Hallo CO-er,

Nadat ik een tijdje rustig ben geweest op dit forum (ander groot mechanisch project), wil ik nu aan een nieuw project beginnen, namelijk een windscherm automatisch maken.

Even een stukje uitleg waarvoor het is, en hoe ik het in mijn hoofd had.

Thuis zijn we een nieuwe melkveestal aan het bouwen voor de uitbreiding (we hadden al ruimte tekort). Nu komt er aan de westkant een muur van een meter hoog en de andere 3 meter open (goed voor de ventilatie). Alleen als het waait of koud is, is het dan niet aangenaam in de schuur. Dus willen we een scherm van doek maken, wat omhoog en omlaag kan doormiddel van een elektromotor met wormwieloverbrenging. Mijn taak hierin is, om windscherm automatisch omhoog en omlaag te laten gaan.

Het volgende heb ik al bedacht. Ik wil het windscherm op 5 posities hebben, namelijk open, 1/4 dicht, 1/2 dicht, 3/4 dicht en helemaal dicht. Dit wil ik doen doormiddel van 4 temperatuurniveau's en 4 windsnelheidniveau's. Dit gebeurt doormiddel van 8 comperators. Verder heb ik dan 5 positiesensoren (weet nog niet wat, of lichtsluizen of reedsensors). Op elk niveau komt dan een positiesensor te zetten. Zodra hij bij de positie aangekomen of er voorbij (dus als het windscherm bij de sensor is) krijg je een hoog signaal.
Verder moet de windsnelheidsmeter alleen op windrichting reageren (scherm zit aan de westkant), dus alleen bij zuidwest, west en noordwest. Dit doe ik doormiddel door een relais en dan het stuk van de windsnelheidsmeter uit te schakelen.

Ook komt er nog een regensensor, om als het bijv. met windsnelheidsniveau 2 waait, dat het scherm helemaal dicht gaat, om zo inregenen te voorkomen.

Kortom ik heb eigenlijk een analoge schakeling die 15 signalen afleveren met 0 of .. volt. Ook kan ik het met contacten uitvoeren.

Wat mijn vraag nu is, hoe kan ik de verwerking het beste uitvoeren? Zelf had ik in gedachte een plc met analoge ingangen. Ik heb weleens met een project op school er kennis mee gemaakt. Het programmeren deden we dat dan in Pro-H met ladderdiagrammen. Welke plc kan ik hiervoor het beste gebruiken en hoe is die te programmeren?

Microcontroller is ook een optie, alleen ben ik geen ster in het programmeren hiervan.

Ik hoor wel van jullie hoe ik de verwerking van de signalen het beste uit kan voeren.

Alvast bedankt.

Corné

Als je een microcontroller gebruikt dan zou je de grenswaarden voor temperatuur en windsnelheid kunnen omzetten naar een gevoelstemperatuur en op basis daarvan de windschermen kunnen regelen.
Anders krijg je in je programma allerlei ingewikkelde beslissingen te maken in de zin van: als het tussen 8 en 10 graden is, maar de windsnelheid groter dan 6 m/s en anders... enz.

Gevoelstemperatuur reken je uit met een formule die je hier kan vinden:
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/omrekenen.html

Er bestaan toch al systemen om 't windbreekgaas automatisch te regelen?
De meeste stallen hebben aan die kant waar 't gaas zit, trouwens wel een overstek van +- een meter tot 1,5 meter, dus inregenen zal het niet.
Hier nooit aan gedacht met 't ontwerp?

Sytemen om het windscherm te regelen bestaan er al. Alleen kost het al 7000 euro en dan heb je een systeem die je met een druk op de knop kunt regelen. Dit vinden we vrij duur als je kijkt wat je er voor terug krijgt (materiaal is zowat niks). Dus dit gaan we zelf maken. Als toegift wou ik het graag automatisch maken. Dit vind ik leuk en komt met school mooi uit (ik moet een aantal uren vrij invulling, zolang je er maar van leert).

Een stuk overstek komt er wel aan, want er komt namelijk geen dakgoot aan de schuur (gaat vol met blad enzo zitten). Aan de achterkant van de oude schuur zit ook een stuk overstek, maar als de deur open staat, regent het een heel stukje in. Bovendien is het wel een aardig hoge zijkant, het doek wordt namelijk 3 m hoog. Overigens komt er bij dit extra niet zoveel extra bij kijken.

@Boudie: gevoelstemperatuur is op zich wel aardig, alleen als het hard waait (bijv herfst), is het meestal niet koud. Het scherm moet echter wel dicht, omdat je, als je slecht treft, je dak kwijt bent.

Vanavond ga ik eens informeren waar de bestaande systemen nu precies op reageren.

Maar mijn vraag blijft nog staan, welke plc met analoge ingangen kan ik het best gebruiken (liefst 2de hands, staan er aardig wat op marktplaats), en hoe zijn deze te programmeren (je ziet zat oudere plc's staan met programmeer apparaat, maar ik weet niet hoe dat werkt).

Alvast bedankt.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt die dakgoten maakte, uit een stuk.
Ik heb wat stallen gedaan ( alleen maar ) en ik weet niet hoelang de stal wordt, maar denk erom dat je erf flink beschadigd als je geen goot hebt hangen. Je denkt: "Ach, die paar druppels..." Maar die slaan in als een bom van 4 meter hoogte en het vernielt je erf echt.
Of je moet asfalt hebben liggen. Zelfs als je tegels hebt, dan spoelt de boel weg.
Dan beter 1 a 2 keer per jaar even de ladder op om de goot leeg te ruimen. ;)

ongeveer 30 tot 40 meter. Daarnaast is gewoon het land, dus qua verharding spoelt er niks weg. Dakgoot kan altijd nog, maar naast de schuur staat een windsingel, dus je hebt bijna altijd last van blad met westenwind.

Het programmeren van microcontrollers valt goed mee, er zijn op het internet uitstekende tutorials die stap per stap uitleggen hoe je je programma moet opbouwen, bv. deze tutorials kunnen je zeker op weg helpen. Ook lijkt het programma dat je moet schrijven vrij rechtoe-rechtaan: analoge waarden inlezen, hierop wat vergelijkingen en functies uitvoeren en aan de hand van het resultaat eventueel een motoractie ondernemen.
Met een microcontrollerbordje zal je in elk geval veel goedkoper af zijn. Er bestaan diverse bordjes die reeds een heleboel functionaliteit aan boord hebben zodat je je qua hardware enkel zorgen moet maken over de motorsturing en de analoge signaalconversies.

voor het inregenen zou ik nog een paar watersensors bijnemen, denk dat dit eenvoudiger uitkomt dan allerlei ingewikkelde berekeningen

Best wensen voor 2010

Je kan het ook met een PLC doen neem er dan een van HITACHI, zeer bedrijfs zeker en goede begelijding, wordt geleverd door Hiflex. De software om hem via je PC te program. is gratis kan je zo downl. Hiflexonline.nl. Alleen voor de temp.heb je een anal. ingang nodig wind richting kan Digitaal. Windsnelheid door per tijdeenheid aan talpulsen te tellen. Voor de stand van het scherm zou ik naderings schakelaars gebruiken. Reed-schwitchen blijven na verloop van tijd hangen zeker als het maagneetje er langere tijd bij staat.Kijk ook eens naar de plc's van Unitronics.com zit ook gelijk een HMI bij.Wordt geleverd door Isotron,software is ook hier gratis.
Bijde werken met ladder diagrammen en met bijde goeie ervaringen.

Gr.