Beste leden,
Ik vraag mij af of het bij een auto radio zo is dat als je 2 speakers aansluit in plaats van 4 dat de radio ook stroom gaat gebruiken.
Ik ben een totale leek op dit gebied dus ik hoop dat jullie een antwoord voor mij hebben.
Alvast bedankt,
jake
Als je niks aansluit zal je ook niet verbruiken. Met 2 speakers van 50watt verbruik je 100Watt. Met 4 van 50 verbruik je 200Watt.
Niet juist? 
Nou, volgens roadrunner heb ik gelijk?
Als je nu niks aansluit dan verbruik je toch niets? 
Dat is een moeilijke vraag. Het redement van de eindtrap is bij de meeste constructies afhankelijk van de belastingsimpedantie. Als je ze niet nodig hebt om het gewenste level op de gewenste plaats te halen zijn twee gelijke extra luidsprekers parralel icm 3 dB minder signaal dus ongunstig tov twee speakers die iets 'harder' staan.
Maar dat is een nogal theoretische exercitie. Er zijn veel meer en belangrijkere onbekenden dan het aantal luidsprekers.
LOL @ T-beav
[Bericht gewijzigd door Aart op (11%)]
Hangt natuurlijk af hoe hard je hem zet : als je naar 2 luidsprekers luistert met de volumeknop op 2*10 watt of naar 4 luidsprekers met de volumeknop op 4*5 watt is hetzelfde in totaal vermogen. Als je het kot vol open draait zal de eindtrap met 4 luidsprekers dubbel zoveel verbruiken dan met 2 luidsprekers
Mijn radio is 4x 30 watt
Dus als ik dan 2 speakers aansluit verbruikt hij op max vermogen maar 60 watt?
Nee hoor, veel minder.
Muziek kent een vrij grote dynamiek, de (2x-) 30W is het maximale en het gemiddelde ligt daar gemakkelijk 6 dB onder, dus met het rustverbruik er bij een W of 20 bij voluit luisteren oid.
Maar dat was de vraag niet.