Beste Circuits-Onliner,
Onlangs heb ik andere speakers op de speaker A aansluiting aangesloten(3-weg met scheidingsfilter).Het geluid van de 1-weg speaker B heeft nu veel minder bas als ik speaker A op een aanvaardbaar bas-niveau zet.Hoe kan ik de bas van de 1-weg speaker verhogen.Als ik daarvoor een weerstand(?)nodig heb, tussen welke waarde moet deze dan liggen voor weinig tot veel bas-verhoging of kan ik misschien een stereo-potmeter gebruiken?Ook hiervan zou ik graag de waarde willen weten.De versterker is 35 W,de 1-wegspeakers 60 W.
Alvast bedankt,
Karel van Alphen
Wat is de impedantie van de speakers? 4, 6, 8 Ohm?
Het rendement van de speakers kan anders zijn, evenals de frequentiekarakteristiek. Een universele ( 1-weg) speaker is meestal een compromis tussen hoge en lage tonen. Een woofer in een 3-wegsysteem zal al meer laag 'kunnen' geven.
Als de impedantie van speaker A lager is (4 Ohm, bijv.), zal deze harder klinken dan speaker B (8 Ohm, bijvoorbeeld)
Je kunt niet zomaar een speaker dempen met een weerstand, want daar heb je dan een flinke jongen voor nodig.
Op beide uitgangen zijn 8 Ohm speakers aangesloten,op speaker A zitten 3 speakers en op speaker B een set 1-weg speakers.Deze flinke jongen van een weerstand vermindert natuurlijk ook flink het volume.Is een oplossing misschien een volume/toon/balans voorversterkertje van OKAPHONE K8084 (Zie VELLEMAN-site)tussen mijn speakerdraden naar speaker B aan te sluiten?
Is dan misschien mogelijk om tussen mijn (3-weg) woofers een stereo vermogensregelaar te plaatsen zodat ik deze (speaker A) iets kan dempen zodat ik op mijn versterker de basschakelaar voor speaker B wat harder kan zetten?
Kun je niet gewoon een deftige versterker met 2 kanalen kopen?
Er zal gewoon altijd een impedantieverschil zijn tussen je 2 speakers voor een bepaald frequentiegebied omdat ze inherent verschillend zijn...
[Bericht gewijzigd door jommeke op (54%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
@jommeke: Als het reeds een stereosysteem betreft zal TS dan moeten uitkijken naar een antieke quadrifonische versterker met gescheiden front/rear bass/treble regelingen...
Ja, maar als het een stereosysteem zou betreffen dan zouden speaker A en B toch al op twee verschillende kanalen liggen, terwijl dit hier niet het geval is. Of vergis ik mij?
Je kunt toch gewoon zo een configuratie hebben voor een stereosignaal:
- kanaal A ---> 1-weg speaker A
- kanaal B ---> 3-weg speaker B (met mogelijkheid om ietsje meer bas te geven)
met kanaal A en B in stereomodus
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het A en B kanaal zijn gewoon twee apart aan en uit te schakelen luidsprekeraansluitingen op de zelfde stereo eindversterker.
Om de twee sets boxen elk een eigen klankkleur te geven heb je een tweede versterker nodig met een eigen toonregeling.
Het kan dus alleen passief. Veel moderne éénwegsystemen bevatten een correctienetwerk om ze te optimaliseren, als je vermoed dat dat zijn werk niet naar het zin doet zou ik eerst eens kijken wat daar nu zit.
Maar hoe belangrijk is het werkelijk ? Je zult nooit naar twee systemen tegelijk luisteren. Op veel "receivers" is het mogelijk EQ settings mee te programmeren in presets.
Mocht dit topic over rotzooi en herrie gaan dan is het netjes dat op tijd te vermelden.