Hallo mensen,
In mijn schuur voor de paarden heb ik rond de waterleidingen een tracing / verwarmingslint met isolatie.(32 meter)
Hoe kan ik meten of het verwarmingslint nog 100% werkt, dus over de volledige lengte. Aanraken en voelen gaat niet, want hij verwarmd maar tot +3 graden dan schakelt hij uit en bij 0 graden schakeld hij weer in.
Iemand een ideetje?
Bedankt,
Cor
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hoe wordt dat geschakeld? Kun je het ding forceren warmer te worden? Als het schakelende element ook tegen de buis zit, en je daar dus niet bij kunt, kun je ook geen weerstand meten om te controleren of alles nog heel is. Zijn het meerdere, losse elementen (eventueel parallel geschakeld) of 1 groot element? In het laatste geval zal het ding het waarschijnlijk helemaal doen, of helemaal niet.
gewoon de weerstand meten ? tijds meten evt themostaat over bruggen, of foppen.
maar als je dat lint buiten gebruikt en er nu nog niets bevroren zal die het wel doen 
Weerstand meten zal wel lastig gaan: je weet niet wat je moet meten. Een tracinglint bestaat uit vele parallelle verwarmingelementjes. Je kunt ze dus op lengte knippen, het vermogen gaat dus in (kilo)Watt per meter.
klein is fijn
Moderator
Staat het vermogen niet op de tracing zelf? Hij weet de lengte, dus Amperemeter ertussen en kijken of het klopt.
Dan heb je nog het probleem dat er ook tracing is dat zichzelf regelt het lint is een ptc en bestaat niet uit elementjes maar uit een tussen twee geleiders aangebrachte substantie.Bij dat spul kan je dus niet simpelweg de weerstand of stroom meten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en als zekerheid het water aan het einde van de leiding laten druppen tijdens harde vorst zorgt ook voor stroming en dan vriest het ook moeilijk dicht .
bij kennissen thuis is de waterleiding naar de schuur al bevroren en dit is in januari niet gebeurd ( met -18 ), gewoon omdat het nu waait en toen niet . maarja de leiding loopt 25cm diep dus dat gaat wel vlug bevriezen , ik heb ook al gezegd om de leiding uit te zetten eer het ontdooit en de schuur blank staat , een paar jaar terug waren de leidingen uit de soldeer gedrukt met vorst .
Oef .. hoop antwoorden zeg 
@ sparky gsx : Ik kan het niet forceren warm te worden. Het is een lange lint van 32 meter (watt per meter kan ik wel opzoeken denk ik)met een sensor aan het begin. Deze sensor meet de temperatuur en zorgt dat het onder de 0 graden aan gaat tot het 3 graden verwarmd is en laat dan de buis weer afkoelen tot 0 graden.
@shiptronic: Hier vriest het bijna altijd in de winter (oostenrijk) dus overbruggen hoef ik niet te doen, maar kan het zo simpel zijn als de weerstand meten? .. oh ja, het geheel is afgesloten en kan niet bij de "draden zonder het mes erin te zetten. Het enige waaraan ik iets kan meten is de stekker.
Momenteel doet hij het ook , het is in de stallen momenteel -12 en de buis is niet bevroren, dus ik maak me geen zorgen, maar zou graag weten of het te testen is, voor als het wel aan het bevriezen is. Ik heb gehoord dsat het mogelijk is dat een gedeelte van de draad nog kan werken, en een gedeelte niet (kapot) waardoor het gedeelte wat nog werkt een hogere temp heeft. (weet niet of dit waar is).
Ik zou bijvoorbeeld inde herfst willen kijken of het hele systeem nog werkt (voordat het gaat vriezen bij ons, ik kan de sensor eenvoudig foppen door er een koud goedje tegenaan te houden/spuiten.
@GJ deze kon ik niet zelf op lengte knippen!!
@ klein is fijn: vermogen kan ik opzoeken en de lengte ook ... dus is het zo eenvoudig?
@ the headhunter: dus niet te meten?
@ Testman..... dat gaat een hele hoge waterrekening zijn aan het einde van het winterseizoen, het vriest hier zo'n 4-5 maanden onophoudelijk. Daarom heb ik ook deze tracing aangeschaft een paar jaar geleden.
Het is natuurlijk niet het einde van de wereld als deze kapot is, en als het in de winter gebeurd zal het niets veranderen....de leidingen zullen kapot vriezen. Maar als ik nu al zou weten dat een gedeelte niet werkt.... dan kan ik me daarop voorbereiden en maatregelen treffen.
Heb effies gezocht en het is zo'n soort lint:
http://www.reitshop24.de/D/Heizkabel_230_V_-_34_m_g6847.html
Niet hetzelfde merk, maar het idee en systeem is wel hetzelfde.
Bedankt,
cor
benleentje
Golden Member
Ik werk alleen met industriële tracing voor de petrochemie. Ik ken maar 1 type tracing lint waarin er secties zitten. Dat lint heeft om de ca ½m een verdunning. Om de 50cm is er dus een apart stukje wat telkens parallel is geknoopt. Deze zou bij een beschadiging in de kabel of een knikken tijdens het aanbrengen uit kunnen vallen.
Alle ander linten die ik ken doen het altijd in zijn geheel of niet. Ook hier kan bij een mechanische beschadiging een deel uitvallen maar dan valt het complete gedeelte achter de beschadiging uit.
Verder heb je denk ik een zelf regulerende lint zonder sensor daar kan je weinig aan forceren. Het is 1 grote PTC weerstand en enkel waar de temp lager wordt dan een bepaalde temperatuur zal gaan verwarmen.
Als je wel een aparte sensor hebt heb je ook een thermostaat en kan je daar altijd forceren door aan de thermostaat te draaien of door de thermostaat te overbruggen.
Enkel bij mechanische beschadiging zal de lint defect raken en misschien bij ouderdom. Maar ik zit niet in de onderhoud enkel installeer ik nieuwe linten.
Het is dus een lint met een aan-uit thermostaat, gewoon een vemogensmetertje ervoor, en je ziet of hij zijn specs haalt.)w/m
Op 20 december 2009 15:40:32 schreef isa:
Ik heb gehoord dsat het mogelijk is dat een gedeelte van de draad nog kan werken, en een gedeelte niet (kapot) waardoor het gedeelte wat nog werkt een hogere temp heeft. (weet niet of dit waar is).
Dat is niet waar, temperatuur blijft gelijk, de boel neemt dan gewoon minder vermogen op:
Op 20 december 2009 17:06:15 schreef The Headhunter:
gewoon een vemogensmetertje ervoor, en je ziet of hij zijn specs haalt.)w/m
benleentje
Golden Member
en een gedeelte niet (kapot) waardoor het gedeelte wat nog werkt een hogere temp heeft.
Dat hangt van je type lint af.
Een lint met PTC werking kan nooit warmer worden dan de specificaties van het lint. Als de lint maar tot 5°C verwarmt stopt het daar.
Andere type linten kunnen verwarmen totdat ze doorbranden. Maar dat zal bij goede berekening niet gebeuren omdat er altijd warmte door leiding wordt opgenomen omdat er bv constante stroming is in de leiding. Anders moet er een thermostaat geplaatst worden, die stopt met verwarmen als de leiding warm genoeg is of als het lint te warm dreigt te worden.
@ beleentje: Er zit aan het begin van het lint een sensor die ik op de koudste plek moest plaatsen, verder geen thermostaat ofzo. ook niet om de x m een verdunning.
@ headhunter: vermogensmeter, kan dat met een multimeter?
Ben blij datr niet een gedeelte van de lint kapot kan gaan... hij werkt of hij werkt niet ....dat is al een geruststelling. Momenteel doet hij het dus 
Bedankt,
Cor
Op 20 december 2009 20:46:47 schreef isa:
Ben blij datr niet een gedeelte van de lint kapot kan gaan... hij werkt of hij werkt niet ....dat is al een geruststelling.
Ik wil de pret niet bederven, maar dat kan dus wel.
benleentje
Golden Member
@GJ volgens mij enkel als de kabel is ingesneden en dan enkel bij speciale typen voor zover ik weet. Verklaar je anders nader. Ik heb enkel met linten van tyco en raychem gewerkt
Ik weet de type kabel niet meer uit mijn hoofd maar dit type heeft een weerstand draad om de geïsoleerde hoofdleiders heen gewikkeld. Enkel de 2 uiteinde van de weerstand draad is verbonden met de hoofdleiders. Dan is er 2 cm niets en weer een stuk weerstand draad. Als je nu dat uitwendige weerstand draad insnijd of een scherpe knik in de kabel maakt kan de kapot en zo die sectie niet meer werken. Die secties zijn ca 50cm tot 1m (afhankelijk van het vermogen per meter) en zou met een goed geïsoleerde leiding niet meteen kwaad kunnen.
Precies, dan werkt een sectie niet meer. Er kan dus wel degelijk een deel stuk terwijl de rest nog gewoon werkt. Neemt niet weg dat tracingkabel over het algemeen behoorlijk betrouwbaar en probleemloos werkt. En net wat je zegt: als een stuk van 50cm niet meer werkt is dat vaak niet zo'n drama.
Je kunt hem wel testen of ie nog voldoende werkt: gewoon iedere dag kijken of er nog water door die leiding wil. Zoniet: dan werkt ie niet afdoende, simpel toch
En dan kun je met een ontdooitrafo de hele boel ontdooien en een nieuwe tracing leggen. (op de een of andere manier bekruipt mij nu het gevoel dat dit niet de testmethode is die je zocht)
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (38%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat met parallelle secties snapte ik even niet, moest ik even over nadenken. De resultaten staan hieronder.
In het lint lopen twee draden. De ene noem ik plus de andere noem ik min. Iedere Zoveel cm zit er een weerstandsdraad aan de plus, die even verderop aan de min komt te hangen. Dan dus een stukje met alleen de twee draden en dan weer hetzelfde.
Ik weet niet wat van type lint je gebruikt er zijn grofweg 2 soorten lint op de markt, en ik vermoed dat jij optie 1 hebt. deze worden veel onder de naam thermaflex verkocht.
1. een soort tweelingsnoer waaar aan het einde de draden aan elkaar zitten en de kabel zelf een weerstand is, kenmerk is dat je deze niet op lengte mag afknippen en dat er aan het begin een oranje kastje die de temperatuur van de leiding meet en het lint aan/uit schakelt, bij draadbreuk werkt het volledige lint niet meer.
Bij dit type lint kun je het beste een stroommeetrelais plaatsen die de stroom meet waarachter een timer zit die schakelt als het lint langer dan 1 uur niet aangeweest/geen stroom heeft gebruikt.
2. zelf regulerende tracing, bij dit type lint regelt het lint zelf zijn vermogensopname door de PTC werking, dit lint is kun je op elke gewenste lengte afknippen, bij draadbeuk zal het deel wat achter de breuk zit niet meer werken.
Op het eind een relais plaatsen die meet meet of er op het eind nog spanning op het lint staat.
ps testen is heel simpel, gewoon het hele lint in de sneeuw leggen en waar het sneeuw niet smelt is het lint defect
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
meije,
die eerste is lastig: De gewenste spanning is afhankelijk van de lengte van de kabel. Als je temperatuur sensor voldoende dicht bij het verwarmingselement zit, gaat het misschien wel werken: bij korte stukjes wordt ie heel snel heel heet, maar weerstandsdraad kan een hoop hebben. (ik heb een stukje bij conrad gekocht, en dat mag geloof ik 400graden worden). Alternatief is om een stroomsturing te maken. maar dat is lastig.
Die tweede hebben we nu niet mee te maken, want er moest een kastje gemonteerd worden op het koudste punt. Er is dus 1 sensor, en geen zelfregulerende weerstandsdraad.
Wat ik net had uitgelegd, kan je ook niet overal doorknippen. Dat kan je het beste doen daar waar er maar 2 draden lopen. (anderzijds, het ergste wat je kan gebeuren is dat de laaste halve of hele meter het niet meer doet, en dat kan je oplossen met een paragraafje in de handleiding...)
In alle gevallen is het zo dat je bij draadbreuk minstens het stuk achter de draadbreuk niet-werkend kan krijgen. Maar met de parallele weerstandsdraden truuk kan het zijn dat 1 stuk van 1m het niet meer doet. En dat is lastig te detecteren. Dat merk je pas als die ene meter bevriest....
Je kunt ook niet gewoon meten of er nog stroom loopt, of de weerstand meten. Want je moet goed weten wat de stroom of weerstand hoort te zijn, want die zal maar 1/40 veranderen als 1m kapot gaat van de totaal 40 meter....
Ik heb die die eerste lint wat Meije beschrijft.
Het is dus niet mogelijk om te bekijken of het geheel nog werkt of niet meer..... Voorlopig blijkt hij het te doen en heb er geen problemen mee.. Het gaat natuurlijk anders zijn als juist het laatste stukje niet meer werkt. Want daar zit een kraan aan die nogal eens wilt bevriezen. Is het de kraan, of is het dan de verwarmingslint die daar niet meer werkt 
Oh ja , in de sneeuw leggen en dan kijken of deze overal warmt wordt... dat zal niet gaan. De lint is helemaal ingebouwd, door balken , muren e.d. Ook zit er overal rond isolatiemateriaal en kabelbinders/tape/.... gaat me ene dag kosten om het los te maken en zeker een dag om weer te bevestigen....
Bedankt voor de hulp.
Cor
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Die eerste kun je eenvoudig testen, die werkt wel of niet. Een vermogensmeter (of amperemeter) ertussen en je weet of ie het doet. Het vermogen bij het inschakelen zal altijd ongeveer gelijk moeten zijn. De thermostaat schakelt steeds in bij dezelfde temperatuur. Als je dit af en toe controleert zou het voldoende moeten zijn.
Die eerste ken ik niet, alle tracingkabels die ik ken kun je op lengte knippen. Tegenwoordig zit er meestal een geleidende polymeer tussen de draden die zelfregulerend is. Voorzover ik weet zijn daar bijna nooit problemen mee.
benleentje
Golden Member
Er zijn 3 soorten linten
1ste
In het lint lopen twee draden. De ene noem ik plus de andere noem ik min. Iedere Zoveel cm zit er een weerstandsdraad aan de plus, die even verderop aan de min komt te hangen. Dan dus een stukje met alleen de twee draden en dan weer hetzelfde. Dit herhaalt zich om de ca 50 tot 100cm afhankelijk van het vermogen van het lint. Als je halverwege deze sectie inknipt valt de hele sectie uit.
2de
Zelf regulerende linten en niet zelf regulerende linten met een polymeer tussen stuk. Afhankelijk van het polymeer heeft dit specifieke eigenschapen kwa min en max temperatuur met verwarmen en of bestendig heid. Het produkt in de leidng begint te kristallizeren bij 80°C terwijl het in het proces normaal op 170°C wordt gehouden. Niet elk lint is zelfregulerend dat is soms helemaal niet gewenst in dat geval dient er met een thermostaat gewerkt te worden
3de
serie-linten. Deze worden speciaal gemaakt naar wens en kan daarna niet meer verander worden. Zijn vaak van RVS met koolstof vulling kunnen dan tot 800°C of hoger. Vaak voor hogedruk stoom leidingen die tot 500°C kunnen oplopen. Het lint hoeft enkel te verwarmen als het water dreigt te bevriezen tijdens een stop of afsluiten van een deel van de stroomleiding