Software Sparta Ion

Well either ways now I'm going to use one of those chinese controllers to power mine with a new display and if possible use the hall sensors in the motor. I might even put in some Li ion or lifepo4 cells in the battery instead of the nimh ones. Theres no point in trying to sort out a complicated system as is in the bike currently. Getting it running is more important.

Op 29 juli 2020 19:37:23 schreef SparkyGSX:
Er is niet één oorzaak van een E003 op de print, dat kan talloze verschillende oorzaken hebben, en bij de echt hele oude (12+ jaar of zo) was de print nog niet gecoat, en is het onderliggende probleem vaak dat de print vochtig is geworden.

Daarbij is een onbalans in het accupakket zeker één van de oorzaken, als dat te vaak voorkomt (meer dan X keer in Y keer laden), evenals een capaciteit die tot minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit is gezakt.

Ik ben ook in de geheimen rondom de E03 meldingen gedoken. Mijn accupakket is naar E03 gesprongen na een aantal E18 meldingen in het foutenlogboek (E18 meldingen worden niet weergegeven).
E18 betekent "Spanningsverschil tussen batterijcellen" en na een aantal keer wordt blijkbaar E03 geactiveerd. Ik begrijp nu dat E03 onomkeerbaar is. Capaciteit van het accupakket is 66% en ik kon tot voor E03 er nog aardige stukken mee fietsen.

Is er meer over E03 bekend, mn hoe dit gedaan wordt. Is E03 een bv. softwarematige blokkade? En is dat niet illegaal om een onomkeerbare blokkade in te bouwen. Het lijkt op ransomware waarmee Sparta je e-bike gijzelt en dwingt om een nieuw duur accupakket te kopen terwijl er 1 of 2 accucellen aan vervanging toe zijn.

De andere cellen zijn ook flink versleten, als je één of twee cellen vervangt heb je op korte termijn weer een onbalans te pakken.

Of het legaal is om een dergelijke accu permanent op slot te zetten weet ik niet, maar ze komen ermee weg.

Het slot zit in de EEPROM van de microcontroller (en ATMEGA64 als ik me goed herinner), en die staat uiteraard op slot, zodat je er niet met een debugger bij kunt. Tenzij iemand de beveiliging van die microcontroller gekraakt heeft, is de enige manier om in die EEPROM te schrijven de hele chip te wissen, maar dan ben je dus de software, alle parameters, en de bootloader kwijt.

Als iemand het protocol kan reverse engineeren, zou het mogelijk zijn om zo'n accu weer tot leven te wekken, maar zover ik weet is niemand dat tot dusver gelukt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vraag is er iemand die nog zo printje heeft uit de banaan accu
Omgeving van Rotterdam

Ik heb hier nog een paar accu's liggen, met printjes er in. Drop me maar een mailtje. Was toch al van plan om ze op V&A te zetten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 28 juli 2020 17:00:31 schreef vraag1:
Is er al iemand die weet waar die E0003 storing op de print vandaan komt ?

E0003 is een software matige blokkade die de trapondersteuning uitschakelt zodra er een aantal keer een spanningsverschil tussen de accucellen is gedetecteerd (E18). Met E0003 wordt de trapondersteuning definitief geblokkeerd en het is onduidelijk hoe E0003 gereset kan worden nadat de defecte accucellen vervangen zijn

Het is wel mogelijk om de hele print te resetten.
Maar dat moet via ebsc denk als de fietsen maker vraagt aan hun
of ze de print op afstand willen resetten dan heb je kans dat alles weer werkt.
De fietsenmaker hier had een probleem met een display kreeg het niet voor elkaar om het display aan te melden na resetten werkt het.
Die wordt op afstand gedaan die kunnen de alle storingen zien die er zijn geweest.

En fietsenmaker kan een BMS met een E003 niet opnieuw tot leven wekken, er is geen normale situatie waarbij een accu die storing geeft en alleen een reset nodig zou hebben, er is iets goed is, met de cellen of met de elektronica zelf; in beide gevallen kan de fietsenmaker daar, binnen de normale procedures, niets aan doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoi allemaal! Ik heb laatst een ION blackline van marktplaats gekocht. Hij fietst heerlijk, trapondersteuning tot 28 KMH ipv 25, wss omdat het een oudere is, maar de dag na aankoop ging de batterij opeens van 80 naar 0% :( Ik kon wel door de grond zakken.. De fiets werd als nieuw aangeprezen, maar de fietsenmaker liet zien dat hij behoorlijk oud is... en de koper zei dat ie helemaal goed was en dat ik mogelijk iets fout had gedaan... mooi dus.. ik heb na meermalig onverantwoord gedrag van de verkoper aangifte gedaan, waar wss niks mee gaat gebeuren.. Ik heb nu dus een tank van een fiets waar ik niks mee kan en nog wss 500 euro moet betalen als ik via sparta een nieuwe accu erin wil zetten, en dan ook nog eens met 25kmh begrenzing met software update?

Het probleem is spanningsverschil te groot tussen cellen, en onlangs is E0003 erbij gekomen..

Zuur... Heeft iemand een idee wat ik nu kan doen? Af en toe komt via marktplaats een accu voorbij die ik erin zou kunnen zetten, maar dan moet ie aangemeld worden bij een dealer? is dat makkelijk/goedkoop?

Heeft iemand in al die jaren een andere oplossing gevonden? Kan ik er lithiumcellen in stoppen met een software hack?

Dank! Uiteraard ben ik bereid om te betalen voor enige hulp hierbij :)

Er zal niks anders opzitten dan een andere accu te kopen.
cellen vervangen is een immens werk.

Waarom mensen nog altijd een tweedehands elektrische fiets willen kopen gaat mijn verstand te boven.
Als je hem enkele dagen kunt proefrijden is dat iets anders en toch zou ik het niet doen, je hebt geen enkel idee over de staat van de batterij, op dat moment het duurste stuk van de fiets.

Ik geef iedereen de raad van geen tweedehands te kopen ook al kennen ze de fiets.

LDmicro user.

De dealer kan een rapport maken van de staat van een fiets, met gereden kilometers, aantal ladingen, diepontladingen, onbalans, en meer waaruit je kunt afleiden wat op dat moment de staat van de accu is.

Je zou er iets anders in kunnen beunen, mits je die nieuwe lithium accu een eigen BMS geeft, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan, en als je eenmaal een E0003 hebt is het een verloren zaak.

Zover ik weet heeft niemand tot dusver het communicatie protocol ontcijferd, dus een software hack om de rest van de fiets aan de gang te krijgen zonder dat BMS gaat niet lukken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, die heb ik na aankoop laten maken toen er iets mis bleek... helaas geeft verkoper niet thuis..

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/elektrische-fietsen/m…

Dit klinkt een stuk beter dan 450 euro voor n accu... wat denken jullie?

Het zou me verbazen als ze dat nog kunnen met een accu die vast zit in een E0003; dat zou namelijk betekenen dat ze de sofware gekraakt hebben.

90 euro voor een 240Wh pakket is echt een goede prijs, als ze cellen van goede kwaliteit gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

deze accu zou dan weggaan... ze gaan deze niet kraken...

Ik heb mijn Koga fiets verkocht. En heb hier nog accu's liggen

10 accu's koga type ruit met codes 0001, 0003, 0004 sommige zonder stekker. De meesten konder worden opgeladen. Status verder onbekend worden dus als defect verkocht.

gaat weg in een koop en binnenkort op marktplaats.

Richtprijs 70 euro voor alle 10. Ik hoor wel of er interesse is.

Oh ja ik woon in de randstad bij Gouda

Op 1 november 2020 14:30:43 schreef SparkyGSX:
Het zou me verbazen als ze dat nog kunnen met een accu die vast zit in een E0003; dat zou namelijk betekenen dat ze de sofware gekraakt hebben.

90 euro voor een 240Wh pakket is echt een goede prijs, als ze cellen van goede kwaliteit gebruiken.

Ze hebben hem erin gezet en hij werkt naar behoren! Iets van 30-40km bereik.

Mocht iemand met een kapotte ION/koga/batavus zitten... dit is je man

Jack/Frank: 0683110386
Vertel maar dat je hun nummer via John hebt. Ze zitten nu in de buurt van Den Bosch/Waalwijk, gaan over enige tijd naar de Belgische grens verhuizen...
90 voor accu 35 voor installatie. 25 als software geupdate/ingelezen moet worden... hoefde bij mij niet :D dus 125 euro kwijt plus tijd om er te komen en gaan.

Ik heb Frank/Jack even gesproken aan de telefoon. Hij doet (net als ikzelf wil doen) niets anders als de accu's openmaken, de cellen testen en de (meestal niet meer als 2) "dode"cellen vervangen door goede exemplaren uit andere accu's.
Het is dus een soort "recycling".
Niets mis mee, en z'n geld meer dan waard want je krijgt wel een accu die niet softwarematig op slot zit en waar je met een beetje mazzel nog jaren mee kan fietsen.
Ik heb bij mij de goede cellen met een cyclic-test van een professionele ni-cad lader getest en ze zijn allemaal nog >90%.

de cellen testen en de (meestal niet meer als 2) "dode"cellen vervangen door goede exemplaren uit andere accu's.

Dat lost / wist de E0003 melding niet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 november 2020 20:52:22 schreef Roland van Leusden:
[...]

Dat lost / wist de E0003 melding niet.

Die behuizingen met chips die die error geven knalt hij weg... hij haalt de cellen daaruit en stopt de goeie weer in batterypacks met degelijke chip

Op 5 november 2020 20:32:39 schreef josthepirate:
Ik heb Frank/Jack even gesproken aan de telefoon. Hij doet (net als ikzelf wil doen) niets anders als de accu's openmaken, de cellen testen en de (meestal niet meer als 2) "dode"cellen vervangen door goede exemplaren uit andere accu's.
Het is dus een soort "recycling".
Niets mis mee, en z'n geld meer dan waard want je krijgt wel een accu die niet softwarematig op slot zit en waar je met een beetje mazzel nog jaren mee kan fietsen.
Ik heb bij mij de goede cellen met een cyclic-test van een professionele ni-cad lader getest en ze zijn allemaal nog >90%.

zeker niks mis mee... zo voorkom je ook een hoop afval zoals je op de foto's ziet.. anders zou dit allemaal weg en zouden er nieuwe batterijen onnodig geproduceerd moeten worden.

`Zoals gezegd. Ik ben gestopt met de Sparta Koga fietsen. dus voor de liefhebber: https://link.marktplaats.nl/m1626089348

Zolang de advertentie op marktplaats staat zijn de accu's nog te koop

[Bericht gewijzigd door Midas00 op 18 november 2020 07:33:32 (22%)]

Op 13 november 2020 08:46:37 schreef Midas00:
`Zoals gezegd. Ik ben gestopt met de Sparta Koga fietsen. dus voor de liefhebber: https://link.marktplaats.nl/m1626089348

Jack is geinteresseerd:
+31 6 83110386

Thnx. Ik geloof dat ik al via Marktplaats contact heb. Fijn als die accu's nog nuttig kunnen zijn.

Op 5 november 2020 20:32:39 schreef josthepirate:
Ik heb Frank/Jack even gesproken aan de telefoon. Hij doet (net als ikzelf wil doen) niets anders als de accu's openmaken, de cellen testen en de (meestal niet meer als 2) "dode"cellen vervangen door goede exemplaren uit andere accu's.
Het is dus een soort "recycling".
Niets mis mee, en z'n geld meer dan waard want je krijgt wel een accu die niet softwarematig op slot zit en waar je met een beetje mazzel nog jaren mee kan fietsen.
Ik heb bij mij de goede cellen met een cyclic-test van een professionele ni-cad lader getest en ze zijn allemaal nog >90%.

Ik heb geen goede ervaring met hem .

Ik had om een 11ah gevraagd en stuurt een 10 ah .

De kabel naar de motor was te kort dus ik overleg dat ik hem langer maak.

Ik rij op de fiets 2 km geeft hij een foutmelding e15 voltage te laag nu gaat hij mij dat in de schoenen schuiven .Want ik zou kortsluiting hebben gemaakt.

En meneer laat niks meer van zich horen !

Al zou ik hem uitlaten lezen zal de accu vol met fouten staan.

Bijna alles is te maken de vraag is tegen welke prijs

Op 13 november 2020 08:46:37 schreef Midas00:
`Zoals gezegd. Ik ben gestopt met de Sparta Koga fietsen. dus voor de liefhebber: https://link.marktplaats.nl/m1626089348

Zolang de advertentie op marktplaats staat zijn de accu's nog te koop

Jack/Frank zocht uiteindelijk kromme accu's en die van mij zijn recht met ruitvorm voor Koga tesla. Ik ben ze dus nog niet kwijt. Voor de leden van dit forum verlaag ik mijn prijs naar 50 euro voor 10 stuks. Je krijgt er ook nog twee opengewerkte bij voor de cellen. Dus 12 accu's voor 50 euro. Ik woon in Reeuwijk. Wie maakt me los?