hey iedereen,
Ik zou de temperatuur van een plaat moeten weten.
Deze temperatuur zou dan verwerkt moeten worden door een atmel µc.
Wat is de eenvoudigste manier om die te doen?
ik hoop dat iemand me kan helpen.
kristoff
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
het is een plastieken plaat als ik mij niet vergis. Het is namelijk een zonnepaneel.
De temperatuur gaat ongeveer van 0 tot 60 graden gaan.
en nauwkeurigheid mag toch wel 0.5°C zijn.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Neem een digitale temperatuur-opnemer (DS1620 of zo). Die hebben een resolutie van 0.5°C, een breed temperatuurbereik (-55°C ... +125°C bij bovengenoemd type) en zijn eenvoudig uit te lezen.
Je zal wel de nodige aandacht moeten besteden aan de thermische koppeling tussen opnemer en plaat, en aan de thermische isolatie tussen opnemer en omgevingslucht.
Zo'n DS1620 daar moet je nog een termokoppel opsteken.
of moet je de sensor zelf tegen die plaat hangen.
Want dat is het geen dat ik mij afvraag.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Alles wat je nodig hebt, zit er in. De eigenlijke temperatuursensor, een unit die de waarde van de sensor naar een digitaal formaat vertaalt, en een communicatie-gedeelte.
De DS1620 is redelijk verouderd, en nogal prijzig. Er bestaan alternatieven die net zo goed presteren, en goedkoper zijn. Maar die kan ik niet zo onmiddelijk uit m'n mouw schudden...
Als je AVR in de buurt zit... Probeer eens een TC77. Voti had ze destijds voor een schappelijke prijs. Zit ook alles in. Je kletst SPI ofzo tegen het ding.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Of DS18S20, TCN75A, etc.
Let wel op: de meeste van dit soort sensoren zijn wel op 0.5C uit te lezen, maar de nauwkerigheid is lager!
Op 7 oktober 2009 21:05:25 schreef Kristoff:
Zo'n DS1620 daar moet je nog een termokoppel opsteken.
Volgens mij niet, de sensor zit gewoon in de chip.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
LM92:
Parameters Values
Temperature Accuracy (+/-) 0.33 deg C
Supply Min 2.7 Volt
Quiescent Current 0.625 mA
Temperature Min -55 deg C
Temperature Max 150 deg C
Interface Type 2-Wire Serial
Programmable Setpoints Yes
Resolution 13 bits
Resolution degC/LSB 0.0625
Supply Max 5.5 Volt
Beter heb ik nog niet gevonden.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 7 oktober 2009 22:16:44 schreef Roland van Leusden:
Temperature Accuracy (+/-) 0.33 deg C
Maar lees altijd de datasheet, niet alleen die tabel met sales-hype. Die accuray van 0.33 geldt alleen bij 30 C. Grappig he, een naukeurigheid die alleen geldt als je de temperatuur al weet.
Maar binnen 0 - 50 C is de opgegeven nauwkeurigheid nog altijd 0.5, niet slecht.
Even over die nauwkeurigheid heen gelezen... Ja, dan is een lm92 een betere keuze. Het ding kost ook niet de wereld...
Roland van Leusden
LM92: -25°C to 150°C ±1.5°C (max)
DS18S20: -55°C to +125°C ±2°C (max)
DS1620: -55°C to 125°C ±2°C (max)
TCN75: -55°C to +125°C ±3°C (typ)
LM75: -25°C to 100°C ±3°C (max)
Datasheet lezen blijft belangrijk uiteraard, afhankelijk van het temperatuurgebied waarin je wilt meten kan de ene sensor beter zijn dan de andere.