Na veel gewroet onder zo'n keukenkastje is de nieuwe kookplaat volgens het ontvangen advies van Arend Brouwer aangesloten (dus 1 fase van de 3-fasen krachtstroom wordt niet benut).
En dit werkt prima.
hartelijk dank voor jullie advisering via deze website !!

Op 5 januari 2010 09:01:38 schreef Hugo Welther:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Perilex_box_diagram.png

Ik hoop dat het ok is om dit oude topic weer wakker te maken omdat mijn vragen deels overlappen met dit topic....
Ik zie onder de tekening 16A en 25A staan. Dat begrijp ik niet...

Ik wil dezelfde (of soortgelijke) kookplaat kopen als TS.
Siemens schrijft in de specificaties dat de aansluitwaarde 7.2kW is. Dat "past" dus precies op 2x16A.
Maar de kookplaat heeft ook een PowerBoost functie.
Op 1 fase zitten 2 kookzones van 1.8kW
Met de PowerBoost functie gaat 1 zone naar 2.5kW.
Ik neem aan dat de andere zone dan terugschakelt naar 1.1kW omdat anders het totaal op 4.3kW uitkomt.
Dat zou betekenen dat ik 20A per fase nodig heb.
Toch belangrijk om te weten....

Op 4 januari 2010 22:25:28 schreef Hugo Welther:
Aansluitschema maar even uit de montagehandleiding gehaald.
http://www.uploadarchief.net/files/download/siemens%20kookplaat.jpg

1 = bruin
2 = zwart
3 = blauw
4 = wit (grijs?)
5 = ge/gr

Ik ga aansluiten volgens het derde schema en heb een paar (domme) vraagjes.
Ik neem aan dat de bovengenoemde kleuren van een kabel zijn. Ik heb echter een lege buis waar bij draden doorheen moeten. Ik neem aan dat ik dan andere kleuren moet gebruiken...

Bruin, Blauw, Geel/Groen zijn 2.5mm2 aders.
Zwart is een 1.5mm2 ader. (te dun?)
Grijs bestaat niet (meer)
Is de zwarte ader dik genoeg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]

Zwart ook 2.5mm2 nemen, 1.5mm2 is idd te dun. Bouwmarkt heeft dat misschien niet, betere elektrozaak wel.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (33%)]

of trek er een bruine draad bij . de 16amp is de gewone perilex en de 25 ampere is de profesionele perilex , dan staat de aardlip in het midden anders wat de stekkerstroom aangeeft .

Bedankt voor je snelle antwoord Jochem en testman.
Helaas nog meer vragen.... :)
Zojuist heb ik mijn zekeringenkast opengemaakt...
Ik heb maar 1 fase.
Ik heb in totaal 3 groepen.
1 groep gaat rechtstreeks naar de wasautomaat.
De andere 2 groepen zijn aangesloten op dezelfde aardlekschakelaar.
De aarde komt van "buitenaf" mijn/onverzegelde deel van de groepenkast in.
Uit het verzegelde deel (de meter) komen in totaal 2 draden. Bruin en blauw.
De fase splitst naar de aardlekschakelaar en naar de wasmachine groep. Aan de andere kant van de aardlekschakelaar zijn de 2 overige groepen aangesloten.

Eigenlijk is mijn situatie dan volgens schema 1. (?)
En heb ik in de meterkast een zekering van 32A nodig.
Klopt dat?
Ik denk dat dat soort zekeringen slecht/niet verkrijgbaar zijn in winkels voor de gewone consument.
Mag ik ook 2x16A zekering parallel schakelen?
In principe zou ik dat met 3 draden trekken kunnen volstaan. Geel/groen, bruin en blauw.
Maar dan volstaan 2.5mm2 niet omdat die max. tot 20A mag.
Dan 2xBlauw + 2xBruin
Dat is dus eigenlijk een 5mm2 ader. Ruim voldoende lijkt mij.
Ik heb ooit geleerd dat de aarde draad minimaal dezelfde dikte moet hebben als de dikste andere ader.
Maar over 2 aarde draden in 1 buis heb ik nog nooit gelezen...

Het bouwjaar van mijn woning/appartement is 1986.

1986 ..... dan heb je nog 1 x 25 ampere hoofdvoeding , dat is erg krap met een 4 pitter die vlot aan de 6000 watt zitten . voor het fornuis is een kookgroep nodig , volgens de normen van nu moet deze achter de aardlek zitten ( 0,03 amp ) . je kunt de kast aanpassen maar een andere kast erop zetten kan ook . je hebt wel al zekeringhouders die met z'n allen in een gleuf door de kap steken of heb je ze nog elk door een rond gat steken ? als het een gleufkast is ( dinrail ) dan kan er een automaat bij als er ruimte is die dan ook achter de aardlek moet , wat kan gezien er 4 groepen achter mogen . helaas zal de hoofdschakelaar en de aardlek maar 25 amp zijn en dat is te krap . beter is het om de kast om te bouwen naar 40 ampere componenten ( aardlek , hoofdschakelaar ) en een kookgroep 2x 16amp .

maak anders eens een goede foto van de kast met de kap eraf .

7200 watt volgens Siemens. Dat is al 31A :(
Niet te vergeten dat ik ook een magnetron van 3000 watt heb en natuurlijk een wasautomat en allerhande andere stroomgebruikers.

je hebt wel al zekeringhouders die met z'n allen in een gleuf door de kap steken of heb je ze nog elk door een rond gat steken?

Ronde.
http://i101.twenga.com/huis-tuin/zekering/weber-d2-4a-zekering-tp_976938742027053543.png

helaas zal de hoofdschakelaar en de aardlek maar 25 amp zijn en dat is te krap

Aardlek is 2-polig, 40A 0.03A
Er is geen hoofdschakelaar. 2 groene (aardlek) en 1 witte wasautomaat knop. Geen extra knop die alles uitzet.

Ombouwen zal ik dan door Liander/Nuon moeten laten doen.
Ik kan mijn eigen deel van de kast natuurlijk wel vervangen/uitbreiden. Maar aan het verzegelde deel kan ik uiteraard niets doen. En met 1x25A in het verzegelde deel heeft uitbreiding van mijn deel geen zin.

als de aardlek al 40amp is dan hoeft deze niet vervangen te worden . overigens bedoel ik niet of er ronde zekeringen inzitten maar hoe steken de zekeringhouders door de bovenkap van de groepkast ?

bij jouw kast is er geen hoofdschakelaar omdat je toen nog met 2 handelingen alles uit moest kunnen zetten dus de aardlek en de zekering van de wasmachine .als je een sleuf in de kap hebt dan kunnen er nog automaten bij , die kookgroepen hebben ze zelfs bij de bouwmarkt in een kastje of zonder kastje . je mag er zelfs 2 losse patroonhouders voor gebruiken , die wel de groepschakelaars aanelkaar hebben zitten , dit omdat je alleen een uitbreiding maakt dus de bestaande norm mag dan gebruikt worden .

De kast ziet er ongeveer zo uit:
http://www.doemeermetverlichting.nl/myimages/oude_groepenkast_Fam_ter_Weijden_uitsnijden.jpg

Op je vorige vraag ofdat ik een foto wil plaatsen.
Mijn camera is stuk maar ik zal proberen er een te lenen. Tenzij je zegt dat je al voldoende weet.

Is het ook mogelijk dat die ene hoofdzekering bv 60A is?

Wat betreft de (normen) voor de aardlek en hoofdschakelaar; dat maakt me niets uit.
Ik vind een aardlek en hoofschakelaar een goed idee. Dus ik heb er geen probleem me die extra bij te plaatsen. Zelfs als dat voor de oude normen niet nodig was.

Nogmaals bedankt voor je antwoorden.

het kastje wat op de foto staat is een oud ding ( jaren 70 ), maar de kast eronder is wel ongeveer uit 1986 . het bovenste kastje is niet upgradable , dus dan zou je beter een dubbele kast met sleuven ( dinrails ) met een hoofdschakelaar , aardlek en 4 groepen . 3x b16 groep en 1x fornuisgroep voor 230v enkel . de aardlek wordt 0,03 amp en 40 amp en samen met de hoofdschakelaar 2 polig . je mag alle groepen op 1 aardlek volgens de normen van nu ( 4 groepen max op 1 aardlek ) maar dan valt alles uit bij een aardstoring . ik zou er 2 aardlekken inzetten zodat je altijd nog scheiding hebt en er nog een wasdroger bij kunt zetten of vaatwassergroep .

de vraag is alleen of je 1x 35 amp hebt of 1x 25 , en ik gok het 2e gezien de kleine kast en het opleverjaar . tegenwoordig is 1x 35 amp standaard . je hebt niet toevallig een heldere kap op de hoofdzekeringen ? een geel dopje in de zekering is dan 25amp en een zwart dopje is dan 35 amp en is ook groter .

De kasten zijn niet doorzichtig dus ik kan de hoofdzekering niet zien.

"Mijn" kastje is:
Van links naar rechts:
Witte knop -> Groene knop -> Groene knop -> Aardlek
Onder ieder knop een zekering zoals op de foto.
Aardlek, schakelaars en zekeringen allemaal in hetzelfde kastje.
De aardlek schakelaar zit dus op de plaats waar de 4de en 5de zekering zouden zitten bij een kast zonder.
Ik ga je advies voor een tweede aardlek schakelaar volgen. Hoe het exact gaat worden is afhankelijk wat de netbeheerder gaat doen. 1 of 2 fases bijgeven of een zwaardere zekering in die ene fase.
Ik ga nu een mailtje naar Liander schrijven....

het goedkoopste is om om te bouwen naar 1x 35 amp , tenzij je nog meer vermogen hebt gepland ( keuken vervangen of fotostudio ) . zo te horen heb je nog de losse knoppen en losse zekeringen , dan moet de hele zut eruit en vervangen worden door een dinrail kastje . liander en andere netbeheerders geven geen 2 fasen , alleen 3 fasen of 1 fase en drie fasen is duurder aan vastrecht . de kast moet je wel zelf laten vervangen , de netbeheerder wisselt alleen de hoofdzekering . dan kunnen er ook 2 draden bij de perilex getrokken worden en ik zou een reserve b16 groep erbij laten zetten

Momenteel heb ik:
Magnetron 3000 Watt
Wasmachine ??? Watt
Vaatwasser
De gebruikelijke huishoudelijke dingen zoals stofzuiger, broodrooster, TV, PC, etc

Komt bij:
Vloerverwarming 1500 Watt
Kookplaat 7200 Watt
Toekomst... Geen planning....
Alles gelijktijdig aan zal niet voorkomen
Maar 15kW is niet onwaarschijnlijk denk ik.
Dat zou 65A zijn. Met slim gebruik wellich wat minder piek...
http://www.liander.nl/liander/producten_diensten/nieuwe_aansluiting_el…
Liander levert 1x40A. Dat is 9200Watt.
Dat is erg krap. Kookplaat en magnetron samen gaat niet. Dan kom ik denk ik uit op 3x25A of 3x50A
Vastrecht van beide is e2.44/maand
Het echte prijsverschil zit in de eenmalige aansluitkosten.
3x25 kost 650 euro.
3x50 kost 1006 euro.
Maar die tarieven zijn voor nieuwe aansluitingen vanaf de openbare weg. Incl bv sleuf graven en 25 meter kabel.
Wat is wijsheid. 350 ero besparen is uiteraard leuk.
Maar voor die 350 euro extra heb ik veel ruimte voor de toekomst. En geen vrees dat ik per ongeluk teveel zware gebruikers aanzet.

Het vervangen van mijn deel ga ik overigens zelf doen.
Ik heb ooit mijn diploma electrotechniek gehaald maar het is nooit mijn beroep geworden Binnenshuis wel veel mee gedaan. Dus de vaardigheid is er nog wel. Maarde exacte normen ken ik niet meer. Vandaar dat ik hier wat aan het bijscholen ben :)
Wat is het slimste; mijn deel voor of na de komst van de monteur vervangen?

Nu maar hopen dat ik ook echt 3 fases in die kabel heb zitten. Ik denk het wel. Mijn oma had een heel oud huis. Die had 1x10A. (geen typefout).
De bedrading was ook afgekeurt oud. (linnen mantel) :)
Daar kwam maar 1 fase de meterkast in...

Best duur die nieuwe apparatuur om mijn eten aan te laten branden :)

je fornuis is wel 7200 watt , maar dat is met alle pitten tegelijk op 12 zetten en als ze eenmaal heet zijn dan loopt die stroom terug . ik heb al die electrische verbruikers ook in huis maar de 1x35 ampere is nog steeds de 1e zekering bij mij . ik heb het totaalvermogen berekend afgelopen zaterdag , en dat is 130 ampere . het gelijktijdig vermogen is veel lager maar ik heb er wel meerdere groepen bijgemaakt . er is niemand die voor een woonhuis 3x 50 ampere heeft en 3x 25 ampere is tegenwoordig ook niet veel gebruikt meer . vergeet niet dat hoofdzekeringen erg traag zijn en kunnen vlot een half uur 50 ampere doorlaten . je hebt aan 1x 35 ampere zat , en evt kun je 3x25 nemen , maar wat moet je ermee met 4 groepen in huis ? dat is meer voor uitbreiding .

je hebt al een kabel in je huis die voor 3x 25 is voorbereid , dat is alleen 2x 25ampere erbij zetten en een driefasen meter erin .

de kast vervangen is het best voor de verzwaring , maar dan moet de hoofdzekering er toch uit vantevoren , maar dat mag een instalateur ook doen .

goede middag

Sorry hoor maar ik ben echt een nono op dit gebied maar ik dach even snel de oude kookplaat demonteren en de nieuwe plaat 1 op 1 weer aansluiten.
Ik wilde de oude kabel gaan gebruiken en die hebben de volgende kabels 2x zwart / 1x blauw / 1x bruin / 1x geel-groen.
Als ik de stekker volgt en beide zwarte kabels als L1 en L2 gaat aansluiten wat is dan de bruine draad ?. Is dat dan geen N2 kabel net als de blauwe die ik dan aansluit op 4 en 5 en de bridge verwijdert ?.

Jullie expertise zie ik graag tegemoet
GR C

Eerst uitzoeken hoe het in de meterkast weggaat. Dan kijken hoe het op het Perilex stopcontact binnenkomt en dan in de stekker kijken welke draad op welke pen zit.

Ik zie dat de belangrijkste fotos niet heb geupload....

Opgelost er kwamen 2 ,bruine draden op links en rechts beneden en twee blauwe draden links en rechts boven.
Op de plaat zwarte draad op 2 en 3 en op 5 de blauwe. De bruine draad uit de stekker niet gebruikt.