een goed idee ?
Het zit met silicone vast