pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hoi allemaal
Op het werk zijn er nieuwe digitale PA versterkers die wat probleempjes kunnen vertonen.
Om erachter te komen of een exemplaar problemen heeft of niet, moet hij een poosje met een redelijk vermogen aanstaan.
Het probleem daarbij is dat het hele dikke jongens zijn max. 3K6.
Dat testen gedurende een half uur of half power maakt best wel herrie.
Wat ik dus eigenlijk zoek is een dummy load van 4 Ohm van pak hem beet 1000 Watt of nog liever meer.
Dit is met weerstanden natuurlijk niet meer te behappen, is er een mogelijkheid om iets met halfgeleiders te doen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Twee kacheltjes van 110 volt 1500 watt parallel aansluiten? Als die zuiver ohms zijn, dan is dat ongeveer 4 ohm.
Een weerstand is iets anders als een dummyload die elektrisch ongeveer een luidspreker nadoet.
Maar weerstanden richting de 1kW zijn goed verkrijgbaar bij b.v. Farnell, en in de moderne uitvoeringen ook niet zo duur (enkele tientallen E)
Je kunt er uiteraard meerdere serie-parralel schakelen voor meer vermogen en om wat flexibeler te zijn (4 & 8 ohm etc. ). Let wel op, lees de specificaties goed door en koel ze royaal.
Straalkacheltjes kunnen, maar lijken mij vanwegen het sterke PTC effect niet zo handig als je meer wilt als enkel een test. Koud is de weerstand veel lager dan op de opgegeven spanning.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Weerstand, 51 ohm - 50watt, 10 stuks 15Eur.
Maar die zijn voor DC.
Als je zoals hier voor audio AC wilt, en misschien niet te veel vervorming, dan wordt het snel ingewikkelder en duurder.
3.6 kW in 8 ohm is > 200 V piek, bij die spanning 3.6 kW wegstoken in halfgeleiders wordt nogal prijzig en heeft voor een gewone test geen voordelen boven weerstanden.
En warme weerstand ruikt lekker 
ik heb ook wel eens proeven gedaan met weerstanden, en die in een bak water gelegd. Gaat als een tierelier. Ik moest 260 watt wegstoken in een stuk of wat 10watt weerstanden.
Op 10 december 2009 22:23:27 schreef Aart:
Maar die zijn voor DC.Als je zoals hier voor audio AC wilt, en misschien niet te veel vervorming, dan wordt het snel ingewikkelder en duurder.
Eh... je bron geeft een AC spanning *uit*. Je hoeft helemaal niet met een modulerende load aan de gang, het enige wat je moet doen is je bron op 11 zetten en dan hopen dat je load dat aankan.
Dat snap ik volkomen.
Waar ik op doelde is dat bijvoorbeeld een elektrische DC load met simpwelweg een brugcel er voor extra vervorming geeft, en dat is bij audio in het algemeen na het level het eerste wat je wilt meten.
Bouw in de dummy gelijk een symmetrische 20 doe maar 40 dB verzwakker, dat is handig en veilig als je eens wat wilt meten.
[Bericht gewijzigd door Aart op (23%)]
nukkel
Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?
Het zal iets goedkoper zijn. Maar als je dat liever niet wilt gaat het ook wel zonder, geschikte weerstanden mogen in tegenstelling tot halfgeleiders honderden graden heet worden. Dat scheelt enorm.
Hmmmm... ik heb hier een hele stapel arcol weerstanden op een alu plaat met koelblokken gemonteerd, en als je de datasheets van die dingen leest dan zie je dat je toch liever niet boven de 80' uitkomt omdat je die dingen dan serieus moet gaan deraten.
pa3gws
Vervorming meten is in dit geval niet echt van belang.
Het kan natuurlijk wel handig zijn .
Maar waar het nu in de hoofdzaak om gaat is om de amp's uit de slechte serie te kunnen selecteren om terug te sturen naar de fabrikant.
Alleen komen de fouten meestal pas naar voren als hij een uurtje ofzo aanstaat op een vermogen van tussen de 50 en 100%.
Dus een eventuele dummy moet minimaal 1KW aankunnen.
En dat natuurlijk het liefst in een redelijke goedkope uitvoering.
De weerstanden van Baco is misschien een optie de versterkers kunnen een belasting van 2Ohm aan.
Dus 20 van die rakkers op een dikke koelplaat parallel komt een beetje in de richting.
De vraag is alleen of ze het daadwerkelijk trekken.
nukkel
Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?
1kW kan je nooit dissiperen met een koelplaat alleen (tenzij je er een vindt van een vierkante meter).
Hoezo niet ?
Ik begrijp uw opmerkingen niet. Wat wil je er mee ?
Evenzo begrijp ik niet zo goed waarom alles vaak zo goedkoop mogelijk moet. Ik kan uw situatie niet zien, maar meestal kom ik tot een andere afweging.
[edit]
Even snel gekeken, maar weerstanden als deze moeten dat soort vermogens 'free air' toch gewoon redden ?
Geforceerd koelen zal wat goedkoper zijn, maar maakt geluid en is ingewikkelder.
[Bericht gewijzigd door Aart op (36%)]
pa3gws
@Aart
Dat zijn weerstanden die voor mijn doel prima geschikt zouden zijn.
Daar ga ik eens verder naar kijken bedankt voor de tip.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
In mijn dummy load (300W) heb ik de weerstanden in een bak olie gezet. Zit net te denken, je zou in een olie radiator het verwarmings element kunnen vervangen door je weerstanden.
Fijnzo 
Let wel op de temperatuursteiging, vol belast in een vrije opstelling worden het al echt straalkacheltjes van over de 350 graden, dat is misschien niet zo prettig. Let er ook op dat de bedrading er tegen kan.
Wat meer weerstanden minder belasten scheelt dan flink. Een fan (voor de liefhebbers
natuurlijk ook.
Op 11 december 2009 13:43:50 schreef Aart:
FijnzoLet wel op de temperatuursteiging, vol belast in een vrije opstelling worden het al echt straalkacheltjes van over de 350 graden, dat is misschien niet zo prettig. Let er ook op dat de bedrading er tegen kan.
Bedrading kan max 80 tot 120'C hebben, maar als die dingen 350 graden heet worden, dan zul je de verbindingen moeten klemmen ipv solderen.
Overigens, met 3.6kW en 8 ohm kom ik op een spanning van 450V. Weerstanden gaan maar tot ongeveer 200V.
ik ken iemand die voor het wegstoken van motorremvermogen gewone 2000W kookplaatjes gebruikte. Gaat erg goed.. Is dat miscchien iets?
fripster
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Grappig die specs...
De curve tussen de "load 0%" en "load 10%", als je die doortrekt, zit je ruim boven de opgegeven curve bij "load 100%". Altijd bij natuurkunde geleerd dat het lineair was....
Wat gaat meespelen is dat als je lucht 300 graden warm maakt, het 2x lichter is dan ehhh... lucht. Dat wil als een tierellier omhoog! Dat creeert dus vanzelf nogal wat stroming!
Als je een schoorsteen maakt, kan je het effect versterken. Ik heb het geprobeerd met mijn serverkast, maar dan is het effect te klein.....
p.s. 5x deze kopen?
http://nl.farnell.com/tyco-electronics/te1000b22rj/resistor-1000w-22r-…
iets overgedimensioneerd, kan in theorie gewoon de 3.6 kW aan, weerstanden liever parallel(*) dan in serie, dus 5x 22R parallel, en niet 4x 1ohm in serie...
De 2kW versies zij vrijwel 2x duurder. Dan ben je flexibeler als je meer 1kW dingen neemt. De 500W versies zijn da weer relatief duur.
(*) is ook maar bijgeloof volgens sommigen....
[Bericht gewijzigd door rew op (30%)]
Gelinkte weerstanden worden gespecificeerd op 500 VDC. Kookplaatjes etc. kan, maar je weet door voornoemd sterk PTC effect dan zonder te meten niet hoe zwaar je de amp belast.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Ik gebruik al jaren doodnormale hoogvermogen weerstanden op koelplaat. Geschakeld zodat ik 4,2 en 1 ohm kan testen tot 1kW.
Je zal niet tot in de eeuwigheid het maximale vermogen dissiperen, dus warmteontwikkeling valt in de praktijk wel mee.
Rob.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik bedenk me opeens, dat een 3,6 kW versterker die muziek moet versterken nooit en te nimmer continu z'n maximum haalt. In het extreemste geval zit je met een crest-factor (verschil tussen piek en gemiddeld) van 6 dB. In de praktijk eerder 10-20 dB. Dus qua warmteontwikkeling moet je rekenen op maximaal een kwart (-6dB) van het maximum vermogen van de ampjes.