Ik heb van een collega een Philips Buizenradio gekregen, het ding ziet er zeer goed uit echter, er gebeurd totaal niets als ik hem aanzet.
Ik ben natuurlijk eerst naar een zekering op zoek geweest maar die zie ik niet.
Ik heb gekeken of de aan/uit schakelaar van de druktoetsen werkt en of er daarna ook spanning op staat en dat werkt.
Het lijkt of de spanning niet verder komt dan de grote trafo die bovenop het chasis staat. Aan de zijkant van deze trafo zit een stripje en heb de indruk dat deze op één of andere wijze verbonden moet zijn met een contact dat uit die trafo komt.
Wat zijn zo'n beetje de sores die je met deze radio kan beleven?
Bijvoorbaat dank voor reacties.

Groet koos

Als aan dat stripje twee haakjes zitten dan hoort daar een temperatuurs zekering in de vorm van een stukje metaal.

Als die mist zou het best eens kunnen dat de trafo het te warm gehad heeft.

Waar je bij de meeste oude radio's op moet letten is dat de condesators ( en specifiek elco's en teerknollen ) meestal niet in de meest geweldige toestand verkeren.

Een radio die lange tijd niet heeft aan gestaan NOOIT direct in het net prikken, altijd via een variac of een gloeilamp in serie langzaam de spanning opvoeren.

Dat smeltdingetje is weg, ik heb er even een schroevendraaier tegenaan gehouden, er gebeurd dan nog steeds niks behalve dan dat het lijkt of die trafo een beetje knettert.
De trafo ziet er mooi zwart uit in tegenstelling tot de rest van de radio waar hier en daar stof opzit dus is hij zo warm geweest dat de teer ervan is gaan smelten.
Vraag me af of er elders niets stuk is waardoor die trafo het zo warm krijgt. Wie het weet mag het zeggen :-)

Dat wordt dan toch meten...
Als de temp.zekering door is, en de trafo er 'gesmolten' uitziet, zal er wel ergens sluiting in zitten.
(Meestal stinkt de trafo dan ook wel)
Een schema kun je hier eventueel vinden...

Tot zover mijn opmerking er niet direct spanning op te zetten ....

De trafo's in Philipstoestellen horen zwart te zijn. Verder zijn de elco's uit de plano serie vaak nog in goede staat waardoor het niet zo'n ramp is er direct spanning op te zetten.
Er zitten maar 2 teerknollen in het toestel en die staan aan de anodes van de eindbuizen. Bij mij houden die het al +- 1000 uur uit.
Kijk eens naar de tips & trucs op www.gloeidraad.nl

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]

De sluiting kan ook in een EZ80 zitten. Er kan een EL84 stuk zijn of -indien aanwezig- koppelteerknol, ratelteerknol of lekkend pertinax voetje. Allemaal dingen die je trafo naar z'n grootje kunnen helpen. Dat er iets knettert is geen goed teken dus misschien was de trafo al stuk, maar die trafo's zijn als sloper nog wel te vinden, moet je even op het forum vragen dat Ledlover al noemt.

Heb de buizen er uit getrokken, 2x EL84 en een EZ81 daarna met een schroevendraaier de verbroken contacten van de trafo verbonden en jawel, de lampjes van de schaal begonnen ijverig te branden dus dat was al veel meer als hij gedaan had. Toen één voor één de EL84 buizen erin geprikt (wel steeds ff de prik eraf natuurlijk) en zodra ik de EZ81 erin stak was het over met de feestverlichting dus waarschijnlijk gaat Maarten gelijk krijgen.
Nu nog een goede EZ81 scoren en dan hopelijk geluid uit deze super uitziende plano.
Ik wil iedereen bedanken voor de sugesties.
Gr.Koos

Of natuurlijk de elco achter die EZ81... Meten is weten.

Overigens, wil je dat NOOIT meer met een schroevendraaier doen? Daar gebruik je een gloeilamp voor. had ik aan moeten denken om even te melden.

Die EZ81 ziet er van binnen echt uit of er een fikkie gewoed heeft, zou dat ook door die elco kunnen komen?
Ps, ik heb toevallig nog een stel flinke gelijkrichters liggen (modern) zou ik die ervoor kunnen gebruiken ? mits de capaciteit goed is natuurlijk.
Sja Maarten, die schroevendraaier is zo handig hé?, en ik heb me eigenlijk maar net op deze techniek gestort daar ik meer een man van motoren en boten ben dus heb bergen gereedschap maar geen gloeilamp met een paar draadjes. Hoe zwaar zou zo'n lamp moeten zijn en, je krijgt dan een serieschakeling waardoor beperkt prik op de rest lijkt me.

Groet Koos

Controleer de elco's even, het is waarschijnlijk dat de EZ81 defect is geraakt door kapotte voedingselco's.

Je kunt twee normale diodes gebruiken met serieweerstanden om de EZ81 mee te vervangen. Let dan wel op: de spanningsval over een buisgelijkrichter is veel groter, de nieuwe spanning zal mogelijk te hoog worden - serieweerstanden gebruiken.
Verder zal bij het inschakelen de spanning ontzettend hoog worden omdat de voeding dan onbelast draait, de eindbuizen trekken nog geen stroom. Normaal is de gelijkrichter min of meer gelijk met de eindbuizen heet waardoor de spanning niet te ver stijgt.
Een soort inschakelvertraging voor de hoogspanning is dan misschien nodig.

Voor die lamp is 40 a 60 watt ruim voldoende. Het idee is dat hij bij verwijderde EZ81 niet mag gaan branden, en bij aangebrachte EZ81 en verwijderde EL84's slechts zwak. Als hij op enig moment fel oplicht is er ergens iets overbelast. Door de lamp kan de stroom echter niet te hoog oplopen, hij vervult zo dus de taak van zekering en foutzoekhulpmiddel in een.

Het innerlijk van de EZ81 mag er best een beetje donker uitzien, dat kan voor zwaarbelaste buizen normaal zijn. In jouw geval denk ik wel dat hij duidelijk stuk is, en dat kan inderdaad komen door slechte elco's (kan ook door slijtage van de buis zelf). Overigens speelt de lamp ook een rol bij het voor de eerste keer opstarten van een radio, hij zorgt ervoor dat de elco's weer langzaam aan de spanning wennen (formeren). Daar neem je, zeker als je geen variac hebt, liefst nog een lichtere lamp voor en die moet dan langzaam steeds minder fel gaan branden. Hoe dan ook, meet je elco's minstens even op ohmse weerstand door. Als die hoog genoeg is (richting megaohms) kan je je toestel eens met een nieuwe EZ81 en serielamp proberen op te starten.

Jippie, ik heb bij de kringloop een donor radio gevonden die er niet uitzag en zelfs een heel ander type was maar wel de onderdeeltjes bezat die ik nog miste, een EZ81 een thermische zekering en een schroefje voor het achterpaneel.
U begrijpt, er braken spannende momenten aan, ik heb de plano eerst kortstondig aangezet en toen bleek al snel dat de sluiting weg was omdat de schaalverlichting meteen begon te branden. De tweede poging iets langer en toen had ik er gewoon een goed gevoel over dus na enige seconden hoorde ik al wat geruis, na enig draaien aan de tuningknop hoorde ik muziek, en dat klonk in het geheel niet verkeerd.
Al met al blijkt achteraf dat enkel de buis EZ81 het had begeven en daardoor ook de thermische zekering omdat de trafo het er maar warm van kreeg.
Ik zit nu nog in de verbazing fase want dat geluid is gewoon absurt goed voor zo'n oud ding van 1960/1961.
Ik ben echt wel wat gewend daar ik zelf al langere tijd van het buizengeluid geniet.
Ik wil een ieder bedanken voor de goede tips want hierdoor is het projectje geslaagd omdat ik in principe groen ben op dit gebied.

Groet Koos

Gefeliciteerd! Ik zal niet zeggen, ga zo door... Maar wel: geniet ervan!

Fijne dingen, die plano's. Ik heb er hier een b7x14a (grotendeels hetzelfde) boven/achter mijn beeldscherm staan als PC speakerset. Klinkt erg fijn, haalt het natuurlijk niet bij mijn gewone hifi set maar ik luister er niet minder graag naar.
Hij houdt het nu al ca. 1000 uur uit, staat dagelijks gemiddeld 4 uur te spelen.

Bewaar de donorradio. Kun je altijd nog andere onderdelen uithalen, en zeker de speakers bewaren.