Het is een gebied waar ik nog niet in thuis ben maar wat is de kostprijsvergelijking bij datatransmissie over de powerlines en de andere methoden?

Tot zover nog niet naar gekeken. We zitten nog in een brainstormfase.

Bedankt voor je interesse in elk geval.

Groeten

Hallo,

Ik heb even gewacht met reageren omdat ik eens wou zien hoeveel interesse er is in domotica.

Zelf ben ik al enkele maanden bezig met een systeem op te zetten op basis van VSCP (Het protocol waar Sven reeds naar verwees). Als jullie nog een weekje geduld hebben maak ik een filmpje van de proto opstelling in actie.

Enkele correcties over VSCP:

• Het heeft GEEN PC nodig om te werken, dit is net het verschil tussen VSCP en andere protocollen.
    • De modules communiceren volledig autonoom met elkaar. Er is zelfs geen 'master'.
    • Een PC wordt enkel gebruikt om eenmaal de 'logische verbindingen' te leggen. Bv druktoets A bedient lichtpunt Z. Dit kan aan de hand van een PC tool die 'VSCPWorks' noemt. Deze SW bestaat voor Windows (meest stabiele) en Linux (ouder). Eenmaal de modules geconfigureerd zijn werkt het systeem zonder PC.
    • Een PC KAN gebruikt worden om bv de bus-events te monitoren, of om netjes je huis te visualiseren. Dit is echter geen must. Er zijn reeds wat mensen hiermee bezig geweest maar dit is nog niet compleet. Dit stuk van VSCP noemt 'OHAS' ... dit is echter al 'advanced stuff'
  • Het is niet enkel geschikt voor CAN en/of nieuwe installaties.
    • Er zijn reeds modules ontwikkeld voor CAN / Ethernet / USB / Wireless. Zie http://www.vscp.org/wiki/doku.php/vscp/modules/start
    • Een powerline module staat er nog niet tussen maar gezien het een opensource project is staat het iedereen vrij een powerline module te ontwikkelen voor VSCP.

Het is leuk om te zien dat er toch zoveel interesse is om een eigen domotica systeem te ontwikkelen. Ik moet zeggen dat veel van de ideen/richtingen me bekend voorkomen ... op een-of-ander moment heb ik ze allemaal overwogen.
Wat belangrijk is om te beseffen is dat als je dit domotica systeem effectief wilt gebruiken op grote schaal (je hele huis) het extreem stabiel moet zijn. Ik denk dat je vrouw (of vriendin) je 'speelgoed' snel verwenst als het regelmatig reboot, crahed, plots onverklaarbaar reageert, een dag per week uitligt omdat jij nog SW aan het schrijven bent...
Een domotica systeem ontwikkelen groeit ook vrij snel buiten je eigen capabilities. Het is fijn als je dan kan rekenen op ontwikkelingen die iemand anders reeds gedaan heeft.

Daarom ben ik zelf ook lang aan het zoeken geweest en bij VSCP uitgekomen.

De meeste reeds bestaande modules van VSCP werken op basis van een CAN bus, voor mij was dit prima omdat ik het ook zo wou. Maar CAN is voor VSCP gewoon een 'physical layer' ... VSCP kan net zo goed draaien over Ethernet, Wireless of Powerline. X10 of 433Mhz modules zijn ook gewoon 'physical layers'. Een netwerk bestaande uit CAN + Ethernet + Wireless + ... is ook mogelijk. Er is bevoorbeeld reeds een router ontwikkeld tussen CAN-Ethernet en CAN-Wireless.

Oei oei ... dit wordt wel een hele lange post.
Laat me even weten of er interesse is om meer over VSCP te weten, dan tik ik wel wat verder.

Ghole

klinkt interesant, beter huidige goed gebruiken en beter maken, dan iets nieuws slecht verzinnen

ooo mooi klinkt goed! Ik wil meer weten :)

ghole,

ik kijk alvast uit naar je demo.
Hoewel VSCP me aanspreekt, omdat de opbouw grotendeels overeenkomt met wat ik in hoofd al had opgebouwd, vertoont de site/wiki nogal veel gaten/dead links. Als je wat meer mensen warm wil maken voor dit project, kan je misschien de wiki wat aanvullen of zelf een blog met je ervaringen publiceren?

Ik ben blij verrast met de mogelijkheden van VSCP. Ik kijk absoluut uit naar de demo en de aanvullende info. Ik denk dat we met een paar man mooi aan een physical layer voor powerline kunnen werken en dan onder andere lekker met VSCP verder kunnen. Ik hou er wel van. Ook het idee dat je zowel bedraad als draadloos via ethernet, can of weet ik wat voor iets allemaal kunt communiceren vind ik super. Je ben dus vrij om te kiezen hoe je je systeem wil inrichten. Verder vind ik het echt super dat alles uC based werkt!

Klinkt tof. Ik kijk uit naar de extra info.

Mzzls

Het lijkt me slim aan te haken bij bestaande systemen/protocollen. VSCP en event driven klinkt goed, jammer dat er geen powerline interface is. De grote vraag is natuurlijk; zijn de twee compatible? Ik ben er nog niet diep ingedoken maar de afwezigheid van een powerline module in VSCP doet mij vermoeden dat het niet compatible is.

Nu het punt vrouw/vriendin/overige familieleden toch ter sprake komt ... een user friendly interface lijkt mij ook niet onbelangrijk. Het idee van de logitech afstandsbedieningen waarbij je een functie kunt kiezen (filmpje kijken) en vervolgens alle noodzakelijke apparatuur ingeschakeld/afgestemd wordt haakt volgens mij wel in op het event driven?

Op 28 december 2009 01:00:57 schreef _Danny_:
Het lijkt me slim aan te haken bij bestaande systemen/protocollen. VSCP en event driven klinkt goed, jammer dat er geen powerline interface is. De grote vraag is natuurlijk; zijn de twee compatible? Ik ben er nog niet diep ingedoken maar de afwezigheid van een powerline module in VSCP doet mij vermoeden dat het niet compatible is.

Volgens mij kun je de powerline interface gewoon het beste beschrijven als een zender en ontvanger. wat je er aan data in stopt maakt niet uit. zolang het maar van punt A naar B (c, d, e, f etc ) gaat.

Het VSCP protocol doet er op zich niet zoveel aan toe.

Om die gateway te bouwen is de appnote van Microship wellicht een goed uitgangspunt.
Echter, mijn kennis van modulatie en demodulatie technieken op gebied van powerlines is zo ongeveer 0,0(!)

Hmmm, ik doelde op compatibiliteit tussen X10 en VSCP maar zie net dat ik in m'n vorige post geen X10 genoemd heb. Een eigen powerline module kan je natuurlijk zo bouwen dat het naadloos aansluit op VSCP.

Als VSCP niet moeilijk doet over de physica layer zoals ik in voorgaande posts gelezen heb dan lijkt het ontwikkelen van een eigen powerline interface me een mooie oplossing.

Ik zie een uitdaging maar net als bij Jeroen is mijn kennis op dat gebied 0,0. Ik zag wel dat er kant en klare PCB ontwerpen klaar liggen op de site van VSCP. Misschien dat daar nog een optimalisatieslag op te halen valt want ik vind ze vrij groot.

Mzzls

Is er een schatting van hoeveel die modules zullen kosten per stuk?

OK, fijn ... ik mag wat verder promotie maken voor VSCP.

@Sven, de wiki is inderdaad een spaghetti van stukjes text. Moeilijk te volgen en je moet echt wel even doorbijten om de logica te zien.

Ik moet inderdaad mijn ervaringen eens neerschrijven. Het komt eraan maar langzaam, heb weinig tijd als jonge vader :-)

Ik ben er een dik half jaar geleden eens aan begonnen en nu ik het allemaal wat door heb werkt het prima. Ook de code die in hun SVN zit is vrij snel te porteren naar een nieuwe HW module.

@Danny, Jeroen en anderen
Ik denk niet dat er iets in VSCP zit dat het onmogelijk zou maken om over powerline te werken. Er heeft gewoonweg nog niemand dit echt gedaan.

Ik denk wel dat je een verschil moet maken tussen X10 en 'powerline communicatie'.
X10 is 1 implementatie van een powerline protocol met ook hogere lagen, voor zover ik weet vrij simpel van opbouw en master-slave. Er bestaan veel x10 modules kant-en-klaar. Als je deze modules wilt koppelen aan VSCP moet je een soort van gateway maken. Deze gateway moet dan 'events' vertalen naar concrete acties 'stuur actor x aan'.

Als je spreekt over puur powerline communicatie op zich kan je direct ervoor zorgen dat die modules echt VSCP praten met elkaar. Ik heb nog niet naar de app-note van Microchip gekeken maar inderdaad, als je zoals jeroen zorgt voor een betrouwbare communicatie op phy laag kan VSCP hier perfect boven op draaien.

Je gaat er wel voor moeten zorgen dat je powerline betrouwbaar is. Dus error coding, collision detection, ack, nack, ... heeft Microchip ook hierover app-notes?

Ghole

Hier staat trouwens nog een mooi overzicht van de verchillende domotica protocollen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_automation#Standards_and_bridges
En een van de opvallendste vind ik persoonlijk, insteon.
Insteon maakt gebruik van powerline communicatie icm rf. Het is decentraal true mesh netwerk. Iedere node zorgt er dus voor dat netwerk groter en betrouwbaarder word.
Helaas alleen verkrijgbaar in de US :-(

Hoe zijn de ervaringen met het velleman systeem.
Wat zijn daarvan de voor/tegens ?

Zelf ben ik me nu ook meer gaan interesseren in X10.

http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00236a.pdf

Persoonlijk zou ik nog wel voor een AVR gaan, maar qua schemas/informatie kom ik hier al best ver mee denk ik toch zo

@ken: je kunt uiteraard een ontwerp maken voor zowel een PIC als AVR.
Groot nadeel van de appnote van MC is dat het direct aan 230v hangt zonder enige isolatie. Ben hier geen voorstander van.

@ Jeroen Boere , zou het mogelijk zijn om het signaal uit de 220V te filteren en dan met een optocoupler te werken?
En wat zal er met het signaal gebeuren als je er een trafo tussen zet?

[Bericht gewijzigd door 19roland70 op (24%)]

Er zijn vast wel mogelijkheden om het zaakje netjes volledig te scheiden van het net. Er zijn genoeg scheidingsmogelijkheden buiten trafo's. Er zijn "opamps" welke inductief of capacitief data overdragen en dus zorgen voor een nette scheiding etc. etc. Alleen moet er dan een mogelijkheid bedacht worden om ook de voeding gescheiden uit het net te betrekken maar ik vrees dat dit toch via een trafotje moet gaan werken.

@Jeroen
Wat is precies je bezwaar tegen de oplossing in de AppNote van Microchip? Wanneer alles netjes in een kunststof behuizing o.i.d. zit waarbij aanraken geen gevaar geeft dan maakt het toch niets uit?

Mzzls

Ook een leuke domotica oplossing is "digitalstrom". Op http://www.digitalstrom.org vind je meer informatie, ik kan alleen nog niks vinden over de verkrijgbaarheid van de modules.

Dat alles aan het net hangt gelijk vind ik alleen vervelend tijdens heb opbouwen/testen.

Ik zou qua grote toch voor een r/c voeding gaan

Ik ben stilaan aan het uitkijken een een huis te (ver)bouwen. Voorlopig nog wel even weg, maar domotica kan je best van een prille fase al rekening mee houden. Op die manier heb je dus ook het voordeel dat je speciale kabels kan leggen in aparte buizen. Dit lijkt mij ook de beste oplossing vanwege betrouwbaarheid. VSCP lijkt mij zeer interessant. Ik zou zelf een CAN bus willen gebruiken. Deze is zeer storingsongevoelig (komt van automobiel sector) en is een echte multimaster bus. Voor RS-485 heb je meestal ofwel point-to-point verbindingen nodigofwel een master die alles in goede banen leidt.

Als je geen bijkomende kabels kan/mag leggen zou ik ook geen X10 gebruiken. Deze is eigenlijk enkel interessant omdat er behoorlijk wat voor te krijgen is. Op technisch gebied is het maar vrij bagger: snelheden tot 20 bits(!)/s, vrij duur en weinig flexibel (alleen aan/uit en dimmen). Als physical layer voor VSCP lijkt het me ook weinig geschikt vanwege de lage snelheid en het vaste frame formaat. Ik zou eerder kijken naar UPB (http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_powerline_bus). Nadeel is dat ik hier weinig van vind in België/Nederland. Verder heb je altijd de nadelen van powerline communicatie (eenvoudig te storen).

RF lijkt mij persoonlijk interessanter (hogere snelheid en je kan met ACKs werken en blijven proberen tot je deze krijgt). Je kan zelf iets doen met 433/868 Mhz modules, of iets als de EZ430 van TI.

Voila ...
ik heb mijn best gedaan en een demo opstelling gemaakt van VSCP.

Enjoy!
http://www.youtube.com/watch?v=_mkO6cn8ih8

Ghole

Ziet er fantastisch uit !
Na een paar uur uitleg snapt elke vrouw hoe dit werkt ;)

Hoeveel draden moet je nu effectief trekken naar elke knop?
Geraakt zoiets in een nieuwe huis installatie ooit goed gekeurd?

[Bericht gewijzigd door The Dutchman op (18%)]

Ziet er mooi uit Ghole.
Wij hebben bij de HCC ook zo'n project gehad zie hier.

http://domotica.zenot.nl:8080/news.php

Het is hartstikke leuk om te maken, maar in bestaande huizen valt het niet mee. Je zou inderdaad gebruik moeten maken van de bestaande elektriciteit_instalatie zoals hier al aangehaald is, je moet eigenlijk voorkomen dat je in het bestaande net gaat knoeien.

Wij hebben het via internet gedaan, dan kon je als je niet in huis was ook vanalles aan en uitzetten, en opvragen, of bekijken.

In een nieuw nog te bouwen huis kan je rekening houden met installatie, aparte pvc buizen aanleggen voor de domotica toepassing, maar dat is erg duur, en er komt nog heel wat bij kijken.

Zoals ik al zij het is leuk, maar of het nut heeft ?????.

Blijf het wel volgen, het blijft leuk. :)