goeie dag mensen
ik heb een vraag. ik ben bezig een schakeling te bouwen om meerdere ledjes in een keten te laten branden.
zie hier een voorbeeld schakeling
http://www.flickr.com/photos/44101484@N02/4054813991/
deze schakeling heeft 2 smd leds met de volgende specs
White
3.2-3.4 volt
20mA
en 2 weerstanden van 270 ohm
hierbij wil ik een voeding van 12 volt. met 0.42A met 0.5-5 watt
en wil eigenlijk zoveel mogelijk van deze schakelingen in serie schakelen. en als er 1 led kapot gaat, dan gaan de andere in de serie niet uit(klopt dit?).
nou is de vraag kan deze schakeling? en hoeveel schakelingen zouden er achter elkaar kunnen op 1 voeding? voeding is trouwens te vervangen voor een andere.liefs 12 volt
direct parallel schakelen van deze led is niet mogelijk door ruimte gebrek.
mijn vraag is dus wat jullie er van vinden. en of jullie andere suggesties hebben.
groet
Erik
bij voorbaat dank ik u
Als je op deze manier schakelt, en er gaat 1 led kapot, dan gaan er 2 uit, en de rest gaat wat zwakker branden.
Realiseer je wel dat als je 2 van deze schakelingen achter elkaar zet, er nog maar 6 volt per schakeling staat, en als je er 10 achter elkaar zet, nog maar 1,2 volt, etc. Bovendien ben je erg veel warmte aan het verstoken in de weerstanden.
Kijk eens naar het LED artikel hier op CO. Staan ook de do's en dont's beschreven m.b.t. tot serie of parallel.
maar als ik nou een grotere weerstand parallel schakel. voor R2 in het plaatje. weerstand groter dan de led met weerstand in serie. gaat de stroom dan niet alleen over de led lijn en niet over de andere weerstand. zo word de andere weerstand eigenlijk niet al te veel belast en niet al te warm??????
is er trouwens geen makkelijkere manier om spanning door te geleiden. zonder een weerstand parallel te schakelen.
@ javara waar zie je dat over parallel schalen dan?
[Bericht gewijzigd door erik2004 op (23%)]
is er trouwens geen makkelijkere manier om spanning door te geleiden. zonder een weerstand parallel te schakelen.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq
Als je iets hebt toe te voegen aan een topic terwijl je zelf de laatste bent die geantwoord heeft wordt je geacht de edit functie te gebruiken. Deze regel vervalt als de laatste reply ouder is dan 24 uur.
Dus de "wijzigen" knop gebruiken.
Nee, er is geen makkelijkere manier dan met een weerstand, waarbij veel energie verloren gaat. Met een grotere weerstand verlies je iets meer warmte, maar is het effect van een kapotte led ook groter.
Ik raad je toch aan om de LED's in korte series te schakelen met elk een goede voorschakelweerstand, en die series parallel.
Hoe komt het dat je geen ruimte hebt om ze parallel te schakelen maar wel om jouw methode te gebruiken? Parallel schakelen neemt niet meer ruimte in, zelfs minder als je serie-strengen gebruikt.
Op 29 oktober 2009 17:46:22 schreef erik2004:
@ javara waar zie je dat over parallel schalen dan?
Excuus, was in de veronderstelling dat het in dit artikel ook stond. Maar zoek eens hier op het forum naar "LED + serie + parallel". Dat zal een hoop verhelderen.
@ Hagdos
Ja de ruimte was er eerst niet. Had een hele kleine behuizing gemaakt. Waar net 2 draden in kon. Heb nu behuizing aangepast om toch maar parallel te schakelen.
dus dank voor je reactie.