Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In een microfoonversterker heb ik dit filter zitten. Kan iemand zeggen voor welke frequentie dat is? (Filters zijn nooit mijn sterkste kant geweest; normaal gebruik ik FilterPro, maar daar kun je geen componentwaardes opgeven)

Nixk-89
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
Als je alleen kijkt naar het gedeelte van C24 en R38, dan heb je de volgende situatie:
Van dit netwerk is de overdrachtsfunctie gelijk aan
H = (RCs) / (RCs + 1)
Vanuit deze overdrachtsfunctie kan je een bode-diagram opstellen
De frequentie (omega, in rad/sec) van het kantelpunt (bovenste diagram) kan je bepalen met 1/Tau i, dus 1/RC. Trek je dit punt door naar de faseverschuiving (onderste diagram), dan kom je uit op -90 graden voor een 2e orde systeem.
In bovenstaande afbeelding ligt het kantelpunt dus op 10^0. De magnitude neemt daarna met -20db/decade af. De faseverschuiving begint 1 decade voor het kantelpunt (deze komt aan op 0 deg) en eindigt 1 decade na het kantelpunt (dus eindigt voor een 2e orde systeem op -180 graden).
Aan het aantal s-jes in de noemer kan je de graad van de vergelijking afleiden. Een s^0 (=1) is 1e orde. De faseverschuiving gaat dan van 0 tot -90 graden.
Een 2e orde systeem heeft een s in de noemer en de faseverschuiving gaat van 0 tot -180 graden. Een 3e orde heeft een s² in de noemer en de faseverschuiving gaat van 0 tot -270 graden.
Echter mis je nog een condensator, C25. Ik weet alleen niet hoe je deze in de overdrachtsfunctie implementeert.
De versterker is volgens mij (lees: ik weet het niet zeker) opgesteld als spanningsvolger, zie Wikipedia.
De opamp regelt de uitgangsspanning naar dezelfde waarde als de ingangsspanning. De ingang trekt vrijwel geen stroom; alle stroom wordt door de uitgang geleverd.
Deze opamp wordt toegepast omdat je een deel van je spanning verliest in je filter, een filter werkt nl. verzwakkend.
Note: Ik ben ook geen expert op het gebied van filters en opamps, dus ik ben niet aansprakelijk voor eventuele fouten in mijn uitleg 
[Bericht gewijzigd door Nixk-89 op (21%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als ik de waarden invoer in een online active filter calculator, kom ik op een centerfrequentie van 3200Hz, en een bandbreedte van 5kHz. Aangezien het voor analoge telefonie is, lijkt die uitkomst me te hoog...
Denk dat ik het maar in elkaar ga zetten om te testen...