hallo
Zoals aan een aantal vorige topics te zien is ben ik bezig met de audio spectrum analyzer uit "artikelen" (ja ik weet dat er het een en ander fout is met de filterwaardes
).
alleen wil ik ipv 1 led per kanaal een lichtpaneel aansturen waar elk ledje een lichtvlak is. waarschijnlijk wordt dit een stel felle leds achter matte plexiglas panelen.
Hiervoor moet ik het signaal van de spectrum analyzer versterken. Het eerste idee was de led vervangen door een transistor zo dat de spectrum analyzer de stuurstroom vormt. Een aparte voeding vormt dan geschakeld via de transistor de grotere stroom voor het paneel.
volgens dat plan heb ik alleen 63 transistoren nodig, zorgende voor een hoop printontwerp en componentkosten. Dus vroeg ik me af of hier niet een makkelijkere manier voor was. Is er niet een soort IC met meerdere transistoren bij elkaar? die ook nog enig vermogen kunnen hebben.
of zijn er hele andere ideeën?
alvast bedankt
timberleek
benleentje
Golden Member
Een klein schematje zou helpen. Ik heb nu geen idee van hoe je alles in gedachten had. Maak dan niet een schema van 1 transistor maar je hoeft ze ook niet alle 63 te tekenen. Als het maar duidelijk is wat je in gedachten hebt.
ja inderdaad. dat is een stukje makkelijker:
in het schema wordt de uitgang van de opamp laag zodat de led aangaat. nu is het idee dat de lage uitgang van de opamp de transistor laat doorlaten. zodat de 2e voeding het lichtpaneel (hier een led) kan voeden.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Kijk ook eens naar de ULN2803, daar heb je al 8 darlingtontransistoren onder 1 dak, een simpel ICtje, al dan niet met een invertortrapje ervoor.
- - big bang - -
bij de ULN2803 staat common emitter.
is dat dezelfde emitter als bij een normale transistor? Dan gaat het toch niet werken? in mijn schema staat de E op de opamp en op het lichtpaneel. dat is 1 tor per led zeg maar. elke tor heeft dus een eigen opamp.
en hoe gebruik je eigenlijk een darlinton? ik weet net de werking van een npn dmv google *schaamt zich*
benleentje
Golden Member
Als je in je schema de NPN vervangt voor een PNP dat gaat het wel werken. De basis gaat via een weerstand naar de opamp. En de rest kom je wel uit.
Op 31 oktober 2009 17:51:23 schreef timberleek:
Dan gaat het toch niet werken? in mijn schema staat de E op de opamp en op het lichtpaneel.
En dat is fout, je stuurt een transistor aan via de basis, emitter aan de massa, collector aan de belasting (NPN transistor).
en hoe gebruik je eigenlijk een darlinton?
Net als een transistor.
even dom gezegd. bij een NPN is het toch B-E = C-E
dus als je stroom zet van b naar e kan er stroom lopen van C naar E.
of zit ik hier fout?
Op 31 oktober 2009 18:49:17 schreef Henry S.:
[...]
En dat is fout, je stuurt een transistor aan via de basis, emitter aan de massa, collector aan de belasting (NPN transistor).
dat staat er nu toch ook? de v+ van de spectrum analyzer staat op de basis. deze kan naar de emitter vloeien als de opamp uitgang laag wordt. De voeding van het paneel hangt aan de collector en vloeit door het lichtpaneel naar naar de ground van die voeding
Op 31 oktober 2009 19:35:49 schreef timberleek:
even dom gezegd. bij een NPN is het toch B-E = C-E
Dat slaat nergens op, het is geen vergelijking.
dus als je stroom zet van b naar e kan er stroom lopen van C naar E.
Dat dan weer wel, maar druk je het heel rot uit, stroom zet je niet...
Je zet spanning op de basis waardoor een stroom vanuit de basis naar de emitter loopt, tevens loopt dan een stroom van de collector naar de emitter die Hfe-1 groter is (NPN transistor).
dat staat er nu toch ook? de v+ van de spectrum analyzer staat op de basis. deze kan naar de emitter vloeien als de opamp uitgang laag wordt. De voeding van het paneel hangt aan de collector en vloeit door het lichtpaneel naar naar de ground van die voeding
Je stuurt met de uitgang van de opamp!
Tijd voor een opfrisser!
ja die opfriscursus zou inderdaad wel handig zijn 
maar het probleem is dus als volgt
er zijn 63 kanalen die versterkt moeten worden. Ze hebben dezelfde positieve pool voor de stuurstroom en ieder een eigen negatieve pool. De hoofdstroom heeft ook een gezamelijke positieve pool en gescheiden negatieve polen (na de transistor).
hoe kan ik dit realiseren?
Van je post klopt weinig, je hebt allemaal losse uitgangen, en ik zie geen negatieve spanningen daarbij.
De uitgangen zijn gemaakt met LM339's, die hebben een open collector.
Het enige wat jij hoeft te doen is een weerstand tussen de +voeding en elke uitgang te zetten (datsheet) zodat je op de uitgangen je hoog/laag nivo hebt.
Het gemakkelijkste is daarbij de ingangen van de LM339's om te draaien omdat een transistor in GES de hoog/laag functie omdraait.
NP transistor: Basis op de LM339, tussen +voeding en collector je belasting en de emitter aan de massa.
Ook kan je inplaats daarvan een PNP transistor gebruiken (met extra basisweerstand!).