hallo allemaal,
ik ben al een hele tijd op zoek naar info om een autonome robot te maken met led's ,ir en druktoetsen ( hoeft niet allemaal)hij zou moeten kunnen rijden
en draaien ook lijnvolg zou handig eijn . en liefts programeerbaar zijn in C
maar ik kan op het net niets vinden daarover kan iemand mij mss wat helpen
Alvast bedankt
Karel
shetelectronics1
Ooit wordt Shet Electronics de toekomst...
shetelectronics1
De cny70 is ideaal voor een lijnvolger, verder kun je kijken voor een avr of iets in die richting om te programmeren. Dan nog 2 omgebouwde servo's bij + wielen en een plankje voor de bevestiging en je bent klaar 
Suc6
ohw ja, en vergeet de accu of batterijen niet...
en moet ik dan een printje maken ??
wrs wel xD maar is een 7485 van microcontroller geschikt of niet?
en als in een sonar wil welke raad jij mij aan ??
Karel
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]
shetelectronics1
Heb je überhaupt al eens ooit een schakeling gemaakt ? zo nee, dan zou ik eerst eens beginnen met een schakeling wat op de site staat.
groetjes...
mss is een arduino iets voor u?
http://www.arduino.cc/
http://www.curiousinventor.com/kits/roboduino
Op 8 januari 2010 18:59:35 schreef shetelectronics1:
Heb je überhaupt al eens ooit een schakeling gemaakt ? zo nee, dan zou ik eerst eens beginnen met een schakeling wat op de site staat.groetjes...
ik zit in de richting elektriciteit elektronica 5 de jaar dus ik kan wel werken met die soort dingen 
onze leerkracht kan de dinges ni zo goed uitleggen dusja
daarom ben ik bezig op men eigen om een robot in elkaar te zetten voor onze wedstrijd die komt maar ik vrees dat ik niet op tijd klaar geraak. mr met jullie hulp zal dat wel lukken 
[Bericht gewijzigd door roboforce op (26%)]
Wat heb je nu al? Foto? Waar wel je exact naar toe? Hoe autonoom? Hoever wil je alles zelf maken?
Robin
Op 8 januari 2010 19:40:39 schreef robint91:
Wat heb je nu al? Foto? Waar wel je exact naar toe? Hoe autonoom? Hoever wil je alles zelf maken?Robin
ik heb nu nog niets xD
daarmee dat ik op dit forum zit voor tips ik zou graag alles zelf maken
hij moet kunnen rijden draaien, obstakels kunnen detecteren een druktoets hebben leds hebben die kunnen knipperen, lijnvolg, en een aansluiting voor op de pc
Heb je al enige ervaring met microcontrollers? AVRs? PICs?
Wat voor motoren had je aan gedacht? Ga je alles op 1 print zetten? Dus HBRUG, uC,... of aparte modules? Met welke batterij?
Google eens op "arduino robot" Daar ga je zeker vanalles tegenkomen.
Om een idee te geven:
http://www.limtec.be/limob/limtec.nsf/Picture?OpenForm&gallery=php…
http://www.limtec.be/limob/limtec.nsf/Picture?OpenForm&gallery=php…
Ik ben de gene in het blauw op de eerste foto. Deze robot had object detectie met eigengemaakt ultrasone sensor. Met die sensoren hebben we heel veel problemen gehad. Daar van hebben we er 4. Ook hadden we twee h-bruggen gemaakt(eerde een smd IC op de print gezet) die elk 10A konden schakelen. Ook waren een een paar druk knoppen voor te starten en stoppen. Een belangrijk een noodstop. Deze robot kon je over het internet besturen. Daar voor was er een anderen print met een AVR (atmega324p) en een ENC28j60. Die als webserver diende. Deze had ook een frontend voor de IP-camera die live beelden doorstuurt. De camera kon met een stappenmotor worden gedraaid. Op de ganse robot zaten ongeveer 8uC's samen op een I2C bus. Dit was onze gip. We zaten met 4 man in 6EE.
Als ik mag vragen waar zit je op school.
micro controllers mogen geen probleem zijn.
ik zou alles liever op 1 print zetten dan kan ik hem iets compacter maken. voor een batterij dacht ik dat ik 9 V nodig zal hebben maar ik kan ook fout zijn, daar bij als motors zou ik servo motoren gebruiken.
en ik zit op het technisch instituut Sint-Laurens Zelzate
die robot die jullie gebouwd hebben ziet er echt mooi uit.
alvast bedankt
Karel
[Bericht gewijzigd door roboforce op (37%)]
Als je servo gaat gebruiken moet je normaal niet meer denken aan de vermogen sturing. Een 9volt batterij gaat niet al genoeg mee gaan. Ik denk dat je eens moet zien naar die 6volt battery packs die ze ook in modelbouw gebruiken. Heb je al een gedacht welke controller je gaat gebruiken?
ok bedankt,
van microcontroller had ik nog niet echt een idee maar ik dacht aan een 7485.
ff een vraag; waar heb jij op school gezeten ??:p
Een 7485 is geen microcontroller. Het is een 4bit vergelijker. Kijk eens naar en atmega88. Of naar een Ardiuno.
Ik heb op het vrij technisch instituut van beringen gezeten. Nu zit ik op de khk.
... amai ik voel me dom xD
ik denk dat de atmega 88 het meest geschikt is voor mij
ik zal morge nog wat opzoeken en dan kan ik stilletjes aan beginnen met het verzamelen vn men componenten
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Ik denk dat je eerst beter is wat meer µC gaat bekijken, zo heb je ook nog: ARM,PIC,ADUC,... En dan kijken welke het meest geschikt is voor jou toepassing.
Op 8 januari 2010 23:38:31 schreef AC/DrieC:
Ik denk dat je eerst beter is wat meer µC gaat bekijken, zo heb je ook nog: ARM,PIC,ADUC,... En dan kijken welke het meest geschikt is voor jou toepassing.
Ik denk dat de atmega88 een goed begin is. Zeker om dat het porten tussen verschillende avr heel gemakkelijk gaat. En er een heel goede en gratis c compiler voor is.
AVRstudio + winavr
loopycoaster
Mijn youtube profiel: http://www.youtube.com/user/PicBasicMaster
AC/DrieC you are to late he is already on the darkside.*kkkreuuuggg He will use the force to destroy you and all other pic users. *kkkreuuuggg
XD
ik ga voor de lijnvolg die cny70 gebruiken, 2Servo's,6V,Ir zodat hij dingen detecteert,mss een LCD, maar da ga ik nog ni doen 
en da gaat et zo wat zijn denk ik.
Karel
Ik heb die CNY70 dingen ook eens gebruikt. Het belangrijkste nu is het brein van de robot. Zonder dat gaat er niet veel op dat lcd staan.
mijn "brein" van men robot wordt dus de atmege88.
ikl ga nu beginnen aan het ontwerpen van mijn printje als het klaar is dan stuur ik wel een foto
Karel
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
zou je niet eerst een schematje maken... vooraleer je ene printje tekent.
denk eerst eens 2 minutne na. 9 volt batterij .. die is na 10 minuten leeg. je zult iets krachtiger moetne hebben.
twee motortjes. je gaat die in draairichting en snelheid moeten kunnen controleren. denk eens na wat je gaat gebruiken daarvoor.
gaan we stootcontacten gebruikne ? ultrasoon ? infrarood ? hebben we een sensor nodig die naar benedne kijkt om lijnen te ovlgen ( of trapgaten te detecteren ? ) en waar moetne die staan en hoeveel hebbik er nodig ?
afstandsbesturing ? infrarood ? rf ?
komen er ledjes op ? 'koplampen' of flikkerlichtjes ?
een toeter is ook altijd leuk.
en dan je processorkeuze. welke programmeertaal welke compiler ? je gaat ene programmeerkabel moetne maken. usb ? serieel ?