Sony receiver gaat steeds minder volume geven (STR KS600p)

Beste mensen; ik heb een (wat oudere) receiver van Sony, een STR KS600p welke opzich echt meer dan prima bevalt. Probleem wat mij echter steeds meer gaat irriteren, is dat wanneer je hem harder zet -en dan vooral als er redelijk wat bass in het nummer is- dat hij dan zijn volume terug gaat regelen.......als ik hem dan weer zachter zet, gaat hij weer terug harder tot waar hij "hoort".
Het is zwaar irritant want als ik echt eens een nummer vrij hard wil luisteren, kan dat 2 seconden en dan wordt hij zover teruggeregelt, dat ik weer gewoon normaal kan praten met iemand anders in de kamer.......
Ik heb OOIT eens volgens mij hier op het forum er een stukje over gelezen.....of eigenlijk iemand die het er kort over had maar toen had ik deze receiver nog niet en ik heb er verder niet op gelet. Tis ook al lang geleden hoor moet ik zeggen.
Ik zoek mezelf suf, hier en op het internet alom maar kan niets vinden erover.
Ik kan me zo indenken dat het een beveiliging zou kunnen zijn, maar dit is absurt; ik kan geen harde muziek luisteren; kamermuziek op zijn hoogst en dan ietsjes luider dan dat.

Mijn vraag; kan ik hier iets aan doen? Kan ik een beveiliging (als dat het is) omzeilen? Is er iets anders?

Bijvoorbaat mijn hartelijke dank en vriendelijke groet; Wim.

beveiligig zou ik niet omzeilen, waar heb je nu een beveiliging voor?

Wiki:
Beveiliging is het treffen van maatregelen om een te beveiligen doel te beschermen tegen schadelijke invloeden.

schadelijk? :)

Beste; ik weet terdege wat een beveiliging IS, maar zo heb ik toch geen %&*%*& aan mijn receiver?? DAN maar liever dat er eens wat stuk gaat, maar NU heb ik er niets aan. Daarvoor heb ik niet zo'n set gekocht; ik had wel een campingradiootje kunnen nemen; komt meer geluid uit! (En helaas overdrijf ik niet eens)

Deze fout zegt me helemaal niks, ik ken deze receiver ook niet trouwens,ik zit ook meer in de TV's dan in de audio.
maar zit er niet een soort AVLS op zoals op sony walkmans altijd zat?

Dit is toch een behoorlijk modern setje (home cinema), bij wat oudere versterker denk ik aan een versterker van begin jaren 90!

Achy, tja iets ouder denk ik dan; ik kocht hem tweedehands en heb hem ook al zeker twee jaar.
Maar de term "AVLS" zegt mij dan weer niets moet ik helaas toegeven.
Wat is dat dan en wat kan ik daarmee? :)

Automatic Volume Limiter System

Ah, klinkt logisch :)
Maar nee, er staat niets over in de handleiding ook. Zelfs als dat het zou zijn, kan ik me voorstellen dat hij niet eerst wèl een paar seconden zo hard zou gaan?

Nee AVLS werkt iets sneller dan een paar seconden. Zit er niet een compressie instelling op voor film en muziek geluid?

Okee, dat is het niet dus. Die compressie zie ik er ook niet op zitten; heb net nog eens een keer overnieuw goed de handleiding doorgelezen maar niets gevonden.....

Als het al een beveiliging zou zijn, zou ik toch verwachten dat die het signaal gaat begrenzen tot ergens bij het maximum toegestane voor de versterker; niet bij een beleefd conversatieniveau.

Het lijkt wel of de voeding de stroom niet meer bijsloft, dus dat de spanning over de elko's gaat dalen als er amperes gevraagd worden. Kun je dat eens meten, die spanning?

Okee, dat is duidelijk. Ik stel je reactie op prijs en bedoel er geen "disrespect" mee (sorry, kan even niet op het NL woord komen) als ik zeg dat ik dat toch echt als allerlaatste redmiddel wil houden. Gezien de handel ingebouwd staat hier en hoe ik dat ook nog eens open, spelend en belast spelend moet krijgen; ik koop nog beter een nieuwe haast ;)
Ik wacht dus liever even of er iemand nog wat anders weet en bewaar dit even. Dankjewel!

Als je een nieuwe koopt moet deze er toch óók uit.

Het woord dat je zoekt is 'onbeleefdheid'. :+

Het zou ook een temperatuurbeveiliging kunnen zijn!

Misschien kan je er zonder uitbouwen ergens een ventilatortje onder of achter frommelen...

Of het speaker uitgangsrelais of eventuele selector knopjes. Ik heb hier hetzelfde gedonder gehad met een sony receiver die ook steeds minder geluid gaf. Als je de volumeknop dan opendraaide was er even weer geluid dat weer zachtjes verdween.

Relais kun je makkelijk vervangen, meestal een standaard footprint. De selectorknopjes soldeer ik persoonlijk altijd door. Heb die knopjes toch nooit nodig ;).

Okee, daar ben ik weer. Ik heb alles geprobeerd maar niets werkt; ik heb hem er nu uitgebouwd (verder nog) en wil graag het plan van Frederick uitproberen. Probleem is; wat ga ik meten (de spanning, okee) en waar ga ik dat doen? Wil je mij een en ander een beetje voorkauwen alsjeblieft?
Ik heb een foto van het inwendige, praat misschien wat makkelijker ;)

http://home.zonnet.nl/leen123/DSC01790.JPG

Is het ook niet een soort van night-mode, dat heb ik er ook op mijn sony receiver zitten.
Dit is om als je bijv. een film kijkt met ineens explosies of zo dat ie het volume gelijk trekt om zo maar even te zeggen.

Ik snap wat je bedoelt, maar dat is het niet nee; het gaat geleidelijk en het zakt steeds verder weg; eerst geeft hij wel het volume, dan niet meer enz. Nightmode werkt sneller lijkt mij. Hier gaat echt een halve minuut overheen.

Dan zou ik toch de voeding eens gaan controleren wat frederick zei.
Tijdens het spelen meten of de spanning op de grote afvlakelko's wel constant blijft.

Dat lijkt wel een schakelende voeding. Pas op, alles op het gearceerde deel van de print hangt aan het net, en op die dikke elco linksonder op de foto zal dus ruim 300V staan.

De eigenlijke voedingsspanning is mogelijk te vinden op de dikke draden en hun contactpunten in de stekers. Wat staat daar zoal bij?

De eigenlijke voedingsspanning, de draden daarbij; welke bedoel je precies? Ik heb voor het gemak precies hetzelfde plaatje maar nu met geen omcirkelt wat ik denk dat je bedoelt; die twee hele dikke helemaal links komen zo binnen, lijkt me niet dat die het zijn?

Edit; moet ik wel erbij zetten wat er staat :)
1 gnd
2 gnd
3 31V
4 31V

en bij de ander; cnp900

[Bericht gewijzigd door Wim Leen op (17%)]

Bij wat oudere Sony combi setjes zat er een ventilator ingebouwd die bij een bepaalde stand van de volumeregelaar geactiveerd werd
om de eindversterker te gaan koelen.
Indien de ventilator om de een of andere reden niet werkte trad er een beveiliging in waardoor werd voorkomen dat de eindtrap oververhit raakte.
Dit is alles wat ik mij nog herinner van dergelijke setjes.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Het typenummer dat je geeft is van de volledige set en dus niet van de receiver zelf, dat staat op de achterzijde ervan vermeld.
Mac.

Hier zit helaas geen ventilator in; ik had gehoopt van wel en dat die dan niet zou werken oid.
Maar het typenummer is echt van de receiver zelf hoor, staat ook weer achterop en ik weet niet beter......de set zelf heette anders, hoe weet ik niet meer, maar wel dat dat anders was.

Sorry Wim Leen, maar zoiets stond mij echt bij; naja, het is tenslotte alweer zo lang geleden!
Ik hoop dat je het probleem kunt oplossen, het moet in ieder geval de beveiliging of zoiets zijn, AVLS werd bij mijn weten alleen in Walkmans of soortgelijke artikelen toegepast.
Groeten,
Mac.

Okee, dankjewel in ieder geval!

Op 2 januari 2010 23:34:32 schreef Wim Leen:
De eigenlijke voedingsspanning, de draden daarbij; welke bedoel je precies? Ik heb voor het gemak precies hetzelfde plaatje maar nu met geen omcirkelt wat ik denk dat je bedoelt; die twee hele dikke helemaal links komen zo binnen, lijkt me niet dat die het zijn?

Edit; moet ik wel erbij zetten wat er staat :)
1 gnd
2 gnd
3 31V
4 31V

en bij de ander; cnp900

Doet is goed en bij cnp811

1 12v
2 3,3v
3 12v

De 12v en de 3,3 gaan ook naar het digiboard
De 12 volt gaat via een dc dc converter ook naar de verlichting van het lcd display zodat je alle spanningen nu meteen hebt om te controleren.

Maar de grote vraag natuurlijk is of deze spanningen stabiel zijn als je het volume open zet?
Zie je ook het display varieeren op sterkte?
Heb je het zowel bij de ab als met de volumeknop op het apparaat?
Heb je het bij alle luidsprekers?
Heb je het bij alle ingangen , analoog en digitaal?

C823 lijkt mij enigzins wat vervormd ( afvakking 3,3 volt) of komt dat door de foto?
c803 c804 staan parallel en samen met c805 zorgen deze drie voor de afvlakking van de 31 volt voor de eindtrap en gaat daarna naar diverse regulatoren voor de 12 en 3,3 volt.
Alle 3 zijn deze 2200uF/35v
check de 3,15 A zekering ook even met name de contacten.....