Hallo,
Onze AEG Öko-Lavamat 74530 Update verwarmt het water niet meer.
Het verwarmingselement heb ik doorgemeten en lijkt in orde met een weerstand van 27 Ohm.
Daarna heb ik gemeten of het element wel spanning krijgt. Dit is niet het geval, ook niet na een aantal minuten.
Naast het verwarmingselement zit een sensor. Wanneer ik deze doormeet krijg is waarden die variëren van 2 K Ohm tot 7 K Ohm, afhankelijk van de temperatuur. Dit lijkt me nogal aan de hoge kant. Weet iemand wat die waarden zouden moeten zijn en of deze sensor los verkrijgbaar is?
Of, als deze waarden normaal zijn voor een temperatuur sensor, wat zou dan het probleem kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
Maarten
Voor zover ik weet wordt er in die vaatwassers geen gebruik gemaakt van ntc's, enkel van clixons. Die zouden dus ongeveer 0 ohm moeten meten.
Een frequent voorkomende fout bij AEG is dat het relaispinnetje op de programmasturing slecht contact geeft. Gewoon eens goed doorsolderen en klaar.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een lavamat is een wasmachine . en je kunt de pressostaat eens checken die schakelt bij de juiste waterhoogte het element in en die gaan ook weleens stuk . hij heeft 2 schakelingen 1 voor het element en 1 voor de max waterhoogte die moet je kunnen horen .
of de slang naar de pressostaat zit verstopt met vuil . deze machine is ong wel 6 jaar oud , kijk meteen of de motorkoolborstels niet op zijn , anders kan hij over een 3 maanden weer open .
Op 7 januari 2010 22:18:56 schreef Stefaan Van Slycken:
Voor zover ik weet wordt er in die vaatwassers geen gebruik gemaakt van ntc's, enkel van clixons. Die zouden dus ongeveer 0 ohm moeten meten.
Een frequent voorkomende fout bij AEG is dat het relaispinnetje op de programmasturing slecht contact geeft. Gewoon eens goed doorsolderen en klaar.
De aanspreek-temperatuur van een clixon kan niet geregeld kan worden en de waswater-temp. wel, dus er zal wel ergens een andere thermostaat zitten (zoals een NTC) en evt. een clixon voor extra veiligheid.
Ik maakte het ooit bij mijn eigen AEG mee dat het water niet meer warm werd, wat bleek: Door de grote stroom naar het element raakte een printbaan los van de printplaat, waardoor de temperatuur van het zwevende baantje nog verder opliep en uiteindelijk (na vele maanden misschien ?) de koperbaan opbrandde.