woow wat een uitleg , bedankt
Ik heb dus de hele tijd met een verkeerd gedacht in mijn hoofd gezeten door die datasheet , met jou link zie ik inderdaad mooi op dat grafiekje hoe het ding nu eigenlijk werkt .
De reden waarom ik die sonde gebruik is gewoon omdat ik deze gekregen heb gratis en voor niks , nieuw in de doos ...
Het is inderdaad een 4draads sensor , 2 draden voor voeding en dan nog eens 2 draden waar sluit ik welke op aan ? Hoe sluit ik dan de weerstand en condensator aan voor de spanning wat stabieler te maken .
sorry voor al die dummy vragen van mij ...
groeten
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Sorry voor de late reactie, Shiptronic heeft het helemaal mooi uitgelegd.
2 Witte draden is de verwarming 1 aan de massa doen en de ander 12v.
De zwarte draad is het signaal, de grijze de signaal massa.
Dus eventueel een universeel meter aansluiten op de grijze en zwarte draad.
oke bedankt , de signaal massa komt dus gewoon samen aan de massa met 1 van de 2 witte draden .
Bedankt voor de uitleg iedereen.
Grrrrr,... dat nu net niet doen
Op 30 december 2009 19:52:54 schreef shiptronic:
deze meter kan je er ...de 4-draads verzie hebt met de grijze massa draad, voor de referentie. liefst voeden vanuit een sterpunt.
zeker niet koppelen met de massa van de verwarming. stevige voeding leggen, verwarming kan flink stroom trekken.
grijs is de massa voor je meet instrument, niet koppelen met de voeding
gewoon je multimeter aansluiten , rood op zwart, en zwart op grijs, grijs verder nergens anders mee vebinden
ah oke dus grijs en zwart zijn puur voor de meting , dus grijze draad sluit ik aan op signal (5) van het schematje die je me gaf en waar gaat de zwarte draad dan naartoe ?
sorry als ik je draatje onderbreek,maar een (dubelle) cabrurateur afstellen dat doe je met een vacum meter op de lucht inlaat van de caburateur plaatst,voor synchroon afstellen.Het brandstof mengsel van de carburateurs stel je af met een CO meter,met zo'n slang in de uitlaat.Dit word ook met de jaarlijkse APK gekontroleerd,en zonodig afgesteld,is het CO te hoog dan is het Afkeur.
Daar niet iedereen de beschikking heeft over een CO-meter, gebruikt TS dit als lowcost oplossing.
TS mag best eens langsrijden , en de mijne gebruiken, een echte CO-meter dan
, Aleen geen ROAD-test, en dan is eenlambda sonde wel handig , het mooiste is dan een breedband.
daar zijn ook wel voor een redelijke prijs kant en klaar seth=jes voor te vinden met een LDC display bv .
Op 26 januari 2010 12:58:46 schreef columbo:
sorry als ik je draatje onderbreek,maar een (dubelle) cabrurateur afstellen dat doe je met een vacum meter op de lucht inlaat van de caburateur plaatst,voor synchroon afstellen.Het brandstof mengsel van de carburateurs stel je af met een CO meter,met zo'n slang in de uitlaat.Dit word ook met de jaarlijkse APK gekontroleerd,en zonodig afgesteld,is het CO te hoog dan is het Afkeur.
Zeer goed 10/10 , maar dit heeft niets met het synchroon stellen van mijn webers te maken en aangezien ik niet naar de jaarlijkse keuring hoef mag die co wel wat te hoog zijn .Trouwens met je co goed voor de keuring heb je niet optimale prestaties wat ik met mijn kever wel verlang...
Het metertje gemaakt via dit topic werkt ondertussen al en geeft me een mooi beeld van mijn mengsel terwijl ik een constante snelheid rijd.Het belangrijkste hiervan was gewoon dat mijn motor niet te arm draait.