Gekregen en was in de veronderstelling dat-ie werkte.

http://www.p4c.philips.com/files/f/fr986_00s/fr986_00s__fp_.jpg

Mod-edit: Posters zijn op een forum ongewenst

Bij het aanzetten licht het display op en hoor je een 'klik'. Display werkt dus prima.
Speakers heb ik aangesloten op de surround uitgang en de normale front left + front right uitgang om te testen.

Niets te horen: Geen brom, piepje of ruis, niks.
Ook via de phones-output hoor ik niets.

Verder lijken alle menuopties te werken en heb ik alle instellingen bekeken en ze naar standaarden teruggezet.

Wat me opviel is dat bij de draaiknop source select de lampjes niet branden (volgens foto hierboven brand het lampje bij welke source er wordt geselecteerd.) Zo ook niet linksboven bij 'virtual' en 'hall'.
Bij de surroundknop gaat ook de verlichting niet branden (op de foto blauw).
In standby gaat de rode standbylamp wél branden.

Na het openmaken van de kap vond ik niks opmerkelijks aan de printplaat.
Heb ook de voorkant met de knoppen e.d. al even open gehad, maar ook daar was niet echt iets opmerkelijks aan de printplaat te zien.

Graag zou ik 'm oplappen... als me dat lukt.

Misschien heeft iemand een tip.. of oplossing?
Graag geef ik meer informatie als dat nodig is.

Alvast bedankt,

Ralf

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (6%)]

De enige fout die ik vaak bij deze receivers gehad heb is dat de eindtrap(pen) vaak stuk zijn.
zitten twee stk ic's in stk496 meen ik.

Het makkelijkste is om te meten of de voedingspanningen op de grote elco's aanwezig zijn, zo ja dan gewoon de printbaantjes volgen totdat bij de laagohmige voedingsweerstanden voor de stk ic's komt.
Deze weerstanden staan vaak iets hoger gemonteerd op de print.

indien deze weerstanden stuk zijn, volgen naar welke van de twee stk's ze lopen en deze stk vervangen

succes ermee

martijn

Martijn,

Bedankt voor je reactie!
Op de print bevinden zich inderdaad 2x een STK496.

Op bijgevoegde foto heb ik de waarden ingevoerd die ik kreeg na het meten van de verschillende elco's en weerstanden(staan inderdaad hoog boven de printplaat).

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/10/09/956a65cd3537060c6706d1da5dbcf8e1/tPrint.JPG

(klik!)

Zoals je ziet lopen sommige waarden nogal uiteen. Vooral de wit-paars-goud-goud weerstanden geven een hele andere waarde aan als ze zouden moeten hebben (dus niet 0,05ohm maar 9,7ohm???)

Verder heb ik het apparaat nu een uurtje aangehad. De koelribben worden iets warm, maar ik lijk de minste warmte te voelen bij de STK496-070.

Kan iemand iets met deze waarden?
(kan een defecte eindtrap er ook voor zorgen dat de verlichting niet werkt voorop... of is dat weer een ander probleem?)

Hartelijk bedankt alvast!

Hallo.

Ik heb het schema niet bij de hand dus ik moet er even naar raden maar bij veel van dit soort Philips receivers is de headphone uitgang al voor de eindversterkers afgetakt. Dus als je daar ook al geen signaal hebt lijkt het probleem meer naar voren te zitten ipv in de eindversterkers. De STK496-270 is voor front links, rechts en center, de -070 is voor surround links en rechts maar dit terzijde.

Groeten, Ron.

Ron,

Ik hoor bij alle uitgangen niets...
Het apparaat heeft een 'tone test' mode, om te stesten of je speakers goed staan afgesteld e.d. Deze modus anagezet en gespeeld met instellingen en het aansluiten van speakers aan de verschillende uitgangen: Niets.

Wanneer ik headphones aansluit geeft ie netjes de melding dat zo'n ding is aangesloten, maar ook hieruit hoor ik niets. tuner, cd of andere input. Niets

'het probleem zit meer naar voren': wat kan ik testen/ bekijken?
Dat de verlichting voorop niet werkt kan niet samenhangen met het niet werken van het geluid?

Gr, Ralf

Die wit-paars-goud-goud weerstanden moeten inderdaad wel 9.7 ohm zijn, rare waarde, maar goed.
Verder moet je ook de bruine ronde zekeringen naast de bovenste voedingselco controleren, onder deze elco zie er ook nog een, maar dan een rechthoekige uitvoering.

verder ook even controleren of de plus en min 38V ook daadwerkelijk op de stk ic's aankomen.
maar je gaf al aan dat ze toch beetje warm worden, dan staat er denk ik wel voeding op.

links van de stk`496-270 zitten denk ik ook nog een paar stabilisator ic's tegen het koellichaam gemonteerd, controleer of deze goed werken
de laatste twee cijfers van het typenummer geven aan wat de uitgangsspanning is. 7812 bijv. 15V in en 12V er weer uit.

Zo,

Bedankt weer voor de deskundige tips!
Ik heb e.e.a. nagemeten en hier zijn de volgende feiten:

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/10/10/eae902ec09aed67fb913a19b58ad74ea/tstabilisatoren_voltages.JPG

Op de foto zijn de gemeten voltages te zien, en dat de middelste stabilisator volgensmij goed werkt. Het is ook de enige die hand-warm wordt als het apparaat aanstaat. Ik heb ze op 3 manieren gemeten (sorry, wist niet welke de juiste manier was).

Of de 38v daadwerkelijk aankomt bij de stk ic's weet ik niet... welke pinnen moet ik daarvoor doormeten? Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit moet aanpakken.

Over de 3 zekeringen: De 2 ronde hebben geen 'weerstand' Daaruit concludeer ik dat ze niet meer werken? Het rechthoekige blokje geeft wel netjes 0.00 op de multimeter.

Wat is de volgende stap?

Het lijkt op vervangen van een aantal onderdelen? Waarom zouden de ronde zekeringen bv.. zijn doorgebrand?

Is dit ook een mogelijke oorzaak van het weigeren v.d. verlichting bij de bedieningsknoppen?

Ralf

Dit had je dus al als eerste geconstateerd: er is dus ergens een voedingsprobleem, waarom gaan twijfelen, kwestie van meten en niet gelijk de eindtrap verdenken tenzij de voedingszekeringen zijn doorgeslagen; het kan best wel eens wat verderop zitten, dus doorzoeken en kijken of de voeding voor de rest van het apparaat uit de voeding van de eindtrap wordt afgeleid, of dat deze apart wordt opgewekt in de voeding zelf.
Mac.

ik zal eens kijken of ik even een schema kan opscharrelen.
Je beide zekeringen zijn dus stuk.
Dat verklaart ook dat er geen spanning staat op de beide bd242 torren.
Meet deze ook even met een ohmmeter of diodetester door.

Op de basis van de linker tor staat dus nog wel 22.4V, dan zou er in principe 23V op de emitter moeten staan, rechter poot van de tor, dit is er dus niet.
de rechter tor krijgt blijkbaar helemaal geen voeding.

7812 stabilisator werkt goed, dus daar hoef je niets meer aan te doen.

meet ook even de weerstand tussen massa en de middenste poot van de linker tor, en tussen massa en de rechter poot van deze tor.

Als ik dit allemaal zo bekijk, denk ik dat je eindtrappen nog wel goed zijn.

Hallo.

Van links naar rechts op jouw foto:

Op de BD241 pos. 7910 moet staan:
E -12V
B -14V
C -40V

Op 12V regelaar pos. 6260 moet staan:
In +26V
Uit +12V

Op 5V regelaar posl 6265 moet staan:
In +16V
Uit +5V

Groeten, Ron.

Allereerst: super bedankt voor jullie reacties! Wordt echt gewaardeerd! We komen steeds een stapje verder in de juiste richting.

Goed.
Ik heb beide bd242 torren doorgemeten met een ohm meter. Ik heb de spanning van het apparaat afgehaald.

Hier de resultaten.

De linker bd242(zoals op de foto)

Tussen:
Links en midden: 20k
Midden en rechts: oplopend(???)vanaf 1,1k
Links en rechts: oplopend vanaf 0,8 k met sprongen van 1k per sec.

De rechter bd242
tussen
Links en midden: geen weerstand
Midden en rechts: geen weerstand
Links en rechts: geen weerstand

resultaten tussen massa en middenstepoot linker bd242 (geen idee waar / hoe ik de massa vind? Ik heb nu een pin tegen de behuizing aangehouden en dit gaf me de volgende resultaten. Doe ik het verkeerd, wil ik het natuurlijk nogeens op de juiste manier nameten.:

Midden en massa: oplopend vanaf 1k ongeveer??
rechts en massa: oplopend vanaf ook ongeveer 1k: wat me opviel is dat het hier sneller opliep.

Prima nieuws in ieder geval dat de eindtrappen waarschijnlijk goed zijn.

Volgende stap?

Gr, Ralf

Hallo.

Ik heb je wat gestuurd via mail. Ik denk dat dat de zaken wel wat makkelijker maakt.

Groeten, Ron.

Ron,
Bedankt voor het handige schema. Kan ik mooi op zien welk component welk voltage moet hebben.
Wacht nog even antwoord af op mijn vorige post.

Gr, Ralf

zit dus in elk geval geen keiharde sluiting achter deze torren, dat wou ik even weten.
helaas wordt het daar niet makkelijker van.

Wel raar dat je zegt dat de beide ronde zekeringen onderbroken zijn, terwijl er toch plus en min 38V op je grote elco;s staat.

Is bij jou weerstand 3257 ook nog goed, want wat is dit een raar schakelingetje met die dioden 6257 en 6261, dit heb ik nog nooit zo gezien!

weerstand 3291 kan ook stuk zijn als je wel -38v op de elco hebt staan maar niet op de collector van 7910.

Ik hoop dat mijn schema hetzelfde is als die van jou, want ik heb hier het schema van een fr965, lijkt er wel erg veel op trouwens.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]

Hooooo!

Misschien een zware dag gehad, maar... als ik nu de 2 ronde zekeringen meet lees ik netjes 0,00 af op m'n scherm. Deze werken dus wel! (ja, heb het nu 3x gemeten)

Weerstand 3257: 0.6ohm
Weerstand 3254: 0.6ohm (zit net naast 3257)

Weerstand 3291: 10.3ohm

- Heb dit gemeten met de stekker uit het stopcontact. Doe ik dit goed, of moet er juist spanning op het apparaat en de componenten staan?

- Hoe meet ik of er 38v op de collector van 7910 staat. Welke pinnen moet ik dan meten? (sowieso de middelste van 7910 en ...?)

Het schema is hetzelfde volgensmij. Alle onderdelen zijn te vinden en passen in je verhaal Martijn.

Bedankt voor je reactie!

Alle spanningen die ik aangaf zijn ten opzichte van massa.
dus gewoon de zwarte meetpen aan de metalen kast, of het koelelement, of middelpunt van de voedingselco's.

Dankje,

En even gemeten:

37.2v v op de collector van 7910

Dat is goed.
De rest van de spanningen staan wel in het schema dat je hebt, kijk maar hoe ver je komt, en waar de spanningen niet meer kloppen.

Hallo,

Ik breek even in op deze discussie aangezien ik lees dat jullie toch wel van een en ander afweten. Ik ben ook een leek op het gebied van audio en video. Ik heb dit weekend een PS3 gekocht voor de kinderen. Oude dvd speler wat kapot dus dacht ik: laat ik het maar gelijk goed doen want de PS3 is tevens een blue ray speler. Echter nu zie ik dat deze geen coax uitgang heeft. Wel een HDMI en Optical. Aangezien mijn fr 986 geen HDMI ingang heeft ben ik aangewezen op Optical (wil ik het digitaal houden). Echter krijg ik de optical op mijn Philips fr 986 niet aan het werk. Heb het al via menu/select input geprobeerd, maar geen succes. Ik ben hier eerder ook al achter gekomen toen ik de Harddisc HD decoder (samsung)gepoogd heb aan te sluiten.

Weet een van jullie mij hierbij van raad te voorzien.

Alvast bedankt

Gido

Open een nieuw topic, want je vraag heeft niets met dit topic te maken.

Hallo Henry,

De reden waarom ik deze topic hebt gebruikt was dat dit de enige topic is die over de FR 986 ging en waarbij "geen geluid" het probleem is. En dus jongens die het aparaat kennen, vandaar.

Maar geen probleem, ik heb er een nieuw topic van gemaakt.

Bedankt

En weer terug naar het onderwerp.

Zojuist het schema 'mono2 board' erbij gepakt en alle Tp- waardes doorgemeten.
Ik heb dit gedaan door een pin tegen de behuizing te houden, en de andere bij het desbetreffende TP-nummer.

TP-nr   Voltage of functie      gemeten voltage door mij

TP 1    Left in                 4,29v
TP 2	MDM Left in		4,29v
TP 3	6 CH Front left in	4,29v
TP 4	Right in		0,00v
TP 5	MDM Right in		4,29v
TP 6	6 CH Front Right in	4,29v
TP 7	4,7V			4,68v
TP 8	4,7V			4,50v
TP 9	4,7V			4,68v
TP 10	4,7V			4,67v
TP 11	4,7V			4,67v
TP 12	Right out		3,97v
TP 13	Ground			0,00v
TP 14	9,4V			9,33v
TP 15	4,7V			4,45v
TP 16	8,7V			0,86v   ~~
TP 18	Left out		3,97v
TP 19	4,7V			4,68v
TP 20	4,7V			4,67v
TP 21	4,7V			4,68v
TP 22	4,7V			4,50v
TP 23	4,7V			4,68v

TP 24	4,7V			4,30v
TP 25	MDM Center in		4,30v
TP 26	6 CH Center in		4,30v
TP 27	MDM Subwoofer in	4,30v
TP 28	MDM Subwoofer in	4,30v
TP 29	6 CH Subwoofer in	4,30v
TP 30	4,7V			4,69v
TP 31	4,7V			4,51v
TP 32	4,7V			4,69v
TP 33	4,7V			4,68v
TP 34	4,7V			4,69v
TP 35	Subwoofer out		3,98v
TP 36	Ground			0,00v
TP 37	9,4V			9,35v
TP 38	4,7V			4,46v
TP 39	8,7V			0,86v   ~~
TP 40	Center out		3,98v
TP 41	4,7V			4,68v
TP 42	4,7V			4,68v
TP 43	4,7V			4,69v
TP 44	4,7V			4,51v
TP 45	4,7V			4,69v

TP 47	MDM Surround L in	4,30v
TP 48	6 CH Surround L in	4,30v
TP 50	MDM Surround R in	4,30v
TP 51	6 CH Surround R in	4,30v
TP 52	4,7V			4,68v
TP 53	4,7V			4,50v
TP 54	4,7V			4,67v
TP 55	4,7V			4,62v
TP 56	4,7V			4,62v
TP 57	Surround Right out	3,97v
TP 58	Ground			0,00v
TP 59	9,4V			9,33v
TP 60	4,7V			4,45v
TP 61	8,7V			0,86v   ~~
TP 63	Surround Left out	3,97v
TP 64	4,7V			4,63v
TP 65	4,7V			4,63v
TP 66	4,7V			4,66v
TP 67	4,7V			4,49v
TP 68	4,7V			4,67v

TP 69	Headphone Amp L in	0,00v
TP 70	-13,5V			13,2v
TP 71	12V			11,91v
TP 72	Headphone Amp R in	0,00v

TP 73	Right in		Niet gemeten (zit aan onderzijde)
TP 74	-12V			Niet gemeten (zit aan onderzijde)
TP 75	11V			Niet gemeten (zit aan onderzijde)
TP 76	Left in			Niet gemeten (zit aan onderzijde)

TP 77	Rec - in Right		0,00v
TP 78	-13,5V			12,22v        <-- 
TP 79	Rec - out Right		0,00v
TP 80	12V			10,93v        <--
TP 81	Rec - in Left		0,00v
TP 82	Rec - out Left		0,00v

TP 83	5V			4,88v
TP 84	-13V			10,86v        <--
TP 85	5V			4,92v

TP 86	-1,8V			Niet gemeten (zit aan onderzijde)
TP 88	Center mute		Niet gemeten (zit aan onderzijde)

TP 96	-1,5V			0,00v
TP 97	Ground			0,00v
TP 98	Headphone Amp L out	0,00v

TP 99	-0,5V			0,00v
TP 100	Ground			0,00v
TP 101	Headphone Amp R out	0,00v

Opvallend vond ik de waarden van TP 16, 39 en 61
De TP 78, 80 en 84 hebben een iets lager voltage dan zou moeten? (zie pijl)

Volgensmij kunnen we hier wel iets mee. Wie helpt me verder op weg?
Ik hoop dat ik het zo netjes heb kunnen weergeven.

Ralf.

De afwijkende waarden van tp 16, 39 en 61 hebben allemaal te maken met het mute circuit van de volume en toonregel ic;s 7641-7643, dit is nou net een rothoekje om in te meten.

Deze ic's zijn ook nog eens allemaal datagestuurd (i2c) wat het ook niet makkelijker maakt!!
Het begint nu al een lekker vervelend foutje te worden!
Ik zal nog eens het schema gaan doorspitten, of ik nog iets kan vinden, houd je op de hoogte!

martijn

Hmmm... Dat klinkt dus niet veel belovend.

Het zou super zijn, Martijn, als je even dat schema doorspit. Ik hoor natuurlijk graag of je wat vind.

Het zou stiekem toch leuk zijn om 't ding weer aan het spelen te krijgen...

Ralf

tsja, moeilijk ding!

Ik wil toch nog even terug naar de drie stabilisatoren/transistoren aan het begin van dit verhaal, want het is me nog niet helemaal helder hoe dat hier zit.

Zwarte meetpen aan massa, en dan met de rode de volgende punten bijlangs:

Linker tor: 7910 (bd242)
linker poot: ? zou -14V moeten staan
midden poot: -38V
rechter poot: ? zou -13.5V moeten staan

middelste was een 7812 die prima functioneert!

Rechter tor 7251 (bd242)
De spanningen in jouw apparaat zijn me niet bekend, maar volgens de doc:
linker zou 11v moeten staan
midden zou 6V moeten staan
rechter zou 12V moeten staan.

Verder is er nog stabilisator 6267 een 7805 deze staat tussen een van de grote elco's en vier dioden, probeer hier ook even de spanningen op te meten:
links: 12V
midden 0V is massa
rechts: 5V