ik ben een radio in een flightcase aan het bouwen. Deze bevat een autoradio en autoversterker met speakers. Deze werkt op een autoaccu. Ik heb er ook een acculader in zitten.
Nu wil ik het ding ook laten werken op 230 volt, dus zonder accu. Kan dit met de acculader, deze zet natuurlijk al wel 230 om naar 12 V? of moet ik het op een andere manier doen?
Op 4 november 2009 19:46:57 schreef wouterV:
Kan dit met de acculader
Ja, en een elco.
een acculader zal wel werken, maar hij zal het waarschijnlijk niet fijn vinden.
Omdat de radio+versterker wel iets meer stroom verbruikt dan de lader kan leveren (denk ik).
benleentje
Golden Member
ALs je de accu er in laat en de acculader op de accu aansluit dan heb je ook genoeg stroom voor de stroompieken. Enkel op vol vermogen over lange tijd zal de accu wel een keer leeg raken. Als je dan nog steeds muziek wil blijven luisteren kan dat wel maar op een heel laag volume. Dan krijgt de accu weer tijd om bij te laden.
ikzelf heb ook zoiets gemaakt, maar dan zonder versterker.
Met een (aantal) relais en een pc-voeding kom je een heel eind.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Maar als je er reeds een acculader in hebt zitten heeft dat uiteraard de voorkeur boven een PC-voeding.
ik bedoel de acculader om de accu te laden, en de pc voeding om de radio op te laten draaien, dan zit je accu na het spelen op 230V ook vol, en kun je vervolgens zonder 230V verder.
Ik heb reeds enige jaren ervaring met deze materie.Nadat ik een autoradio had ingebouwd in de badkamer (speakers in het plafond,geen bedarding zichtbaar,veilige voeding in natte omgeving) bleef het probleem van de 12V voeding.
Oude PC voeding....vaak geopperd in dit forum en werkt ook wel maar zeker niet al te lang.Ik heb er 3 versleten en allemaal gingen ze na een paar maanden kapot,terwijl ze in een PC jarenlang werken.De reden hiervoor is de asymmetrische belasting.Die dingen hebben 5V,3.3V,12V en soms ook -12V.Als je er maar een belast en de rest niet schijnt dat toch niet lekker te gaan.
De volgende kandidaat was een 13.8V voeding,zoals die in de jaren 70 en 80 werden verkocht om een "27Mc bakkie" mee te voeden.Degelijk ding met metalen behuizing etc. werkte goed totdat ik me eens bewust werd van de "stille gebruikers" hier in huis.Dat ding gebruikte dus 23Watt,en stond altijd aan.Deze moest dus verdwijnen
Nu heb ik via Ebay een z.g.n LCD adapter gekocht voor 7 euro.Zo'n blokje zoals die veel voor laptops ook gebruikt worden,maar die leveren meestal een te hoge spanning (19V). Schijnt dat voor LCD monitoren veelal 12V/5A wordt gebruikt.Het rustverbruik is nu 0.65Watt en het ding levert genoeg.
Ik zou zeker adviseren geen lichtere te nemen want autoradio's zijn niet bepaald ontworpen om zuinig te zijn met stroom,behalve dan in standby.Gebruik voor Ebay de zoekterm "12V 5A" en je krijgt er tientallen voorgeschoteld.
bedankt voor je tip, ikzelf heb de pc-voeding voornamelijk voor de prijs gekozen(van een oude pc, doet anders toch niks), maar voor 7 euro wil ik niet zitten knoeien met zo'n voeding