Beste mensen,
Ik heb een ideetje bedacht en als ik het zo bekijk moet het niet al te moeilijk zijn om uit te voeren.
Ik heb een televisie en een computer aangesloten staan op een surroundset. Echter, de televisie en de computer staan haaks op elkaar. Nu was mijn idee om de snoeren van de boxen van de surroundset zodanig te leggen dat ik met 1 druk op de knop de configuratie een kwartslag gedraaid heb.
Dus, in situatie 1 (zie plaatje) geldt de normale configuratie, maar in situatie 2 wil ik dat de surroundversterker denkt dat de boxen links en rechts van mijn pc ook daadwerkelijk links en rechts zijn.
Schematisch is het als volgt:
In de bovenste situatie (1) liggen de snoeren gewoon 'rechtdoor'. Maar als ik dan een schakelaar omhaal, komt situatie (2), en daarbij moeten de snoeren een andere box voeden.
Het gaat dus om 4 verschillende signalen die in situatie (1) naar een box gaan, en in situatie (2) gaan alle 4 de signalen naar een andere box.
Hopelijk is dit een beetje duidelijk uitgelegd. Op het oog lijkt het me niet zo moeilijk, maar ik heb geen idee hoe te beginnen, omdat het om 4 signalen tegelijk gaat.
mvg,
Guitert
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Luidsprekerkabel in dit geval neem ik aan ? 
Op zich kan het prima. Let alleen wel op of er geen brugeindtrapjes in je receiver gebruikt worden, dan kun je de grounds niet samennemen en zou je dus een achtvoudige omschakelaar nodig hebben. Strikt persoonlijk houd ik voor zo een toepassing erg van een ouderwetse stevige draaischakelaar met keramische wafers en verzilverde contacten. Duur, maar kraakt nooit.
De schakelaar moet breek voor maak zijn.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Persoonlijk zou ik hiervoor liever een aantal losse relais nemen die je vanuit een enkele schakelaar omschakelt. Eventueel kun je dat omschakelen nog wat intelligenter laten gebeuren als je er (jawel) een uC voor neemt (afstandsbediening bv).
Let wel even op (bij welke oplossing dan ook) dat het nooit voorkomt dat verschillende versterker uitgangen aan elkaar geschakeld worden. Ik bedoel heel kort tijdens het omschakelen.
Bedankt voor de antwoorden tot zover. Ik heb nog wat vragen die hier over gaan:
- bij een viervoudige schakelaar/draaischakelaar zijn dit dan vier knoppen die ik om moet zetten?
- De oplossing met de relais, is het veel gevraagd om daar een schemaatje van te tekenen? Ik begrijp het nog niet helemaal namelijk.
Op 28 december 2009 10:53:56 schreef Guitert:
- bij een viervoudige schakelaar/draaischakelaar zijn dit dan vier knoppen die ik om moet zetten?
Eén schakelaar met 4 dekken, prijzig als je audio wilt schakelen. Daar heb je ook goede voor luidspreker geschikte relais voor, en dan heb je alleen nog een eenvoudige Lorin draaischakelaar nodig.
Bedankt voor het antwoord. Zou je dit eventueel kunnen verduidelijken met een schema o.i.d.? Ik ben niet zo heel goed thuis met dit onderwerp.
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Ik hoop dat je dit snapt,
in = de ingang van de schakling (uitgang stereo)
PC zijn de luidsprekers van de PC
Tv is de normale stand, TV dus.
bij de TV stand staan de relais uit, dus normally closed
dan bij de PC, staan de relais aan, dus normally open

Top, bedankt! Ik neem aan dat er voeding nodig is voor de relais? En wat is een goede plek om het benodigde materiaal te krijgen?
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
zo een relais vindt je bij de locale elctroboer, of online
voor de voeding zou ik gewoon een 12V adapter pakken. simpeler kan niet.
Ik zou voor 2 X een cmos 4016 gaan dat is een ic, maakt geen geluid en is goedkoper. Deze gebruik ik zelf ook om geluid te schakelen werkt prima. Als winkel geef ik zelf de voorkeur aan Dickbest.nl maar dat is online en dat wil niet iedereen.
[Bericht gewijzigd door leime op (48%)]
Ahum. Het gaat hier over luidsprekerverbindingen.. Kijk eens naar voorzichtig naar de specs van dat IC 
Daarnaast is er dan geen galvanische scheiding, dus opletten met de gnd, voeding en stuursignalen.
Bij mij werkt het. Maar relais is makkelijker dat klopt.
EDIT @ Aart hieronder: Dan zal ik wel "geluk" hebben.
[Bericht gewijzigd door leime op (38%)]
Je kunt er audio mee schakelen, maar geen luidsprekerverbindingen èn er zijn dus de nodige andere zaken om op te letten. Ts heeft imho niets aan je post.
let wel op dat alle relais dan tegelijk moeten schakelen, anders koppel je alsnog versterker-uitgangen aan elkaar.
En let er bij een wisselschakelaar idd op dat het een breek voor maak schakelaar is.
Anders gaat je versterker naar de kloten.
Gewoon eerst de hele handel uitzetten en dan pas schakelen, lijkt me een veilige oplossing.
Het staat gewoon in mn eigen huis, dus zo'n boeren oplossing kan best.
nog even voor mijn eigen duidelijkheid: de schakelaar in het relais-schema, dat is geen breek voor maak schakelaar toch?
[Bericht gewijzigd door Guitert op (28%)]
nukkel
Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?