He mensen,
Ik zit met een probleem.. Begin nu een beetje radeloos te worden..
Het volgende
Ik heb in mijn bus het volgende aan audio liggen..
2x Jbl T696 Limited edition ( 600 Watt / 150 Rms)
4x Jbl P6562 ( 16 cm ) 225 Watt /75 Rms
1x Jbl Gto1004 Versterker ( 4 kanaals x 100 rms. 4 ohm )
1x Jbl Gto 14001 Monoblok 1500Rms.
1 x pioneer Tw-S300sD4 ( Sub 3500 Watt/ 1000Rms )
SOundstream 2 farad condensator.
Pioneer Dubbeldin radio.. Pioneer Avic- D3:
Probleem..
Mijn speakers kraken.. Echt F*ckinh hard..
Zodra ik me gas pendaal in trap beginnen ze te fluiten.
Alles correct aangeslote.( door 4 mensen na gekeken ).
2x 4mm speaker kabels gebruik.
25 karaat + kabel voor monoblock..
18 voor versterker..
Nieuwe tulip kabels.
( ligt niet in de buurt van mekaar. )
Heb al Zo'n Filter er tussen gehad die je moet aansluiten op je tulip werkt ook niet..
Werd mij verteld van je versterker is kapot dus...
Nieuwe gekocht nog steeds zelfde probleem.
Wie heeft dit eerder mee gemaakt en is tot een oplossing gekomen?
Alvast bedankt voor jullie hulp..
mvg,
Kelvin
Kraken en fluiten zijn twee verschillende zaken. Wat is het nu???
"Fluiten" is waarschijnlijk dynamo storing of een aardlus, dus toch wat meer onstoring in je roadshow stoppen of een goede aparte massa aan je versterker.
"Kraken" wordt meestal door massa problemen veroorzaakt. Of het instorten van de boardspanning.
Massaproblemen, kabels zijn ook wat aan de dunne kant (de condensator doet er weinig aan toe).
Op 5 december 2009 00:17:04 schreef k3lv1n:
Pioneer Dubbeldin radio.. TYpe onbekend.
Besteed wat geld aan een betere radio, dat is de bron van alles.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Van Pioneer is bekend dat ze een zekering in de massaleiding van de RCA aansluitng hebben zitten, deze gaat nog wel een stuk, met veel piepen tot gevolg natuurlijk.
Dat kraken kan ik niet veel over zeggen, is dat ook als alles zacht staat, of alleen op hoger volume (en beide met de motor uit)?
Heb je een multimeter?
Rob.
Ik had ook een Pioneer, nieuwe radio gekocht, weg probleem. Meestal is 't een massa probleem. In dit geval IN de radio...
Niekovitch
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...
toevallig ook nog xenon verlichting ingebouwd ?? van het merk hemelvaart, ik heb laatst bij een collega hetzelfde fenomeen gehoord, daar had hij pas xenon ingebouwd, met slechte ontvangst van radio inclusief storing op zn luidsprekers
he mensen,
Het is een nieuwe Dubbeldin radio van pioneer dus dat lijk mij sterk dat die nu al kapot is.
Ik heb een aparte 10 mm stroom kabel naar mijn versterker,
en een 15 mm naar mijn sub..
Maar dynamo storing?
Oplossing dan nieuwe dynamo of??
Nee heb geen xenon..
Zodra ik contact aan zet, ook met draaiende motor kraken mijn speakers..
Zodra ik gas geef gaat het over naar fluiten hoge toon....
Heb nu alles afgekoppeld want ik ben bang dat het tenkosten gaat van mijn speakers.
dus toch wat meer onstoring in je roadshow stoppen ???
Wat wordt daar mee bedoeld?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]
Dynamo of ontstekingsstoring...
Strooi eens wat met 100nF condensatortjes over voedingslijnen hier en daar.
Zeker bij de alternator doen.
Je kunt ook speciale radio ontstoorde V snaren proberen (V snaren ja, die kunnen als vandergraaff generator werken) en afgeschermde bougiekabels.
Maar een massaprobleem (aardlus) is toch het meest waarschijnlijk...
Het hele audiosysteem mag maar op één punt contact maken met de massa. Alle massadraden en -contacten met één zware bevestigingslip aan de massa doen.
LEdlover..
Alles dus aan sluiten met die ene 25 mm?
Is die dan dik genoeg of moet ik voor een dikkere gaan?
V snaar.. Denk niet dat dat te doen is..
Leasebak..
Baas weet nog van niks:)
Graag zo te houden.
Alle massakabels van de apparaten laat je op één punt samen komen (een dikke lip in de carosserie bijvoorbeeld)
Of 25mm genoeg is weet ik niet. Kijk hoeveel stroom het geheel trekt en check dan de kabeldikte tabel bij artikelen.
12V HiFi
Op 6 december 2009 00:10:22 schreef k3lv1n:
Het is een nieuwe Dubbeldin radio van pioneer dus dat lijk mij sterk dat die nu al kapot is.
Nieuw zegt niets, ik heb al bij menig nieuwe Pioneer die RCA zekering vervangen. Gaat al stuk als je een slecht massacontact hebt en de RCA's er uit/in steekt onder het spelen.
Ik heb een aparte 10 mm stroom kabel naar mijn versterker,
en een 15 mm naar mijn sub.
Heb je nu 2 versterkers? Zo ja, zet dan beide massakabels van die versterkers op een massaverdeelblok. Vandaar uit met 1 kort massakabeltje van 25mm2 naar een centraal massapunt (stermassa). Kan eventueel onder een M10 rolgordelbout. [spam]Op m'n site staat alle info daarover[/spam].
Rob.
IK heb 1 versteker voor speakers..
en 1 monoblock voor sub..
Kan die zekering wel is vervangen ja.. kan nooit kwaad toch?
die stroom kabel ga ik morgen ff proberen..
( maar ) Die sub heb ik later bij gebouwd.. Voordat ik die 2e stroom kabel plaatste kraakte mijn speakers ook al..
He 12 hifi,
Zo veel verstand heb ik niet van al die audio.
Maar waar kan ik die rca zekering vinden?:S
GR33tz..
12V HiFi
Zonder reparatie-ervaring zal je dat helaas niet snel lukken. Het cd/dvd loopwerk zal er uit moeten en het is een SMD zekering (heel klein dus).
Als je een multimeter hebt kan je 'm wel doormeten:
ohm stand kiezen en één meetpen op de behuizing, andere meetpen op de buitenkant van de RCA ingang (massa ring). Dit moet 0 ohm opleveren. Zoniet, zekering stuk.
Rob.
Vandaar dat ik net die zekering niet kon vinden..
Nee heb ook geen multimeter... ook geen 1 tot mijn beschikking..
Wat gaat dat kosten bij jou?
Yo heren,
Thx voor alle info..
Volgende heb ik geprobeerd.
Andere Radio, ivm met het misschien wel kapot zijn rca zekering.
Was het niet.
Nieuwe tulip kabel
Tulip kabel verlegt, ( verder van mij + kabel af. )
Massa verbeterd ( onder laag nu nog kaler geschuurt.. )
radio los gekoppeld misschien dat er stroom op stond:S
Andere accu,
Nieuwe speaker kabels,
Andere dynamo..
versterker getest op andere auto, werkt perfect.
Speakers getest in andere auto, werkt perfect..
Technoshop in utrecht geweest,
Car shop in nieuwegein geweest..
En nee mensen het is nog niet OPGELOST!!
Nog meer ideeén?
Mvg.
Kelvin
Koert
pff.....
Op 9 december 2009 19:49:22 schreef Ledlover:
In je lijstje mis ik het gebruik van een stermassapunt.
Dat ook.
In ieder geval, je stelt dat 't begint als je gas geeft.
Je "bus" heeft een elektronische ontsteking neem ik aan.
Het vervelende geluid komt waarschijnlijk ook niet binnen via een audio-kabel, maar doodgewoon via de voeding (filtertjes op de cinch stekkers en weet ik veel wat allemaal halen dus niet veel uit). Let wel, dat kan zowel op de voeding van radio zijn als op voeding van versterker of voeding actieve filter.
Doen je prullen het wel goed in een andere auto, dan ligt 't héééééél waarschijnlijk aan ontsteking.
En heb je toevallig versterkers in brug gezet die daar niet voor gemaakt zijn?
Je kan een belachelijk grote capaciteit over je voeding en 't chassis zetten.
Als je auto niet draait en de audio speelt wel netjes, dan is 't vanzelfsprekend een stoorsignaal uit een motorcomponent (ontsteking bvb).
Heb je een radio met AM-band? Als je de AM inschakelt en je zoekt een zender, heb je in modernere auto's exakt het zelfde probleem: gefluit door de speakers. Is dan op te lossen met een DEFTIGE filter op de voeding van de radio.
Soldeer zoveel mogelijk van je massakabels in 1 soldeeroog. Zoek een massapunt op en knoop daar je massakabels met soldeerog(en) aan.
Hoe zitten je voedingskabels aan de versterker? Ik neem aan dat dit een schroefverbinding is? (zoiets als een kroonsteentje zeg maar).
Als dit het geval is mag je de verbinding niet solderen. Druk dus de losse aders onder de schroef of zorg ook daar voor een soldeeroog of een soort adereindhuls (of iets ander bruikbaars wat erop lijkt, als het maar een goede verbinding is)
Als al je aansluitingen in orde zijn ligt het probleem zeker weten bij de auto. Veel meer als goede voedingsfilters plaatsen kan je dan niet doen.
Weet je of de versterkers intern gebrugt zijn? Zo ja, leg dan NOOIT een uitgang van de versterker of een aansluiting van de speaker aan massa. Gebruik dus 2 kabels!
[Bericht gewijzigd door Maurice S. op (11%)]
sterMassa punt?
* Heb nog niet zo veel sjoege van Audio..
Neem aan dat je 1 punt bedoeld waar alle min samen komt?
ik heb het nu op frame werk van mijn bus..
Werd al aan geraden om het op een vast punt te doen.
bv, gordel punt. Ga ik morgen proberen.
Nee versterkers zijn niet gebrugd al naar gekeken.
Op mijn versterker/ monoblock zit inderdaad soort van kroont steentje voor aansluiting voor + en -..
ga morge ff oogjes voor halen.
Ik heb nu 2 van de filters gebruikt..
1 van caliber en dacht 1 van jbl..
Geen van beide maakte verschil.
Iemand nog aanrader van bepaalt merk?
Als je auto niet draait en de audio speelt wel netjes, dan is 't vanzelfsprekend een stoorsignaal uit een motorcomponent (ontsteking bvb).
Zowel als mijn motor uitstaat en draait dan kraakt het...
Zodra ik gas geef bij draaiende motor gaat die over in fluiten..
Gas geven als de motor uit staat blijft het kraken.
Thx..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je een mp3 speler op de versterkers aansluit met een korte kabel en dan kun je zien of het uit de versterkers komt of de radio zelf cq de kabels die er naartoe lopen .
het kan ook zijn dat je audiokabels langs een scherpe rand lopen en daar valse massa maken en daarom kraken .
onlangs heb ik gehad dat zo'n vergulde glaszekering die bij de accu hoort te zitten los was in de soldeer van de dopjes en de versterker gaf een groen ledje wat goed is maar geen geluid . er bleek nog 4v over te zijnvan de 12 op de amp . en de zekering vervangen was alles dus . ook kan je antenne aan de radio via het chassis slechte massa maken , dus probeer eens zonder antennestekker in de radio en speel een cd af is het dan nog ?
over de dynamo + en -hoort een mkt te zitten en die zorgt voor het janken en hf storing eruit te houden .
als je een bus hebt en de motor loopt niet maar wel de radio aan , kun je eens opletten of je een tlbakje hebt in de laadruimte wat aangaat bij een open deur zo'n ding werkt op hf en kan dit ook veroorzaken evenals een omvormer voor 230v .
en check eens of je baas een gpsontvanger heeft laten inbouwen bij de werkbussen want die storen ook nogal eens op de radio .
wel lachen in de pauze want de baas zegt dan : he piet wat deed je zaterdag bij je ex . dit ziet hij op de gpsmonitor en kan je overal zien en zo kwamen er op mijn werk veel verhalen de wereld in
maar die tracers heb ik ook zo weer omgebouwd dat ze op 1 plek blijven .... wat de bestuurder wil .