'k Heb nog eens zitten rekenen. Met een antennestaaf van 1m lang en 1,8mm dik heb je een stralingsweerstand van 0,2 ohm. De verlengspoel moet ongeveer 50µH zijn. Met een spoel-Q van 100 en een goede aarde (water!) wordt je rendement ongeveer 0,8%.
Met een zendvermogen van 1W zou je op een afstand van 50km over 'average terrain' met je grondgolf een veldsterkte neerzetten van zo'n 0,05µV/m.
Met een kwartgolf vertical als ontvangstantenne zou de ontvanger 0,4µV binnenkrijgen, wat nog best de moeite is en niet zo heel veel zwakker dan de ruis.
Natuurlijk gebruik je een kleinere antenne, maar dat maakt voor de signaal/stoorverhouding niet zoveel uit.
Je zou op die manier (volgens meneer Shannon) nog honderden bits per seconde kunnen overbrengen.
Je moet dan wel een redelijke bandbreedte gebruiken en 'optimaal' coderen (zo optimaal mogelijk, dan). Er zijn diverse modulatiesoorten tegenwoordig die dat doen.
rbeckers
Overleden
Op 30 mei 2010 22:31:55 schreef Frederick E. Terman:
...Er zijn diverse modulatiesoorten tegenwoordig die dat doen.
O.a bij Nasa al jaren (30 jaar?) in gebruik. Coderingen dan wel.
Ja, hoewel die natuurlijk minder 'optimaal' waren dan wat nu mogelijk is.
Maar ik had moeten zeggen: gemakkelijk/gratis/geschikt voor amateurs beschikbaar. 
Ga maar eens wat experimenteren met een 3 watt qrp zendertje uit EMRFD. hier heb ik een lijstje "vreemde" onderdelen voor nodig. Iemand enig idee waar ik die vandaan moet toveren?
FB43-2401
T37-6 <- F bakelaar
T50-6 <- F bakelaar
MJE181
1n5257B
1000p mica
750 mica
Tevens zoek ik nog een antenne aanpassing om deze 50 ohm uitgang aan mijn spriet(je) te hangen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Volgens mij kan Frans een goed deel vd rest ook wel leveren.
Een mailtje doet vaak wonderen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]
Ik heb ook nog de berekeningen en grafieken teruggevonden voor VHF veldsterkten. Nu, dat is geen doen; met de antennehoogte op vrijwel nul moet je honderden watts stoken om een bruikbare veldsterkte te maken bij de ontvanger, 50km verderop.
De grafieken (Eckersley) zijn al oud; het enige andere model wat bij zulke lage hoogten bruikbaar blijkt, is een militair (maar nu vrij) programmaatje EREPS; moet je maar eens op Googelen.
Sprietje aanpassen is makkelijk genoeg, 'gelukkig' (;)) zit er vrij wat weerstand in de aanpasspoel. Dat kijken we wel als je zendertje goed in 50 ohm draait.
In wat voor weersomstandigheden moet dat ding varen trouwens? Wordt de antennevoet geregeld nat? Zout water of zoet?
poeh, ik ben nog niet zo ver dat dat ding echt vaart... Ja, ik denk dat hij nat wordt, maar alleen zoet water. Het is natuurlijk mogelijk om alles te isoleren door een geïsoleerde spriet te nemen en de voet van plastic te maken en alles in te gieten.
rbeckers
Overleden
Op 31 mei 2010 22:48:00 schreef Frederick E. Terman:
Ik heb ook nog de berekeningen en grafieken teruggevonden voor VHF veldsterkten. Nu, dat is geen doen; met de antennehoogte op vrijwel nul moet je honderden watts stoken om een bruikbare veldsterkte te maken bij de ontvanger, 50km verderop.De grafieken (Eckersley) zijn al oud; het enige andere model wat bij zulke lage hoogten bruikbaar blijkt, is een militair (maar nu vrij) programmaatje EREPS; moet je maar eens op Googelen.
...
T.L. Eckersley van de Marconi Company?
Dan zijn die grafieken zo'n 70 jaar oud.
We gaan verder in deel 10