[AC] PCB service

Beste allen :)

Ik laat graag mijn mcb's maken bij makepcb, toch zijn de opstartkosten steeds een pain in the ***.
Nu heb ik eens gekeken naar het prijsverschil tussen 5x5 cm en 50x50cm (=volledig paneel).

c code:

opp[cm²]    prijs     shipping    totaal     €/cm²

5x5        €23,84,928,71,15
50x50      €27124,41295,410,12

Bestel je alleen dan kost het je €28,7.
Bestel je een volledig panneel dan kost het nog maar €3 voor 25cm². Dat is een kleine 10 keer goedkoper!

Het zou leuk zijn moesten we hier via CO panelen kunnen vullen, geen speciallekes, dubbelzijdig, groen, 35µm koper, etc. alles standaard dus. Dus iemand plaats de gerbers bij elkaar tot 1 paneel, en freest het nadien uit.

Stel dat we het dubbele vragen, €0,24 ipv €0,12/cm² dan is een 5x5cm printje nog steeds maar 6€ en kan degene die de gerbers bij elkaar plaats en het paneel freest, €300 in zijn zakken steken.

Op die manier wordt een printje dan 5 keer goedkoper (+verzendkosten). Er moet dan wel iemand de middelen hebben om die €300 te verdienen.

Dus:
- meeliften met elkaar
- goedkope pcb'tjes voor iedereen
- en iemand die €300 kan verdienen

Het zou mooi zijn moest dit via CO kunnen gebeuren. Wat denken jullie? :D

True story bro!

als je nu ook nog een standaard maat neemt bijvoorbeeld 5x5 cm of 10 x 5 cm fen kan je gewoon knippen i.p.v. frezen.

ik zou zeggen neem het initiatief en zet een webshopje op. plaats een advertentie op CO en klaar.

owja, je moet nog een schaar hebben: http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&am…

of deze: http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&am…

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op vrijdag 15 januari 2010 16:55:17 (33%)

pa3gws

Golden Member

Lijkt mij een goed plan maar dan moet er ook voor CO een graantje zijn mee te pikken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik vind het een erg goed idee, ik zou het zeker weten gebruiken!

Lijkt me een leuk idee!
Ik zou het wel een keer willen proberen als er genoeg animo voor is?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
klein is fijn

Moderator

Verplaatst naar ontwikkeling, ik zie even niet waarom dit in Lieve mods staat?

dat is inderdaad wel een leuk idee.

Ik heb een bestelling bij makepcb lopen die 5 weken geleden alle files heeft gekregen en de betaling ook
Inmiddels nog steeds niet binnen..
levertijd op site zegt wat anders ..

Een zak tuinaarde opescheuren

Je moet zelf helemaal geen schaar hebben, laat het gewoon als panel maken en zei zulle die dingen wel frezen. De boel hangt dan gewoon met wat tabs aanelkaar.

Al zou ik wel liever een betere fabrikant zien dan Niels. Als men met een hoop samen bestelt, maakt de meerkost van betrouwbaarder bedrijf niet zo veel meer.

Op 15 januari 2010 16:51:53 schreef :
owja, je moet nog een schaar hebben: http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&am…

Mooi, die is dan na 3 keer terugverdiend.

Op 15 januari 2010 17:32:10 schreef pa3gws:
Lijkt mij een goed plan maar dan moet er ook voor CO een graantje zijn mee te pikken.

Graantjes genoeg als alles vlot verloopt. :D

Op 15 januari 2010 18:30:06 schreef klein is fijn:
Verplaatst naar ontwikkeling, ik zie even niet waarom dit in Lieve mods staat?

Ik dacht dat het misschien te integreren viel hier op CO zelf. bvb bij Navigatie "PCB's" waar alles dan bijgehouden wordt en natuurlijk kan CO er dan ook mee aan verdienen. Dit leek mij het leukste, het werk dat er bij komt kijken moet niet perse door jullie gedaan worden.

Op 15 januari 2010 18:34:21 schreef smoerijf:
Je moet zelf helemaal geen schaar hebben, laat het gewoon als panel maken en zei zulle die dingen wel frezen.

Idd, We kunnen dan misschien misschien verschillende maten nemen. Een paneel met 5x5, één van 10x5... Dan kan het zelfs nog goedkoper. Als er niet moet gefreesd worden, zou ik het zelfs willen doen, dan is het gewoon breken en opsturen. Daar is dan ook geen €300 voor nodig en kunnen de printjes nog goedkoper.

Al zou ik wel liever een betere fabrikant zien dan Niels.

Dat kan zeker, maar ik ben altijd zeer tevreden over de kwaliteit en ik denk dat het wel volstaat voor de meesten hier. En anders is er ook nog eurocircuits maar dan vervalt het concept "heel goedkope printjes" naar "goedkope printjes" :)

True story bro!

Vergeet niet dat makepcb 5 euro per verschillend PCB vraagt als je het zelf panelized..

klein is fijn

Moderator

Op 15 januari 2010 19:08:36 schreef plantrekker:
[...]Ik dacht dat het misschien te integreren viel hier op CO zelf. bvb bij Navigatie "PCB's" waar alles dan bijgehouden wordt en natuurlijk kan CO er dan ook mee aan verdienen. Dit leek mij het leukste, het werk dat er bij komt kijken moet niet perse door jullie gedaan worden.

Als het op onze site staat, dan komen mensen naar ons als er iets fout gaat, al wordt het werk door iemand anders gedaan. En dat is niet iets waar we op zitten te wachten.
Als het op de site komt, dan gaan we het zelf doen. Maar als ik zo even rondkijken, dan heeft de gemiddelde moderator bar weinig tijd over.

Een nieuwe pcb-moderator? Zou toch prachtig en makkelijk zijn zo'n service hier op CO. Maar ok, gesnopen :)

€5 per verschillend PCB? Als je aanklik "your file is panelized" gaan ze dan in die gerber tellen hoeveel verschillende pcb's er inzitten?

True story bro!
free_electron

Silicon Member

hou er rekeneing mee dat je tegen een berg werk kijkt aan je panelisatie.
de helft weet geneens correcte gerber te maken.. en dan al de verschillende tools die gaan gebruikt worden , al de boor diameters etc.

maak DUIDELIJKE afspraken :

- minimum spoorbreedte
- minimum kruipweg
- minimum drill
- minimum annular ring ( restring)
- ALLEEN RS274x gerber
- ALLEEN Excellon formaat drill.
- Drill en Gerber MOETEN gealigneerd zijn.
- APARTE layer met board contour
- Duidelijke Markers voor top en bottom op de koperlagen

Ga voor FR4 , groene mask , top en bottom silkscreen (wit), HASL finish. 62 mils dikte.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Jup dat gaan ze. Ik heb een aantal keer 5 euro per PCB extra moeten betalen. BatchPCB heeft overigens een vergelijkbaar initiatief.

[edit]
BatchPCB doet de verwerking en panelizing overigens automatisch, geen idee hoe ze dat doen maar dat scheelt wel een hoop werkt.

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op vrijdag 15 januari 2010 20:33:07 (35%)

Bereken ook de btw en invoerkosten bij dergelijke bedragen!

@Free

Production Technique
Standard:
Minimum track width: 0.2mm
Minimum distance between tracks: 0.2mm
Minimum drill size: 0.3mm
Minimum ring around drill: 0.15mm

Higher precision on request!

MakePCB heeft zoiezo deze eisen al. ik zie overigens niet waarom de boor dikte voor de rest uit maakt ? de computer pakt gewoon een andere drill.

Op 15 januari 2010 18:34:21 schreef smoerijf:
Al zou ik wel liever een betere fabrikant zien dan Niels. Als men met een hoop samen bestelt, maakt de meerkost van betrouwbaarder bedrijf niet zo veel meer.

Ik ook.

En zoals F_E zegt, er zullen toch wat tuts geschreven moeten worden waarin duidelijk uitgelegd wordt hoe de goede files gemaakt worden.

Wat als er wat minder bestellingen zijn en je een tijd met een half panel zit?

Hmm raar, ik vind makepcb echt wel goed :) en onlangs zijn hier nog mooie foto's gepasseerd ook:

Klik, Klik, Klik, Klik, Klik, Klik

Maar zoals ik al zei, het kan natuurlijk ergens anders.

Op 15 januari 2010 20:56:44 schreef Bas Smit:
Wat als er wat minder bestellingen zijn en je een tijd met een half panel zit?

Gewoon opsturen, bij 1/4 paneel zit je al ongeveer aan dezelfde prijs.

Qua werk voor de panelisatie. Misschien moet iemand er mee beginnen die er veel van weet en er goed mee overweg kan? ... Centje bijverdienen Free? €200 voor panelisatie en ik breek ze, emveloppeke in en de post op :D

[edit] Effe links van die foto's gemaakt, te onoverzichtelijk.

True story bro!

De levertijden zijn wel lang, of dat een probleem is is natuurlijk afhankelijk van de mensen die bestellen.

Bij makePCB kost het €15 voor 'urgent' 10 werkdagen.

Heb eens gekeken naar eurocircuits, de opstartkosten zijn heel hoog maar voor een totaal paneel komt het goedkoper uit. Maximum afmetingen zijn daar (op het eerste zicht, ik ben niet door al hun formules geschuimd) 425x425mm. Dat komt op €0,093/cm².

True story bro!

ik heb make pcb maar eens een mailtje gestuurd want ik heb m'n print 17 december besteld en nog niet binnen ...

je zou nog wel eens in de problemen kunnen komen met hun designrulecheck als je met veel mensen samen bestelt. of hebben ze dat daar niet?

Anyhou, ik heb zelf wel eens gezocht op panelisatiesoftware maar dat is niet zonder problemen te vinden..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dit ging ik net zeggen, het werk dat er in kruipt (oa door de mogelijkheid op fouten) is zo groot dat je bijna niet anders kan dan het te automatiseren, enkel op die manier kan je een reële kostprijs bepalen (en zien of je niet duurder uit komt dan andere initiatieven.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op vrijdag 15 januari 2010 22:20:31 (33%)

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor