Hallo allen,

ben in bezit van dynatek scoop maar deze geeft ineens een tijdslijn horizontaal die niet 1 lijn is maar een stippellijn . . . of als tijdslijn sneller loopt - - - - - - lijn.ben in bezit van schema maar kom er nog niet uit.
beide kanalen werken.
focus regeling werkt.
intensity regeling geeft geen of weinig reactie als deze versteld wordt.
heeft er iemand ervaring met deze klacht of idee wat het kan zijn.
alvast bedankt voor reactie.

Henk

Ik heb het schema van deze scoop niet (welke model?) maar het is duidelijk dat het een probleem van "blanking" is...Schijnt een hoge spanning condensator die onderbroken is.
Het is een beetje vervelend want deze afdeling is omgeveer onder - 1500V.
Genoeg om een multimeter of een ingang van een andere scoop te beschadigen...
Wat betreft levensgevaar, hangt het van de model van de scoop.
Gewoonlijk bij 60Mhz scopen is hoge spanning door een oscilator en ferriet trafo gemaakt, dan is het niet zo erg gevaarlijk want stroom is heel klein, heel minder dan 20mA.
Maar dat doet pijn...dat weet ik door mijn eigen ervaring...:-D

het is een Dynatek 8060

http://www.uploadarchief.net/files/download/imga0344.jpg

zie foto van de storing die wordt bedoeld.

Henk

[Bericht gewijzigd door hbh op (65%)]

Foto helpt niet : stippellijn ???...men ziet maar een punt.
Ook geen schema van Dynatek 8060 op Google gevonden.

dat van een punt klopt,maar door de traagheid van het menselijk oog lijkt het een streep als de tijdbasis hoger staat.(punt loopt dan sneller).
nu is het beeldlijn steeds onderbroken je ziet dan hetzelfde als nu op de foto al staat de tijdbasis hoger.

Emilien, met de opmerking onderbreking condensator ,bedoel je daarmee de condensators die in de cascade zit van de hoogspanning?

indien gewenst wil ik het schema wel naar je e-mail adres sturen maar dan moet ik het eerst scannen.heb alleen een papieren exemplaar.
losse a4's

Henk

Als je een sinus of driehoek functiegenerator hebt kun je de scoop in xy-mode zetten en de functiegenerator op het x-kanaal.

Als het puntjes blijven is het waarschijnlijk inderdaad de hoogspanning.

Waarschijnlijk is deze scope intern een Hung Chang 5506, maar daar vind ik ook niet de tech manual op het internet.

Emilien, met de opmerking onderbreking condensator ,bedoel je daarmee de condensators die in de cascade zit van de hoogspanning?

Neen, ik bedoel de condensatoren van afvlakking van de -1200V (of -1500V, deze spanning varieert volgens merk en model van scopen.)
Intensity en blanking informaties zijn naar de -1500V (kathode en wehnelt van de beeldbuis) afdeling gestuurd via een hoge spanning condensator door een blokgolf die gemoduleerd is.
Dat werkt niet of werkt slecht...dat zou kunnen betekenen of dat afvlakking van -1500V is defect, of dat een probleem bestaat met deze blokgolf spanning.
Maar ik denk dat zonder schema, niemand zal U beter kunnen helpen.
NB: Als rbeckers het geschreven heeft, zou het van groot belang zijn een test in xy-mode doen.

de test xy uitgevoerd krijg dan beeld als een soort vierkant is moeilijk te zien daar dit allemaal puntjes zijn.
hierbij moet ik de ïntensity op max zetten.
heb schema bijgevoegd van de hoogspannings gedeelte.

http://www.uploadarchief.net/files/download/scoop%208060.jpg

de diode's 2011-2016 Y16GA kent iemand deze type's en wat is de drempelspanning? meet stuk hoger dan normale drempelspanning

hopelijk kan iemand er wat mee
alvast bedankt.

Henk

Meet eerst de 145V voeding...is deze spanning correct?

de diode's 2011-2016 Y16GA kent iemand deze type's en wat is de drempelspanning? meet stuk hoger dan normale drempelspanning

Ook 2010 zeker...het zijn hoge spanning diodes, niets verkeerd daarmee.

Is er mischien een zacht tikken of knetteren te horen?

bedankt voor de reactie

spanning 145v meet ik 139v dit kan toch niet het probleem zijn??

geen geknetter of andere geluiden te horen.

2010 ook Y 16GA

4-5v drempelspanning???

Henk

[Bericht gewijzigd door hbh op (17%)]

Op 27 oktober 2009 00:03:10 schreef hbh:
4-5v drempelspanning???

Ja... en zoals eerder gezegd normaal. Een HV diode is opgebouwd uit meerdere PN overgangen in serie.

spanning 145v meet ik 139v dit kan toch niet het probleem zijn??

Neen, maar deze spanning is regelbaar, dus beter tot 145V zetten.
Hebt U een andere oscilloscoop aan uw beschikking?
Het zou nodig zijn om verdere te onderzoeken.
De twee neons blinken of niet? (Ne3001 en Ne3002)
C3022 (0,01µF 500V) , C3014 (elko 10µF 25V) en C3017 (elko 1µF 160V)vervangen.
Zijn de transistoren Q3005 en Q3007 goed?
Men zou de signaal op de emitter van Q3001 en op emitter van Q3007 met 1ms/div tijdbasis snelheid en in x-y mode moeten meten met een andere scoop.
Met sine signaal op een van de 2 kanalen, wat ziet men? Sincroniseert of niet? Is dat een stippel sine?
Zet de scoop in alleen een kanaal werking (niet beiden kanalen), is het nog een stippellijn?
Met beiden kanalen, ziet u 2 stippelijnen?

Emilien bedankt,beschikt over andere scoop ga hiermee aan de slag maar dat wordt pas vrijdag op z'n vroegst.
bij 2 kanaal ingeschakeld 2 tijdbasis stippellijnen
bij 3e kanaal ook in dan 3 stippellijnen
vraagje,wat voor signaal en hoe hoge spanning op de ingang zetten en dan moet dit signaal dan terug te vinden zijn op Q3001 emiter?
als ik extern een blok of sinus signaal op Z AXIS INPUT zet dan zou als alles goed is dit toch ook op beeld zichtbaar moeten zijn??
of is dit de verkeerde redenatie?

moeten die neon lampjes wel of niet oplichten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

moeten die neon lampjes wel of niet oplichten?

In werking, neen.
Ze zullen lichten alleen een korte tijd bij het inschakelen.
Deze neon lampjes dienen tot spanning op de beeldbuis te begrenzen. (omgeveer 80/100V max)

vraagje,wat voor signaal en hoe hoge spanning op de ingang zetten en dan moet dit signaal dan terug te vinden zijn op Q3001 emiter?

Signaal van X of Y ingangen zijn niet op Q3001 te vinden.
Op Q3001, vindt men een hoge frequentie blokgolf die AM gemoduleert is door tijdbasis.
Gedurende de zaagtand, is de hoge frequentie blokgolf van kleinere waarde, dan wordt spanning tussen kathode en Wehnelt van beeldbuis kleiner.
Met -70V (omgeveer!) spanningsverschil tussen kathode en wehnelt is de beeldbuis helemaal donker.
Met - 25V (omgeveer!) spanningsverschil tussen kathode en wehnel, is er max. kathodesstroom en volle licht.
Deze spanningsverschil tussen kathode en wehnelt hangt van de waarde van de spanning van de hoge frequentie blokgolf en van de afzetting van VR3022 (intensity potmeter).
De waarde van de hoge frequentie blokgolf hangt van de signalen die komen van IC201 pin6 en van CN1003 pin13.
Misschien is een van deze 2 signalen (de hoge frequentie blokgolf) afwezig.

Hallo allen,
het heeft even geduurt maar ben aan meten toegekomen.de transistoren Q3005 en Q3007 zijn goed (getest met transistor tester).
condensators C3022 ,C3014 ,C 3017 deze getest met Cap. meter gaven de juiste waarde aan ,even teruggezet in print om verder te kunnen meten.op Q3001 met andere scoop een blokspanning gemeten.
tijdens het aan zetten gaan de neon lichtjes niet aan.bij het willen meten van de spanning over de neon lampjes (Conn.3002 pen 2 en 3)had ik 1 pen vd multie meter er aan toen het beeld ineens meer licht gaf
2e pen van multie meter nog nergens op aangesloten.
hier na gemeten de weerstanden R3026 en R3027 1k deze waren onderbroken (oneindig).beide vervangen nu volop beeld met intensie goed regelbaar.bij uitzetten flitsen de neon lampjes even.
er zit nog 1 probleem in : als de meetprobe op de test aansluiting (afstelling probe) aansluit komt op scherm een keurig bloksignaal die steeds onderbroken is.
tijdbasis heel laag (punt loopt langzaam over beeld)dan lijkt het wel dat het licht steeds even uitgaat.
wie heeft een suggestie?
vraagje: wat wordt bedoelt met wehnel en welke aansluiting is dit op de beeldbuis?
alvast bedankt
Henk

Wehnelt is elektrode van de beeldbuis die heiligheid controleert. (pin 3 van de beeldbuis).
Spanning van de wehnelt is negatief vergelijken met kathode en varieert tussen -70V en -20V omgeveer.

tijdbasis heel laag (punt loopt langzaam over beeld)dan lijkt het wel dat het licht steeds even uitgaat.

Dat kan door een kortsluiting (of lage weerstand) tussen kathode en gloeidraad van de beeldbuis veroorzaakt zijn.
In dit geval, R3027 afwijderen, dat zou deze defect oplossen.

weerstand R3027 verwijderen?
deze was kapot (onderbroken) toen ook al die "onderbreking" in de lijn.
kan dit toch nog uit de regeling komen die tijdens het terug springen van beeld lijn het licht onderdrukt?
is dit met scoop te meten?en hoe groot/lang moet dit signaal dan zijn.
1 puls op de scoop komt dat overeen met 1x lijn over het scherm te laten lopen?
of denk ik er nu te makkelijk over.

Henk

Is er 50hz Z-axis licht modulatie?
Kunt U een foto van de storing doen want ik begrijp niet wat u bedoelt.
NB: twee weerstanden van 1K onderbroken (zonder reden !), dat is zeer zorgwekkend en ongewoon...laat denken dat de weerstanden van deze scoop van slechte kwaliteit zijn...!!!...Werkelijk ongeloofbaar.
Gewoonlijk, gebeurt dat (NB: onderbroken weerstanden) met hoge ohmische waarde weerstanden, overbelast weerstanden of gebroken weerstanden, maar zelden zonder reden.

[Bericht gewijzigd door Emilien op (63%)]

hallo,
even geen tijd gehad en computer storing maar intussentijd toch even tijd gevonden om met de scoop bezig te gaan.
oorzaak van alle elende is overspanning geweest daardoor ook de voeding kapot, deze toen al gerepareerd maar er was nog meer aan de hand nu bleek nog defecte ic's te zitten in de verticale aansturing ttl ic werken slecht op hogere spanning dan 5 volt.
alle ic's vervangen van de 74 serie en waarrempel het beeld is goed!
nu nog 1 probleemtje, de inten is niet of nauwelijks te regelen lijkt wel op maxium te staan, zo fel.
focus regeling werkt wel goed.
wie heeft een idee?
alvast bedankt Henk