Heb vanmiddag deze cd speler opgehaald / geruild voor een kratje bier.
Volgens de persoon in questie, zou er alleen streepjes in beeld komen bij het drukken op Play, m.a.w. de cd kan niet gelezen worden.

Heb de speler aangesloten op mijn eigen audio installatie, cd er in gedaan en de cd werd netjes afgespeeld. Maar na een paar nummers bleef de speler hangen en na het opnieuw aanzetten van de unit heeft de speler regelmatig problemen met het herkennen of starten van een (orginele) cd.
De service manual voor de 542 kan ik niet vinden, maar die van de C541i (Servicemanual C542i 2MB) wel (beide schijnen redelijk indentiek te zijn).

In de voeding (zit een ringkern in) worden 2 regulatoren gebruikt, een 7808 en een 7805. De uitgaande spanning van de 7808 zit tussen de 7.82V en 7.89V (verschil zit hem wanneer er gezocht wordt naar een cd). De ingaande spanning van de 7808 fluktueerd dan tussen de 9.24V en 10.81V, niet bepaalde stabiel lijkt mij.
De uitgaande spanning van de 7805 zit dan stabiel op de 5.02V, deze 7805 krijgt spanning van de uitgaande 7808.

Er staan geen elco's in de voeding bol (ik weet het, dat zegt niets), maar kwam ook op CO tegen dat na 5 jaar de elco's het gaan begeven in NAD apparatuur van deze leeftijd.

Heeft iemand misschien een idee en de servicemanual van dit specifieke systeem ?
Toch maar een handje vol elco's bestellen voor een revisie van de vloeding ?.

Iemand ervaringen van de elco's van DickBest ?.

als de knoppen sporen van veel gebruik vertonen dan kan het zijn dat de lasergeleidingsasjes gesmeerd moeten worden , door te stroef lopen geeft hij fouten en overslag . even nasoldere in de voeding kan ook soelaas geven , zeker zware onderdelen en dingen die heet worden , de laser schoonmaken is wel handig en als laatste de bandkabel naar delaser eens losmaken en terugsteken , die geven ook weleens fouten door vuile contacten .

Laat die elco's voorlopig maar zitten, concentreer je eerst op de laserunit en het loopwerk, spindle motor wil ook nog wel een slecht zijn, of stroef lopen.
Als je een scoop en de servicemanual hebt dan moet je ook een het RF signaal van de laser (ook wel eyepattern genoemd) eens meten, moet bij de meeste lasers ongeveer 1.2Vtt zijn, indien lager dan is de laser meestal aan vervanging toe.
Exacte waarden staan wel in de servicemanual.

Valt me de laatste tijd op dat iedereen maar te kust en te keur elco's gaat of wil vervangen als dit nog helemaal niet nodig is.
Vooral in cd spelers komt ik erg weinig slechte elco's tegen, zit ook geen schakelvoeding in dus dat zal de reden wel zijn.

Met wat voor spul moeten de asjes opnieuw gesmeerd worden, en moeten ze eerst schoongemaakt worden voordat er nieuwe smering op aangebracht wordt?
De regulatoren in de voeding worden erg heet, langer dan 1.5sec kun je je vinger er niet op houden.
Ben helaas niet in het bezit van een scoop of servicemanual voor dit specifieke model. Ik heb wel die van de 541i, maar daar zit een Sanyo loopwerk in en de C542 heeft een loopwerk van Sony (re-branded KSS-213C), denk dat de RF signaal voor beide merken verschillend zullen zijn.

Was met mijn Atlas ESR meter aan het meten geweest, en sommige elco's hadden wat hoge waardes. Voordat ik eventuele elco's ga vervangen, zal ik ze er eerst uitsolderen voor nog een waarde test.

Wat betreft de elco's van Dik Best: Bij een goedkope winkel die geen merken vermeld moet je altijd het ergste vermoeden. Maar misschien weet iemand wat er voor merken en types geleverd worden?

De kss 213 moet een RF van 1.2Vtt hebben.
Dit is trouwens ook een laser die niet super betrouwbaar is.
Voordeel is dat ie wel erg goedkoop is.

Assen schoonmaken en smeren van bijv. Molycote, heb zelf ook erg lang teflon (ptfe) spray hiervoor gebruikt, maar dat is wel erg dun.
In de praktijk bleek het dus toch goed te werken want ik heb daarop niet vaak een repeat gehad.

[Bericht gewijzigd door martijn A op (45%)]

Op 31 december 2009 14:18:34 schreef maartenbakker:
Wat betreft de elco's van Dik Best: Bij een goedkope winkel die geen merken vermeld moet je altijd het ergste vermoeden. Maar misschien weet iemand wat er voor merken en types geleverd worden?

Ik heb aleens JD gekregen via hem en er gaat inderdaad veel rommel rond. Elektronica-Onderdelen.nl heeft ook nogal eens die JD rommel ertussen zitten.

Jd is voor niet-schakelende toepassingen best te gebruiken (is feitelijk zelfs low-ESR de laatste keer dat ik er eentje aan de meter had hangen), dus daar zou ik niet zo snel een probleem van maken. NA zou ik er zelf niet zo snel inzetten, maar ook daar kan het licht belast nog jaren goed gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

NA elco's heb ik nog nooit zien lekken, daar kunnen de dure elco's van Elna nog iets van leren, duorex 2 audio-elco's ?
vaak lekten juiste de elcotjes die er het mooiste uitzien.
De voedingselco's in de voeding van de slv777/815 rotten dwars door de print heen, en waren toch goeie/dure elna elco's.
Bij mij zit al meer dan 5 jaar een paar goedkope nedis elco's op deze plek(waarsch. geen NA maar Jd)

Ik had gisteren een email naar DickBest gestuurd, en gevraagd welke merken die in het assortiment heeft. Hieronder zijn reactie op mijn email:

Beste Arno,

Mijn vaste leverancier heeft deze low-esr elko's pas sinds kort in het programma. Over een week ga ik de hele serie bestellen en staan ze gelijk op het front van mijn site !

vr.gr. Dick Best

Ik heb nog wel ergens een spuitbus met teflon spray liggen, gebruik ik zo nu en dan om de tinzuiger weer goed te laten zuigen. Molycote schijnt idd beter te zijn, maar welke shop verkoopt dit ?.

@martijn a: Zou best kunnen. Ondanks de twijfelachtige reputatie blijven Jd elco's het vaak nog goed doen, ook in schakelende voedingen. Toen ik nog niet beter wist, heb ik wel eens een Panasonic videovoeding voorzien van NA en Jd. Na een maand begonnen de eerste klachten alweer, maar toch nog een tijd door laten spelen. De NA elco's bleken volledig droog te staan (er was er maar eentje die echt had gelekt via de rubberen onderkant, de rest was gewoon dood) terwijl de Jd elco's nog redelijk op waarde waren qua ESR. Vervolgens allemaal Panasonic FC erin en geen klachten meer.

Overigens hou ik ook niet zo van Elna, precies om de voorbeelden die jij noemt.

Hoe dan ook. Voor schakelende voedingen gebruik ik alleen nog maar Panasonic, en dat bevalt prima. Wat ik nog van NA in voorraad heb zet ik alleen in lichte situaties in, en Jd nog wel in lineaire voedingen.

De panasonic FC, haal je die van Farnell, Maarten?

ASWO heeft ze zeker niet in het assortiment zitten?

Graag weer on topic, die elco's zijn hier niet aan de orde.

Op 31 december 2009 13:35:25 schreef Diamon:
De regulatoren in de voeding worden erg heet, langer dan 1.5sec kun je je vinger er niet op houden.

Die worden overbelast, kijk daar eens naar.

Sorry wat betreft off-topic :)

Stabilisatoren in veel NAD ontwerpen worden inderdaad (te) heet, kijk maar een aan de onderzijde van veel NAD's altijd verkleurde printen op deze plek.
Kijk in dit geval ook meteen even of de drivertorren of driver ic voor de motoren van het loopwerk niet extreem heet worden.

Na het nuchter en wakker worden van afgelopen nacht, heb ik het loopwerk uit elkaar gehaald.
Het blijkt dat ik geen teflonspray heb, maar siliconenspray. Zou siliconenspray ook goed werken ?.

Voor de zekerheid wil ik de laser uit het loopwerk halen en het asje waar de laser langs loopt schoonmaken. Kan de as en andere vet locaties (plastic waar de as doorheen gaat enzo) schoongemaakt worden met spiritus ?.

Kan ik de laser zelf ook schoonmaken met spiritus en wattenstaafje ?, volgens dit topic en de posting van Dominic zou dat moeten kunnen.

O'jah, als ik de laser uit het loopwerk haal, moet die dan weer op de zelfde locatie terug gezet worden qua tandwiel locatie enzo. Of behoeft zoiets niet optijd gezet te worden ?

[Bericht gewijzigd door Diamon op (13%)]

De laserpositie werkt met een eindschakelaartje en hoeft dus niet op tijd gezet te worden.

Sorry voor het halve antwoord... Schoonmaken liefst met isopropylalcohol, maar spiritus werkt vast ook. Smeren doe ik zelf met Koenig Langzeitfett (met molybdeensulfide, maar niet meer verkrijgbaar), maar het geleidingsstaafje lichtjes insmeren met siliconen zou ook goed moeten gaan. Voor de tandwielen kan dat natuurlijk niet en zal je echt een kwaliteitsvet moeten gebruiken. Ik hoor goede verhalen over Molykote DX (niet met molybdeensulfide maar wel minstens zo goed).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]

Ik zal het complete loopwerk (asjes en tandwielen) eerst schoonmaken met spiritus en de asjes lichtjes insmeren met siliconenspray (wattenstaafje inspuiten en zo de asjes inmseren ?).

Ik heb geen kwaliteitsvet (Koenig Langzeitfett of Molykote DX) in huis, maar kwam tegen dat je plantaardige margarine ook kunt gebruiken ?.

dat laatste valt onder knoeien.

En gezien de symptomen is naar mijn mening eerder de laser defect, bij sommige modellen zit er een trimmer op waarmee je hem nog wat kunt bijschroeven.

Op 3 januari 2010 16:13:13 schreef Diamon:
maar kwam tegen dat je plantaardige margarine ook kunt gebruiken ?.

Plantaardig of dierlijk vet verouderd snel, wordt hard, en na een tijdje is het vergaan. Bestel even wat Molykote DX (als het niet de laser is).

Ik heb een winkel in de buurt gevonden voor Kontakt IPA gevonden, of is dit een andere versie van IPA ?. Kan helaas daar geen Molykote DX vinden, zal ze morgen eens bellen.

Ik kan Molykote DX (9,75euro) wel bestellen op een andere site, maar hoge verzendkosten (7,95euro).
Heb geprobeerd om beide op te zoeken op de site van Conrad, maar tabblad van Firefox vrij vlot weer gesloten, gedrocht van een site!!.

Ga me nu wel afvragen of het niet beter/makkelijker/verstandiger is om gewoon een compleet nieuw loopwerk en laser te bestellen. Moet het vet natuurlijk niet zijn ingedroogd.

De KSS-213C beschikt ook over een trimmer om de spanning iets op te schroeven, maar zonder scoop lijkt me dat juist vragen om problemen.

Op 3 januari 2010 19:44:48 schreef Diamon:
Ik heb een winkel in de buurt gevonden voor Kontakt IPA gevonden, of is dit een andere versie van IPA ?.

IPA in een spuitbusje van Kontakt.

De KSS-213C beschikt ook over een trimmer om de spanning iets op te schroeven, maar zonder scoop lijkt me dat juist vragen om problemen.

Een KSS-213C unit (alleen het blokje met laser) heb je rond de €25.
Afregelen moet ook bij vervanging, en daar is idd een scoop voor nodig.

Op 3 januari 2010 19:44:48 schreef Diamon:
Ik heb een winkel in de buurt gevonden voor Kontakt IPA gevonden, of is dit een andere versie van IPA ?. Kan helaas daar geen Molykote DX vinden, zal ze morgen eens bellen.

Ik hou niet zo van spuitbus-IPA, maar het is opzich bruikbaar. IPA=IPA.

Heb geprobeerd om beide op te zoeken op de site van Conrad, maar tabblad van Firefox vrij vlot weer gesloten, gedrocht van een site!!

Mee eens, maar opzich doet hij het in Opera prima.

Ga me nu wel afvragen of het niet beter/makkelijker/verstandiger is om gewoon een compleet nieuw loopwerk en laser te bestellen. Moet het vet natuurlijk niet zijn ingedroogd.

Sony lasers zijn goedkoop en soms in de aanbieding. Trimmertje een klein tikje opdraaien gaat het best zonder scope ;)

Ik ga een nieuwe KSS-213C laser met loopwerk bestellen, prijs zit op €6,40euro en is orgineel Sony. Opvoeren van de spanning mbv het trimmertje, is dat linksom of rechtsom draaien ?. Ga gelijk een spuitbus kontakt IPA mee bestellen, helaas heeft DickBest geen Molykote DX.

Het merk low-esr elco's die DickBest straks kan leveren zijn van het merk CAPXON.

Weet iemand een winkel in de buurt van Zwolle die Molykote DX kan leveren ?.