Wie heeft nog een tip voor mijn CD911.
Vaak bleef de cdspeler vanaf het tweede nummer hangen.
Vanwege de leeftijd is er een nieuw loopwerk ingegaan. Wel een VAM 1202, ipv de oorspronkelijke VAM1201. Die is nauwelijks of niet meer leverbaar (volgens de docu hoort er een CDM12.1 in)
Het nieuwe exemplaar functioneerde slecht, omdat de slide motor (die de laser beweegt)slecht draaide. Een nieuwe VAM1202 had dat euvel niet. Edoch de cdspeler blijft haperen. Het RF niveau ligt iets onder de 1 volt/tt.
Aan de speler is weinig af te regelen.
De VAM1202 hebben allemaal een Philips typeplaatje.
DE lasers zijn nieuw en de lenzen niet vervuild!
Deze ellende heb ik met het vevangen van de SONY KSS dingetjes nog nooit meegemaakt.(Kosten ook geen dr.. meer)
Heeft iemand nog een gouden tip?
Buzzy
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de vam1201 en cdm12.1 zijn dezelfde loopwerken en zijn na het goede loopwerken tijdperk gekomen . de cd gaat zachter draaien als de laser verder komt op de cd en dit kan wel fout staan . ook is de afstand van de laser tot de cd van belang en kan wel problemen geven later op de cd . dit is de houder waar de cd opzit tijdens draaien en deze is wel eens verzakt en dan doet hij niks of krijgt hem niet gefocust .
deze is los op de as gezet en kan in hoogte veranderd worden .( zeker bij discmans en bovenladers wel voorkomend )
dat overslaan bij oude spelers is vaak al met nieuw vet op de laseroptiek geleideasjes op te lossen , wat dan is verouderd of op is , en dan krijg je dat hij het niet bijhouden kan met vooruit schuiven . bij een vervangen cdm kan dit niet aan het loopwerk liggen .
Ik heb een ultieme test uitgevoerd.
Uit een werkende CD711 heb ik het loopwerk overgeplaatst in de CD911.
Alle problemen waren opgelost. Het apparaat is compleet ongevoelig voor schokken en slaat niet meer over. Het HF is iets hoger als van de nieuwe VAM1202 (bijna 1,3 volt tt. Bij de VAM1202 net 1 volt tt)
Het is duidelijk dat de VAM loopwerkjes niet deugen. Ik heb de laseroutput een fractie verhoogd naar dezelfde waarde als de CDM12.1 uit de CD711, maar dat lost het probleem maar zeer gedeeltelijk op. De speler blijft veel gevoeliger voor schokken. De loopwerkjes kwamen van Nedis. Zouden die van Aswo beter zijn?
Buzzy
[Bericht gewijzigd door buzzy op (72%)]