Hallo CO-er,
Nadat ik een tijdje rustig ben geweest op dit forum (ander groot mechanisch project), wil ik nu aan een nieuw project beginnen, namelijk een windscherm automatisch maken.
Even een stukje uitleg waarvoor het is, en hoe ik het in mijn hoofd had.
Thuis zijn we een nieuwe melkveestal aan het bouwen voor de uitbreiding (we hadden al ruimte tekort). Nu komt er aan de westkant een muur van een meter hoog en de andere 3 meter open (goed voor de ventilatie). Alleen als het waait of koud is, is het dan niet aangenaam in de schuur. Dus willen we een scherm van doek maken, wat omhoog en omlaag kan doormiddel van een elektromotor met wormwieloverbrenging. Mijn taak hierin is, om windscherm automatisch omhoog en omlaag te laten gaan.
Het volgende heb ik al bedacht. Ik wil het windscherm op 5 posities hebben, namelijk open, 1/4 dicht, 1/2 dicht, 3/4 dicht en helemaal dicht. Dit wil ik doen doormiddel van 4 temperatuurniveau's en 4 windsnelheidniveau's. Dit gebeurt doormiddel van 8 comperators. Verder heb ik dan 5 positiesensoren (weet nog niet wat, of lichtsluizen of reedsensors). Op elk niveau komt dan een positiesensor te zetten. Zodra hij bij de positie aangekomen of er voorbij (dus als het windscherm bij de sensor is) krijg je een hoog signaal.
Verder moet de windsnelheidsmeter alleen op windrichting reageren (scherm zit aan de westkant), dus alleen bij zuidwest, west en noordwest. Dit doe ik doormiddel door een relais en dan het stuk van de windsnelheidsmeter uit te schakelen.
Ook komt er nog een regensensor, om als het bijv. met windsnelheidsniveau 2 waait, dat het scherm helemaal dicht gaat, om zo inregenen te voorkomen.
Kortom ik heb eigenlijk een analoge schakeling die 15 signalen afleveren met 0 of .. volt. Ook kan ik het met contacten uitvoeren.
Wat mijn vraag nu is, hoe kan ik de verwerking het beste uitvoeren? Zelf had ik in gedachte een plc met analoge ingangen. Ik heb weleens met een project op school er kennis mee gemaakt. Het programmeren deden we dat dan in Pro-H met ladderdiagrammen. Welke plc kan ik hiervoor het beste gebruiken en hoe is die te programmeren?
Microcontroller is ook een optie, alleen ben ik geen ster in het programmeren hiervan.
Ik hoor wel van jullie hoe ik de verwerking van de signalen het beste uit kan voeren.
Alvast bedankt.
Corné